Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji Integracja Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji

Pojęcie integracji Aleksander Hulek pionier szkół integracyjnych pisał, iż „integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży z odchyleniami od normy do zwykłych szkół i placówek oświatowych, umożliwiając im – w miarę możliwości – wzrastanie w gronie zdrowych rówieśników” . W pedagogice specjalnej termin ten przyjął się w ostatnich latach niemal powszechnie a oznacza dążenie do zespolenia w procesie kształcenia jednostek upośledzonych wespół z jednostkami normalnymi w ich środowisku naturalnym. Cechą charakterystyczną integracji w oświacie jest świadome łączenie w jednej grupie przedszkolnej bądź szkolnej dzieci sprawnych i niepełnosprawnych.

Klasy integracyjne

Cele integracji szkolnej: Integracja dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym i budowanie trwałych więzi; Diagnoza potrzeb specjalnych każdego ucznia i pełne wykorzystanie potencjału rozwojowego, jakim dysponuje; Modyfikowanie programu nauczania do potrzeb i możliwości każdego ucznia; Kreowanie sytuacji dających możliwość twórczego rozwoju dziecka poprzez różne formy działalności; Humanizacja edukacji; Stymulowanie rozwoju dziecka oraz przygotowanie go do samodzielnego wejścia w życie społeczne, wyzwalanie i wzmacnianie aktywności społecznej, poznawczej i komunikacji dziecka;

Pedagogizacja rodziców poprzez: dostarczanie odpowiedniej wiedzy na temat integracji, przeprowadzenie warsztatów dotyczących umiejętności wychowawczych w osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich i satysfakcji w procesie wychowania, włączenie rodziców do życia szkoły itp.; Pomoc rodzicom w procesie adaptacji do warunków życia; Kształtowanie postaw prospołecznych wobec niepełnosprawnych oraz osób niepełnosprawnych w stosunku do osób zdrowych; Zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dzieci niepełnosprawnych; Systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dzieci niepełnosprawnych, do zapewnienia radości, pozbawionego napięć dzieciństwa mimo istniejących zaburzeń.

Integracja to także likwidacja barier architektonicznych Poprzez : Podjazdy Windy Schodołazy Klasy, korytarze, łazienki dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych ruchowo

Nauczyciele klasy integracyjnej W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli – nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel pedagog specjalny (nauczyciel wspierający, wspomagający) z pensum 18 godzin dydaktycznych; Pedagog specjalny we współpracy z nauczycielami przedmiotu i za zgodą dyrektora szkoły, dokonuje wyboru przedmiotów, na których będzie wspierał nauczyciela i uczniów; Realizacja godzin rewalidacji indywidualnej zalecanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną odbywa się zazwyczaj w ramach pensum godzin.

Zadania nauczyciela pedagoga specjalnego Dokonanie opisu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego; Opracowanie i realizowanie wspólnie z innymi specjalistami oraz rodzicami ucznia planu terapii indywidualnej; Prowadzenie dokumentacji – IPET, Karta; Modyfikacja programu nauczania w oparciu o plan wynikowy;

Opracowywanie i przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów niepełnosprawnych, indywidualnych kart pracy, testów itp.; Wspieranie ucznia podczas zajęć edukacyjnych; Systematyczne ocenianie postępów i ewaluacja działań; Wspieranie ucznia niepełnosprawnego poprzez prowadzenie rewalidacji; Ustalenie sposobu współpracy z rodziną dziecka.

Zadania nauczyciela przedmiotu Opracowanie i realizacja planu nauczania (opracowanie planu wynikowego); Bieżąca konsultacja z pedagogiem specjalnym (tematu, ćwiczeń itp.); Prowadzenie zajęć edukacyjnych; Prowadzenie dokumentacji (zeszyt wychowawcy, dziennik lekcyjny, arkusze ocen); Diagnozowanie uczniów pełnosprawnych; Bieżący rejestr postępów ucznia; Opracowanie i realizacja planu pracy z uczniem zdolnym oraz programu pomocy specjalistycznej zgodnie z potrzebami dzieci; Współpraca z rodzicami uczniów.

Zadania wspólne nauczycieli specjalistów uczących w klasie integracyjnej we współpracy z rodzicami uczniów Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży; Organizacja i prowadzenie zajęć edukacyjnych, w szczególności opracowanie i realizacja programów nauczania i IPET; Wspomaganie uczniów w procesie kształcenia;

Realizacja zadań wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki; Współorganizacja zajęć edukacyjnych i procesu wychowawczego w formach integracyjnych (wspólny wybór programów nauczania, opracowanie strategii pracy w klasie, dzielenie się obowiązkami w klasie, planowanie podziału ról itp.); Prowadzenie lub organizacja różnego rodzaju form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny.

„Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych” Pokaz powstał na podstawie skryptu opracowanego w ramach działalności Instytutu Europejskiego i Studium Prawa Europejskiego w Warszawie „Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych” Renata Flis Dziękujemy za uwagę