TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Opracowała Ewa Turek.
Cały świat jest teatrem….
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Przez dzieje teatru.
Zapraszamy do teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Dramat i teatr antyczny
W świecie starożytnych Greków
W teatrze starożytnej Grecji
CZYLI CO WARTO WIEDZIEĆ O ŚWIECIE NA SCENIE
QUIZ.
Ludowo-religijna geneza tragedii antycznej.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Geneza teatru i dramatu antycznego
Prawa dziecka do życia kulturalnego
w wyjściach do teatrów i opery, s spotkaniach z aktorami i reżyserami teatralnymi, warsztatach teatralnych, p projektach edukacyjnych, rogramie edukacyjnym.
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje amerykańskiego musicalu
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
NARODZINY EUROPEJSKIEGO TEATRU
TRAGICY GRECCY.
zasady dramaturgii starożytnej
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
O sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Antyczna Grecja.
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
DRAMAT I TEATR STAROŻYTNEJ GRECJI
Teatr grecki.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Budowa teatru greckiego
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
Systematyka literatury
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
TRADYCJE MUZYCZNE W NASZYCH RODZINACH
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska

Caravaggio (1573-1610) - Bachus. Teatr grecki – wywodzi się z tradycji obrzędów religijnych, zwłaszcza związanych z obchodami ku czci Dionizosa. Podczas uroczystości na cześć boga śpiewano pieśni, zwane dytyrambami i tańczono. Wieśniacy przebierali się w skóry zwierzęce, aby przypominać towarzyszy dionizyjskiego pochodu – sylenów i satyrów. Chóry Dionizosa, śpiewające pieśni pod przewodnictwem kierownika chóru (koryfeusza), zostały nazwane chórami koźlimi, a ich pieśń – pieśnią kozła, czyli tragedią (od tragos - kozioł, ode – pieśń). Caravaggio (1573-1610) - Bachus.

Święta Dionizosa obchodzono kilka razy do roku, do najbardziej znanych należały tzw. Dionizje Małe (Wiejskie) i Dionizje Wielkie (Miejskie), odprawiane w Atenach. Tragedia antyczna wywodzi się z Dionizji Wielkich. Pieśni chóralne na cześć Dionizosa przechodziły stopniową ewolucję, aż w końcu przybrały formę znaną nam dzisiaj jako tragedia grecka. Teatr grecki w Taorminie

Tespis wyćwiczył swoje chóry w śpiewaniu i woził je od wioski do wioski. do tańca i śpiewu wprowadził „opowiadacza” (zwanego po grecku hypokrites), który stał się pierwszym aktorem, prowadzącym dialog z chórem. aktor zmieniał kostium i maskę i wracał na scenę, przybierając różne role.

Ewolucja dramatu antycznego zrezygnowanie z przedstawiania losów jedynie Dionizosa, sięgnięcie także do innych mitów. rezygnacja z chóru satyrów na rzecz chóru złożonego z innych osób – zależnie od tematyki tragedii. ograniczenia roli chóru i elementu opowiadającego na rzecz elementu dramatycznego, przenoszącego coraz więcej akcji na scenę. Coraz mniej się na scenie śpiewało, a coraz więcej odgrywało.

Ajschylos i Sofokles Ajschylos wprowadził na scenę drugiego aktora; stwarzało to znacznie większe możliwości dramatyczne. Trzeciego aktora wprowadził Sofokles i na tym liczba aktorów na scenie greckiego teatru się ograniczyła. Ajschylos Sofokles

Dom Eustoliosa, Cypr Z czasem tematyka bohatersko-mitologiczna wyparła z tragedii treść dionizyjską, publiczność domagała się jej jednak. Rozwiązano to w ten sposób, że do wystawianych trzech tragedii (trylogii), dodawano dramat satyrowy i tym samym tworzono tetralogię. Trylogie były bardzo popularne. Początkowo tworzące je utwory pozostawały ze sobą w związku dramatycznym, jak np. Oresteja Ajschylosa. Z czasem trylogie zaczęły tworzyć samodzielne tragedie, np. Persowie Ajschylosa.

Teatr grecki z V wieku

Pierwsze greckie teatry znajdowały się pod gołym niebem, przeznaczone były dla dużej widowni. Budowano je wykorzystując warunki naturalne, na zboczach gór. Teatry były budowane z kamienia. Widownię dzielono na sektory, co ułatwiało przemieszczanie się publiczności. Miejsce dla widowni nosiło nazwę theatronu. Skene (scena) znajdowała się na podwyższeniu, by wszyscy oglądający przedstawienie mogli widzieć rozgrywającą się akcję. Poniżej sceny znajdowała się orchestra, na której przebywał chór. Po bokach znajdowały się wyjściai wejścia na orchestrę – parodos. Pod sceną znajdowało się proskenium – miejsce na garderobę i kulisy

Maski W teatrze panowała wspaniała akustyka – ludzie w ostatnich rzędach słyszeli wszystko, co działo się na scenie. Aby mogli także wszystko widzieć, aktorzy ubierali się w charakterystyczny sposób – przywdziewali jaskrawe szaty i buty na koturnach, by byli bardziej widoczni. Kostiumy były długie, do ziemi, by zakrywały buty. Każda postać miała swoją maskę i perukę. Maska tragiczna lub komiczna określała charakter bohatera, pełniła też funkcję rezonatora. Peruki też miały swoje znaczenie: jasna to postać pozytywna, ciemna – negatywna, ruda – zdrajca, siwa – starzec. Tekst tragedii bądź komedii był śpiewany lub śpiewnie recytowany, chóry śpiewały i tańczyły.

Chór Chór był złożony z dwunastu, piętnastu osób. Aktorami mogli być tylko mężczyźni, role kobiece odgrywali młodzi chłopcy przed mutacją. Badacze do dziś spierają się, czy kobiety mogły w ogóle oglądać przedstawienia teatralne. ANTYGONA wg Warszawskiej Opery Kameralnej Muzyka Zbigniew RUDZIŃSKI Libretto Zbigniew RUDZIŃSKI według Sofoklesa