CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa Koordynatorzy Merytoryczni Konferencji: Związek Pracodawców Business Centre Club, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Związków Zawodowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 2 Co o społecznej odpowiedzialności firm sądzą dziś polscy konsumenci, przedsiębiorcy i pracownicy? WYNIKI BADAŃ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 3 Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to sposób zarządzania firmą, który dobrowolnie łączy dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o zrównoważony rozwój ekologiczny i społeczny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Co „Kowalski” sądzi o odpowiedzialnych firmach? CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 4 Co „Kowalski” sądzi o odpowiedzialnych firmach? Wyniki badania na reprezentatywnej próbie Polaków (n=1000), zrealizowanego w dniach 22-26 stycznia 2009r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 5 Odpowiedzialna firma = zadowolony pracownik zaufanie klienta dobry wizerunek Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Cechy firmy odpowiedzialnej: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 6 Cechy firmy odpowiedzialnej: Dobre traktowanie pracowników Oferowanie dobrej jakości produktów i usług Postępowanie zgodnie z prawem Dawanie zatrudnienia ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Odpowiedzialność a branża CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 7 Odpowiedzialność a branża Nie ma związku Producenci żywności Firmy farmaceutyczne Banki i instytucje finansowe Producenci energii ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Odpowiedzialność względem pracowników CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 8 Odpowiedzialność względem pracowników Motywacyjny system wynagrodzeń Rozwój zawodowy Program ochrony zdrowia Przejrzyste kryteria awansu ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kluczowe wartości w relacji firma-pracownik CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 9 Kluczowe wartości w relacji firma-pracownik Godna płaca Uczciwość Dobra atmosfera Rozwój zawodowy Bezpieczeństwo ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynniki budujące dumę pracowników z firmy CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 10 Czynniki budujące dumę pracowników z firmy Dobrej jakości towary i usługi Dobre traktowanie pracowników Postępowanie zgodne z prawem Niezatruwanie środowiska Uczciwe postępowanie wobec klientów ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
województwa śląskiego CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 11 Odpowiedzialność się opłaca! zdaniem 81% mieszkańców województwa śląskiego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dlaczego odpowiedzialność się opłaca? CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 12 Dlaczego odpowiedzialność się opłaca? Zwiększa sprzedaż Poprawia wizerunek Przyciąga najlepszych pracowników Media dobrze piszą o firmie ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Nie kupię, jeśli firma: Jest nieuczciwa wobec pracowników CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 13 Nie kupię, jeśli firma: Jest nieuczciwa wobec pracowników Jest nieuczciwa wobec klientów Łamie prawa człowieka Zanieczyszcza środowisko naturalne ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kupując zwracam uwagę na: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 14 Kupując zwracam uwagę na: Jakość Informacje, że produkt jest przyjazny dla środowiska Wizerunek firmy Uprzejmość i kompetencje sprzedawcy ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Komunikowanie o odpowiedzialności CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 15 Komunikowanie o odpowiedzialności 88% Polaków twierdzi, że firmy powinny komunikować o swojej odpowiedzialności Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wiarygodne źródła informacji CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 16 Wiarygodne źródła informacji Pracownicy firmy Znajomi, przyjaciele, rodzina Media ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
O odpowiedzialności firm dowiaduję się: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 17 O odpowiedzialności firm dowiaduję się: Z telewizji Z rozmów z innymi ludźmi Z Internetu Z prasy ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
\ Komu pomagać Dzieci i młodzież Osoby niepełnosprawne CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 18 Komu pomagać \ Dzieci i młodzież Osoby niepełnosprawne Rodziny w trudnej sytuacji Ofiary kataklizmów Osoby chore ŚLĄSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Opinie przedsiębiorców o CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 19 Opinie przedsiębiorców o CSR Wyniki badania jakościowego w grupie przedsiębiorców zrealizowanego w dniach 21-22 stycznia 2009r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Odpowiedzialna firma, czyli: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 20 Odpowiedzialna firma, czyli: Rynek Miejsce pracy Społeczność lokalna Środowisko naturalne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Motywacje do odpowiedzialnego prowadzenia firmy CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 21 Motywacje do odpowiedzialnego prowadzenia firmy Przewaga konkurencyjna i możliwość zwiększenia zysków Prestiż, reputacja, wizerunek Zadowolenie, lojalność i dobra jakość pracy pracowników Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynniki zachęcające do CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 22 Czynniki zachęcające do CSR WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE Inicjatywy pracowników Korzyści finansowe Regulacje fiskalne Regulacje UE Trendy światowe Regulacje branżowe Inicjatywy instytucji społecznych i samorządowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynniki zniechęcające do CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 23 Czynniki zniechęcające do CSR WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE Brak wiedzy i pomysłów Obawa, że takie działania są tylko dla „dużych” Obawa przez brakiem akceptacji ze strony pracowników Polityka fiskalna Ograniczenia ustawowo- -prawne Brak nacisków rynkowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Przekaz informacji: Działania samej firmy (PR) Media Beneficjenci CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 24 Przekaz informacji: Działania samej firmy (PR) Media Beneficjenci Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wskazówki dla firm początkujących CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 25 Wskazówki dla firm początkujących Przekonanie zarządu Wplecenie działań CSR w cele biznesowe Powiązanie działań CSR z misją firmy Przyjrzenie się swoim dotychczasowym działaniom z punktu widzenia CSR Pokazywanie korzyści Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wskazówki dla firm początkujących CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 26 Wskazówki dla firm początkujących Poszukiwanie działań niskokosztowych Aprobata i zaangażowanie pracowników Identyfikacja grup szczególnie istotnych dla firmy i skierowanie do nich działań Transparentność działań Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 27 Dziękujemy za uwagę! Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego