Św. Franciszek Salezy (1567–1622) Jacek Międlar CM
Zarys biografii (1567-1622) Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593) Kapłaństwo. Misja w Chablais (1593-1602) Od konsekracji biskupiej do założenia Zakonu Wizytek (1602-1610) Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616) Traktat o miłości Bożej. Podróż do Paryża. Śmierć (1616-1622) Zarys biografii (1567-1622)
Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593) Imiona i nazwisko: Franciszek Bonawentura de Sales Data urodzenia: 1567 rok Miejsce urodzenia: Thoren (Savoia) Imię i nazwisko ojca: Franciszek de Boisy Imię i nazwisko matki: Franciszka de Sionnaz Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593)
Na czerwono zaznaczono region Savoia
Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593) Opiekun: Jan Déage Kolegium de la Roche Kolegium w Annecy Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593)
Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593) Kolegium jezuitów Clermont w Paryżu (1578) Studia prawnicze w Padwie Święcenia: 18 grudnia 1593 Kandydatka na żonę: Franciszka Suchet de Mirebel Kierownik duchowy: Antoni Possevino (legat papieski w Polsce) Lektura: Wawrzyniec Scupoli, Walka duchowa Lata młodzieńcze. Studia (1567-1593)
Kapłaństwo. Misja w Chablais (1593-1602) Proboszcz kapituły w Genewie Pokalwiński region w Chablais La controverse beneficja żarliwa troska o dusze Kapłaństwo. Misja w Chablais (1593-1602)
Kapłaństwo. Misja w Chablais (1593-1602) Nominacja na biskupa pomocniczego Genewy (1598) Posługa na dworze Henryka IV Kontakty z panią Acarie oraz wieloma wysoko postawionymi osobistościami Spowiednik arystokracji Spotkał Piotra de Bérulle’a (propozycja: odnowa „zakonu Chrystusa” – filipinów) Kapłaństwo. Misja w Chablais (1593-1602)
Od konsekracji biskupiej do założenia Zakonu Wizytek (1593-1602) 8 grudnia 1602 – konsekracja biskupia Reforma diecezji (≠ nowatorstwo) Wielkie dzieła, aktywizm, kierownictwo duchowe, modlitwa „Niedawno poślubiłem ubogą kobietę i nie mogę zostawić jej dla bogatszej”. (zaproszenie Henryka IV do Paryża) Od konsekracji biskupiej do założenia Zakonu Wizytek (1593-1602)
Od konsekracji biskupiej do założenia Zakonu Wizytek (1593-1602) Przyjaźń z Joanną de Chantal (1572-1641) Introduction a la vie devote (1609) Od konsekracji biskupiej do założenia Zakonu Wizytek (1593-1602)
Joanna Fremyot de Chantal (1572-1641) Dobrobyt - Jako wizytka (pokuta; pocieszenie innych)
Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616) Docenia rolę tradycyjnych zakonów Próba sprowadzenia karmelitanek bosych Pragnienie reformy Napisał do nuncjusza Giuglio Cesare Riccardiego: „należy zmienić albo zreformować klasztory w d’Aulx i w Abondanzy i inne jeszcze, które są seminariami przynoszącymi zgorszenie”. Idea nowego zakonu pojawiła się podczas medytacji nad opisem ewangelicznym o Marcie i Marii Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616)
Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616) Założenia nowego zakonu: Klauzura tyczy się tylko mężczyzn Przedłużone oficjum Małe oficjum do Matki Bożej Habit – czarny, zwyczajny Po roku nowicjatu siostry mogły wychodzić na zewnątrz, aby posługiwać chorym (ostatecznie tylko starsze wychodziły) Klasztor miał służyć schronieniu przed „nieporządkiem świata” Prosty ślub czystości i stabilitas loci Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616)
Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616) Założenia nowego zakonu: Klauzura tyczy się tylko mężczyzn Przedłużone oficjum Małe oficjum do Matki Bożej Habit – czarny, zwyczajny Po roku nowicjatu siostry mogły wychodzić na zewnątrz, aby posługiwać chorym „pośród wszystkich kobiet świata Francuzki mają największe problemy z łacińską wymową” = brak obowiązku odmawiania brewiarza rzymskiego; umożliwienie skromnym wdowom mieszkać z zakonnicami; dopuszczenie osób zamężnych do kilkudniowych rekolekcji w klasztorze Oblatki Św. Marty Córki Św. Marty Zakon Nawiedzenia NMP (wizytki) Siostry Zakonne Św. Marty Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616)
Wizytki (XXI w.)
Bazylika w Annecy (XXI w.)
Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616) Powołanie do Lyonu Bp Denis Marquemont (1572-1626) – surowy kanonista! NAKAZ ślubów uroczystych tradycyjnych reguł (propozycja św. Augustyna) oraz rygorystyczna klauzura Od fundacji wizytek do powstania Traktatu o miłości Bożej (1610-1616)
Rygorystyczna klauzura wizytek
Traktat o miłości Bożej . Podróż do Paryża. Śmierć (1616-1622) Pragnienie napisania „historii miłości” – drogi duszy do najwyższych szczytów doskonałości. 1616 – wydaje Traktat o miłości Bożej Większy sukces odniosła Filotea 1618 –podróż do Paryża z kard. Maurizio z Savoi, który miał się oświadczyć siostrze króla Krystynie. PODBIJA STOLICĘ Traktat o miłości Bożej . Podróż do Paryża. Śmierć (1616-1622)
Traktat o miłości Bożej . Podróż do Paryża. Śmierć (1616-1622) Urzekał wszystkich, z którymi się spotykał „słodycz” jaką emanował. Znajomość ze św. Wincentym a Paulo, dyskusje i wymiana korespondencji. 10 miesięcy poza diecezją, następnie udaje się do Turynu, a następnie do Awinionu. W trakcie powrotu odwiedził wizytki w Lyonie, gdzie zmarł 28 grudnia 1622 roku. Beatyfikowany w 1622 roku, a kanonizowany 3 lata później. Traktat o miłości Bożej . Podróż do Paryża. Śmierć (1616-1622)
Paryż Genewa Lyon Awinion
Nauka św. Franciszka Salezego DOSKONAŁOŚĆ DLA WSZYSTKICH Plan życia duchowego (przejęty przez szarytki) Przykład dwóch kobiet (mężatka i zakonnica) Świętość w codzienności Pobożność świecka pobożność klauzurowa Nauka św. Franciszka Salezego
Nauka św. Franciszka Salezego PIERWSZEŃSTWO MIŁOŚCI Miłość jako „poruszenie, dążenie i wylanie serca ku dobru”, „kompendium całej teologii” Piękno Boga w Jego miłości „Święty słodyczy” Nauka św. Franciszka Salezego
Nauka św. Franciszka Salezego PRZEMIANA – porzucić starego człowieka i przyoblec się w nowego Poznanie samego siebie – znaczenie pokory (miłość własna) Cierpliwość i łagodność – dają oczyszczenie duszy Nauka św. Franciszka Salezego
Nauka św. Franciszka Salezego Nic poza Bogiem Bóg ponad wszystko Umiłowanie rzeczy dobrych, zgodnych z Bożą wolą Miłość początkowa; miłość Pana oraz tego co próżne Stopnie miłości Nauka św. Franciszka Salezego
Nauka św. Franciszka Salezego MODLITWA „Prawdziwa miłość nie stosuje metod”, jednak proponuje „prostą i krótką” metodę modlitwę myślną, na którą składa się (przygotowanie, rozważanie, wzbudzenie uczuć i postanowień, zakończenie) Charakter „luźny” Długość modlitwy = stan życia Nauka św. Franciszka Salezego
Nauka św. Franciszka Salezego „BÓG JEST BOGIEM CZŁOWIECZEGO SERCA” Żaden cel nie jest odpowiedni poza Bogiem Człowiek otwiera się na Boga, a Bóg go obdarowuje Człowiek – byt żyjący, zmysłowy i rozumny Sfera niższa Nauka św. Franciszka Salezego Sfera wyższa
Nauka św. Franciszka Salezego MODLITWA KONTEMPLACYJNA 3 stopnie skupienia: miłosne skupienie, odpoczynek duszy skupionej w swoim Umiłowanym, ekstaza (modlitwa zjednoczenia) operatywna intelektualna Nauka św. Franciszka Salezego afektywna