Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNO-CHEMICZNE SOLI
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
Autor: Piotr Lec II a Strącanie osadów↓.
Nazwa szkoły GIMNAZJUM IM. GENERAŁA JÓZEFA BEMA W STARYM POLU ID grupy: 96/79 Opiekun: MONIKA CHRZUSZCZ Kompetencja: MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZA.
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Wodorotlenki i kwasy.
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
I ICH ZASToSOWANIA WYK. NATALIA HOANG KL. 3B
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Kompetencja:
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Metody otrzymywania soli
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
SÓL SOLI NIERÓWNA.
Kwasy.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Wodorotlenki.
Wzory i równania reakcji chemicznych.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Zestawienie wiadomości o solach - podział soli - otrzymywanie soli - wybrane właściwości soli.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
związki wodoru z metalami - wodorki, związki wodoru z niemetalami
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Procesy wieloetapowe – chemia nieorganiczna / cz. I
Dysocjacja elektrolityczna (jonowa)
Metody otrzymywania soli
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Zapis prezentacji:

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: 1) Wykonywać doświadczenie i wyjaśnić przebieg reakcji zobojętniania (np. HCl + NaOH). 2) Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. 3) Tworzyć nazwy soli na podstawie wzorów i odwrotnie. 4) Pisać równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej wybranych soli. 5) Pisać równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu). 6) Pisać odpowiednie równania reakcji w sposób cząsteczkowy i jonowy.

Sole cz. 2– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: 6) Wyjaśniać pojęcie reakcji strącania. 7) Projektować i wykonywać doświadczenie pozwalające otrzymywać sole w reakcjach strącania. 8) Na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków wnioskować o wyniku reakcji strącania. 9) wymieniać zastosowania najważniejszych soli: węglanów, azotanów(V), siarczanów(VI), fosforanów(V) i chlorków.

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Wykonywać doświadczenie i wyjaśnić przebieg reakcji zobojętniania (np.HCl+ NaOH). Pisać odpowiednie równania reakcji w sposób cząsteczkowy i jonowy. 1. Zapis cząsteczkowy HCl + NaOH → NaCl + H2O 2. Zapis jonowy H+ + Cl- + Na+ + OH- → Na+ + Cl- + H2O 3. Zapis jonowy skrócony H+ + OH- → H2O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Wykonywać doświadczenie i wyjaśnić przebieg reakcji zobojętniania (np.HCl+ NaOH). Pisać odpowiednie równania reakcji w sposób cząsteczkowy i jonowy. 1. Zapis cząsteczkowy H2SO4 + NaOH → Na SO4 + H2O II 2 I 2 I II 2 2. Zapis jonowy 2H+ + SO42- + 2Na+ + 2OH- → 2Na+ + SO42- + 2H2O 3. Zapis jonowy skrócony 2H+ + 2OH- → 2H2O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. Wzór ogólny wodorotlenków Wzór ogólny kwasów n I I m Me (OH) H R n m n m Me R m n Wzór ogólny soli

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. n m Me R Wzór ogólny soli m n I I Na Cl chlorek sodu I II Na SO4 siarczan (VI) sodu 2 II II Ca SO4 siarczan (VI) wapnia II III Ca PO4 ( ) fosforan (V) wapnia 3 2

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. n m Me R Wzór ogólny soli m n III I Fe Cl chlorek żelaza (III) 3 II II Cu CO3 węglan miedzi (II) I I Ag NO3 azotan (V) srebra II III Pb PO4 ( ) fosforan (V) ołowiu (II) 3 2

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Tworzyć nazwy soli na podstawie wzorów i odwrotnie. Sprawdź się czy umiesz!!! Nazwij: AgCl ; CuSO4 ; K2S ; Fe(NO3)3 ; CoCO3 Zapisz wzory: chlorek miedzi (II) azotan (V) sodu siarczan (IV) żelaza (III) fosforan (V) glinu węglan wapnia siarczek baru

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. III I Fe Cl chlorek żelaza (III) 3 Cl Fe Cl Cl

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. II II Cu CO3 węglan miedzi (II) O Cu C O O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. I I Ag NO3 azotan (V) srebra O Ag O N O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczanów(VI), azotanów(V), węglanów, fosforanów(V), siarczków. II III Pb PO4 ( ) fosforan (V) ołowiu (II) 3 2 O Pb O P O O Pb O O P O Pb O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Tworzyć nazwy soli na podstawie wzorów i odwrotnie. Sprawdź się czy umiesz!!! Narysuj wzory strukturalne: chlorek miedzi (II) azotan (V) sodu siarczan (VI) żelaza (III) fosforan (V) potasu węglan sodu siarczek baru

Sole cz. 2– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków wnioskować o wyniku reakcji strącania.

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej wybranych soli.

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej wybranych soli. n m n+ m- Me R -> Me m + R n m n cząsteczka soli kationy metalu anion reszty kwasowej I II + 2- Na SO4 -> Na 2 + SO4 2 siarczan (VI) sodu dwa kationy sodu anion siarczanowy (VI) III II 3+ 2- Fe (SO4) -> Fe 2 + SO4 3 2 3 siarczan (VI) żelaza (III) dwa kationy żelaza (III) trzy aniony siarczanowe (VI)

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Tworzyć nazwy soli na podstawie wzorów i odwrotnie. Sprawdź się czy umiesz!!! Zapisz reakcję dysocjacji: chlorek miedzi (II) azotan (V) sodu siarczan (VI) żelaza (III) fosforan (V) potasu węglan sodu siarczek baru

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu). 1. Zapis cząsteczkowy H2SO4 + Na O → Na SO4 + H2O II 2 I II 2 I II 2. Zapis jonowy 2H+ + SO42- + Na2O→ 2Na+ + SO42- + 2H2O 3. Zapis jonowy skrócony 2H+ + Na2O→ 2Na+ + 2H2O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu). 1. Zapis cząsteczkowy H2SO4 + 2Na → Na2SO4 + H2 2. Zapis jonowy 2H+ + SO42- + 2Na → 2Na+ + SO42- + H2 3. Zapis jonowy skrócony 2H+ + Na → 2Na+ + H2

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu). 1. Zapis cząsteczkowy SO3 + 2NaOH → Na2SO4 + H2O 2. Zapis jonowy SO3 + 2Na+ + OH- → 2Na+ + SO42- + H2O 3. Zapis jonowy skrócony SO3 + OH- → SO42- + H2O

Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Pisać równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu). H2SO4 + 2Na → Na2SO4 + H2 1 Kwas + metal -> sól + wodór H2SO4 + Na2O → Na2SO4 + H2O 2 Kwas + tlenek metalu -> sól + woda H2SO4 + 2NaOH → Na2SO4 + H2O 3 Kwas + zasada -> sól + woda SO3 + 2NaOH → Na2SO4 + H2O 4 Tlenek niemetalu + zasada -> sól + woda

Sole cz. 2– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Wyjaśniać pojęcie reakcji strącania. Reakcja strącania – jest reakcją powstawania nierozpuszczalnego produktu stałego (osadu) w wyniku zmieszania dwóch roztworów elektrolitów. Cu2+ + OH- = Cu(OH)2↓ Pb2+ + I- = PbI2↓

Sole cz. 2– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Projektować i wykonywać doświadczenie pozwalające otrzymywać sole w reakcjach strącania. Obserwacje: Czy zaszła reakcja strącania: tak/nie Barwy roztworów przed reakcją: …………………………………………………………………… Barwa wytrąconego osadu: r1 r2 r3 r Wnioski: Zapis cząsteczkowy: …………………………………………………………………………………………… Zapis jonowy: Skrócony zapis jonowy:

Sole cz. 2– budowa, otrzymywanie i zastosowanie Będę potrafił/a: Wyjaśniać pojęcie reakcji strącania. 1. Zapis cząsteczkowy Na2SiO3+CoCl2→CoSiO3↓+2NaCl 2. Zapis jonowy 2Na+ +SiO32- +Co2+ +2Cl-→ CoSiO3↓ + 2Na+ + 2Cl- 3. Zapis jonowy skrócony SiO32- +Co2+ → CoSiO3↓

Wodorotlenek żelaza (III) Związki nierozpuszczalne wokół Nas Siarczan (VI) baru Węglan wapnia Wodorotlenek żelaza (III) Siarczan (VI) wapnia

Strącania osadów w praktyce  Analizy środowiskowe Oznaczanie metali ciężkich w wodzie oraz chloru Oczyszczanie ścieków Przyroda Strącanie węglanu wapnia w celach ochronnych Gospodarstwo domowe Zmiękczanie wody

Doświadczenie Dobieramy się w 4 osobowe zespoły. Zapoznaję się z otrzymanymi substancjami. Jaką reakcję strącania mogę przeprowadzić? Postawioną tezę potwierdzam eksperymentalnie. Rysuje schemat doświadczenia. Zapisuje obserwacje. Formułuje wnioski.