Efektywne nauczanie Materiały do realizacji bloku warsztatowego B w ramach projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pedagogika szkoły wyższej
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Efektywne nauczanie Materiały do realizacji bloku warsztatowego B w ramach projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej Szkole Humanitas”

I. NAUCZANIE W PROCESIE DYDAKTYCZNYM

Proces dydaktyczny PLANOWANIE – samodzielne działania nauczyciela, prowadzone w opraciu o zaobserwowane potrzeby uczniów, cele kształcenia oraz dostępne materiały dydaktyczne. REALIZACJA – wprowadzenie zaplanowanych czynności w życie w trakcie kontaktu z uczniami. EWALUACJA – ocena przydatności wybranych strategii nauczania oraz efektów zrealizowanego planu.

Organizacja przestrzeni edukacyjnej wybranie metody realizacji zajęć wywołanie stanu gotowości uczenia się u dzieci nawiązanie kontaktu z uczniami aranżacja przestrzeni (np. ustawienie ławek)

II. SKUTECZNE NAUCZANIE

praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności, wykonywanie ćwiczeń Etapy nauczania ewaluacja działania praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności, wykonywanie ćwiczeń ogólne zapoznanie się z umiejętnością, poznanie korzyści płynących z jej nauki

Nauczyciel powinien posiadać wiedzę: z zakresu treści nauczania o dydaktycznych aspektach treści nauczania na temat podopiecznych dotyczącą zasad kierowania klasą i organizacji procesu nauczania pedagogiczną na temat danego programu szkoleniowego

Cechy skutecznego nauczyciela wg Arendsa dzięki zaletom osobistym kształtuje odpowiednie stosunki z uczniami, rodzicami, kolegami; opanował wiedzę z zakresu przedmiotu nauczania, psychologii rozwoju człowieka oraz dydaktyki; potrafi motywować uczniów i uczy ich samodzielności; umiejętnie rozwiązuje problemy, dokonuje diagnozy sytuacji oraz przyczynia się do podniesienia poziomu uczenia.

III. TEORIE UCZENIA SIĘ

Teoria Kolba Według Kolba uczenie się zachodzi wówczas, gdy uzupełnione jest krytyczną analizą i oceną swoich działań oraz prowadzi do zmiany zachowania, będącej rezultatem doświadczenia. W procesie uczenia się można zatem wyróżnić cztery fazy: doświadczenie refleksję generalizację zastosowanie

Postawy w teorii Kolba AKTYWISTA: jest otwarty i elastyczny, ale też niecierpliwy i impulsywny, szybko wdraża w życie swoje plany, przy podejmowaniu decyzji kieruje się emocjami i uczuciami. OBSERWATOR: woli obserwować niż działać, dostrzega różne punkty widzenia, z trudnością podejmuje działania w samotności. TEORETYK: koncentruje się na analizie i wyjaśnianiu sytuacji, jest dokładny i precyzyjny, uczy się w sposób niezależny; styl charakteryzujący naukowców i informatyków. PRAGMATYK: chętnie eksperymentuje i stosuje w praktyce zdobytą wiedzę, znajduje zasotosowania dla teorii i modeli, szuka jednego rozwiązania problemu.

Rodzaje inteligencji wg Howarda Gardnera LINGWISTYCZNA (uczeń lubi wiersze, rymowanki, gry słowne) MUZYCZNA (uczeń lubi śpiewanie, teksty piosenek, wiersze, rymowanki) KINESTETYCZNA (uczeń lubi ćwiczenia z podziałem na role, przedstawienia, wycieczki) PRZYRODNICZA (uczeń chętnie pracuje na powietrzu, interesuje się przyrodą) INTERPERSONALNA (uczeń lubi pracę z innymi osobami) MATEMATYCZNO-LOGICZNA (uczeń chętnie posługuje się kodami, liczbami) WIZUALNO-PRZESTRZENNA (uczeń wykazuje dużą kreatywność, zapamietuje obrazy) INTRAPERSONALNA (uczeń ma dużą wiedzę na swój temat)

Wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk najskuteczniej uczy się poprzez czytanie i patrzenie zwraca uwagę na obrazy, prezentacje, diagramy należy nawiązywać z nim kontakt wzrokowy praca w oparciu o mapy, plansze, wykresy, burze mózgów

SŁUCHOWIEC najskuteczniej uczy się poprzez słuchanie i powtarzanie na głos informacji jest aktywny w trakcie dyskusji i wykładów, woli mówić niż pisać praca w oparciu o wykorzystanie nagrań, debat, ustnych prezentacji

KINESTETYK najefektywniej uczy się poprzez wykonywanie zadań mówi o emocjach, wchodzi w kontakty z innymi dobrze czuje się w ruchu i działaniu, praca z wykorzystaniem gier edukacyjnych, projektów, odgrywania ról

IV. METODY NAUCZANIA

OBSERWACJA-POKAZ metoda wykorzystywana przy poznawaniu nieobserwowanych dotąd zjawisk; obserwacja zmysłowa poprzedzona ukierunkowaniem: co i jak należy oglądać; uczeń powinien uczestniczyć w obserwacji różnych faz danego zjawiska oraz formułować wnioski nt. swoich obserwacji; nauczyciel powinien zgromadzić bogaty materiał potrzebny do prezentacji.

ROZMOWA, POGADANKA, DYSKUSJA Pogadanka – koncentruje się wokół jednego tematu wybranego przez nauczyciela, przebiega na zasadzie zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Dyskusja – jej przebieg ukierunkowany jest daną tezą lub pytaniami ogólnymi, uczniowie mogą przedstawiać sprzeczne poglądy, może dojść do ścierania się różnych racji. Rozmowa – swobodna, nieukierunkowana konkretnymi pytaniami. Nauczyciel powinine poprawiać błędy w wypowiedziach uczniów oraz zachęcać ich do słownego formułowania myśli i publicznego ich wyrażania.

METODY AKTYWIZUJĄCE są to różnorodne metody wspomagające nauczanie, doskonalące umiejętności przydatne zarówno w czasie lekcji, jak i w życiu codziennym (np. wyciąganie wniosków, kreatywność, myślenie analityczne); dziecko uczy się samodzielności w działaniu dzięki wskazówkom i poradom otrzymanym od nauczyciela; nauczyciel w zależności od sytuacji odgrywa rolę doradcy, animatora, obserwatora lub partnera; uczeń przestaje być bierny – odpowiada za wykonaną pracę, metodą prób i błędów odnajduje idealne dla siebie rozwiązania.

Metody aktywizujące metody problemowe (wspólne rozwiązywanie problemu przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł informacji) metody ekspresji i impresji (wykonywanie zadań powodujących wzrost zaangażowania emocjonalnego, np. gra dydaktyczna) metoda graficznego zapisu (graficzny zapis realizacji zadania, np. w postaci drzewka decyzyjnego, mapy skojarzeń)

METODY NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO Metoda audiolingwalna – zwalczanie błędnych nawyków za pomocą wielokrotnego powtarzania; stosowana przy wprowadzaniu nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Metoda audiowizualna – urozmaicanie procesu nauczania filmami, komiksami i pomocami technicznymi. Metoda Berlitza – prowadzenie zajęć wyłącznie po angielsku (nauczyciel wspomaga się rysunkami, gestami, mimiką twarzy). Metoda Callana – zajęcia prowadzone są wyłącznie po angielsku, nie ma prac domowych; prędkość mówienia jest dostosowana do poziomu uczniów.

Metoda Couselling Language Learning – nauka prowadzona w grupach, oparta o interakcję słowną i pomoc nauczyciela w translacji. Metoda komunikacyjna – wykorzystywanie ćwiczeń odnoszących się do konkretnych sytuacji (czytanie dialogów z podziałem na role). Sugestopedia – nauka poprzedzona wprowadzeniem studentów w stan wewnętrznego rozluźnienia i relaksu. Metoda The Silent Way – przyswajanie materiału w ciszy na drodze kontemplacji, samodzielne powtarzanie fraz zademonstrowanych przez nauczyciela. Metoda translacyjno-gramatyczna – analiza gramatyczna i wykonywanie tłumaczeń.

V. CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE EFEKTYWNEMU NAUCZANIU

Atmosfera w klasie i sprzyjające warunki do nauki Nauczyciel powinien zadbać o atmosferę wzajemnej życzliwości i akceptacji, sprzyjającą funkcjonowaniu zgranej grupy uczniów. Nauczyciel powinien odznaczać się cechami takimi jak pogodność, życzliwość, dojrzałość emocjonalna, troska, sympatia. Zajęcia należy prowadzić tak, by efektywnie wykorzystać czas lekcji, bez tracenia czasu na zbędne czynności.

Zaangażowanie rodziców Nauczyciel powinien podjąć współpracę z rodzicami w celu poprawy warunków nauki w środowisku domowym Środowisko domowe to miejsce dialogu rodziców z uczniami na temat nauki i wydarzeń w szkole „Domowy program wychowania i kształcenia” – zachęcanie dziecka do aktywnego spędzania wolnego czasu, czytania, kontrola lektur oraz oglądanych programów telewizyjnych

Wprowadzenie do nauki i uczenia się Nauczyciel powinien sugerować uczniowi strategie uczenia się Warto poprowadzić lekcje wprowadzające, w trakcie których nauczyciel przedstawia swoje plany i zasady pracy Wstępne informacje umożliwiają uczniom zrozumienie, czego i w jakim celu będą się uczyli

Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce Po wstępnym przerobieniu materiału należy przeprowadzać ćwiczenia powtórzeniowe utrwalające wiedzę i umiejętności Skuteczne ćwiczenie to takie, która utrwala umiejętności już na poziomie podstawowym Rozwiązanie zadań powinno wymagać od ucznia całościowego rozumienia wiedzy oraz wykorzystania wybranych umiejętności

Wspólne uczenie się Korzystne w procesie nauczania jest wspólne rozwiązywanie problemów i zdobywanie umiejętności Wspólne uczenie niesie ze sobą wiele korzyści, np. emocjonalne, społeczne, poznawcze Technika wspólnego uczenia się powinna łączyć grupową współpracę z indywidualną odpowiedzialnością