EURO TOLERANCJA, RÓWNOŚĆ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dyskryminacja Nierówne, niesprawiedliwe, gorsze traktowanie kogoś z przyczyn, które są od niego niezależne, jeśli takiego traktowania nie można usprawiedliwić.
Advertisements

ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wagarowanie młodzieży
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
Bezpiecznie kibicuję-mądrze dopinguję-młody kibic
Rasizm Ksenofobia Antysemityzm Narkomania
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Duże dzieci – wielkie sprawy
EURO 2012 = RÓWNOŚĆ + TOLERANCJA Szkolny Program Przygotowań m.st. Warszawa przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
Program “Kibic na szóstkę” Rok szkolny 2013/2014
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Przeciwdziałania dyskryminacji w Polsce. Aspekty prawne
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Zdrowe relacje międzyludzkie
Prawa dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Naród i postawy wobec narodu
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Młodzież i jej autorytety
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Sport Erasmus+ : Sport Michał RynkowskiDG Edukacji i Kultury Sport Unit Komisja Europejska.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
Bezpieczeństwo społeczne
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Prawa Człowieka na świecie.
Demokracja.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Przykłady przemocy i nietolerancji
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawa dziecka.
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
3 W dniu 10 maja koordynator programu – pedagog szkolny – Joanna Dolder przeprowadziła wśród uczniów klas pierwszych warsztaty poświęcone tolerancji,
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Jestem Prawdziwym Kibicem, bo potrafię dopingować w sposób kulturalny.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Prawa dziecka.
Szkoła Podstawowa nr 88 im. Stefana Żeromskiego
System partyjny i wyborczy
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

EURO 2012 - TOLERANCJA, RÓWNOŚĆ Autorzy: Mariusz Krzywnicki Łukasz Mazurkiewicz Michał Nawrocki Daniel Oshibushi Jakub Szałański Opiekun: Lech Serwatka

EURO 2012 – czternasty turniej piłki nożnej o Mistrzostwo Europy mężczyzn, organizowany wspólnie przez Polskę i Ukrainę w terminie od 8 czerwca do 1 lipca 2012.

Maskotki Turnieju – Slavek i Slavko.

W kontekście zbliżających się Mistrzostw Europy pojęcia tolerancji, równości nabierają szczególnego znaczenia. Edukacja mająca na celu tolerancję, równość może wpłynąć na zmianę zachowań na polskich stadionach, które dotychczas nacechowane były nienawiścią , ksenofobią, nietolerancją. Piłka nożna to sport dla wszystkich. Sport, w którym nie ma znaczenia pochodzenie ani kolor skóry. W społeczeństwie demokratycznym ujawniają się różnice indywidualne i grupowe. Są to różnice poglądów, opinii i postaw, różnice interesów, religii i kultury. Obecność tych różnic wiąże się nieuchronnie z występowaniem sytuacji konfliktowych oraz powstawaniem stereotypów społecznych i uprzedzeń. Stereotypy są zakodowanymi w umyśle wyobrażeniami, które często odnoszą się do kategorii społecznej. Na bazie stereotypów powstają uprzedzenia. Uprzedzenie jest postawą wobec kogoś lub czegoś ( zespołem wyuczonych przekonań z gotowością do określonych zachowań ).Często dotyczą one mniejszości narodowych i imigrantów ( np. Żydzi, Cyganie, Rumuni ) oraz narodów sąsiadujących. Praktyczną realizacją uprzedzeń jest rasizm. Rasizm przejawia się w przekonaniach o tym że ludzkość składa się z różnych „ras”, że niektóre są gorsze od innych i że rasy lepsze powinny rządzić gorszymi. Przejawem działania uprzedzeń jest też dyskryminacja. Dyskryminacją jest nieuzasadnione różnicowanie, wyłączanie, ograniczanie. Oznacza nierówne, gorsze traktowanie kogoś na przykład z powodu odmiennej rasy lub pochodzenia etnicznego, religii, przekonań, płci, niepełnosprawności lub orientacji seksualnej, gdy takiego traktowania nie można ani usprawiedliwić, ani obiektywnie wytłumaczyć. Ksenofobia jest lękiem wobec obcych, przesadnym wyrażaniem niechęci wobec cudzoziemców. Może dotyczyć wszystkiego, co wiąże się z obcokrajowcami, osobami nieznanymi, innymi pod pewnymi względami. Nietolerancja to postępowanie polegające na odmawianiu innym ludziom prawa do głoszenia poglądów, manifestowania postaw, a także do zachowań i praktyk.

Podstawy Prawne Konstytucja RP: Art. 13. Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji odwołujących się w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a także tych, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa. Kodeks karny: Art. 256. Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Art. 257. Kto publicznie znieważa grupę ludności albo poszczególną osobę z powodu jej przynależności narodowej, etnicznej, rasowej, wyznaniowej albo z powodu jej bezwyznaniowości lub z takich powodów narusza nietykalność cielesną innej osoby, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Fair Play

Fair play (z ang. czysta gra) – norma wartości w sporcie Fair play (z ang. czysta gra) – norma wartości w sporcie. Jest wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawa ta cechuje się przestrzeganiem przepisów gry i odrzuceniem korzyści wynikających z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych. Sportowca przestrzegającego zasad fair play można poznać po godnym zachowaniu zarówno w wypadku zwycięstwa jak i porażki. Czym właściwie jest fair play? Definicja słownikowa mówi, że jest to honorowa, uczciwa gra. Oczywiście chodzi tu o coś więcej niż tylko niefaulowanie przeciwnika... Idealny sportowiec zawsze walczy czysto, odnosi sukcesy i - co jest niezwykle ważne - w życiu prywatnym również prezentuje postawę godną naśladowania. Ideałów jednak nie ma i nie zanosi się na to, by nagle się pojawiły. Każdy jest "tylko" człowiekiem i ma prawo do błędów oraz swoich słabości. I tego zmienić się nie da... Zachowanie "fair play" dotyczy zarówno zawodników rangi mistrzowskiej jak i uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej. Zasady te powinno się stosować zarówno w sporcie jak i w życiu codziennym. Uwrażliwienie młodzieży na zasady "fair play" w czasie rozgrywek szkolnych, podczas lekcji właściwie kształtuje stronę moralną ucznia, w sposób zasadniczy wpływa na stronę estetyczną przyszłego dorosłego człowieka. Jeżeli w różnych sytuacjach życiowych potrafimy zachować się "fair play" oznacza to, że zostaliśmy właściwie przygotowani w domu rodzinnym i w szkole do dorosłego życia w społeczeństwie.

W "Manifeście Sportowym" opracowanym pod egidą UNESCO, skonsultowanym przez wszystkie rządy i reprezentatywne organizacje sportowe można przytaczać "duch sportowy jest tożsamością zasady "fair play", czyli lojalnego poszanowania przepisów pisanych i niepisanych. Wymaga ona wielkodusznej postawy wobec przeciwnika, a wobec sędziego bezwzględnej dyscypliny. Zakłada ona pogodne zachowanie się w sytuacji zwycięstwa jak i klęski. Jest on podstawowym prawem w sporcie i nadaje mu jego rycerski charakter. Czym jest zatem "fair play" dla młodzieży ? Uczciwością, szczerością, lojalnością. Zawiera ona także według nich synonimy takie jak: etyka, moralność, dżentelmeńskość, rycerskość. Postępować "fair" w sporcie tzn. pragnąć szczerze aby przeciwnik walczył na zasadzie równych szans, być skrupulatnym do ostateczności w posługiwaniu się środkami zmierzającymi do osiągnięcia zwycięstwa. "Fair play" jest stałą i jednoznaczną rezygnacją ze zwycięstwa za wszelką cenę. Jest to więc postawa wynikająca z wymagań moralnych wobec samego siebie, ponieważ jej źródłem jest wewnętrzne przekonanie, że zwycięstwo osiągnięte w wyniku oszustwa, błędu sędziego nie stanowi prawdziwej wygranej.

Trzeba pamiętać, że "fair play" w wykonaniu zawodnika, który ostatecznie odniósł zwycięstwo ma mniejsze znaczenie niż "fair play" zawodnika, który zwyciężył. "Fair play" jest sposobem bycia. Jest to poszanowanie dla samego siebie, które wyraża się przez: lojalność, poczucie sprawiedliwości i wspaniałomyślności, szacunek i uznanie dla przeciwnika, brak zamiaru demonstracyjnego chwalenia się swoim gestem fair play, postawę pełną godności i zdecydowania, skromność w wypadku zwycięstwa i spokój w momencie porażki, pełną świadomość, że przeciwnik jest przede wszystkim partnerem w grze. Młodzież widzi zagrożenia tych wartości w sporcie i próbuje się im przeciwstawiać dając liczne przykłady ze swoich środowisk. Równocześnie młodzież wskazuje na uniwersalne wartości idei "fair play", dostrzegając ich rolę i znaczenie w życiu rodzinnym, w klasie, w szkole, w kręgach koleżeńskich, w stosunkach międzyludzkich, w polityce itp. To podnosi potrzebę znaczenia promocji "fair play" zarówno w sporcie jak i w systemach edukacyjnych wszystkich krajów.

to dla mnie radość ruchu i współzawodnictwo, szacunek dla lepszego. Fair play to dla mnie radość ruchu i współzawodnictwo, szacunek dla lepszego. to mój sposób na bycie sobą w życiu i w sporcie oraz w życiu mojej klasy, mojej szkoły, mojej rodziny. to równość szans w grze, w zabawie, w zawodach, w rywalizacji koleżeńskiej . to ja i ty; to my i oni; dotyczy nas wszystkich. to postrzeganie reguł gry i przepisów na co dzień – w życiu i w walce sportowej. to troska o zdrowie moje i moich kolegów, mojej rodziny i przyjaciół, w czasie pracy i wypoczynku. to poszanowanie ludzi, przyrody i środowiska. To moja walka z nielojalnością, niesprawiedliwością i oszustwami w życiu i w sporcie to mój pomysł na sukces w życiu i w sporcie i, ale nie za wszelką cenę . To życzliwość dla ludzi, pomoc i współdziałanie w sporcie oraz w życiu mojej klasy, mojej szkoły, mojej rodziny.

Zachowania Fair

Zachowania nie Fair Play

Stadiony na EURO 2012

Chorzów

Gdańsk

Wrocław

Poznań

Kraków

Warszawa

Autorzy Łukasz Mazurkiewicz Mariusz Krzywnicki

Jakub Szałański Michał Nawrocki Daniel Oshibushi