1 RYNEK 1 2 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy- dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
dr Jarosław Poteralski
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
RYNEK 1.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
RYNEK 2.
RYNEK.
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Dr inż. Sebastian Saniuk
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Rynek: popyt, podaż, cena
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Równowaga rynkowa.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Makroekonomia I Ćwiczenia
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Witam Państwa na wykładzie z podstaw ekonomii, :)…
Produkcja długookresowa a krótkookresowa. Produkcja potencjalna.
Równowaga rynkowa.
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
Ekonomia stosowana 3 Popyt, podaż, cena.
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Mechanizm rynkowy cd..
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
1 RYNEK 2 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy- dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
RYNEK.
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
RYNEK A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy-dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU. RYNEK JEST TO SYSTEM.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Zapis prezentacji:

1 RYNEK 1

2 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy- dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.

3 RYNEK JEST TO SYSTEM WSPÓŁZALEŻNYCH TRANSAK- CJI KUPNA I SPRZEDAŻY DOBRA. Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało upodabnia.

4 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia). Niekiedy handel trwa ciągle (np. sprzedaż kanapek na Dwor- cu Centralnym w Warszawie), innym razem – periodycznie (np. na giełdzie papierów wartościowych we Frankfurcie n. Menem).

5 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia). Transakcje zawierane są w wielu miejscach (np. na straganach i w sklepach na Krowodrzy w Krakowie) lub w jednym miejscu (np. na aukcjach obrazów w londyńskim do- mu aukcyjnym Sothebys).

6 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia). Cenę ustala się np. przez licytację, targ, naklejenie nalepki. Handlujacy w różny sposób zdobywają potrzebne informacje np. o towarze.

7 Budując UPROSZCZONY OBRAZ, CZYLI MODEL rynku, pominiemy te różnice. Za ważne uznamy natomiast to, że na rynku zwykle pojawiają się: 1. POPYT, 2. PODAŻ, 3. CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ.

8 Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q 1 ) (tys. sztuk/rok) Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r. TABLICA 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI POPYT

9 Cena (P) gb/sztuka Zapotrzebowanie (Q 1 ) (tys. sztuk/rok) RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI D 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo popytu i jego uzasadnienie

10 Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii popytu oraz przesunięcie całej linii popytu.

11 Cena (P) gb/sztuka Zapotrzebowanie (Q 1 ) (tys. sztuk/rok) B ° RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI D C °

12 Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q 1 ) (tys. sztuk/rok) Przed Po Źródło: jak w tablicy 3.1. TABLICA 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI

13 Cena (P) gb/sztuka Zapotrzebowanie (Q 1 ) (tys. sztuk/rok) RYSUNEK 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI DD

14 Linia popytu przesuwa się m. in. pod wpływem: 1. Zmian cen dóbr pokrewnych. 2. Zmian dochodów nabywców. 3. Zmian gustów nabywców. 4. Zmiana liczby nabywców.

15 Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q 2 ) (tys. sztuk/rok) Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r. TABLICA 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI PODAŻ

16 Cena (P) gb/sztuka Oferta rynkowa (Q 2 ) (tys. sztuk/rok) S RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo podaży i jego uzasadnienie

17 Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii podaży oraz przesunięcie całej linii podaży.

18 Cena (P) gb/sztuka Oferta rynkowa (Q 2 ) (tys. sztuk/rok) S A ° B ° RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI

19 Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q 2 ) (tys. sztuk/rok) Przed Po Źródło: jak w tablicy 3.3. TABLICA 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI

20 Cena (P) gb/sztuka Oferta rynkowa (Q 2 ) (tys. sztuk/rok) S A ° B ° RYSUNEK 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI S

21 Linia podaży przesuwa się m. in. pod wpływem: 1. Zmian cen czynników produkcji. 2. Zmian sposobu produkcji. 3. Interwencji państwa. 4. Zmiana liczby producentów (sprzedawców).

22 Cena (P) (gb/szt.) POPYT Q 1 PODAŻ Q 2 (tys. sztuk/rok) Źródło: tablice 3.1.i 3.3. TABLICA 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ

23 Cena (P) gb/sztuka Q 1, Q 2 (tys. sztuk/rok) RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI D S C F A B E 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E.

24 Cena (P) gb/sztuka Q 1, Q 2 (tys. sztuk/rok) RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI D S C F A B E 2. Automat zrobiony z ludzkich działań. 3. Niewidzialna ręka rynku, ktora rozstrzyga, co, jak i dla kogo jest produkowane.

25 E Q S D P ZADANIE Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw- cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (a) i (c)?

26 ZADANIE W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. a) Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. b) Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? c) Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że siły rynkowe doprowadzą do jej zmiany? CenaZapotrzebowanieIlość zaoferowana

27 ZADANIE Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów. a)Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? b)Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? c)A cena?

28 ZADANIE Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny. Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun- kiem). c) Czy cytowana opinia jest prawdziwa?

29 ZADANIE a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? c) A co jest odpowiednikiem słońca? d) Podaj inny przykład podobnej sytuacji.

30 Kiedy państwo interweniuje w gospodarce, zmieniając rynkowe roz- strzygnięcie kwestii «Co, jak i dla kogo jest produkowane? », rynek przestaje być wolny i staje się regulowany. Prawdziwe gospo- darki nie są ani państwowe ani rynkowe, lecz MIESZANE.

31 CENA MAKSYMALNA jest to najwyższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka Q 1, Q 2 (tys. ton/rok) D S A B E PROSTE PRZYKŁADY INTERWENCJI PAŃSTWA

32 Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka Q 1, Q 2 (tys. ton/rok) D S A B E Co z tego, że szynka jest w sklepach, gdy nikogo na nią nie stać? Za komuny pojawiała się rzadko, ale można ją było wystać!

33 CENA MINIMALNA jest to najniższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka Q 1, Q 2 (tys. ton/rok) D S C F E

34 ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za- potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? CenaZapotrzebowanie Ilość zaoferowana b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 4?

35 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* BARDZIEJ SKOMPLIKOWANY PRZYKŁAD INTERWENCJI PAŃSTWA – JAK DZIAŁA PODATEK? Oto konkurencyny rynek. Na osi pionowej zaznaczamy cenę płaconą przez NABYWCĘ. Na takim rynku państwo wprowa- dza PODATEK OD SPRZEDAŻY (podatek kwotowy).

36 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* Po wprowadzeniu podatku linia popytu, D, nie zmienia położe- nia. Przecież nie zmieniają się: ceny dóbr pokrewnych, dochody nabywców, gusty nabywców.

37 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* P°P° T Natomiast linia podaży, S, przesuwa się do góry o odcinek odpo- wiadający stawce wprowadzonego podatku (w lewo). Sprzedawcy dostarczą taką samą ilość dobra, jaką do- starczali przed wprowadzeniem podatku, pod warunkiem, że na- bywcy zapłacą za tę ilość starą przedpodatkową cenę powięk- szoną o stawkę podatku.

38 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* P°P° T S1S1 Sprzedawcy dostarczą taką samą ilość dobra, jaką dostarczali przed wprowadzeniem podatku, pod warunkiem, że nabywcy za- płacą za tę ilość starą przedpodatkową cenę powiększoną o stawkę podatku. Okazuje się, że wprowadzenie podatku od sprzedaży powoduje ne- gatywny szok podażowy na rynku opodatkowanego dobra.

39 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* S E1E1 Q1Q1 A P1P1 P2P2 B Oto końcowy efekt wprowadzenia podatku. Wzrosła cena płacona przez nabywców, spadła cena, którą dostają sprzedawcy, zmalała ilość dobra będąca przedmiotem handlu. Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO??

40 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* S E1E1 Q1Q1 A Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO?? Kiedy rosła cena, sprzedawcy sprzedawali coraz mniej, bo nabywcy kupowali coraz mniej. Powstała nadwyżka oferty nad zapotrzebowaniem (np. zob. odcinek FG na rysunku) zmuszała sprzedawców do zaakceptowania niższej ceny... F G P°P° P1P1 P2P2

41 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* S E1E1 Q1Q1 A P1P1 P2P2 B Czy dostrzegasz obszar odpowiadający wpływom z tego podatku do budżetu państwa? Oczywiście chodzi o pole P 1 P 2 AE 1. Kiedy właściwie cena dla nabywcy wzrośnie bardziej niż spadnie cena dla sprzedawcy? Być może, w odpowiedzi pomoże Ci teoria gwoździa?

42 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* S Q1Q1 P1P1 P2P2 Teoria gwoździa D

43 D E Q P P*P* Q*Q* Q1Q1 P1P1 D Co to właściwie znaczy, że linia popytu staje się bardziej stroma? Otóż w takiej sytuacji, reagując na wzrost ceny (P*P 1 ), nabywcy ograniczają zapotrzebowanie mniej niż w przypadku względnie płaskiej linii popytu! Q*Q 1 <Q*Q 2. Przyczyną może byc np. brak bliskich substytutów drożejącego dobra... Q2Q2

44 D S E Q PBPB P*P* Q*Q* S E1E1 Q1Q1 A P1P1 P2P2 B Na jakim rynku wprowadzenie podatku od sprzedaży spowoduje większy wzrost ceny, na rynku mleka, czy wody mineralnej?