Jan Amos Komeński Marek Sikora ETI I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Advertisements

KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Europejska Szkoła Podstawowa
Wkład Polaków w rozwój wiedzy fizycznej
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Fryderyk Chopin ( ).
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
System edukacji w Polsce
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Idee Janusza Korczaka to podstawowe inspiracje dla najważniejszego obecnie dokumentu broniącego praw dziecka, uchwalonej – z polskiej inicjatywy – Konwencji.
Kryterium IX Wyrównanie szans edukacyjnych. Kryterium IX - Wyrównanie szans edukacyjnych Strona internetowa szkoły pełni funkcje nie tylko informacyjne.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Język obcy w przedszkolu
Jan Matejko Jan Matejko.
Rys życia św. Urszuli 17 IV 1965 – przychodzi na świat Julia Ledóchowska, późniejsza św. Urszula w Loosdorf (Austria), jako córka Antoniego i Józefiny.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Co dalej…..
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
i Bernard Sychta urodził się 21 marca 1907 r. w Puzdrowie jako siódme dziecko Jana i Anny z domu Karszny. Czteroklasową szkołę podstawową ukończył w rodzinnej.
Leszno – w królewskim majątku
 Drukarz  Należał do braci czeskich; z tego powodu prześladowany, szukał schronienia poza granicami swego kraju;  W Szamotułach prowadził drukarnię.
Ksi ą dz Jan Twardowski ( ) Gimnazjum im. T. Czackiego Ksiądz Jan Twardowski urodził się 1 czerwca 1915 roku w Warszawie, w rodzinie Jana i Anieli.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Moje pomysły na przyszłość
Nasz patron.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Dyrektor służby elżbieta bednarz
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Informacje o szkole w roku szkolnym 2017/2018
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

Jan Amos Komeński Marek Sikora ETI I

Jan Amos Komeński to jeden z najwybitniejszych i najważniejszych pedagogów - zwany także ojcem pedagogiki nowożytnej.

ROK 1552 Urodził się w Niwicach na Morawach ( Czechy) 28 marca 1592 wcześnie stracił rodziców i 2 siostry dorastał pod opieką ciotki Początkowo uczęszczał do szkoły braci Czeskich w Strażnicach

ROK 1608 powrót do edukacji w szkole łacińskiej Przerów Uczęszczać zaczął do szkoły w późnym wieku - bo dopiero w 16 roku życia, co jednak powodowało ze będąc bardziej dojrzałym i odpowiedzialnym łatwiej dostrzegał różnice i braki ówczesnego szkolnictwa.

LATA 1611-1613 Studia na uniwersytecie w Herborn studiował pod kierownictwem profesora Jana Alsteda wybitnego autora encyklopedii powszechnej. On też miał duży wpływ na przyszłość swojego ucznia, gdyż jako pierwszy zainteresował go problemem reformy szkolnictwa

Poglądy pedagogiczne Jana Alsteda Zorganizowanie szkól elementarnych z ojczystym językiem wykładowym Kształcenie chłopców i dziewcząt Potrzeba, aby każde dziecko otrzymywało w szkole własne podręczniki Aby każde dziecko było zachęcane do nauki, przez nauczyciela, dobrymi nagrodami.

ROK 1613 Studia na uniwersytecie w Heidenburgu Studiował głownie dzieła Kopernika, Galileusza czy Keplera, które rozbudziły w nim żywe zainteresowanie naukami przyrodniczymi, a w szczególności astronomią.

ROK 1614 Powrót do Przerowa Komeński powraca na Morawy i pełni tam role nauczyciela, a także duchownego swojego wyznania i kierownika szkoły. Jego prace przerwała wojna 30 - letnia

ROK 1628 Około 30 tysięcy rodzin opuściło Czechy i udało się do Polski Komeński wraz z grupą uchodźców przybył do wielkopolskiego Leszna i tam też objął obowiązki nauczyciela i zastępcy rektora w szkole magnackiego rodu Leszczyńskich

ROK 1642 Z powodu wciągnięcia w służbę szwedzką przenosi się z Leszna do Elbląga w latach 1644–1645 wykłada filozofię w Gimnazjum Elbląskim.

ROK 1648 powrót do Leszna pomaga urządzać gimnazjum w Sierakowie, współpracuje z wojewodą Opalińskim dla szkoły układa podręczniki, m.in. słynny podręcznik do nauki języka łacińskiego pt. Janua linguarum reserata

LATA 1656-1670 Jan Amos Komeński przeniósi się do Amsterdamu gdzie 15 listopada 1670 umiera Pochowany został w kalwińskim kościele w Naarden na przedmieściach Amsterdamu

Dzieła Drzwi języków (otworzone), (Ianua linguarum) Labyrynt świata i raj serca, 1623-31 Listy do nieba, (Briefe an den Himmel), 1616 Pampaedia Świat w obrazach, (Orbis sensualium pictus), 1658 Wielka Dydaktyka (Didaktika Magna/Opera didactica omnia), 1638

„Wielka Dydaktyka” W swym dziele podkreślał, że metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej musi pozostawać w zgodzie z tempem i rytmem rozwoju organizmu wychowanka. Nauczyciel musi tak podawać wiedzę uczniowi, aby była ona zgodna z jego poziomem rozwoju intelektualnego, bowiem tylko wtedy nauka ta jest efektywna i wykorzystuje efekt głodu wiedzy oraz naturalność zapamiętywania i zdobywania informacji przez ucznia. W przypadku, gdy proces nauczania, jest zakłócony niedostosowaniem wykładanej wiedzy do wieku i rozwoju umysłowego wychowanka, proces ten będzie nieefektywny i będzie pozostawał w sprzeczności z naturą dziecka.

POGLĄDY PEDAGOGICZNE Komeński wierzy w moc wychowania i wykształcenia. Podziela optymizm pedagogiczny epoki Odrodzenia. Nie podziela poglądu, iż " są umysły tak tępe, że niczego w nie wpoić niepodobna". Domaga się powszechnego nauczania i wychowania niezależnie od płci, pochodzenia społecznego czy miejsca zamieszkania. Opracowuje system jednakiego szkolnictwa dla całej ludności - pierwszego w historii wychowania.

POGLĄDY PEDAGOGICZNE ORGANIZACJA SZKÓŁ Komeński rozróżnia cztery okresy w rozwoju człowieka i odpowiednio do nich cztery typy szkół: Okres dzieciństwa - do szóstego roku życia, szkoła macierzysta,         Okres chłopięctwa - od szóstego roku życia do dwunastego, szkoła elementarna,         Okres młodzieńczości - od dwunastego do osiemnastego roku życia ,szkoła języka łacińskiego - szkoła średnia, gimnazjum,        Okres dojrzewającej męskości - od osiemnastego do dwudziestego czwartego roku życia - odpowiadała mu Akademia

Podsumowanie Jan Amos Komeński jest bez wątpienia jednym z najbardziej podziwianych pedagogów i teologów jakich wydał świat. Po swojej 78-letniej pracy pozostawił wiele badań naukowych, poglądów i cały, nowoczesny system pedagogiczny, ale przede wszystkim bardzo liczne prace pisarskie (ponad 250) które stały się wręcz biblią, nowego pokolenia i punktem wyjścia do rozważań, tak znanych i cenionych pedagogów i uczonych jak np. Leibniz czy Goethe.

Podsumowanie Swoje życie poświecił Komeński przede wszystkim dydaktyce. Rozumiał i podkreślam wagę problemu istoty pracy wychowawczej, która opierać się miała w jego mniemaniu na nauczaniu. Poświęcił się upowszechnianiu treści i metod nauczania, uważając, że spełniają podstawową rolę wychowawczą. Z racji jego wielu zasług w zakresie nauk pedagogicznych, Jan Amos Komeński był twórcą podstaw nowoczesnego systemu oświaty.