Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresja i przemoc wśród uczniów
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
„Zero” tolerancji dla przemocy
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
ZATRZYMAJ PRZEMOC.
Przemoc i agresja w szkole.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Agresja i przemoc u dzieci.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
„ Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości.” ks. Jerzy Popiełuszko
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Program „Szkoła bez przemocy”
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
przypadku prześladowania
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
PROFILAKTYKA AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
KINGA REJ V G.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC I AGRESJA.
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI UCZNIÓW I UCZENNIC
Zapis prezentacji:

Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a także dostarczenie szkołom konkretnego wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zwalczałyby to zjawisko. Od kwietnia 2006 do sierpnia 2007 na łamach dzienników regionalnych ukazało się ponad 2000 tekstów, z których ponad połowę stanowiły materiały poradnikowe i prezentacja dobrych praktyk. Program jest prowadzony pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Co powinniśmy zrobić, gdy w szkole jest używana przeciwko nam przemoc? Jeśli jesteś prześladowany, koniecznie powiedz o tym komuś. Pamiętaj, że prześladowanie samo się nie skończy. Jeśli zamiast mówić o problemie wolisz o tym napisać - przygotuj list. Pamiętaj, że w szkole zawsze jest Twój wychowawca lub inny nauczyciel, który powinien wiedzieć, jeśli dzieje się coś złego.

Jeśli masz większe zaufanie do innego nauczyciela lub pracownika szkoły (pedagog lub psycholog szkolny, pielęgniarka) - porozmawiaj z wybraną przez Ciebie osobą. Masz prawo do tego, aby poczuć się bezpiecznie.

Jak poradzić sobie z prześladowaniem? Sprawcy przemocy najczęściej działają bez świadków i dlatego potrafią przez dłuższy czas unikać konsekwencji. Podczas przerw staraj się przebywać w bezpiecznych miejscach w szkole, gdzie jest wiele innych osób. Sprawcy nie lubią świadków. Jeśli pobiją Cię w szkole, natychmiast powiedz o tym nauczycielowi. Powiedz też rodzicom.

Jeśli spotkasz osoby, które prześladują Cię, staraj się przede wszystkim spokojnie opuścić to miejsce tak szybko, jak to jest możliwe. Gdy ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób, jakiego sobie nie życzysz, powiedz mu o tym jasno i wprost. Próbuj opierać się, gdy Ci grożą lub namawiają do czegoś, czego nie chcesz zrobić. Gdy Ci dokuczają lub przezywają Cię, możesz reagować na to.

Zasady bezpieczeństwa ZASADA 1. W mojej szkole nauczyciele, rodzice i uczniowie dbają o dobry klimat.

ZASADA 2. Wszyscy się szanujemy.

ZASADA 3. W mojej szkole szanuje się uczniów.

ZASADA 4. Wszyscy staramy się, żeby w naszej szkole nie było przemocy.

ZASADA 5. Gdy dzieje się coś złego, to moja szkoła tego nie ukrywa.

ZASADA 6. Jeśli moja szkoła nie radzi sobie z problemami, prosi innych o pomoc.

ZASADA 7. Wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc.

ZASADA 8. W mojej szkole uczę się, co robić, gdy mam problemy albo jestem zezłoszczony.

ZASADA 9. W mojej szkole rodzice i nauczyciele działają wspólnie

ZASADA 10. W mojej szkole nagradza się dobre zachowania.

Przemoc w szkole - definicje, charakterystyka i opis zjawiska Złość to emocja (uczucie). Jest związana z mobilizacją energii i pojawia się zazwyczaj w sytuacjach, w których napotykamy na przeszkodę. Agresję definiuje się najczęściej jako świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody.

Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem Skutki przemocy Prześladowanie i dokuczanie. Konsekwencje przemocy ponoszą wszyscy uczestnicy takich sytuacji.

Ofiary przemocy szkolnej bardzo rzadko mówią dorosłym o swoich problemach. Przeszkadza im wstyd i poczucie winy, jest przekonany, że wina tkwi w nim samym. Świadkowie przemocy, którzy nie potrafili się jej skutecznie przeciwstawić, często latami przechowują poczucie winy, niezadowolenie i pretensje do siebie, uczą się też bierności, bezradności i nie reagowania w trudnych sytuacjach.

Formy przemocy szkolnej to: Bezpośrednia przemoc fizyczna - bicie, kopanie, plucie popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, zabieranie przedmiotów, niszczenie własności, przezywanie, wyśmiewanie Bezpośrednia przemoc słowna i niewerbalna - dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie, grożenie, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez sms-y i internet), pokazywanie nieprzyzwoitych gestów Pośrednie formy przemocy - namawianie innych do ataków fizycznych lub słownych, naznaczanie, wykluczanie i izolowanie z grupy

Czynniki ryzyka wystąpienia przemocy w szkole: 1. Niewłaściwy system norm m.in.: sprzeczność koncepcji wychowania i postępowania normy preferujące użycie siły nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące 2. Brak reakcji na zachowania agresywne m.in.: brak reakcji na drobne wykroczenia typu wagary, spóźnienia, graffiti brak reakcji ze strony nauczycieli na zachowania agresywne uczniów, bagatelizowanie ich konflikty długo pozostają nierozwiązane, brak skutecznej mediacji bierność świadków

3. Czynniki związane z organizacją nauczania m. in.: nuda, brak zagospodarowania czasu ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, hałas brak możliwości relaksu i odprężenia (dla uczniów i nauczycieli) mała ilość zajęć pozalekcyjnych zajęć pozalekcyjnych. 4. Czynniki związane z relacjami uczeń - nauczyciel - rodzic m. in.: brak autentycznego kontaktu i dialogu miedzy uczniami, nauczycielami i rodzicami wysoki poziom frustracji wśród nauczycieli

DZIĘKUJEMY