Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
NeuroDevelopmental Treatment
KOORDYNACJA.
Czym jest? Skąd się wzięło? Dokąd zmierza?
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Procesy poznawcze cd Uwaga.
ZLICZANIE cz. II.
Metody badawcze w socjologii
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Wykorzystanie modelu długości trwania
Wykład 4 Przedziały ufności
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Profilaktyka wobec osób starszych
Alicja Stach 2004 Jak Słoneczniki van Gogha mają się do AEROBIOLOGII czyli jak napisać skuteczny grant europejski Trzeba: mieć 102% pewności, że to co.
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Successes and failures in the transformation of economics Richard G. Lipsey Radosław Gałecki.
Inicjalizacja i sprzątanie
1.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Podstawy statystyki, cz. II
Analiza dyskryminacji
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Rehabilitacja Kończyny Górnej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Dysleksja i trudności szkolne
Amerykański matematyk - Edward Kasner, chcąc przyzwyczaić swego siostrzeńca do wielkich liczb, wynalazł pewnego razu googol, liczbę równą , a więc.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa -1rok życia
Po co komu te algorytmy? YouTube.
Metody sprawnego uczenia się.
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
Co to jest neurofeedback?
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Wykład 5 Przedziały ufności
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
DYSLEKSJA.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
Temat 3: Podstawy programowania Algorytmy – 2 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Model przydziału zadań. Informacje wstępne ● Podaję tu uproszczoną wersję modelu, którą będziemy stosować w testach. ● Wszystkie trudniejsze wymagania,
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
dr hab. Adriana Schetz IF US
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej Zuzanna Konarska Kolegium MISH V rok

Bibliografia 1.Welsh, M.C., Satterlee-Cartmell, T., Stine, M. 1999 Towers of Hanoi and London: Contribution of Working Memory and Inhibition to Performance. Brain and Cognition, 41, 231-242. 2.Philips, L.H., Wynn, V., Gilhooly, K.J, Della Sala, S. & Logie R.H. 1999 The Role of Memory in the Tower of London Task. Memory, 7(2), 209-231. 3.Newman, S.D., Carpenter P.A., Varma S., Just M.A. 2003 Frontal and parietal participation in problem solving in the Tower of London: fMRI and computational modeling of planning and high-level perception, Neuropsychologia, 41, 1668-1682. 4.Zook, N.A., Davalos, D.B., DeLosh, E.L., Davis, H.P. 2004 Working memory, inhibition, and fluid intelligence as predictors on Tower of Hanoi and London tasks, Brain and Cognition, 56, 286-292. 5.Unterrainer, J.M, Rahm, B., Halsband, U., Kaller, C.P. 2005 What is in a name: comparing the Tower of London with one of its variants, Cognitive Brain Research, 23, 418-428. 6.Bishop, D.V.M., Aamodt-Leeper, G., Creswell, C., McGurk, R. & Skuse, D.H. 2001 Individual Differences in Cognitive Planning on the Tower of Hanoi Task: Neuropsychological Maturity or Measurement Error?, Journal Child Psychology Psychiatry, 42, 551-556

Bibliografia 7.Unterrainer, J.M., Rahm, B., Leonhart, R., Ruff, C.C., Halsband, U. 2003 The Tower of London: the impact of instuctions, cueing, and learning on planning abilities, Cognitive Brain Research , 17, 675-683 8.Welsh, M.C., Huizinga, M. 2005 Tower of Hanoi disk –transfer task: Influences of strategy knowledge and learning on performance, Learning and Individual Differences, 15, 283-298 9.Asato, M.R., Sweeney, J.A., Luna, B. 2006 Cognitive processes in the development of TOL performance, Neuropsychologia, 44, 2259-2269 10. Unterrainer, J.M., Owen, A.M. 2006 Planning and problem solving: From neuropsychology to functional neuroimaging, Journal of Physiology, 308-317 11. Lezak, M. 2004 Neuropsychological Assessment, Oxford University Press 12. Jodzio, K. 2008 Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych, Scholar

Testy wieży Istotą testów wieży tj. Tower of London – ToL, Tower of Hanoi – ToH czy Tower of Toronto – ToT jest: znalezienie najlepszego rozwiązania polegającego na podzieleniu całego działania – ostatecznego celu na pomniejsze czynności – zadania pośrednie zachowując ściśle ustalone zasady oraz określoną kolejność.

Edouard Lucas (1842-1891) Francuski matematyk, interesował się łamigłówkami matematycznymi. W 1883 roku wymyślił grę Wieże Hanoi pod pseudonimem N.Claus de Siam i stworzył hinduską legendę.

Wieża Hanoi wg Lucasa Jak głosi hinduska legenda, dawno temu, w Indiach, w głównej świątyni miasta Benares, Brahma postawił na brązowej tabliczce trzy diamentowe paliki o wysokości 1 łokcia i grubości tułowia pszczoły. Na jeden z diamentowych palików nałożył 64 krążki z czystego złota z otworami pośrodku, o malejących średnicach, ułożone tak, że powstała wieża przypominająca kształtem ścięty stożek. Kapłani świątyni otrzymali zadanie przeniesienia owego stożka, krążek po krążku, na drugi diamentowy palik, korzystając z trzeciego pomocniczego palika i przestrzegając trzech następujących reguł:

Wieża Hanoi wg lucasa c.d. W jednym ruchu można podnieść tylko jeden krążek Podniesiony krążek należy nadziać na jeden z trzech palików Nie wolno, na żadnym z palików, kłaść większego krążka na mniejszym Nieustannie, dniem i nocą, przekłada krążki któryś z kapłanów, a gdy tylko opada z sił, zastępowany jest przez kolejnego. Gdy kapłani zakończą pracę, nastąpi koniec świata.

Herbert Simon (1916-2001) Ekonomista i socjolog amerykański, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w 1978 1975 koncepcja rozwiązywania problemów przez przeszukiwanie przy użyciu Testu Wieży Hanoi (Tower of Hanoi test, ToH)

Test wieży hanoi (Tower of Hanoi) Test wieży Hanoi w wersji elektronicznej komputerowej Test wieży Hanoi w wersji pierwotnej - drewnianej

Test Wieży Hanoi (ToH) Zawiera od 3 do 5 krążków o zmniejszającej się średnicy Krążki przemieszcza się z kołka na kołek tak ,aby osiągnąć ostateczny cel w jak najmniejszej ilości ruchów Krążki należy przekładać pojedynczo WAŻNE: Większego krążka nie wolno umieszczać na mniejszym

Tim Shallice Profesor neuropsychologii , matematyk, twórca dyscypliny neuropsychologii poznawczej. Obecnie pracuje w University College London w Institute of Cognitive Neuroscience. W 1982 zmodyfikował oryginalną wersję Testu wieży Hanoi i nazwał ją Testem wieży londyńskiej (Tower of London test, ToL)

Test wieży Londyńskiej (toL) Wersja zaproponowana przez Shallice’a Jedna z wielu wersji komputerowych

Test wieży londyńskiej (Tol) Celem testu jest wykrywanie zaburzeń neuropsychologicznych po uszkodzeniu płatów czołowych mózgu – problemy przestrzenne Badany dostaje zestaw trzech kolorowych kulek umieszczonych na patyczkach o różnej długości Może umieścić na jednym z patyczków trzy kulki, na drugim dwie, na trzecim jedną Patyczki umieszczone są pionowe w specjalnej podstawce

TEST wieży londyńskiej c.d. Badany zawsze wychodzi od takiej Pozycji startowej Podajemy badanemu cel zadania oraz ilość ruchów do wykonania (tutaj 2 ruchy) TEST wieży londyńskiej c.d.

TEST wieży londyńskiej c.d. Badany zawsze wychodzi od takiej Pozycji startowej Są różne poziomy trudności określone minimalną ilością ruchów potrzebnych do wykonania zadania (tutaj 4) TEST wieży londyńskiej c.d.

Procedura (Tol) 1.Kulki należy ułożyć w określonym porządku 2.Badany przekłada je z patyczka na patyczek 3.Liczba ruchów jest z góry wyznaczona 4.Badany wychodzi zawsze od takiego samego startowego położenia kulek 5.Musi odtworzyć w jak najkrótszym czasie zadanie testowe 6.Musi pamiętać także, że w jednym momencie może operować tylko jedną kulką i umieszczać ją wyłącznie na jednym z trzech patyczków 7.Limit czasu wynosi 1 minutę na każde z zadań

Wynik (tol) za jodzio i lezak Łączny czas wykonania Czas do momentu wykonania pierwszego ruchu (latencja pierwszej reakcji) Liczba poprawnych ruchów Rodzaj błędnych ruchów Liczba prób rozwiązania danego zadania Nie ma jednak jednej przyjętej metody do mierzenia wyników, ALE z pewnością poziom wykonania TOL zależy od wieku badanego.

Porównanie testów Toh i Tol na podstawie Towers of hanoi and london: contribution of working memory and inhibition of performance, 1999, M. C. Welsh, T.Satterlee -cartmell, M.Stine Obydwa testy są do siebie podobne i mierzą te same procesy poznawcze Zarówno ToL jak i ToH wykorzystuje takie umiejętności jak: planowanie, rozwiązywanie problemów, przeszukiwanie, pamięć robocza, hamowanie, umiejętność zastosowania elastycznych strategii Korelacja między testami 0,37 a 0,61 ToL i ToH zostały pomyślane jako narzędzia do mierzenia funkcji wykonawczych

Zdaniem Lezak i innych badaczy: Uwagi do artykułu: Towers of hanoi and london: contribution of working memory and inhibition of performance, 1999, M. C. Welsh, T.Satterlee -cartmell, M.Stine za Lezak 2004 Zdaniem Lezak i innych badaczy: ToL i ToH nie mierzą dokładnie tych samych umiejętności a korelacja wykonania między nimi jest odpowiednio niska 0,37 ToH lepiej mierzy hamowanie reakcji odruchowych tj. zaburzenia uwagi aniżeli zdolność planowania

Porównanie testów Toh i Tol na podstawie Towers of hanoi and london: contribution of working memory and inhibition of performance, 1999, M. C. Welsh, T.Satterlee -cartmell, M.Stine Dane neuropsychologiczne: Obydwa testy są wrażliwe na uszkodzenia płatów czołowych Diagnozują dysfunkcje dopaminergiczne tj. choroba Parkinsona, ADHD, wczesne rozpoznanie fenyloketonurii Pacjenci z prawostronnymi czołowymi uszkodzeniami mózgu wykonywali gorzej ToL niż grupa kontrolna przy 5 ruchach

Porównanie testów Toh i Tol na podstawie Towers of hanoi and london: contribution of working memory and inhibition of performance, 1999, M. C. Welsh, T.Satterlee -cartmell, M.Stine D.Carlin 2000 zaznacza, że pacjenci z uszkodzeniami płatów czołowych oraz z demencją płatów czołowych uzyskali czas planowania zadania w normie W porównaniu z grupą kontrolną pacjenci z czołowymi uszkodzeniami wykonywali więcej ruchów, podejmowali więcej prób, popełniali błędy i dochodzili wolniej do rozwiązania Pacjenci z demencją płatów czołowych wykonywali więcej ruchów wbrew regułom, więcej błędów, złe rozwiązania i wolniej niż grupa kontrolna oraz pacjenci z czołowymi uszkodzeniami mózgu

Test wieży londyńskiej Test wieży Hanoi Test wieży londyńskiej Angażuje wiedzę na różnych poziomach Różnicuje procesy pamięci proceduralnej i deklaratywnej Rozwiązanie testu zachodzi przy równomiernym, dwustronnym zaangażowaniu płatów czołowych (z przewagą półkuli prawej) Narzędzie mniej wrażliwe na zmienne demograficzne, wiek, poziom wykształcenia Metoda nie jest skuteczna w wykrywaniu poznawczych skutków starzenia, bo poziom wykonania ToH w przedziale wiekowym 40-79 nie zmienia się Służy neuropsychologom, ale nie jest wystarczająco czułym narzędziem by badać różnice indywidualne na poziomie funkcji wykonawczych u osób zdrowych ToL jest zaś czuły na pacjentów z: choroba Alzheimera Choroba Parkinsona Pourazowe zmiany mózgowe Pląsawica Huntingtona Padaczka Zespół Pradera i Willego Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne Pacjenci po wypadkach mózgowych łamią zasady testowe, przekładając dwie kulki jednocześnie – wówczas przeprowadza się diagnozę jakościową wykonania zadania na poszczególnych etapach planowania Obserwacja pacjentów podczas wykonywania zadania jest szalenie istotna