Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie Prowadzący: Magdalena Małolepsza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słowo wstępu… Od stycznia 2010 roku Przedszkole Miejskie nr 40 w Rudzie Śląskiej po raz pierwszy przystąpiło do realizacji programu przedszkolnej edukacji.
Advertisements

Dane liczbowe UCZNIÓW (-8 418) ( ) ( ) CHŁOPCÓW 51,3%51,1% 51% DZIEWCZĄT 48,7%48,9% 49%
Podsumowanie II edycji programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”
Serwisy WWW polskich gmin i powiatów. Anno Domini 2002.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
STAN WDROŻENIA OSI 4 PO RYBY :
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
Czyste Powietrze Wokół Nas
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Katarzyna Baćmaga Kierownik
"Czyste powietrze wokół nas"
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Marcin Żarłok Naczelnik Wydziału Inwestycji Funduszy Strukturalnych Podsumowanie pierwszego.
Sprawozdanie z realizacji programu antynikotynowego
w Salezjańskim Gimnazjum Niepublicznym
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 W ZAMOŚCIU
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Nie pal przy mnie proszę
X WSKAŻ WOJEWÓDZTWO GRA DYDAKTYCZNA KLIKNIJ ŻEBY ROZPOCZĄĆ GRĘ.
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Sekcja Programów Profilaktycznych Dział Lecznictwa Ambulatoryjnego
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
PROJEKT EDUKACYJNY realizowany w ramach Kampanii społecznej
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
"CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS".
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Realizacja programów - województwo wielkopolskie. Realizacja Przedszkolnego Programu Edukacji Antytytoniowej pt. „Czyste Powietrze Wokół Nas” w latach.
Podsumowanie projektu „ Bezpieczny Przedszkolak” Rok szkolny 2013/2014.
r. Białystok.
Białystok r..
Realizacja programu „Nie pal przy mnie, proszę” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Cyfrowobezpieczni.pl w 2016 r. i plany na przyszły rok Artur Krawczyk
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
r. Białystok.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Bieg po zdrowie Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej realizowany przez uczniów klasy IVa Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. Marszałka Józefa.
Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zapis prezentacji:

Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie Prowadzący: Magdalena Małolepsza

Podsumowanie I edycji Programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej pt. „Czyste Powietrze Wokół Nas”

Podsumowanie I edycji programu „Czyste powietrze wokół nas” w woj Podsumowanie I edycji programu „Czyste powietrze wokół nas” w woj. zachodniopomorskim Liczba 5-latków i 6-latków biorących udział w programie – 5538; Liczba przedszkoli biorących udział w programie – 88 tj. 32%

Liczba przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Polsce Zasięg programu Liczba przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Polsce Założenie Programu: → dotarcie do 10% placówek Realizacja założenia: 1.778 z 15.598 placówek → co stanowi 11.40% placówek w Polsce

Zasięg Programu Liczba przedszkoli biorących udział w programie w Polsce 1) lubelskie 233; 2) mazowieckie 226; 3) śląskie 189; 4) wielkopolskie 140; 5) podkarpackie 123; 6) dolnośląskie 121, 7) łódzkie 101; 8) małopolskie 89; 9) zachodniopomorskie 88; 10) świętokrzyskie 62; 11) opolskie 61; 12) pomorskie 52; 13) podlaskie 49; 14) kujawsko-pomorskie 45; 15) lubuskie 44; 16) warmińsko-mazurskie 39

Zasięg programu w Polsce liczba dzieci biorąca udział w programie śląskie 8.289 dzieci; mazowieckie 8.165 dzieci; podkarpackie 6.266 dzieci; lubelskie 6.044 dzieci; zachodniopomorskie 5.538 dzieci; dolnośląskie 5.189 dzieci; małopolskie 4.414 dzieci; wielkopolskie 4.170 dzieci; pomorskie 3.784 dzieci; łódzkie 3.314 dzieci; podlaskie 2.855 dzieci; świętokrzyskie 2.702 dzieci; warmińsko-mazurskie 2.336 dzieci; opolskie 2.044 dzieci; lubuskie 1.951 dzieci; kujawsko-pomorskie 1.929 dzieci

Zasięg programu Liczba rodziców i opiekunów objęta programem w Polsce śląskie - 7.600; mazowieckie 5.568; podkarpackie 4.579; małopolskie 4.435; wielkopolskie 3.712; zachodniopomorskie 3.678; dolnośląskie 3.224; lubelskie 2.762; łódzkie 2.670; świętokrzyskie 2.658; lubuskie 2.636; podlaskie 1.827; warmińsko-mazurskie 1.797; pomorskie 1.301; opolskie 661; kujawsko-pomorskie 480

Zasięg programu Liczba szkoleń 1) lubelskie - 44 szkolenia; 2) pomorskie - 39 szkoleń; 3) śląskie - 33 szkolenia; 4) wielkopolskie - 30 szkoleń; 5) mazowieckie - 30 szkoleń; 6) kujawsko-pomorskie - 29 szkoleń; 7) podlaskie - 26 szkoleń; 8) małopolskie - 23 szkolenia; 9) dolnośląskie - 22 szkolenia; 10) warmińsko-mazurskie - 21 szkoleń; 11) zachodniopomorskie - 18 szkoleń; 12) łódzkie - 18 szkoleń; 13) opolskie - 13 szkoleń; 14) świętokrzyskie - 11 szkoleń; 15) podkarpackie - 9 szkoleń; 16) lubuskie - 2 szkolenia

Zasięg programu liczba osób przeszkolonych w Polsce Lubelskie - 546 osób; Mazowieckie - 529 osób; Podlaskie - 379 osób; Śląskie - 316 osób; Zachodniopomorskie - 222 osoby; Małopolskie - 216 osób; Wielkopolskie - 176 osób; Łódzkie - 157 osób; Dolnośląskie - 139 osób; Kujawsko-pomorskie - 138 osób; Pomorskie - 131 osób; Warmińsko-mazurskie - 129 osób; Podkarpackie - 119 osób; Opolskie - 105 osób; Lubuskie - 85 osób; Świętokrzyskie - 85 osób

W jakiej formie przedszkolny koordynator został zapoznany z założeniami i sposobem realizacji Programu uczestniczył w naradzie/szkoleniu zorganizowanym przez PSSE (64); został indywidualnie poinstruowany przez pracownika PSSE (26); został zapoznany z założeniami i sposobem realizacji programu w następujący sposób: szkoleniowa rada pedagogiczna (1); instruktaż z Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Świnoujścia (3).

W jaki sposób powiadomiono rodziców/opiekunów o Programie? Na spotkaniu przed rozpoczęciem Programu (53); listownie (5); indywidualnie (38); na zebraniu z rodzicami (1); ulotka informacyjna, gazetka dla rodziców, plakaty, materiały informacyjne (10).

Liczba rodziców/opiekunów uczestniczących w spotkaniu rozpoczynającym Program – 3678 tj. 67,38%

Czy rodzice wyrazili zgodę na przeprowadzenie Programu? Wszyscy rodzice wyrazili zgodę na przeprowadzenie Programu wśród swoich dzieci.

Czy odbyło się spotkanie z rodzicami/opiekunami zamykające Program? Tak (61); Nie: brak czasu, niskie zainteresowanie (3); nie było potrzeby organizacji takiego spotkania (1); rodzice zostali indywidualnie powiadomieni (2); nie podano powodu (9); na zakończenie programu przeprowadzono rozmowy indywidualne z rodzicami (5); rodzice nie czuli takiej potrzeby, niska frekwencja dzieci (choroby) (1); podczas spotkania organizacyjnego rodzice zostali zapoznani z przebiegiem programu i efektami, które mają być osiągnięte po jego zakończeniu (1).

Czy Program był realizowany w całości (od I do V zajęcia) Tak (86); Nie: (2) brak czasu, brak fabryk; brak zaangażowania w przedszkolu – zbyt dużo zajęć, choroba.

Program został rozszerzony o inne działania: program artystyczny w Choszcznie; zabawy badawcze, zajęcia otwarte dla rodziców, informacje w kąciku dla rodziców (PSSE: Choszczno, Koszalin, Myślibórz); wystawa prac plastycznych (PSSE: Pyrzyce, Gryfino, Myślibórz, Stargard Szczeciński); Oddziaływanie na zmysł węchu – przyjemne i nieprzyjemne zapachy, teatrzyk kukiełkowy o tematyce „Zdrowy tryb życia” poruszający problem palenia papierosów (PSSE Police); Czytanie literatury dziecięcej np. „Dymiące smoki” A. Różańskiej, „O tym jak fabryka mała okolicę zatruć chciała” R. Wejnera (PSSE Pyrzyce); Do zajęcia IV, w celu podsumowania, dzieci odgrywały scenki dramowe pt. „Dinuś w pociągu”, do zajęcia V przed przystąpieniem do realizacji 3-go zadania wprowadzono zabawę dokończ zdanie „Nie pal przy mnie, bo/ponieważ… (PSSE Łobez);

Zorganizowano wystawę plakatów „Nie pal mamo. Nie pal tato Zorganizowano wystawę plakatów „Nie pal mamo! Nie pal tato!; ekspozycja plakatów w miejscach ogólnodostępnych w mieście – witryny sklepów i słupy ogłoszeniowe (PSSE Łobez); Konkursy plastyczne dla dzieci; Organizacja przeglądu małych sztuk teatralnych pod hasłem „Papierosom mówię NIE” zorganizowanego przez PSSE Szczecin przy współpracy z Urzędem Miasta Szczecin, który ufundował nagrody rzeczowe dla przedszkolaków (PSSE Szczecin).

Jakie są wrażenia po realizacji zajęć: Zajęcia podobały się dzieciom (83); Łatwo się je prowadziło (80); Zaproponowane zajęcia pozwoliły połączyć aspekt poznawczy z ciekawą i twórczą zabawą; Dzieci były zaangażowane i przejęte szkodliwością dymów dla otoczenia, a przede wszystkim na ich mały organizm; Dzieci chętnie uczestniczyły w dyskusji, zadawały dużo pytań.

Proponowane zmiany w Programie: Wykorzystanie pomocy z symbolem antytytoniowym do wzbogacenia wiedzy matematycznej; Wzbogacić zajęcia o historyjki obrazkowe, plakaty np. palący rodzice w obecności dzieci; Poszerzenie treści związanych z konsekwencjami długotrwałego palenia; Program można uzupełnić o inscenizację teatralną dla rodziców; Przebranie dziecka w strój Dinka; Czytanie literatury dziecięcej; Nagranie płyty z podkładem muzycznym do piosenki o Dinku; Wprowadzenie filmów edukacyjnych, gier planszowych oraz różnorodnych plakatów; Zwiększenie ilości pomocy do realizacji programu; Stworzenie programu multimedialnego, bajki lub filmu animowanego.

Czy Program jest dostosowany do: Wieku dzieci: Zdecydowanie tak (56); Raczej tak (28); Raczej nie (1). Rozwoju intelektualnego dzieci: Zdecydowanie tak (57); Raczej tak (29). Rozwoju motorycznego dzieci: Zdecydowanie tak (58); Raczej tak (27). Rozwoju emocjonalnego dzieci: Zdecydowanie tak (51); Raczej tak (33).

Jak oceniono pomoce dydaktyczne opracowane do realizacji Programu? Poradnik dla realizatora: Bardzo dobra (68); Dobra (16); Średnia (1). Plakat: Bardzo dobra (53); Dobra (19); Średnia (5); Słaba (1); Bardzo słaba (1). Kolorowanka dla dzieci: Bardzo dobra (42); Dobra (25); Średnia (14); Słaba (3);

Czy udało się zrealizować zakładane cele Programu? Tak w całości (73); Tak, częściowo (11); Nie, szczątkowa realizacja programu (1).

Czy wystąpiły jakieś trudności w realizacji Programu Nie (77); Tak: Brak kaset z nagraniami – trudności z nauką piosenki (2) Nieodpowiedni termin (1); Brak zadymionych pomieszczeń i dymiących kominów w okolicy (1); Brak współpracy ze strony rodziców (1).

Opinie realizatorów oraz odbiorców (dzieci, rodziców/opiekunów) o Programie: Osoby prowadzące zajęcia: Bardzo pozytywne (62); Raczej pozytywne (23). Rodzice dzieci uczestniczących w Programie: Bardzo pozytywne (33); Raczej pozytywne (45); Raczej negatywne (1). Dzieci uczestniczące w Programie: Bardzo pozytywne (66); Raczej pozytywne (15).

Czy realizacja Programu powinna być kontynuowana? Tak (85); Nie (0); Nie wiem (3).

Lokalni partnerzy, sojusznicy i darczyńcy: Lekarz pulmonolog (prelekcja); Wydział Edukacji w Urzędzie Miasta i Gminy Gryfino (ufundowano nagrody rzeczowe); Urząd Miasta w Szczecinku; Starostwo Powiatowe w Szczecinku; Urząd Miejski w Kamieniu Pomorskim; Rodzice (zakupili strój Dinka).

Uwagi: Program był za późno wprowadzony; Zabrakło czasu na ewaluację; Wiosną trudno jest zaobserwować dym z komina. Lepiej byłoby wprowadzać program jesienią; Przy kontynuacji programu poszerzyć scenariusze zajęć, motywujące dzieci do działań w zakresie matematycznym, muzycznym i ruchowym. Wyposażyć placówki w maskotkę dinozaura Dinka; Wskazane byłoby przygotowanie filmu z ekspozycją np. Dymiących kominów, hut, cegielni itp.; Brak podkładu muzycznego; Brak wzoru znaku „zakazu palenia tytoniu”; Zwiększona ilość gadżetów promujących modę na niepalenie dla dzieci i rodziców biorących udział w programie.

Wnioski: Program był realizowany zgodnie z założeniami programowymi bez większych trudności. Koordynatorzy przedszkolni dostosowali się do założeń programowych, ponieważ metodyka programu pokazuje formy aktywizujące, które powodują, że zajęcia są zabawą. Wskazówki metodyczne znajdują się w scenariuszach zajęć, co było ułatwieniem w realizacji; Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Świetnie się bawiły, zdobywając przy tym wiedzę o skutkach czynnego i biernego palenia; Rodzice i dzieci byli zadowoleni, żywo zainteresowani problemem zwalczania palenia tytoniu wśród rodziców i otoczenia, w którym przebywa dziecko.

„Czyste powietrze wokół nas” II edycja Liczba 5-latków biorąca udział w programie 3 808; Liczba 6-latków biorąca udział w programie 4 022; W sumie liczba dzieci 7 830; Liczba przedszkoli biorąca udział w programie 149 przedszkoli i 2 oddziały tj. 54,71%.

Ramki na zdjęcia z napisem „nie pal przy mnie proszę”

Kredki w tubie z temperówką napis „nie pal przy mnie proszę”

Dziękuję za uwagę 