– główny efekt pracy biurowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
Przechowywanie Pism.
Nowa Instrukcja Kancelaryjna - projektowane zmiany prawne
Dział Zasobów Archiwalnych
Przekazywanie akt do Archiwum UMK
Przyjmowanie pism według systemu bezdziennikowego 
SYSTEM KANCELARYJNY.
T: System Kancelaryjny.
System kancelaryjny.
Rodzaje dokumentów biurowych
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Ewa Pabin kl.3aTŻiGD
Przechowywanie Pism .
PRZECHOWYWANIE PISM..
Wskazówki dotyczące przechowywania dokumentacji w IBL PAN
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
WYSYŁANIE PISM WEDŁUG SYSTEMU BEZDZIENNIKOWEGO
REDAGOWANIE PISM.
SYSTEMY KANCELARYJNE.
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
ZEBRANIE jako środek łączności organizacyjnej
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Rozdzielanie i załatwianie spraw
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Systemy Kancelaryjne ..
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
Dokumentacja papierowa
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zgłaszanie prac geodezyjnych
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
HARMONOGRAM WDRAŻANIA APLIKACJI MUNSOL W GMINIE KRAPKOWICE
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
REDAGOWANIE PISM.
Rodzaje dokumentów biurowych
Funkcje pracy biurowej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Rejestrowanie i znakowanie pism przychodzących i wychodzących
SPORZĄDZANIE I UKŁAD PISMA WYCHODZĄCEGO
Zidentyfikowane problemy
Przechowywanie Pism. Prowadzenie archiwum polega na: Celowym przechowywaniu akt Celowym przechowywaniu akt Przechowywaniu akt w sposób umożliwiający ich.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Obieg dokumentów w instytucji publicznej o akademickim rodowodzie Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Instrukcja Kancelaryjna i Wykaz Akt Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji projektów realizowanych przez Urząd Miasta Poznania Agnieszka Górczewska Oddział Programów i Funduszy.
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Stosowanie normatywów kancelaryjno-archiwalnych w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu PROWADZĄCA SZKOLENIE Danuta Zając.
Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum
Instrukcja kancelaryjna – jej znaczenie i zasady opracowania
Podstawowe definicje związane z archiwizacją dokumentacji
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTAMI W POLITECHNICE GDAŃSKIEJ
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Rodzaje systemów kancelaryjnych
Prezentacja systemu eDokumenty
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Łączenie pism w sprawy, pisma nie tworzące akt spraw
Urządzenia ewidencyjne Kancelarii Tajnej
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

– główny efekt pracy biurowej INFORMACJA – główny efekt pracy biurowej

Praca biurowa Zespół czynności technicznych występujących w procesie obiegu informacji, które są niezbędne do sprawnego funkcjonowania i zarządzania firmą. Informacja – głównym produktem pracy Biurowej.

Informacja System przekazywania powiadomień w celu wywołania reakcji kształtujących procesy działania (stanowiących podstawę podejmowania decyzji kierowniczych w firmach i instytucjach)

Elementy struktury informacji Przykład TREŚĆ Oferta, zamówienie, informacja NOŚNIK Papier, dyskietka, CD, taśma magnetofonowa SYMBOL Litery, cyfry, rysunki, znaki umowne SPOSÓB PRZENOSZENIA Poczta, faks, e-mail, sms, ustne,

Rodzaje informacji Informacje przekazywane mimowolnie – np. burczenie w brzuchu, ziewanie. Informacje przekazywane celowo.

ETAPY OBIEGU INFORMACJI Zbieranie Selekcja Segregacja Przetwarzanie Przekazywanie Przechowywanie

Etap I Zbieranie informacji polega na: odczytaniu, utrwaleniu, porządkowaniu, rejestrowaniu.

Etap II Selekcja polega ba wyborze informacji i ma charakter wielostopniowy: I stopień – wybór informacji celowych spośród masy zebranych inf. II stopień – wybór informacji, które mają być utrwalone na nośniku III stopień – wybór informacji w zależności od potrzeb odbiorcy

Etap III Segregacja (klasyfikacja) polega na podziale przedmiotów oraz pojęć na podstawie ich podobieństw i różnic na klasy i działy różnych stopni. System alfabetyczny System chronologiczny System geograficzny System rzeczowy

Etap IV Przetwarzanie informacji – najtrudniejszy organizacyjnie etap obiegu informacji.

Etap V Przekazywanie informacji odbiorcom. Aspekt organizacyjny Aspekt techniczny

Etap VI Przechowywanie informacji polega na przechowywaniu nośników treści informacji odpowiednio oznaczonych.

DOKUMENTACJA BIUROWA i jej rodzaje.

Wstęp W każdym przedsiębiorstwie przepływ informacji powinien być odpowiednio uregulowany, tzn. oparty na pewnych, z góry przyjętych, jednolitych zasadach postępowania. Bardzo ważne jest ustalenie zasad przepływu informacji, a zwłaszcza dokumentów biurowych.

Rodzaje dokumentów Podział: ze względu na nadawcę i adresata ze względu na pilność sprawy ze względu na zapewnienie tajemnicy

ze względu na nadawcę i adresata pisma otrzymywane (korespondencja przychodząca zewnętrzna), pisma wysyłane (korespondencja wychodząca, zewnętrzna), pisma wewnętrzne (korespondencja wewnętrzna)

ze względu na pilność sprawy pisma zwykłe, które załatwiane są w terminie zwyczajowo przyjętym lub określonych odrębnymi przepisami, pisma pilne przesyłane i załatwiane w pierwszej kolejności

ze względu na zapewnienie tajemnicy pisma jawne, niezawierające żadnej tajemnicy, pisma poufne, zawierające tajemnicę służbową, pisma tajne, zawierające tajemnice państwową.

OBIEG DOKUMENTÓW – w firmie

Organizacja obiegu dokumentów I FAZA – przyjmowanie dokumentów II FAZA – załatwianie spraw III FAZA – wysyłanie odpowiedzi

Punkty zatrzymania W każdej fazie pisma zatrzymuje się w komórkach biurowych, w których wykonywane są niezbędne czynności biurowe z obiegiem pism.

Punkty zatrzymania Kancelaria ogólna lub sekretariat Sekretariaty komórek organizacyjnych Kierownik komórki organizacyjnej Pracownik biurowy Aprobant Sala komputerów lub maszyn Kierownik

Zadanie 1 Sporządź wykres drogi obiegu pisma według podanego opisu. Plik zadanie1_zaoczne.doc

INSTRUKCJA KANCELARYJNA

Instrukcją kancelaryjną Nazywamy zbiór przepisów ustalających tryb, zasady i normy postępowania, regulujące sprawne wykonywanie czynności biurowych.

Zadania określa podstawowe pojęcia związane z pracą biurową, normuje sposób i zasady wykonywania czynności biurowych związanych z obiegiem pism, reguluje tryb postępowania z aktami jawnymi i poufnymi.

Zadanie 2 Wyszukaj za pomocą wyszukiwarki internetowej dowolną instrukcję kancelaryjną. Opisz jej podstawowe cechy i elementy z jakich się składa.

SYSTEMY KANCELARYJNE

Rodzaje systemów kancelaryjnych System kancelaryjny dziennikowy. System kancelaryjny bezdziennikowy.

System kancelaryjny dziennikowy To ustalony i przedstawiony w instrukcji kancelaryjnej sposób przyjmowania, porządkowania, oznaczania, obiegu (załatwiania, wysyłania) i przechowywania dokumentacji biurowej.

Rodzaje systemów kancelaryjnych dziennikowych System kancelaryjny dziennikowy System kancelaryjny bezdziennikowy System mieszany

System kancelaryjny dziennikowy Zalety systemu pismo przedmiotem szczególnej troski, system prosty – nr w dzienniku wskazuje miejsce przechowywania, kontrola pisma w każdej fazie załatwiania sprawy.

System kancelaryjny dziennikowy Wady systemu bardzo pracochłonny, brak odpowiedzialnej, system kosztowny, hamuje sprawny obieg dokumentów, wydłużenie czasu załatwiania spraw.

Podział systemu kancelaryjnego dziennikowego System jednodziennikowy, System dwudziennikowy.

Czynności wykonywane w ramach tego systemu: rejestracja przesłanie za pokwitowaniem do właściwej komórki org rejestracja gromadzenie i spisywanie w dzienniku pism do wysyłki Przechowanie oryginałów przez pracownika załatwiającego sprawę

Dziennik korespondencyjny – pisma wpływające do sekretariatu Nr kolejny Numer OD KOGO Treść otrzymanej korespondencji Znak referenta Data otrzymania Data otrzymanej 1. WSiP/DM/25/03 Wydawnictwo Szkolne Katalog podręczników E.F. i Pedagogiczne 3.01.2003 29.12.2002 2. PRP/3/03 Pracownia Reklamowa Informacja o przygotowanej E.S.P. Pitrucha w Łodzi reklamie 4.01.2003 02.01.2003 3. BUDU/DK/2/03 Firma BUDU Prośba o wynajęcie sali z Łodzi 03.01.2003

Dziennik korespondencyjny – pisma wychodzące Data wysłanej Korespondencji DO KOGO TREŚĆ wysłanej korespondencji Nr aktu Uwagi 3.01.2003 Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Warszawa Podziękowania za katalog TE/SG/1/03 poczta

System kancelaryjny bezdziennikowy Nie wymaga tak szczegółowej rejestracji pism. Konieczne jest rejestrowanie tylko poszczególnych spraw (dokumentów dotyczących jednej sprawy).

Czynności wykonywane w ramach tego systemu przesłanie za pokwitowaniem do właściwej komórki org odnotowanie daty wpływu, wpisanie symbolu komórki org. pracownik rejestruje pismo w spisie spraw pismo załatwiające sprawę pracownik przekazuje do sekretariatu doręczenie pisma pracownikowi oryginały pism otrzymanych i kopie wysłanych przechowuje się w aktach sprawy

Symbol pisma – sprawy np. DK-1401-3-/2006 DK – symbol komórki organizacyjnej 1401 – symbol hasła z wykazu akt firmy 3 – Kolejny nr sprawy ze spisu spraw 2006 – rok 2006

Przykład z rejestracji dziennikowej L.Dz. 169/2006 Liczba dziennika rok nr kolejny

Uwagi (sposób załatwienia) Spis spraw 2006 DK DK-1401 Plany i programy szkolenia rok referent (symbol kom. org) (oznaczenie teczki) (tytuł teczki według wykazu akt) Lp. SPRAWA Od kogo wpłynęła Data Uwagi (sposób załatwienia) Znak pisma Z dnia Wszczęcia sprawy Ostatecznego załatwienia 1. Szkolenie komputerowe Firma szkoleniowa KOM 06.09.2006 BB/06/06 05.09.2006 2. Szkolenie z ADHD Wrocławskie Centrum Doskonalenia WCDN/SG/02/06 08.09.2006 08.10.2006 Przeprowadzono szkolenie

PRZECHOWYWANIE AKT

Dokument biurowy Każde pismo, notatka, sprawozdanie, protokół, zestawienie, sporządzone w toku pracy biurowej lub otrzymane z zewnątrz.

Akta spraw Zbiór wszystkich dokumentów biurowych dotyczących określonej sprawy, np. akta osobowe pracownika.

Akta spraw Akta spraw Akta spraw bieżących załatwionych Obejmują sprawy oczekujące na załatwienie, w toku załatwiania i już załatwione, ale do poprawy Obejmują sprawy ostatecznie załatwione, zamknięte – akta archiwalne

Przechowywanie akt bieżących Wyróżnia się dwa sposoby: Pracownik biurowy w komórce organizacyjnej. Registratura centralna.

Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii A – wszystkie akta o znaczeniu historycznym, trwałe. Przechowywane: wieczyście, do końca istnienia firmy, a po jej likwidacji – archiwum państwowe

Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii B – akta o czasowej wartości. Przechowywanie – zgodnie z przepisami, określoną liczbę lat, a po upływie przekazywane na makulaturę. Akta kategorii B5

Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii C (Bc) – akta manipulacyjne. Przechowywanie: do końca roku kalendarzowego w którym zostały sporządzone.

DZIĘKUJĘ !