– główny efekt pracy biurowej INFORMACJA – główny efekt pracy biurowej
Praca biurowa Zespół czynności technicznych występujących w procesie obiegu informacji, które są niezbędne do sprawnego funkcjonowania i zarządzania firmą. Informacja – głównym produktem pracy Biurowej.
Informacja System przekazywania powiadomień w celu wywołania reakcji kształtujących procesy działania (stanowiących podstawę podejmowania decyzji kierowniczych w firmach i instytucjach)
Elementy struktury informacji Przykład TREŚĆ Oferta, zamówienie, informacja NOŚNIK Papier, dyskietka, CD, taśma magnetofonowa SYMBOL Litery, cyfry, rysunki, znaki umowne SPOSÓB PRZENOSZENIA Poczta, faks, e-mail, sms, ustne,
Rodzaje informacji Informacje przekazywane mimowolnie – np. burczenie w brzuchu, ziewanie. Informacje przekazywane celowo.
ETAPY OBIEGU INFORMACJI Zbieranie Selekcja Segregacja Przetwarzanie Przekazywanie Przechowywanie
Etap I Zbieranie informacji polega na: odczytaniu, utrwaleniu, porządkowaniu, rejestrowaniu.
Etap II Selekcja polega ba wyborze informacji i ma charakter wielostopniowy: I stopień – wybór informacji celowych spośród masy zebranych inf. II stopień – wybór informacji, które mają być utrwalone na nośniku III stopień – wybór informacji w zależności od potrzeb odbiorcy
Etap III Segregacja (klasyfikacja) polega na podziale przedmiotów oraz pojęć na podstawie ich podobieństw i różnic na klasy i działy różnych stopni. System alfabetyczny System chronologiczny System geograficzny System rzeczowy
Etap IV Przetwarzanie informacji – najtrudniejszy organizacyjnie etap obiegu informacji.
Etap V Przekazywanie informacji odbiorcom. Aspekt organizacyjny Aspekt techniczny
Etap VI Przechowywanie informacji polega na przechowywaniu nośników treści informacji odpowiednio oznaczonych.
DOKUMENTACJA BIUROWA i jej rodzaje.
Wstęp W każdym przedsiębiorstwie przepływ informacji powinien być odpowiednio uregulowany, tzn. oparty na pewnych, z góry przyjętych, jednolitych zasadach postępowania. Bardzo ważne jest ustalenie zasad przepływu informacji, a zwłaszcza dokumentów biurowych.
Rodzaje dokumentów Podział: ze względu na nadawcę i adresata ze względu na pilność sprawy ze względu na zapewnienie tajemnicy
ze względu na nadawcę i adresata pisma otrzymywane (korespondencja przychodząca zewnętrzna), pisma wysyłane (korespondencja wychodząca, zewnętrzna), pisma wewnętrzne (korespondencja wewnętrzna)
ze względu na pilność sprawy pisma zwykłe, które załatwiane są w terminie zwyczajowo przyjętym lub określonych odrębnymi przepisami, pisma pilne przesyłane i załatwiane w pierwszej kolejności
ze względu na zapewnienie tajemnicy pisma jawne, niezawierające żadnej tajemnicy, pisma poufne, zawierające tajemnicę służbową, pisma tajne, zawierające tajemnice państwową.
OBIEG DOKUMENTÓW – w firmie
Organizacja obiegu dokumentów I FAZA – przyjmowanie dokumentów II FAZA – załatwianie spraw III FAZA – wysyłanie odpowiedzi
Punkty zatrzymania W każdej fazie pisma zatrzymuje się w komórkach biurowych, w których wykonywane są niezbędne czynności biurowe z obiegiem pism.
Punkty zatrzymania Kancelaria ogólna lub sekretariat Sekretariaty komórek organizacyjnych Kierownik komórki organizacyjnej Pracownik biurowy Aprobant Sala komputerów lub maszyn Kierownik
Zadanie 1 Sporządź wykres drogi obiegu pisma według podanego opisu. Plik zadanie1_zaoczne.doc
INSTRUKCJA KANCELARYJNA
Instrukcją kancelaryjną Nazywamy zbiór przepisów ustalających tryb, zasady i normy postępowania, regulujące sprawne wykonywanie czynności biurowych.
Zadania określa podstawowe pojęcia związane z pracą biurową, normuje sposób i zasady wykonywania czynności biurowych związanych z obiegiem pism, reguluje tryb postępowania z aktami jawnymi i poufnymi.
Zadanie 2 Wyszukaj za pomocą wyszukiwarki internetowej dowolną instrukcję kancelaryjną. Opisz jej podstawowe cechy i elementy z jakich się składa.
SYSTEMY KANCELARYJNE
Rodzaje systemów kancelaryjnych System kancelaryjny dziennikowy. System kancelaryjny bezdziennikowy.
System kancelaryjny dziennikowy To ustalony i przedstawiony w instrukcji kancelaryjnej sposób przyjmowania, porządkowania, oznaczania, obiegu (załatwiania, wysyłania) i przechowywania dokumentacji biurowej.
Rodzaje systemów kancelaryjnych dziennikowych System kancelaryjny dziennikowy System kancelaryjny bezdziennikowy System mieszany
System kancelaryjny dziennikowy Zalety systemu pismo przedmiotem szczególnej troski, system prosty – nr w dzienniku wskazuje miejsce przechowywania, kontrola pisma w każdej fazie załatwiania sprawy.
System kancelaryjny dziennikowy Wady systemu bardzo pracochłonny, brak odpowiedzialnej, system kosztowny, hamuje sprawny obieg dokumentów, wydłużenie czasu załatwiania spraw.
Podział systemu kancelaryjnego dziennikowego System jednodziennikowy, System dwudziennikowy.
Czynności wykonywane w ramach tego systemu: rejestracja przesłanie za pokwitowaniem do właściwej komórki org rejestracja gromadzenie i spisywanie w dzienniku pism do wysyłki Przechowanie oryginałów przez pracownika załatwiającego sprawę
Dziennik korespondencyjny – pisma wpływające do sekretariatu Nr kolejny Numer OD KOGO Treść otrzymanej korespondencji Znak referenta Data otrzymania Data otrzymanej 1. WSiP/DM/25/03 Wydawnictwo Szkolne Katalog podręczników E.F. i Pedagogiczne 3.01.2003 29.12.2002 2. PRP/3/03 Pracownia Reklamowa Informacja o przygotowanej E.S.P. Pitrucha w Łodzi reklamie 4.01.2003 02.01.2003 3. BUDU/DK/2/03 Firma BUDU Prośba o wynajęcie sali z Łodzi 03.01.2003
Dziennik korespondencyjny – pisma wychodzące Data wysłanej Korespondencji DO KOGO TREŚĆ wysłanej korespondencji Nr aktu Uwagi 3.01.2003 Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Warszawa Podziękowania za katalog TE/SG/1/03 poczta
System kancelaryjny bezdziennikowy Nie wymaga tak szczegółowej rejestracji pism. Konieczne jest rejestrowanie tylko poszczególnych spraw (dokumentów dotyczących jednej sprawy).
Czynności wykonywane w ramach tego systemu przesłanie za pokwitowaniem do właściwej komórki org odnotowanie daty wpływu, wpisanie symbolu komórki org. pracownik rejestruje pismo w spisie spraw pismo załatwiające sprawę pracownik przekazuje do sekretariatu doręczenie pisma pracownikowi oryginały pism otrzymanych i kopie wysłanych przechowuje się w aktach sprawy
Symbol pisma – sprawy np. DK-1401-3-/2006 DK – symbol komórki organizacyjnej 1401 – symbol hasła z wykazu akt firmy 3 – Kolejny nr sprawy ze spisu spraw 2006 – rok 2006
Przykład z rejestracji dziennikowej L.Dz. 169/2006 Liczba dziennika rok nr kolejny
Uwagi (sposób załatwienia) Spis spraw 2006 DK DK-1401 Plany i programy szkolenia rok referent (symbol kom. org) (oznaczenie teczki) (tytuł teczki według wykazu akt) Lp. SPRAWA Od kogo wpłynęła Data Uwagi (sposób załatwienia) Znak pisma Z dnia Wszczęcia sprawy Ostatecznego załatwienia 1. Szkolenie komputerowe Firma szkoleniowa KOM 06.09.2006 BB/06/06 05.09.2006 2. Szkolenie z ADHD Wrocławskie Centrum Doskonalenia WCDN/SG/02/06 08.09.2006 08.10.2006 Przeprowadzono szkolenie
PRZECHOWYWANIE AKT
Dokument biurowy Każde pismo, notatka, sprawozdanie, protokół, zestawienie, sporządzone w toku pracy biurowej lub otrzymane z zewnątrz.
Akta spraw Zbiór wszystkich dokumentów biurowych dotyczących określonej sprawy, np. akta osobowe pracownika.
Akta spraw Akta spraw Akta spraw bieżących załatwionych Obejmują sprawy oczekujące na załatwienie, w toku załatwiania i już załatwione, ale do poprawy Obejmują sprawy ostatecznie załatwione, zamknięte – akta archiwalne
Przechowywanie akt bieżących Wyróżnia się dwa sposoby: Pracownik biurowy w komórce organizacyjnej. Registratura centralna.
Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii A – wszystkie akta o znaczeniu historycznym, trwałe. Przechowywane: wieczyście, do końca istnienia firmy, a po jej likwidacji – archiwum państwowe
Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii B – akta o czasowej wartości. Przechowywanie – zgodnie z przepisami, określoną liczbę lat, a po upływie przekazywane na makulaturę. Akta kategorii B5
Przechowywanie akt archiwalnych Akta kategorii C (Bc) – akta manipulacyjne. Przechowywanie: do końca roku kalendarzowego w którym zostały sporządzone.
DZIĘKUJĘ !