Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Na czym polega rozwój emocjonalny?
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Czym różni się radość od miłości?
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Monika Snopek Mariusz Tarnowiecki Patryk Pęczek
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Teoria społecznego uczenia się
Zabawy FundaMentalne dla przedszkoli
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Umiejętność obserwacji.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Opracował: Michał Kaliski
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Metody komunikowania się
PRZEMOC I AGRESJA.
Psychopatologia emocji
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Lęk.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Stres w pracy nauczyciela
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Emocje Marta Riess.
EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Emocje Marta Riess.
Psychologia Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest odczuwana jako pozytywna, jeśli zdarzenie jest zgodne z tymi cechami/interesami, a negatywna – jeśli jest z nimi niezgodna Istotą emocji jest uruchomienie gotowości do realizacji programu działania Emocja jest doświadczana jako szczególny rodzaj stanu psychicznego; często towarzyszą jej lub następują po niej zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne lub pantomimiczne oraz reakcje o charakterze behawioralnym Emocja jest subiektywnym stanem psychicznym, uruchamiającym priorytet dla związanego z nią programu działania. Jej odczuwaniu towarzyszą zwykle zmiany somatycznie, ekspresje mimiczne i pantomimiczne i zachowania

Emocje są pierwotne, podstawowe Emocje mają podłoże neurobiologiczne Z emocjami się rodzimy Emocje są odziedziczone po zwierzętach Sposoby wyrażania emocji są uniwersalne, niezależne od wieku, pochodzenia społecznego, kultury, rasy

Emocje mają podłoże neurobiologiczne Reakcja autonomicznego układu nerwowego (układu sympatycznego i parasympatycznego) Podłoże hormonalne Podwzgórze i układ rąbkowy (limbiczy) – struktury starego mózgu kontrolujące emocje Ciało migdałowate – „wrota” dla emocji Przetwarzanie emocji w korze mózgowej – lateralizacja mózgu i emocji

Sposoby wyrażania emocji są uniwersalne Badania międzykulturowe Paula Ekmana – ludzie zachowu i ludzie z kultury Fore z Nowej Gwinei Uniwersalne emocje: szczęście, zdziwienie, gniew, wstręt, strach, smutek, pogarda Emocje wyrażane są głównie poprzez ruchy mięśni twarzy, a więc mimikę UWAGA: istnieją pewne różnice kulturowe w wyrażaniu SIŁY emocji

Funkcje emocji Emocje pobudzają nas do podjecie określonego działania, ukierunkowują i podtrzymują takie działania wobec określonych celów, które są dla nas korzystne (funkcja motywacyjna) Emocje pomagają w organizowaniu naszych doświadczeń Emocje regulują interakcje społeczne Emocje mogą pobudzać do zachowań prospołecznych Emocje mają funkcję komunikacyjną

Trzy wymiary emocji Znak emocji Pobudzenie Treść emocji

Emocje podstawowe Koło emocji podstawowych Roberta Plutchika miłość radość akceptacja oczekiwanie strach gniew zdziwienie wstręt smutek optymizm uległość groza agresywność pogarda rozczarowanie skrucha Emocje podstawowe wg Carrolla Izarda: radość, zdziwienie, gniew, wstręt, pogarda, strach, wstyd, poczucie winy, zainteresowanie, podniecenie

Wpływ emocji na procesy poznawcze Badania Gordona Bowera Zależność przypominania od nastroju Przetwarzanie zgodne z nastrojem Wpływ emocji na preferencje i wybory, i na ocenę własnego stanu zdrowia Ludzie szczęśliwi są bardziej twórczy (uwaga: nastrój  emocje) Siła odczuwanych emocji a zapamiętywanie Zakłócający wpływ silnych emocji

Cechy charakterystyczne sądów emocjonalnych wg Roberta Zajonca „Nie trzeba się domyślać by wiedzieć co się woli” Sądy emocjonalne są pierwotne Emocje mają zasadnicze znaczenie Reakcje emocjonalne są nieuniknione Sądy emocjonalne mają tendencję do bycia nieodwołalnymi W sądy emocjonalne zamieszane jest „ja” Reakcje emocjonalne są trudne do zwerbalizowania Reakcje emocjonalne nie muszą zależeć od procesów poznawczych Reakcje emocjonalne mogą być oddzielone od treści

Inteligencja emocjonalna Inteligencja emocjonalna świadczy o łatwości dokonywania wglądu w emocje i samoregulacji zachowania w warunkach silnego wpływu emocji  Podstawowe zdolności emocjonalne zdolność trafnej percepcji, oceny oraz ekspresji emocji; zdolność uzyskiwania dostępu do procesów emocjonalnych i generowania uczuć wówczas, gdy ułatwiają one proces myślenia; zdolność rozumienia emocji i wiedzy o emocjach; zdolność regulacji i kontroli emocjonalnej zapewniającej rozwój emocjonalny i intelektualny (Mayer, Salovey, 1989)

Skala KO-EM Podskala Behawioralna – dotycząca wspomagania lub rozpraszania zachowań na skutek przeżywanych emocji (czy osoba badana potrafi pomóc sobie emocjami w działaniu) Podskala Interpersonalna – dotycząca umiejętności empatii, współodczuwania z innymi, ale także adekwatnej percepcji i wiedzy na temat aktualnego stanu emocjonalnego innych ludzi (czy osoba badana wie, co może przeżywać człowiek obok i czy potrafi wczuć się w jego stan emocjonalny) Podskala Refleksyjna – dotyczącej autorefleksji nad własnymi emocjami, szukaniem źródeł własnych uczuć,wiedzy o przebiegu procesów emocjonalnych i ich wpływie na własne działanie (czy osoba badana wie, dlaczego jest w takim nastroju, i co, jakie konsekwencje mogą się z tym wiązać)