PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

program profilaktyki uzależnień
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Wagarowanie młodzieży
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem w atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia. Jest czasem poświęconym innym w celu przeciwdziałania.
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 WE WROCŁAWIU
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkoła Promująca Zdrowie
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Tydzień działań profilaktycznych
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO W WĘGORZYNIE
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
 Uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zawadce realizowali projekt edukacyjny pn „Dopalacze – droga donikąd”. Celem projektu.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Doradztwo zawodowe w szkołach
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Szkoła Promująca Zdrowie
Opracowała: Katarzyna Płatek
Zadania pedagoga szkolnego
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU “Lepiej zapobiegać, niż szukać lekarstwa” SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI „GIMNAZJALISTA W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ” opracowała: Julita Szmuga PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU

KONTEKST PRAWNY 1. Ogólną podstawę prawną dla podejmowania działań profilaktycznych w systemie oświaty dają liczne ustawy: Ustawa o systemie oświaty Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego Ustawa o wychowaniu w trzeźwości Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii Ustawa antynikotynowa

KONTEKST PRAWNY “GIMNAZJALISTA W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ” 2. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 roku wprowadza się SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI “GIMNAZJALISTA W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ”

KONTEKST PRAWNY 3. Szkolny program profilaktyki powstał na podstawie Wytycznych MENiS Priorytetów zawartych w Planie Rozwoju Szkoły z uwzględnieniem założeń Szkolnego Planu Wychowawczego, Problemów i monitoringu środowiska lokalnego

Wstęp “Człowiek o wysokim poczuciu własnej wartości podejmuje dobrze przemyślane decyzje i sensownie zachowuje się w sytuacjach konfliktowych. Niektórzy uznają pozytywną samoocenę za podstawowy warunek skutecznego działania”

Program jest nastawiony na usuwanie bądź minimalizowanie przyczyn agresji, kłamstw, ucieczek z domu i ze szkoły, przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi, paleniu papierosów, wstępowaniu do grup przestępczych, nieformalnych, sekt, gangów, itp. a także przystosowanie do zadań społecznych w dzisiejszym świecie, dokonywanie właściwych wyborów życiowych, umiejętność organizowania wolnego czasu bez używek i nałogów oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego. Wspomaganie zdrowia fizycznego i psychicznego poprzez kształcenie umiejętności i nawyków ruchowych.

ŻYĆ W ZGODZIE Z SOBĄ BEZ UZALEŻNIEŃ Nasz priorytet: ŻYĆ W ZGODZIE Z SOBĄ BEZ UZALEŻNIEŃ

Treści Agresja –jej przyczyny, objawy, skutki. Sposoby zwalczania, środki zaradcze. Rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego. Syndromy nieprzystosowania społecznego. Integracja wewnątrzszkolna i wewnątrzklasowa oraz adaptacja do nowego etapu kształcenia. Używanie narkotyków, alkoholu, papierosów – przyczyny, skutki, zapobieganie, formy zaradcze Oszołomienie alkoholem, które dostarcza fałszywych informacji i drogowskazów życiowych.

Treści Zagrożenia jakie niosą za sobą środki odurzające. Podstawowe informacje o emocjach warunkujących zachowanie człowieka. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad; kształtowanie właściwego stosunku do własnych pozytywnych i negatywnych emocji. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach - agresja, sztuka odmawiania. Alternatywne formy spędzania wolnego czasu. Propagowanie racjonalnego modelu zdrowego stylu życia.Stymulacja sytuacji stresowych przy pomocy zajęć ruchowych.

Treści Dążenie do wszechstronnego rozwoju sprawności, zdrowego stylu życia, który wyraża się w dbałości o własne zdrowie, jak najlepszą kondycję fizyczną i psychiczną. Udział w imprezach rekreacyjnych, rajdach, zawodach sportowych, wycieczkach. Pojęcie czasu wolnego. Wypoczynek czynny i bierny. (gry, zabawy, zainteresowania, hobby, wycieczki.) Kształtowanie cech woli i charakteru. Dążenie do nabycia umiejętności organizowania przez dzieci swojego wolnego czasu i czerpania z tego radości i motywacji do działania.

Treści Integracja społeczna z osobami niepełnosprawnymi. Organizowania wolnego czasu bez używek i nałogów. Potrzeba autonomii. Pedagogizacja rodziców, stały kontakt ze środowiskiem domowym wychowanków.

Cel główny: Kształtowanie kompetencji, autonomii i odpowiedzialności młodzieży w zakresie profilaktyki uzależnień służących realizacji priorytetu : “żyć w zgodzie z sobą bez uzależnień”.

Cele programu: usuwanie bądź minimalizowanie przyczyn agresji, ucieczek, wagarowania, uczestniczenia w grupach przestępczych, nieformalnych, przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi i nikotynizmowi opanowanie technik radzenia sobie z agresją własną i innych, wskazywanie różnych form spędzania wolnego od nałogów czasu w szkole i poza nią, zwrócenie uwagi na ważność bezpieczeństwa w szkole i poza nią, wskazanie sposobów udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

Cele programu: opanowanie mechanizmów typu “ja nie biorę..nie palę...nie piję”, wyrabianie mody na “niepalenie” Stwarzanie możliwości udziału w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, rajdach, biwakach, wycieczkach. promocja zdrowia w szkole gimnazjalnej. kształcenie umiejętności i nawyków ruchowych, dbałość o sprawność fizyczną. Budzenie i utrwalenie czynnych zainteresowań ruchowych, edukacyjnych prowadzących do czynnego lub rekreacyjnego uprawiania danej dyscypliny sportu lub zainteresowań o charakterze intelektualnym.

Zadania informacyjne: Realizacji powyższych celów służyć mają następujące zadania programowe: Zadania informacyjne: Zaznajomienie uczniów z przyczynami zachowań agresywnych, rodzajami agresji, z funkcjonującymi w społeczeństwie moralnymi i prawnymi konsekwencjami zachowań aspołecznych; używania narkotyków, palenia papierosów, picia alkoholu, spędzania wolnego czasu w sposób czynny, wypełniony ciekawymi zajęciami.

Zadania edukacyjne: doskonalenie umiejętności optymalnej samooceny, możliwie obiektywnego obrazu samego siebie, sposobu podnoszenia własnej wartości, nauczenie asertywnego wyrażania emocji ze szczególnym wyrażaniem gniewu, wykształcenie u młodzieży umiejętności społecznie aprobowanego sposobu postępowania w sytuacjach konfliktowych (w rodzinie, szkole, w grupie rówieśniczej); alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu bez nałogów (używek, papierosów, alkoholu), w tym propagowanie rajdów rowerowych, wycieczek krajoznawczych, zajęć sportowych, kół zainteresowań.

Zadania edukacyjne: przypominanie o problemie nikotynizmu i jego następstwach przy każdej nadarzającej się okazji, nie tylko przez wychowawcę klasy na godzinie wychowawczej, ale przez każdego nauczyciela (może warto byłoby również przekonywać samych nauczycieli, których też niemały odsetek pali - zachwiana jest wtedy zasada "żeby przekonać innych - trzeba samemu być przekonanym") w toku zajęć z różnych przedmiotów. Pielęgniarki szkolne powinny organizować różne pogadanki, uczniowie wykonywać gazetki z oświaty zdrowotnej, sami uczniowie mogliby przygotowywać pogadanki wśród kolegów na temat nikotynizmu, alkoholizmu, narkomanii.

Zadania o charakterze alternatywnym: dostarczanie dzieciom możliwości rozładowania napięcia emocjonalnego w sposób bezagresywny lub poprzez agresję kontrolowaną; organizowanie rajdów rowerowych, wycieczek, biwaków, kół zainteresowań. stworzenie warunków umożliwiających porozumienie na płaszczyźnie rodzic – wychowawca, uczeń – wychowawca, uczeń – uczeń; pokazanie wzorców osobowych do naśladownictwa. Uczestnictwo w przygotowywaniu uroczystości szkolnych, dekorowaniu klas, udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych.

Zadania interwencyjne: objęcie indywidualną opieką psychologiczno - pedagogiczną "agresorów" oraz ich "ofiary", organizowanie zespołów samopomocowych na terenie szkoły, klasy; zorganizowanie dodatkowej opieki przez rodziców (pogadanki, indywidualny kontakt z rodzicami);

Zadania o charakterze interwencji środowiskowej: współpraca z rodzicami, współpraca z Policją, współpraca z lokalnymi instytucjami oświatowo – kulturalnymi (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna), współpraca z organizacjami świadczącymi pomoc społeczną. (kurator sądowy, pielęgniarka szkolna, pedagog, przedstawicielami PiRPA) innymi organizacjami, którym bliskie są problemy dorastającej młodzieży szkolnej.

Realizacji zadań programowych mają służyć następujące działania: 1. Spotkanie uczniów z pedagogiem szkolnym podczas którego zapoznają się oni z przyczynami, istotą i formami agresji. 2. Spotkanie z policjantem na temat prawnych i moralnych skutków agresji dla rodziców i uczniów ; omówienie następstw uczestniczenia młodzieży w grupach przestępczych, sięgania po używki i narkotyki. 3. Spotkanie z kuratorem sądowym – omówienie problemów młodocianych przestępców z jakimi boryka się dzisiejszy sąd. 4. Spotkanie z przedstawicielem klubu “AA”, wskazanie na zagrożenia jakie niesie alkohol. 5. Spotkanie z instruktorem karate, omówienie form zastępujących agresywne wyładowania emocji, alternatywa spędzania wolnego czasu, formy samoobrony

7. Spotkanie z rodzicami na temat: 6. Pogadanka z pielęgniarka szkolną – udzielanie pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia. 7. Spotkanie z rodzicami na temat: * " Zapoznanie z pojęciem przemocy, agresji - przyczyny powstawania i jej rodzaje." * "Wpływ telewizji i gier komputerowych na stosowanie przemocy u dzieci." * " Narkomania, alkohol, papierosy - jak przeciwdziałać tym zjawiskom." 8. Organizowanie dla dzieci zajęć stanowiących alternatywę dla spędzenia wolnego czasu w miejscach i z osobami mogącymi sprzyjać ich rozwojowi i przeciwdziałać zagrożeniom(np.: zajęcia sportowe, rekreacyjne, kulturalno – oświatowe, organizowanie wyjazdów na basen, zawody sportowe, udział w rajdach rowerowych, wycieczkach).

11. Ankietowanie na tematy: 9. Zajęcia warsztatowe z psychologiem i pedagogiem "Badanie integracji klasowej" 10. Zajęcia treningowe na lekcjach wychowawczych: Asertywność, Integracja grupy – Kodeks Moralny Klasy, Zajęcia podnoszące poczucie własnej wartości, Projekcja filmów edukacyjnych: "Szkodliwość palenia papierosów", "Narkomania" – współpraca z pielęgniarką szkolną. 11. Ankietowanie na tematy: ocena stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią, palenie papierosów, picie alkoholu, narkotyki, formy spędzania wolnego czasu arkusz ewaluacyjny dotyczący pracy wychowawcy klasowego

Metody realizacji: elementy treningu asertywności, elementy treningu interpersonalnego, metody relaksacyjne, ćwiczenia socjaterapeutyczne ( relacje: uczeń – uczeń, nauczyciel – uczeń, rodzic - dziecko), psychodrama, autoprezentacja, ,,burza mózgów”, pogadanki, rozmowy, ankiety, sondaże, przygotowywanie gazetek tematycznych, oglądanie filmów edukacyjnych poświęconych tematyce uzależnień, pedagogizacja rodziców, stały kontakt ze środowiskiem ucznia, organizowanie zajęć sportowych, rekreacyjnych, wyjazdów, kół zainteresowań, innych ciekawych form spędzania wolnego czasu, spotkania w ramach lekcji wychowawczych z przedstawicielami prawa i porządku, pedagogiem, psychologiem, lekarzem i innymi osobami mogącymi pomóc w realizacji programu

Odpowiedzialni za realizację programu: wychowawcy klas; nauczyciele; rodzice; pedagog szkolny.

Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej Współpraca z: Radą Gminy Drawsko; Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną; Policją; Kuratorem Sądowym; lokalnymi instytucjami oświatowo – kulturalnymi; pielęgniarką szkolną; lekarzem; Gminną Komisją do Spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej innymi organizacjami, którym bliskie są problemy dorastającej młodzieży szkolnej.

Przewidziane efekty i osiągnięcia: 1. Zdobycie i pogłębienie wiedzy na temat uzależnień oraz stosowanie jej w życiu 2. Umiejętność dokonywania właściwych wyborów i przeciwstawianie się presji środowiska 3. Wzrost pozytywnych relacji i zachowań w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi 4. Przełamywanie własnych barier emocjonalnych i lepsze radzenie sobie w sytuacjach stresowych. 5. Ugruntowanie w dziecku poczucia: “jestem bohaterem, bo...”

Określenie strategii ewaluacyjnej Po realizacji programu badanie jego skuteczności: a/ W opinii uczniów: ankieta: czy obserwujesz mniej zachowań agresywnych wśród swoich koleżanek i kolegów, czy zmieniło się coś na lepsze w twoim środowisku klasowym, czy potrafisz spędzić wolny czas w sposób czynny, zgodnym ze zdrowym stylem życia. b/ W opinii realizujących program: czy coś zmieniło się w badanej grupie, czy zmniejszyło się zjawisko agresji i przemocy, uzależnień, czy uczniowie potrafią znaleźć alternatywę na nudę, stres, agresję. c/ W opinii rodziców: czy dziecko czuje się bezpieczniej w szkole, czy program wychowawczy przyniósł pożądane efekty.

Dokument jest bardzo obszerny liczy 53 strony; oparty jest na bogatej bibliografii o tematyce psychologiczno - pedagogicznej; posiada obudowę w postaci załączników, w których prezentowane są przykłady ankiet skierowane do uczniów i rodziców; konspekty lekcji wychowawczych i referaty dotyczące zagadnień pedagogizacji rodziców.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ