INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

Dynamika bryły sztywnej
Rodzaje fal (przyjęto kierunek rozchodzenia się fali +0z)
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Kinematyka Definicje podstawowe Wielkości pochodne
Ruch obrotowy Ziemi czy Ziemia się obraca?
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Kinematyka punktu materialnego
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
TRANSPORT Roman Idczak.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Ruch w dwóch i trzech wymiarach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 5
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Nieinercjalne układy odniesienia
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
Moja droga do szkoły.
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
← KOLEJNY SLAJD →.
RUCHY KRZYWOLINIOWE Opracowała: mgr Magdalena Gasińska.
Zamawiający / Inwestor:
Ruch jednostajny po okręgu
Bez rysunków INFORMATYKA Plan wykładu ELEMENTY MECHANIKI KLASYCZNEJ
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Zasady Fargue`a i Girardon`a
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
Hydrauliczne podstawy obliczania przepustowości koryt rzecznych
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
dr hab. inż. Monika Lewandowska
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Kinematyka zajmuje się ilościowym badaniem ruchu ciał z pominięciem czynników fizycznych wywołujących ten ruch. W mechanice technicznej rozważa się zagadnienia.
Pochodna funkcji jednej zmiennej. Pochodna wektora.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 14 Teoria uderzenia.
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
PIERWSZA I DRUGA PRĘDKOŚĆ KOSMICZNA Urszula Kondraciuk, Grzegorz Witkowski
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Informatyka +.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
REAKCJA DYNAMICZNA PŁYNU MECHANIKA PŁYNÓW
Autor: Oskar Giczela kl. I TŻŚ. Jest to ruch, w którym zmienia się kierunek ruchu, a nie zmienia się wartość prędkości. Szczególnym przypadkiem tego ruchu.
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
i regulacji torów kolejowych
PUBLICZNE DROGI GMINNE O CHARAKTERZE LOKALNYM I NAWIERZCHNI GRUNTOWEJ Wprowadzenie, akty prawne DROGA PUBLICZNĄ – jest droga zaliczona na podstawie ustawy.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ciechanowskiego Ciechanów, 20 października 2009.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu radomskiego. Radom, 17 listopada 2009 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ostrołęckiego. Ostrołęka, 27 października 2009 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie ul. Mińska 25, Warszawa Tel.: , Faks:
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Znaki Drogowe Prezentację przygotował: Radosław Drużyński Klasa I a rok szkolny 2009/2010 koło techniczne.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
6. Ruch obrotowy W czystym ruchu obrotowym każdy punkt ciała sztywnego porusza się po okręgu, którego środek leży na osi obrotu (ruch wzdłuż linii prostej.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Inwestycje na drogach krajowych Warmii i Mazur
Zapis prezentacji:

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Powiązania techniczne i funkcjonalne dróg KATEGORIA DROGI KRAJOWA WOJEWÓDZKA POWIATOWA GMINNA KLASA TECHNICZNA DROGI A S GP G Z L D

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Wybrane parametry opisujące infrastrukturę drogową w Polsce Rys. Kategorie dróg publicznych w Polsce

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Rys. Drogi publiczne o twardej nawierzchni w Polsce

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Długość autostrad krajów UE

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA dla wybranych UE w 2003 roku Rys. a. Gęstość dróg samochodowych o twardej nawierzchni w Polsce

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Zasady numeracji dróg publicznych w Polsce Według rozporządzenia ministra w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych: drogi krajowe: a) autostrady – litera A i liczba jedno- lub dwucyfrowa, b) drogi ekspresowe – litera S i liczba jedno- lub dwucyfrowa, c) pozostałe drogi krajowe - liczba jedno- lub dwucyfrowa, drogi wojewódzkie – liczba trzycyfrowa, drogi powiatowe – liczba trzycyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawo o ruchu drogowym, drogi gminne – liczba czterocyfrowa i wyróżnik literowy województwa, określony w przepisach Prawo o ruchu drogowym. A1 S7 39 237

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Zasady numeracji dróg publicznych w Polsce cd. Według Umowy Europejskiej o głównych drogach ruchu międzynarodowego (AGR): drogi kategorii A: a) podstawowe, b) pośrednie, drogi kategorii B odgałęzienia, drogi łącznikowe.

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA E17 E18 E20 E30 do drogi: E313 podstawowe pośrednie E90 odgałęźne, łącznikowe N W E E05 E15 do E95 S

Układ geometryczny toru/drogi kołowej Układ geometryczny drogi/toru można rozpatrywać w trzech płaszczyznach: płaszczyzna pionowa ZY – (profil podłużny), płaszczyzna pozioma XY – (plan), płaszczyzna pionowa ZX – (przekrój poprzeczny). X Z Y Rzut na płaszczyznę XY Przekrój i rzut na płaszczyznę ZY Przekrój i rzut na płaszczyznę ZX

Profil podłużny Profil podłużny (niweleta) składa się z odcinków poziomych i pochylonych (wzniesienia lub spadki – wyrażone w promilach i0/00 – tor, i0/0 –droga kołowa). GRUNT i1= 0 0/00 i2 = +20/00 i3 = +10/00 Rys. a. Profil podłużny toru niweleta toru i4= -20/00

Odcinek prosty i poziomy Plan i przekrój poprzeczny krzywa przejściowa przechyłka Łuk kołowy Rys. a. Elementy geometryczne : w planie: - odcinek prosty i poziomy, - łuk kołowy, - krzywa przejściowa, w przekroju poprzecznym: - przechyłka, - rampa przechyłkowa. Odcinek prosty i poziomy krzywa przejściowa rampa przechyłkowa

Na pojazd poruszający się po łuku poziomym o promieniu R działa siła odśrodkowa, której wartość zależy od przyspieszenia odśrodkowego: Aby uniknąć gwałtownego pojawienia się siły odśrodkowej w miejscu styku odcinka prostego (R=) i łuku kołowego (R=const), między nimi buduje się odcinek o zmiennym promieniu, określany mianem krzywej przejściowej. Na początku krzywej przejściowej (pkp) promień krzywizny toru równa się R= , natomiast na końcu krzywej przejściowej (kkp) promień krzywizny równy jest promieniowi łuku kołowego R. Wychodząc z tego założenia, przyjęto stosować krzywe przejściowe na których następuje liniowy przyrost przyspieszenia odśrodkowego. Przykładem takiej linii jest krzywa opisana wzorem (parabola trzeciego stopnia): gdzie: Lkp – długość krzywej przejściowej

INFRASTRUKTURA KOLEJOWA Y R1R2R3R R R R3 R2 PŁ R1 kkp pkp yx X x prosty odcinek Lkp łuk kołowy Rys. a. Krzywa przejściowa w postaci paraboli

INFRASTRUKTURA KOLEJOWA Jak już było powiedziane na pojazd poruszający się po łuku o promieniu R działa siła odśrodkowa, której wartość zależy od przyspieszenia odśrodkowego. Aby zmniejszyć oddziaływanie tego przyspieszenia w łuku, podnosi się zewnętrzny tok szyn/krawędź drogi o określoną wartość h [mm] względem toku wewnętrznego/krawędzi wewnetrznej, uzyskując w ten sposób przechyłkę toru/drogi kołowej. tok zewnętrzny przechyłka tok wewnętrzny Rys. a. Przekrój poprzeczny toru w łuku

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Prędkość miarodajna [km/h]

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA Prędkość miarodajna [km/h]

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA

INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA WA – bezkolizyjny, WB – częściowo bezkolizyjny, WC – kolizyjny.