PROJEKT GRA W KLASY. NA TROPIE GIER DAWNYCH ( ) II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie
Dział : pod dachem
Ideą projektu "Gra w klasy. Na tropie gier dawnych" jest pomysł odciągnięcia młodzieży od "siedzącego przy komputerze" trybu życia Dostrzeżenie, że świat jest piękny nie tylko ten wirtualny. W pierwszym roku trwania przedsięwzięcia wraz ze szkołą z Estonii przeprowadziliśmy ankiety w środowisku związane ze znajomością gier dawnych /np. kapsle, palant/. Najwięcej informacji otrzymaliśmy od ludzi starszych, co nie jest bez znaczenia, ponieważ jednym z celów programu jest budowanie więzi międzypokoleniowej. Podczas pierwszej wizyty w Polsce, z wielkiej bazy danych, wybraliśmy kilkanaście gier z obu krajów. Wszystkie działania, jakie podejmowaliśmy, opieraliśmy na wartościach: przyjaźni, szacunku, dobroci, szczerości, miłości, zaufaniu i tolerancji. Sam projekt rozpowszechniamy w postaci broszur, prezentacji multimedialnych w innych szkołach w mieście oraz w środowisku lokalnym. Partnerski Projekt Comenius to program umożliwiający realizację zakładanych przez Szkoły celów poznawczych, umożliwiający uczniom rozwijanie ciekawości świata, poznania innych kultur, tolerancji i umiejętności współpracy w różnych warunkach. Uczy istnienia we współczesnym świecie oraz współpracy międzynarodowej i pozwala doskonalić umiejętności językowe. Obydwie szkoły posiadają bardzo duże doświadczenie we współpracy i realizacji, zarówno projektów jak innych działań na niwie krajowej i międzynarodowej. II Liceum Ogólnokształcące LUBARTÓW ( POLSKA ) Vesiroosi Gümnaasium RAPLA ( ESTONIA )
Przerzutka - gra polegająca na przerzucaniu piłki za pomocą płachty na wyznaczonym boisku - ponad siatką Ćwicz ciało i umysł Można pożytecznie i ciekawie spędzić wolny czas - nie nudząc się przy tym, a wręcz przeciwnie rozwijając umysł, mięśnie i kondycję. Zachęcamy do inwencji Ciebie i Twoje pociechy (mogą być w każdym wieku) by modyfikować proponowane scenariusze. Liczba uczestników - dwie drużyny po czterech zawodników na boisku Miejsce - najlepiej wykorzystać boisko do piłki siatkowej ale można także grać na płaskiej równej powierzchnia z wytyczonym boiskiem ( np. 18 x 9 metrów lub innymi wymiarami ), można także wykorzystać teren pomiędzy drzewami Przybory - dwie płachty z materiału - mogą to być prześcieradła ale z praktyki wiemy, iż grając dużą piłka najlepsze są poszwy, duża piłka - grając małymi nie ma już takiej fajnej zabawy ale jeżeli ktoś nie ma takiej piłki może grac dowolna piłką, oczywiście boisko a przynajmniej rozciągnięty między drzewami sznurek
Przebieg gry : w przerzutkę gra się na podobnych zasadach jak w piłkę siatkową - tylko zamiast odbijać piłkę dłońmi przyjmujemy ją i wyrzucamy płachtą. Różnicą jest także to, iż w piłce siatkowej można rozegrać trzy podania - tutaj możemy piłkę złapać i odrzucić do przeciwnika. Cały czas musimy trzymać za rogi płachty. Podczas gry nie wolno pomagać sobie rękoma w celu opanowania piłki ( jest to błąd i strata punktu ). Wspólnie ustalamy czy gramy na punkty czy też na określony czas. 1. Przygotowanie do gry bardzo ważny jest dobry uchwyt - inaczej płachta może się wyśliznąć 2. Przygotowanie do wyrzutu wyważenie tak aby piłka była na środku
3. Wyrzut piłki współpraca to podstawa dobrego wyrzutu 4. Przygotowanie do złapania tu także trzeba bardzo dobrej współpracy gdyż przeciwnik będzie starał się nas zaskoczyć
5. Łapanie piłki złapanie piłki naprawdę jest takie trudne 6. Jest !! Wielka radość. po złapaniu piłki wszyscy ponownie przygotowujemy się do jej wyrzucenia Grę dla Was wypróbowali uczestnicy projektu - było fajnie.
Przykładowa gra doskonała także do wykorzystania na powietrzu
W serii wydano następujące Prezentacje : Dział : gry świetlicowe i logiczne : Bierki Cymbergaj Statki Dział : pod dachem : Przerzutka Kapsle Guma Dział : na powietrzu : Klasy Palant Podchody II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie