Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność? mgr Katarzyna Noskowicz psycholog, terapeuta SI
Dwutorowość pracy psychologa w szkole specjalnej, oddziale wczesnego wspomagania rozwoju Przedmiotem pomocy jest nie tylko dziecko, ale i jego rodzina, która wymaga wsparcia psychicznego, informacji i edukacji
Różnorodne cele oddziaływań terapeutycznych wzmocnienie, podbudowanie rodziny jako całości poprawa szeroko rozumianego stanu dziecka, wspieranie interakcji rodzice-dziecko, budowanie satysfakcjonującego kontaktu z otoczeniem tegoż dziecka zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń przygotowanie dziecka do korzystania z odpowiednich form edukacji, umożliwiających osiąganie potencjalnie możliwej samodzielności i autonomii życiowej
Rodzice i dzieci - wewnętrzny obraz dziecka Wewnętrzny obraz dziecka funkcjonuje w świadomości rodziców jako obraz pozytywny.
Narodziny dziecka zagrożonego niepełnosprawnością – sytuacja kryzysu psychicznego Rodzice dziecka, którego rozwój jest zagrożony począwszy od szoku, przeżywają rozpacz, żal, a także żałobę po stracie „wymarzonego, wyobrażonego dziecka”.
Etapy pokonywania kryzysu psychicznego Kryzys emocjonalny, poczucie winy, apatia, depresja „Gonitwa terapeutyczna” Konstruktywne przystosowanie się do sytuacji
Kondycja psychiczna rodziny i jej wpływ na rozwój relacji matka - dziecko W zasadzie każdy obszar funkcjonowania dziecka może zostać zaburzony, jeśli zaburzona jest więź, bowiem rozwój zawsze odbywa się w kontekście relacji z innymi.
Rola psychologa w pracy z rodziną Rola psychologa w pracy z rodziną może polegać na pomocy w uzyskiwaniu przez nich realnej oceny stanu dziecka, porzuceniu iluzji w przypadku stwierdzonej niepełnosprawności, a także przeformułowaniu wszelkich życiowych celów. W dalszej kolejności psycholog pomaga w budowaniu realistycznej wizji dziecka i ukierunkowuje uwagę rodziców na jego potrzeby psychiczne tak, aby nie stało się ono tylko „obiektem do naprawiania”.
Formy pomocy psychologicznej dla rodzin wyjaśnianie przyczyn trudności rozwojowych u dziecka działania edukacyjne dotyczące celów i sposobów stymulacji rozwoju dziecka uwypuklanie mocnych stron dziecka, jego możliwości oraz tego, co realnie można robić, aby wspierać jego rozwój wzmacnianie rodziców w poczuciu ich kompetencji udzielanie wskazówek wychowawczych i pomocy w zrozumieniu zachowań dziecka
Podsumowanie Współpraca psychologa szkolnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego jest zarówno szansą, jak i koniecznością. Szansą, by dać rodzicom nadzieję na lepszą przyszłość. Koniecznością, by ujrzeli w osobie dziecka niepełnosprawnego pełnowartościowego człowieka i nauczyli się respektować jego potrzeby.