Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Obecna sytuacja wychowawcza w gimnazjum
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Praca z dzieckiem agresywnym
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Grażyna Banach – Kociołek
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Moje pomysły na przyszłość
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność? mgr Katarzyna Noskowicz psycholog, terapeuta SI

Dwutorowość pracy psychologa w szkole specjalnej, oddziale wczesnego wspomagania rozwoju Przedmiotem pomocy jest nie tylko dziecko, ale i jego rodzina, która wymaga wsparcia psychicznego, informacji i edukacji

Różnorodne cele oddziaływań terapeutycznych wzmocnienie, podbudowanie rodziny jako całości poprawa szeroko rozumianego stanu dziecka, wspieranie interakcji rodzice-dziecko, budowanie satysfakcjonującego kontaktu z otoczeniem tegoż dziecka zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń przygotowanie dziecka do korzystania z odpowiednich form edukacji, umożliwiających osiąganie potencjalnie możliwej samodzielności i autonomii życiowej

Rodzice i dzieci - wewnętrzny obraz dziecka Wewnętrzny obraz dziecka funkcjonuje w świadomości rodziców jako obraz pozytywny.

Narodziny dziecka zagrożonego niepełnosprawnością – sytuacja kryzysu psychicznego Rodzice dziecka, którego rozwój jest zagrożony począwszy od szoku, przeżywają rozpacz, żal, a także żałobę po stracie „wymarzonego, wyobrażonego dziecka”.

Etapy pokonywania kryzysu psychicznego Kryzys emocjonalny, poczucie winy, apatia, depresja „Gonitwa terapeutyczna” Konstruktywne przystosowanie się do sytuacji

Kondycja psychiczna rodziny i jej wpływ na rozwój relacji matka - dziecko W zasadzie każdy obszar funkcjonowania dziecka może zostać zaburzony, jeśli zaburzona jest więź, bowiem rozwój zawsze odbywa się w kontekście relacji z innymi.

Rola psychologa w pracy z rodziną Rola psychologa w pracy z rodziną może polegać na pomocy w uzyskiwaniu przez nich realnej oceny stanu dziecka, porzuceniu iluzji w przypadku stwierdzonej niepełnosprawności, a także przeformułowaniu wszelkich życiowych celów. W dalszej kolejności psycholog pomaga w budowaniu realistycznej wizji dziecka i ukierunkowuje uwagę rodziców na jego potrzeby psychiczne tak, aby nie stało się ono tylko „obiektem do naprawiania”.

Formy pomocy psychologicznej dla rodzin wyjaśnianie przyczyn trudności rozwojowych u dziecka działania edukacyjne dotyczące celów i sposobów stymulacji rozwoju dziecka uwypuklanie mocnych stron dziecka, jego możliwości oraz tego, co realnie można robić, aby wspierać jego rozwój wzmacnianie rodziców w poczuciu ich kompetencji udzielanie wskazówek wychowawczych i pomocy w zrozumieniu zachowań dziecka

Podsumowanie Współpraca psychologa szkolnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego jest zarówno szansą, jak i koniecznością. Szansą, by dać rodzicom nadzieję na lepszą przyszłość. Koniecznością, by ujrzeli w osobie dziecka niepełnosprawnego pełnowartościowego człowieka i nauczyli się respektować jego potrzeby.