Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole? 1
Dzieci z nadruchliwością Z relacji wychowawców, nauczycieli, pedagogów wynika, że dzieci przejawiające takie zachowania stanowią ok 30 % uczniów w szkole. Jednocześnie ta niewielka grupa uczniów może angażować 50 do 70 % ich energii Oznacza to, że dzieci z nadruchliwością w poważny sposób wpływają na proces nauczania i wychowania w szkole 2
Musimy dać im poczucie bezpieczeństwa – porządkując ich świat. Dzieciom nadruchliwym trudno jest panować nad swoim zachowaniem. Musimy dać im poczucie bezpieczeństwa – porządkując ich świat. 3
MÓJ HERB RODZINNY=Nasze Państwo 4
Jasne określenie zasad. Wprowadzamy zasady:(ustalamy je z dzieckiem) -porządkowe i dotyczące współżycia - Nauczyciel - jemy na przerwie, w czasie przerw możemy chodzić po klasie - Rodzic-najpierw ,,odrabianie” potem ;granie” - Jedna osoba mówi - Szanujemy się nawzajem 5
„pomóż mi = wyręcz mnie” Bitwa o odrabianie lekcji Krótki odpoczynek po lekcjach w szkole – bo dziecko ma „rozgrzany” mózg. Dziecko musi wiedzieć jakie ma obowiązki danego dnia – inaczej nauczymy go chaosu. Nie róbcie za dziecko: „pomóż mi = wyręcz mnie” Przerwa w odrabianiu lekcji ma być nieatrakcyjna dla dziecka 6
Zadania rodziców Zadania dziecka Zadania nauczyciela Wyznaczanie stałej pory odrabiania lekcji Pilnowanie zadanych prac i książek Udzielanie wskazówek Wyznaczanie stałego miejsca do pracy Punktualne rozpoczynanie odrabiania lekcji i przeznaczanie na nie odpowiedniej ilości czasu. Dostarczenie materialow Zapewnienie niezbędnych materiałów i pomocy naukowych Samodzielne odrabianie lekcji i korzystanie tylko z niewielkiej pomocy Wyznaczenie terminów Zapewnienie pomocy i rady w określonych granicach Oddawanie na czas wykonanej pracy Zachęcanie do pracy Wyznaczapotrzebynie logicznych konsekwencji za nieposłuszeństwo i wyciąganie ich w razie Przyjęcie odpowiedzialności za oceny Udzielanie informacji zwrotnej dotyczącej oddanej pracy 7
Co warto robić? BYĆ KONSEKWENTNYM Wprowadzaj porządek ( stałe posiłki, obowiązki,, spanie) Ograniczaj bodźce. Postaraj się, aby w domu był spokój np, gdy czyta lub odrabia lekcje, niech będzie wyłączony telewizor. Chwal jak najczęściej. Dawaj mu tylko jedno konkretne polecenie . Organizuj zabawy i zajęcia, które uspokajają twoją pociechę. Kary: tylko za większe przewinienia. 8
Wnioski – dlaczego warto? To co zrobicie dziś będzie procentowało w przyszłości – unikniecie wielu poważnych problemów Bądźcie adwokatami swojego dziecka Będziecie spełnionym rodzicem zadowolonego dziecka Powodzenia!!! 9