Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
TIK w szkole podstawowej
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Sprawdzian także dla rodziców
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Dojrzałość szkolna dziecka
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Jak się uczyć - zasady.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Techniki efektywnego uczenia się
"Zapomnij o zapominaniu!"
JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Jak sporządzać notatki?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
Aktywne przetwarzanie informacji
„Style i techniki uczenia się”
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Ocenianie Kształtujące
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
NOTATKI CO I JAK ?.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Jak pomagać dziecku w nauce?
7 nawyków lidera.
Staram się uczyć systematycznie. Jak mamy sprawdzian to uczę się codziennie, nie zostawiam tego na ostatnią chwilę. Zawsze powtarzam sobie też na przerwie.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Techniki efektywnego uczenia się
Autor: Małgorzata Paszyńska
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Ocenianie Kształtujące
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny… mgr Małgorzata Paczkowska

Technika uczenia się jest to technika rozumienia i zapamiętywania, czyli ogólnie rzecz ujmując przyswajanie materiału z nastawieniem na jego zapamiętanie, nauczenie się

Zarówno w prostym uczeniu się jak i zapamiętywaniu należy spełnić kilka warunków: 1. nastawienie się na zapamiętywanie, od początkowego nastawienia zależy czas pamiętania, a więc trwałość przyswojonego materiału 2. rozumienie zapamiętywanego materiału 3. uczenie się w korzystnej emocjonalnej atmosferze, w której zachęta i pochwała zastąpią irytację i karę 4. powtarzanie np. poprzez robienie użytku z tej wiedzy 5. posługiwanie się właściwymi technikami uczenia się

UCZENIE SIĘ NA PAMIĘĆ Wskazania do uczenia się na pamięć na przykładzie techniki uczenia się wiersza - nie należy uczyć się od razu całego utworu. Racjonalnie jest uczyć się całostkami treściowymi, które poeci zawierają zazwyczaj w strofkach, - czynić przerwy w uczeniu się na pamięć i w powtarzaniu kolejnych strofek czy części wiersza, - liczba koniecznych powtórzeń zależy od długości wiersza i od stopnia złożoności jego formy, - przy powtarzaniu należy zwracać uwagę na partie środkowe, które najtrudniej wchodzą do głowy i z reguły zapamiętuje się je niedokładnie, - ostateczne sprawdzenie stopnia pamięciowego opanowania wiersza z powtarzaniem doskonalącym, czyli nadawanie szlifu, powinno być ostatnim zadaniem dnia do wykonania. Ogólne zasady: Ogromnym ułatwieniem w pamięciowym w opanowaniu treści (np. wiersza) jest zrozumienie jego treści, uchwycenie jego sensu. Informacje, które rozumiemy, akceptujemy, uznajemy za wartościowe, pozostają trwalej w pamięci niż te, które nie cieszą się naszym uznaniem.

UCZENIE SIĘ Z PODRĘCZNIKA Technika uczenia się z podręcznika jest różna w zależności od przedmiotu, inaczej uczymy się historii, a inaczej języka obcego czy matematyki. Ogólne zasady uczenia się z podręcznika szkolnego: Przeczytaj uważnie w skupieniu zadany fragment, tak, aby zrozumieć jego treść. Wyjaśnij sobie wszystkie niejasne lub niezrozumiałe pojęcia. Powtórnie przeczytaj zadany fragment zwracając teraz uwagę na ważne informacje. Podkreśl ołówkiem te zdania, które zawierają daty, definicje, nazwy itp., ale nie trzymaj się niewolniczo tekstu. Sporządź plan-wyciąg z tekstu, jest to aktywne powtarzanie przeczytanych treści, wpływa na selekcję danych, wymusza na nas dodatkowy i pogłębiony namysł. Powtórz z pamięci treści (ważne) własnymi słowami. Po przerwie jeszcze raz powtórz materiał.

TECHNIKI UCZENIA SIĘ

Technika historyjek technika historyjek świetnie nadaje się do zapamiętywania ciągu wyrazów, które muszą być odtworzone w ściśle określonej kolejności. Układamy zdanie do pierwszych liter tych wyrazów. Jeśli występują dwa lub więcej wyrazy rozpoczynające się tą samą literą tworzymy z nich sylabę i dopiero wówczas dopasowujemy skojarzenie. Przykład: Nazwy planet. Merkury M moja Wenus W wiecznie Ziemia Z zapracowana Mars Ma mama Jowisz J jutro Saturn S sama Uran U usmaży Neptun N nam Pluton P placki

Przykład: jabłko, telefon, ząb, chmura Siedząc na ławce w parku, wyciągnęłam jabłko. Kiedy zrobiłam pierwszy kęs, zorientowałam się, że ugryzłam własny telefon, skutkiem czego ułamał mi się ząb. Spojrzałam na chmurę wiszącą nade mną, licząc że stamtąd nadejdzie pomoc.

Technika łańcuszka W tej technice kojarzy się ze sobą kolejne elementy. Obrazy te przechodząc jeden w drugi, tworzą swego rodzaju film, widziany oczyma wyobraźni.

Załóżmy, że mamy zapamiętać następującą listę zakupów: mleko, kawa, ser, jabłka, chleb. Należy w wyobraźni stworzyć łańcuch, łączący każdy następny element z poprzednim. Np. wchodzimy do sklepu, w którym ekspedientką jest duża, uśmiechnięta butelka mleka. Ona to w trakcie podawania nam kawy, strąciła wszystkie kostki sera z półki. Ser spadając na podłogę zmieniał się w dojrzałe, soczyste jabłka, które ruchem dłoni pozdrawiały stojący na półce i obserwujący z dużym zainteresowaniem całą zaistniałą sytuację, chleb.

Technika haków Ogromną rolę skojarzeń w sprawnym działaniu pamięci odkryto już w czasach starożytnych. Ówcześni Grecy potrafili bez problemu zapamiętać kolejność nawet kilku tali kart. A to dzięki temu, że wykazywali się niebywałym sprytem w tworzeniu skojarzeń. Techniką polegającą na zapamiętywaniu informacji, dzięki skojarzeniu ich z wcześniej utrwalonymi elementami, reprezentującymi kolejne liczby, jest m.in. technika haków. Reprezentacje kolejnych liczb to właśnie tzw. haki, które mogą być tworzone w oparciu o najbardziej odpowiednie dla poszczególnych osób skojarzenia. Pierwsza przykładowa dziesiątka haków wygląda następująco:

Pierwsza przykładowa dziesiątka haków wygląda następująco: 1 - świeca 6 - baran 2 - łabędź 7 - kosa 3 - jabłko 8 - bałwan 4 - krzesło 9 - balon 5 - dźwig 10 - rycerz 0 - słońce Np. 26-843

Np. 26-843 Wyobraź sobie np. łabędzia (2), którego na rogi bierze baran (6). Z oddali całą sytuację obserwuje bałwan (8), siedzący na krześle (4) i zajadający się jabłkiem (3)

Skojarzenia - wyobrażenia, wykorzystujące wszystkie zmysły (wzrok, słuch, węch, dotyk), jak również te, które są zabawne, przesadzone, niezwykłe, dziwne - są odpowiednie, bo zapadają na długo w pamięci, a o to właśnie chodzi.

Mapa myśli By w pełni nauczyć się robić efektywne notatki, nie wystarczy przeczytać o Mind Mappingu - dopiero doświadczenie sprawi, że będzie można efektywnie notować. Tak jest na ogół, że oprócz informacji potrzebne jest doświadczenie. Bo jak pisał Immanuel Kant doświadczenie bez teorii jest ślepe, ale teoria bez doświadczenia jest czysto intelektualną grą

Mapy myśli cdn.. składa się z centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia (tj. zasadniczej idei, tematu). Naokoło centralnego wyrazu narysowanych jest od kilku do kilkunastu głównych, najgrubszych gałęzi, odpowiadających głównym wątkom tekstu. Następnie od gałęzi głównych odchodzą gałęzie szczegółowe, zgodnie z porządkiem logicznym. W strukturze sieci można umieścić wyraźne, kolorowe rysunki lub symbole (do około 50% tekstu). Stwierdzono, że nasz mózg nie zapamiętuje linearnie. Nie koduje literek, ale najpierw przetwarza je na obrazy, dźwięki, zapachy lub inne bodźce. Mapy myśli wykorzystują sposób działania naszej pamięci - skojarzenia, obrazy i inne struktury poznawcze. Tradycyjne notatki mają wiele wad: zabierają czas i energię na zapisywanie wielu zbytecznych słów. Pochłaniają dużo czasu podczas ich przeglądania. Nie są uwidocznione w nich powiązania pomiędzy pojęciami, a brak kolorów i innych wizualnych cech nie sprzyja ich zapamiętywaniu. Podczas tworzenia tradycyjnych notatek nie wykorzystujemy w pełni możliwości umysłu, zwłaszcza jego prawopółkulowych funkcji. Mapy myśli opracowano tak, by ich układ przypominał sposób, w jaki mózg organizuje pojęcia. Pamięć działa przez skojarzenia - każde pojęcie ma wiele połączeń z innymi. Mapy myśli pozwalają przedstawić na papierze skojarzenia (połączenia) - dzięki czemu łatwiej je zapamiętać. Zawierają one tylko kluczowe pojęcia i obrazy, które kojarzą się z wieloma innymi informacjami, co umożliwia zawarcie o wiele większej ilości informacji na pojedynczej stronie. Mapa myśli w zapisie jakiejkolwiek informacji pomaga zorganizować ją w formę łatwo przyswajaną przez mózg, a więc prostą do zapamiętania. Pozwalają one pojęciom być szybko zanotowanymi w zorganizowany sposób - nie ma potrzeby zapisywania zdań w ich pełnej formie. Mapy myśli wyzwalają kreatywność, uwalniają umysł od linearnego myślenia, pozwalając nowym pomysłom na szybszy i swobodny przepływ. Mogą być użyte w planowaniu jakiejkolwiek formy wypowiedzi, od listu do scenariusza lub do zaplanowania spotkania, dnia czy też realizacji dowolnego projektu.

Aktywne powtórki to kolejny istotny element technik efektywnego uczenia się. Istnieje system powtórek, który pozwala uczynić naukę znacznie bardziej efektywną: od razu powtarzamy nowo zdobyte informacje, powtarzamy po upływie jednej godziny, powtarzamy po upływie jednego dnia, powtarzamy po upływie jednego tygodnia, powtarzamy po upływie jednego miesiąca.

Przerwy Podczas nauki rób sobie przerwy. Zdolność koncentracji po upływie 45-60 minut drastycznie spada, odczuwasz coraz większe zmęczenie. Czas na relaks. Możesz położyć się na chwilę, oderwać myśli od książek i notatek, koncentrując się na oddechu, wyjść na balkon, a nawet na krótki spacer.

Sen A przed egzaminem/sprawdzianem wyśpij się! Przynajmniej kilka godzin, inaczej twoja koncentracja będzie tak osłabiona, że wiele nie wskórasz. Ponadto w czasie snu nasz mózg układa informacje, które wtłaczałeś mu przez cały wieczór, dzięki czemu rano zawsze jesteś mądrzejszy niż dzień wcześniej.

Najdłuższy ślad w pamięci zostawiają pytania, na które sami staraliśmy się znaleźć odpowiedź. Innymi słowy, jeśli samodzielnie poszukujemy odpowiedzi na zadane nam pytania, wysilając swoje szare komórki, dość skutecznie utrwalamy sobie odpowiedź na nie. I to dużo skuteczniej, niż gdyby zamiast pytania podano nam do zapamiętania po prostu gotową odpowiedź.

Stopień przyswajania zdobytej wiedzy

Będziesz miał tyle ile wyćwiczysz i ani grama więcej

Zostań użytkownikiem swojego umysłu, a nie tylko jego posiadaczem!

Dziękuję za uwagę  Życzę Powodzenia !!!