Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
opracowała Justyna Tokarz
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Agresja elektroniczna jako problem wychowawczy
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
CYBERPRZEMOC.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Aktywna edukacja.
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
Powiedz STOP cyberprzemocy !
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
„ Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości.” ks. Jerzy Popiełuszko
CYBERPRZEMOC.
„BEZPIECZNY INTERNET”
CZŁOWIEK –NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DEBATA SPOŁECZNA POŁĄCZONA.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
TARGI
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Bez nienawiści w Internecie
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
CYBERPRZEMOCY !!!.
Małe dziecko w systemie edukacji
01 CYBERPRZEMOC/statystyki Wrocławska Kampania Przeciwdziałania Przemocy 2010 Przygotowano na podstawie: Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne Badanie.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
HATE.
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo” W Zespole Szkół w Więcławicach Starych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Daniel Trzeszczyński IIIB
Czym jest cyberprzemoc?
Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szkoła Promująca Zdrowie
CYBERBULLYING AGRESJA ELEKTRONICZNA
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
Cyberprzemoc a odpowiedzialność prawna. Czym jest cyberprzemoc
Zapis prezentacji:

Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży - typologia, skala zjawiska i zapobieganie Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi

Definicja zjawiska Agresja elektroniczna to rodzaj zbiorczego określenia dla wszystkich aktów agresji, w których narzędziem jej realizacji są nowe technologie komunikacyjne - telefony komórkowe lub Internet (David-Ferdon, Feldman Herz, 2007; Pyżalski, 2009)

Typy agresji elektronicznej (Pyżalski, 2009) Agresja wobec pokrzywdzonych Osoby słabsze Upośledzeni, alkoholicy, osoby chore psychiczne Agresja wobec celebrytów Osoby znane Sportowcy, aktorzy, politycy Agresja wobec grup (uprzedzeniowa) Wrogość wobec grupy (rasa, przekonania) np. przedstawiciele jakiejś subkultury, fani zespołu Agresja przypadkowa Ofiara nieznana ani w świecie rzeczywistym, ani online np. osoba poznana w czasie krótkotrwałej komunikacji Mobbing elektroniczny (rówieśnicza) Ofiara i sprawca należą do tej samej grupy Grupa może być online i offline

Kto był ofiarą?

Badania gimnazjalistów z woj. łódzkiego (N=719) 36% było sprawcami przynajmniej jednego z 20 rodzajów agresji w ciągu 30 dni poprzedzających badanie Ostatnie 30 dni: fora, czaty (11%), profile w portalach społecznościowych (8%), komunikatory (8%), SMS (5%), wykluczenie (5%) J. Pyżalski/Grant MNiSW Cyberbullying jako mowa forma agresji rówieśniczej wśród gimnazjalistów/WSP w Łodzi

Mobbing elektroniczny % sprawców ofiar Ani razu 83,7 80 Raz 11,3 10,5 2-3 razy 3,3 5,5 4 razy i więcej 1,7 4 Ogółem 16,3 20 J. Pyżalski/Grant MNiSW Cyberbullying jako mowa forma agresji rówieśniczej wśród gimnazjalistów/WSP w Łodzi

Badania młodych internautów (N=891) 52% - przemoc werbalna 47% - wulgarne wyzywanie 21% poniżanie ośmieszanie 16% straszenie i szantażowanie 30% doświadczyło przemocy werbalnej ponad 5 razy Wojtasik Ł. (2007) Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc

Nauczyciele (N=600) 19% musiało bezpośrednio interweniować w agresję elektroniczną między uczniami - 1-2 razy Ponad 3% wielokrotnie 5% - doświadczyło wiktymizacji ze strony uczniów Prawie połowa uważa, że agresja elektroniczna ma bardziej poważne konsekwencje niż tradycyjna 25% obawia się, że mogą stać się ofiarami agresji elektronicznej ze strony uczniów w przyszłości J. Pyżalski/Grant IMP 8.5/ Instytut Medycyny Pracy w Łodzi

Konsekwencje Potencjalnie nowe mechanizmy: anonimowość/24/publikacja wizerunku W oparciu o badania nad tradycyjnym bullyingiem (np. Bhat, 2008) Konsekwencje krótkotrwałe (Wojtasik, 2007) Depresja (Ybarra, 2004) Metoda: głównie badania korelacyjne Subiektywna ocena powagi/różna przy poszczególnych typach (Smith i Slonje, 2008)

Legislacja Problem w wielu krajach: specyficzna, czy niespecyficzna Szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży: pytanie o moment interwencji Edukacja, czy penalizacja? Świadomość rozwiązań prawnych już istniejących/egzekwowanie prawa

Edukacja Kampanie społeczne (głównie Fundacja Dzieci Niczyje) Kierowana do profesjonalistów i do samej młodzieży (Fundacja Dzieci Niczyje) – metody tradycyjne e-learning – wysoka jakość polskich rozwiązań! Profilaktyka normatywna - netykieta

Shoka i Theirer, 2009 „Technologia w postaci płotów, alarmów i kłodek może pomóc w tym, aby mniej dzieci utonęło na basenach. Mimo to nauka pływania i wiedza o tym kiedy unikać basenów to lepsze metody zapobiegania utonięciu. Czy oznacza to, że rodzice [dorośli]nie powinni kupować płotów, alarmów, czy zamków? Oczywiście nie – one także są w pewnym stopniu skuteczne. Jednak rodzice nie mogą polegać jedynie na tych sposobach. Większość rodziców wie, że dziecko, które potrafi pływać jest mniej narażone na niebezpieczeństwo w zestawieniu z takim, które potrafi. Co więcej – nauczenie dziecka pływania i prawidłowej oceny niebezpieczeństw związanych z wodą przyniesie korzyści, które poznamy nie tylko na basenie – wie o tym każdy rodzic, który wybrał się z dzieckiem na plażę”.

Technika przeciw technice Rozwiązania techniczne utrudniające realizację agresji elektronicznej i ułatwiające obronę przed nią (współpraca z dostarczycielami usług). Bezpieczna infrastruktura techniczna w szkole – (np. Stachecki , 2009)

Działania na poziomie placówek oświatowych Analiza konkretnych przypadków – często niewiele rozwiązań lub wyłącznie represyjne 18% posiada rozwiązania na poziomie procedur 13% przeszło szkolenie dotyczące agresji elektronicznej Niewiele pomysłów na obecność nowych technologii w szkole - nie tylko w procesie dydaktycznym, ale i wychowawczym

Pomoc sprawcom i ofiarom Przygotowanie specjalistów – także w kontekście przyszłych specjalistów Rozwój i implementacja koncepcji pomocy online (Bassam Aouil, UKW) Szczególna rola świadków: budowanie aktywnej postawy

Podsumowanie: potrzeby Problem interdyscyplinarny Potrzeba nowych rozwiązań w pewnych obszarach, ale tez zajęcie się starymi, kulejącymi problemami Dalsze rozpoznanie problemu: działania odnoszące się do całego jego bogactwa.