Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
uczyć się języka angielskiego
Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Chodnowie
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
im. Króla Jana III Sobieskiego
Prezentacja badań Johna Hattiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Opracowała: Joanna Dembowa. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu.
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Czy jesteś osobą otwartą?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie Kształtujące
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dyrektor zgodnie z prawem. Ocenianie kształtujące – nowy wymóg prawny
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
CELE WYKŁADU: zwiększenie rozumienia roli, jaką informacja zwrotna odgrywa w szkolnym nauczaniu i uczeniu się, zwiększenie rozumienia barier w traktowaniu.
Zobaczcie, jakie to łatwe.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Ocenianie Kształtujące w Praktyce
Iwona Tarnawa-Januszek Zielona Góra, 24 listopada 2017 r.
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III Danuta Sterna i Ewa Nawrocka

Ocenianie pomagające się uczyć ocena rozwojowa = ocena kształtująca informacja zwrotna ocena opisowa bieżąca ocena wspierająca ocena pomagająca się uczyć

Ocenienie pomagające się uczyć – pokonanie luki Daje odpowiedź na pytania: Dokąd zmierzam? Gdzie jestem? Jak mam się dalej uczyć? Zeszyt 1 i 2, str. 3

Praca uczennicy 3 Zeszyt 3, s. 4

Uczeń ma prawo do informacji pomagającej mu w uczeniu się Uczeń ma prawo do informacji pomagającej mu w uczeniu się. Stopień takiej informacji nie daje.

Informacja nauczycielki: Martynko /++/ Napisałaś 8 zdań. W zadaniach nie powtarzają się wyrazy. Opisałaś jak koleżanka wygląda, jak się ubiera i co lubi. /-/ Trzy zdania rozpoczęłaś małą literą. Popełniłaś kilka błędów ortograficznych, które zaznaczyłam w twojej pracy. Jak poprawić? Przepisz swój opis bez błędów ortograficznych, ale tak jakbyś opowiadała o sobie. Pamiętaj, by zacząć zdania wielką literą. Martynko ,,obiera’’ się np. ziemniaki, pomarańczę, cebulę. Natomiast ludzie w ubrania się ubierają.

Cele oceniania wewnątrzszkolnego – ustawa 5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; Zeszyt 4, s. 4-5

Co mówią badania? Zeszyt 5, s. 5-6

Widoczne uczenie się (Visible Learning) Profesor John Hattie, University of Auckland (Nowa Zelandia), University of Melbourne (Australia). 15 lat badań, synteza 800 metaanaliz, 52 tysiące badań, na 200 mln uczniów

Co działa?

Ocenienie kształtujące Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby: nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie, uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Zeszyt 6, s. 7

Badania Badania prowadzone od roku 1886 przez Ruth Buttler (zwane efektem Buttler) pokazują, że łączenie informacji zwrotnej ze stopniem nie przynosi dobrych efektów. Butler's Effects on Intrinsic Motivation and Performance (1986) and Task-Involving and Ego-Involving Properties of Evaluation (1987)

Ocena rozwojowa Co powinna zawierać ocena rozwojowa, aby Rozmowa w parach: Co powinna zawierać ocena rozwojowa, aby pomagała się uczyć?

Ocena pomagająca się uczyć – pełna informacja zwrotna Informacja o tym: co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić, jak dalej ma pracować. Zeszyt 7, s. 7

Napisz zaproszenie na projekcję filmu Zeszyt 8 i 9, s. 8

Kryteria oceniania = kryteria sukcesu Informacja zwrotna jest ściśle związana z kryteriami sukcesu ustalonymi przed wykonaniem pracy.

Przykład celów i kryteriów Nutka - nauczę się śpiewać piosenkę „Mucha w mucho- locie" nacobezu: co najmniej trzy zwrotki. Ołówek - nauczę się pisać literkę a, małą i dużą nacobezu – mieszczę się w liniach, nie wychodzę poza nie, a,b,c,d - doskonalę słuch nacobezu - dzielę słowa na głoski (tyle kratek, ile głosek) Nożyczki - usprawniam swoją rączkę, wycinam kształty z papieru nacobezu - pamiętam o cięciu dokładnie po liniach. Zeszyt 10, s. 9.

Przykład kryteriów - piktogramy

Sposób na tworzenie kryteriów razem z uczniami Praca wzorcowa Nauczyciel pokazuje uczniom dobrze wykonaną pracę i pyta ich: Dlaczego ta praca jest dobra? Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą kryteria sukcesu dobrej pracy. Zeszyt 11, s. 10

Kryteria oceniania Podano: kogo zapraszamy na co zapraszamy dokąd zapraszamy kiedy  się odbędzie kto zaprasza nie ma błędów ortograficznych i gramatycznych

Napisz zaproszenie na projekcję filmu

Komentarz Tomku! Praca dobra. Jesteś bardzo starannym i zdolnym uczniem i twoja praca jest estetyczna. Wolałabym, abyś to ty zaprosił dzieci, a nie kino. Napisz zaproszenie na swoje imieniny. Zeszyt 12, s. 10

Informacja nauczycielki Tomku! Spełniłeś kryteria wyznaczone do pracy. Mam tylko jedną uwagę – nie podałeś godziny seansu. Dopisz w zaproszeniu godzinę. Może wyjaśnisz również, jakiego rodzaju gadżety będą rozdawane lub w inny sposób zachęcisz do obejrzenia filmu. Chętnie przeczytam twoje uzupełnione zaproszenie we wtorek. Zeszyt 13, s. 11

Informacja zwrotna Informacja zwrotna odnosi się tylko do ustalonych wcześniej kryteriów i dotyczy pracy ucznia, a nie jego osoby.

Dokumentowanie informacji zwrotnej Zeszyt 14, s. 11

Dla kogo informacja w klasach I–III ? Uczeń Rodzice Nauczycielka Zeszyt, s. 12

Prosimy o pytania

Ocenienie kształtujące Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby: Nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie, Uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć.

Gdzie są moi uczniowie? Jak sprawdzić, gdzie naprawdę są moi uczniowie, co zrozumieli i jak głęboko wniknęli w temat? Jak moglibyśmy to teraz sprawdzić?

Jak możemy sprawdzić, czy osiągnęliśmy cel? Cel prezentacji: przybliżyć zasady oceny pomagającej się uczyć, zachęcić do jej stosowania. Jak mogłybyśmy się przekonać, czy cel osiągnęliśmy?

Gdzie są moi uczniowie? Podaj przykład Uogólnienie (Konkret, Szczegół, Ogół) Trudne i łatwe. Dodatkowe warunki. Podobieństwa i różnice. Zaskakujące wyobrażenia. Niewykonalne zadania. Kontrprzykład. Klasyfikowanie i porządkowanie. Określenie własnymi słowami.

Pytania i polecenia 3. Trudne i łatwe 4. Dodatkowe warunki (nakładanie dodatkowych warunków, aby stopniować trudność) 5. Podobieństwa i różnice 6. Zaskakujące wyobrażenia (przykłady) 7. Niewykonalne zadania 8. Kontrprzykład (podanie „złego” przykładu) 9. Klasyfikowanie i porządkowanie 10. Określenie własnymi słowami

Wymyślamy głębsze pytania 3. Trudne i łatwe 4. Dodatkowe warunki (nakładanie dodatkowych warunków, aby stopniować trudność) 5. Podobieństwa i różnice 6. Zaskakujące wyobrażenia (przykłady) 7. Niewykonalne zadania 8. Kontrprzykład (podanie „złego” przykładu) 9. Klasyfikowanie i porządkowanie 10. Określenie własnymi słowami

Monitorujemy Na co trzeba położyć szczególny nacisk w ocenie pracy Słabej Dobrej Porozmawiajcie w parach i przygotujcie swoją odpowiedź.

Co chciałbym zapamiętać?