SZLAK DROGOWY VIA CARPATHIA SZANSĄ NA WZMOCNIENIE PRZEWAG KONKURENCYJNYCH WSCHODNICH REGIONÓW UE 29-30 XI 2012 ŁAŃCUT - RZESZÓW
OBECNA SIEĆ KORYTARZY TEN-T TEN-T – SIEĆ ISTNIEJĄCA I II III VI sieć uzupełniająca OBECNA SIEĆ KORYTARZY TEN-T Obecną sieć samochodowych korytarzy transportowych na terenie Polski stanowi: 4 główne korytarze sieć uzupełniająca VIA CARPATHIA tylko na odcinkach przygranicznych pokrywa się z siecią TEN-T. Odcinki pomiędzy Rzeszowem a Białymstokiem nie pokrywają się z międzynarodowymi korytarzami transportowymi.
PLANOWANA SIEĆ KORYTARZY TEN-T TEN-T – SIEĆ PLANOWANA PLANOWANA SIEĆ KORYTARZY TEN-T W dn. 22 marca 2012 w Brukseli ministrowie transportu osiągnęli porozumienie dotyczące przekształcenia obecnej niejednolitej struktury dróg, portów lotniczych i kanałów w jednolitą europejską sieć transportową. Bazowa sieć która ma powstać do 2030 będzie oparta na 10 głównych korytarzach. Do 2050 ma powstać sieć uzupełniająca Rozporządzenie zawierające powyższe założenia powinno być zatwierdzone w pierwszym czytaniu przez Parlament Europejski co jest spodziewane w I półroczy 2013 roku. W projekcie odcinek Rzeszów-Lublin widnieje jako część nowego korytarza transportowego LUBLIN RZESZOW
RZĄDOWY PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH NA LATA 2011-2015 UCHWAŁA RADY MINISTRÓW NR 10/2011 Z 25.01.2011
DOCELOWA SIEĆ DRÓG SZYBKIEGO RUCHU W POLSCE RZĄDOWY PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH NA LATA 2011 – 2015 Rząd Polski uchwalił w 2011r. znowelizowany „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, który jest kontynuacją „PBDK na lata 2008-2012” DOCELOWA SIEĆ DRÓG SZYBKIEGO RUCHU W POLSCE Program zakłada budowę lub kontynuację: - AUTOSTRAD - DRÓG EKSPRESOWYCH - OBWODNIC VIA CARPATIA TO WAŻNY SZLAK KOMUNIKACYJNY ŁĄCZĄCY BASEN MORZA BAŁTYCKIEGO Z MORZEM CZARNYM I ŚRÓDZIEMNYM SZLAK VIA CARPATHIA W POLSCE STANOWIĄ: S-61 BUDZISKO - AUGUSTÓW DK 8 AUGUSTÓW - KORYCIN S-19 KORYCIN – BIAŁYSTOK – LUBLIN – RZESZÓW - BARWINEK
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ. PODLASKIEGO – ODC. REALIZACYJNE O/BIAŁYSTOK BUDZISKO Suwałki - Budzisko I AUGUSTÓW Obwodnica Suwałk II Obwodnica Augustowa III KORYCIN Korycin – Augustów IV BIAŁYSTOK Korycin - Węzeł Białystok Zachód V Węzeł Białystok Zachód - Węzeł Bielsk Podlaski Północ VI Węzeł Bielsk Podlaski Północ - Chlebczyn VII
DOTYCHCZASOWE MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIA DOTYCZĄCE ROZWOJU VIA CARPATHIA Międzynarodowa konferencja w Łańcucie (Polska, Łańcut 27.10.2006) Spotkanie ekspertów Polski, Litwy, Słowacji i Węgier (Słowacja, Koszyce 12-13.12.2007) Międzynarodowa konferencja Słowacja, Kralovsky Chlmec 12-13.03.2008 Międzynarodowa konferencja „VIA CARPATIA” Polska, Łańcut 22.10.2010
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN INFORMACJE DOT. S-19: 1. Gr. woj. lubelskiego – Międzyrzec Podlaski 1 MIĘDZYRZEC PODLASKI 2 - Lata realizacji: po 2013* - Długość odcinka: 10,7 km - Obecny etap prac: Opracowano STEŚ II, uzyskano DUŚ - Obecne natężenie ruchu: 2,7 tys. poj./dobę w 2010 roku ** 2. Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego LUBLIN - Lata realizacji: 2005 - 2008 - Długość odcinka: 6,6 km - Obecny etap prac: Oddana do użytku - Obecne natężenie ruchu: 4,9 tys. poj./dobę w 2010 roku ** * według PBDK 2011 - 2015 ** według GPR 2010
ZDJĘCIA Z OBWODNICY MIĘDZYRZECA PODLASKIEGO STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN ZDJĘCIA Z OBWODNICY MIĘDZYRZECA PODLASKIEGO
ZDJĘCIA Z OBWODNICY MIĘDZYRZECA PODLASKIEGO STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN ZDJĘCIA Z OBWODNICY MIĘDZYRZECA PODLASKIEGO
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN INFORMACJE DOT. S-19: 3. Międzyrzec Podlaski – Lubartów MIĘDZYRZEC PODLASKI - Lata realizacji: po 2013* 3 - Długość odcinka: 62,6 km - Obecny etap prac: Projektowanie, uzyskano DUŚ KOCK 4 - Obecne natężenie ruchu: 7,1 tys. poj./dobę w 2010 roku ** 3 LUBARTÓW 4. Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej LUBLIN - Lata realizacji: 2009 - 2012 - Długość odcinka: 7,9 km - Obecny etap prac: Oddana do użytku - Obecne natężenie ruchu: 5,3 tys. poj./dobę w 2010 roku ** * według PBDK 2011 - 2015 ** według GPR 2010
ZDJĘCIA Z OBWODNICY KOCKA I WOLI SKROMOWSKIEJ STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN ZDJĘCIA Z OBWODNICY KOCKA I WOLI SKROMOWSKIEJ
ZDJĘCIA Z OBWODNICY KOCKA I WOLI SKROMOWSKIEJ STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN ZDJĘCIA Z OBWODNICY KOCKA I WOLI SKROMOWSKIEJ
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN INFORMACJE DOT. S-19: 5. Lubartów – Kraśnik - Lata realizacji: 2014-2018 - Długość odcinka: 78,8 km - Obecne natężenie ruchu: 14,4 tys. poj./dobę w 2010* w tym odcinek Lubartów - Lublin LUBARTÓW - Obecny etap prac: Opracowano STEŚ II, uzyskano DUŚ 5 LUBLIN w tym odcinek Lublin - Kraśnik - Obecny etap prac: Opracowano STEŚ II, uzyskiwanie DUŚ KRAŚNIK w tym odcinek wspólny z S17 od w. Lubartów do w. Dąbrowica - Lata realizacji: 2011 - 2013 - Długość odcinka: 9,6 km - Obecny etap prac: W trakcie budowy * Według GPR 2010
6. Kraśnik - Gr. woj. lubelskiego (w. „Łążek Ordynacki”) STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH S-19 W WOJ. LUBELSKIM - ODC. REALIZACYJNE O/LUBLIN INFORMACJE DOT. S-19: 6. Kraśnik - Gr. woj. lubelskiego (w. „Łążek Ordynacki”) - Lata realizacji: 2013-2018 - Długość odcinka: 36,7 km - Obecny etap prac: Opracowano STEŚ II, uzyskiwanie DUŚ - Obecne natężenie ruchu: 7,4 tys. poj./dobę w 2010 roku * LUBLIN KRAŚNIK 6 * Według GPR 2010
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ. PODKARPACKIEGO – ODC. REALIZACYJNE O/RZESZÓW INFORMACJE DOT. S-19: 1. Odcinek Łążek Ordynacki – Sokołów Młp. Północ 1 - Stan i lata realizacji: w przygotowaniu (2014-2020) - Długość odcinka: 54,4 km - Obecny etap prac: wykonano STEŚ II, w przygotowaniu wniosek o DUŚ 2 - Obecne natężenie ruchu: 7,0 tys. poj./dobę – odc. równoległy* (DK19) RZESZÓW 2. Odcinek Sokołów Młp. Północ - Stobierna - Stan i lata realizacji: w przygotowaniu (2014-2020) - Długość odcinka: 12,5 km - Obecny etap prac : uzyskano DUŚ, PB i PW w toku - Obecne natężenie ruchu: 12,1 tys. poj./dobę – odc. równoległy* (DK19) BARWINEK * według GPR 2010
PRZEBIEG „AUTOSTRADOWEJ OBWODNICY” RZESZOWA UKŁAD KOMUNIKACYJNY WOKÓŁ RZESZOWA PRZEBIEG „AUTOSTRADOWEJ OBWODNICY” RZESZOWA Wykonanie wszystkich inwestycji pozwoli na połączenie miasta Rzeszowa z drogą ekspresową S-19 i autostradą A-4 od północy w węźle Rzeszów Wschód oraz drogą krajową nr 4. Utworzy się tym samym specyficzna obwodnica Rzeszowa, rozwiązującą problemy komunikacyjne miasta w aspekcie ruchu tranzytowego na linii północ – południe oraz wschód – zachód.
3. Odcinek Stobierna – Rzeszów Wschód STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ. PODKARPACKIEGO – ODC. REALIZACYJNE O/RZESZÓW INFORMACJE DOT. S-19: 3. Odcinek Stobierna – Rzeszów Wschód - Stan i Lata realizacji: w użytkowaniu od 10.09.2012 - Długość odcinka: 8,3 km - Obecne natężenie ruchu: 18,3 tys poj./dobę – odc. równoległy * 3 - Prognozowane natężenie ruchu: 45 tys. poj./dobę – w 2025 roku ** RZESZÓW BARWINEK * według GPR 2010 ** według Studium Wykonalności
Włączenie S-19 w Stobiernej na DK19 S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Włączenie S-19 w Stobiernej na DK19
S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Węzeł Jasionka
S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Węzeł Jasionka
Most MS-5 w ciągu nad rzeką Wisłok o długości L=144,1m S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Most MS-5 w ciągu nad rzeką Wisłok o długości L=144,1m
S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Most M11 i wiadukt W10 na DK 19
S-19 STOBIERNA – RZESZÓW – ODCINEK ODDANY DO RUCHU 10.09.2012 Węzeł Rzeszów Wschód
STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ. PODKARPACKIEGO – ODC. REALIZACYJNE O/RZESZÓW INFORMACJE DOT. S-19: 4. Odcinek Rzeszów Zachód - Świlcza NISKO - Stan i lata realizacji: w realizacji (termin zakończenia 2013 r.) - Długość odcinka: 4,4 km - Obecne natężenie ruchu: 17,8 tys. poj./dobę – odc. równoległy* (DK9) 4 5. Odcinek Świlcza – Rzeszów Południe 5 RZESZÓW - Stan i lata realizacji: w przygotowaniu (2014-2020) - Długość odcinka: 6,3 km - Obecny etap prac : Uzyskano DUŚ, wykonane PB i PW oraz II ROOŚ - Obecny etap prac: - Obecne natężenie ruchu: 17,8 tys. poj./dobę – odc. równoległy* (DK9) BARWINEK * według GPR 2010
Wiadukt kolejowy WK1 nad S-19 w km 2+869,03 S-19 W. RZESZÓW – ZACHÓD – W. ŚWILCZA Wiadukt kolejowy WK1 nad S-19 w km 2+869,03
S-19 W. RZESZÓW – ZACHÓD – W. ŚWILCZA w. Świlcza na DK4
6. Odcinek Rzeszów Południe – Barwinek (gr. państwa) STAN PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH VIA CARPATIA NA TERENIE WOJ. PODKARPACKIEGO – ODC. REALIZACYJNE O/RZESZÓW NISKO INFORMACJE DOT. S-19: RZESZÓW 6. Odcinek Rzeszów Południe – Barwinek (gr. państwa) 6 - Stan i lata realizacji: w przygotowaniu (po 2020) - Długość odcinka: 94 km - Obecny etap prac: Złożony wniosek o wydanie DUŚ BARWINEK - Obecne natężenie ruchu: 7,2 tys. poj./dobę – odc. równoległy* (DK9) * według GPR 2010
Obszar Chronionego Krajobrazu Jaśliski Park Krajobrazowy KOLIZJE S-19 Z OBSZARAMI CHRONIONYMI Obszar Chronionego Krajobrazu Beskidu Niskiego Jaśliski Park Krajobrazowy Łysa Góra PLH 180015 Trzciana PLH 180018 Jasiołka PLH 180011 Ostoja Jaśliska PLH 180014 Rymanów PLH 180016 Beskid Niski PLB 180002
Jaśliski Park Krajobrazowy MAGURSKI PARK NARODOWY KOLIZJE S-19 Z OBSZARAMI CHRONIONYMI Beskid Niski PLB 180002 Jaśliski Park Krajobrazowy Ostoja Magurska PLH 180001 MAGURSKI PARK NARODOWY Łysa Góra PLH 180015 Trzciana PLH 180018 Ostoja Jaśliska PLH 180014
KOLIZJE S-19 Z OBSZARAMI CHRONIONYMI S-19 na odcinku Rzeszów – Barwinek koliduje z 7 obszarami Natura 2000: Beskid Niski PLB180002 Jasiołka PLH180011 Łysa Góra PLH180015 Ostoja Jaśliska PLH180014 Trzciana PLH180018 Wisłok środkowy z dopływami PLH180030 Osuwiska w Lipowicy PLH180011 W zależności od wariantu S-19 zbliża się od 0,5 km do 8 km do 8 kolejnych obszarów Natura 2000 Dodatkowo występują: - rezerwaty przyrody 2 parki krajobrazowe 4 obszary chronionego krajobrazu
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE - PRZEKROJE Pas dzielący I etap : 12 m Docelowo: 5 m Jezdnia: I etap: 2 pasy po 3,5 m Docelowo: 3 pasy po 3,5 m Pas awaryjny: 2,5 m Przekrój typowy drogi ekspresowej na prostej na odcinku Nisko – Sokołów
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE - PRZEKROJE Jezdnia: 2+1 pasy ruchu po 3,5 m z opaską dzielącą 0,5 m Opaska: 0,75 m Opaska: 0,75 m Przekrój normalny 2+1 na odcinku Sokołów – Stobierna
Pas dzielący wraz z opaskami – 5 m ROZWIĄZANIA TECHNICZNE - PRZEKROJE Opaska zewnętrzna: 0,7 m (brak pasa awaryjnego – co ok. 2 km zatoka awaryjna) Pas dzielący wraz z opaskami – 5 m Jezdnia: 2 pasy po 3,5 m Przekrój typowy drogi ekspresowej na prostej 2+2 na odcinku Miejsce Piastowe – Barwinek oraz na granicy w Barwinku
KONCEPCJA PRZEBIEGU DROGI EKSPRESOWEJ S-19 W OBRĘBIE GRANICY POLSKO-SŁOWACKIEJ W BARWINKU Pismem z 7 lipca 2009 słowackie Ministerstwo Transportu uzgodniło stronie polskiej punkt połączenia drogi S-19 z drogą R4 W dn. 16-17 października 2012 w Medzilaborcach odbyło się spotkanie robocze ekspertów ds. infrastruktury drogowej na którym uzgodniono, iż szczegóły dot. umowy międzyrządowej o połączeniu dróg S19/R4 zostaną ustalone po uzyskaniu przez obie strony decyzji DUŚ. GRANICA PAŃSTWA
WAŻNE REGIONALNE POŁĄCZENIE RZESZÓW - WARSZAWA KLUCZOWYM BĘDZIE POŁĄCZENIE DROGĄ ESKPRESOWĄ RZESZOWA Z WARSZAWĄ POPRZEZ LUBLIN
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ