SPRAWOZDANIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W 2008 ROKU dr inż. Arkadiusz Borowiec Instytut Inżynierii Zarządzania Politechnika Poznańska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Lublin, 5 lipca 2006 r..
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Od ogłoszenia do zamówienia
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
Stosowanie procedur Pzp w realizacji umowy o dofinansowanie Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa,
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ulga w opłacaniu składek dla osób rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą Robert Kordaszewski r.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Nowelizacja ustawy i jej cele
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] WOJEWODA MAŁOPOLSKI Małopolski Komitet Monitorujący Kontrakt Wojewódzki 9 lutego 2006 r.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] WOJEWODA MAŁOPOLSKI Małopolski Komitet Monitorujący Kontrakt Wojewódzki 14 marca 2006 r.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

SPRAWOZDANIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W 2008 ROKU dr inż. Arkadiusz Borowiec Instytut Inżynierii Zarządzania Politechnika Poznańska

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. W 2008 roku ustawa była zmieniana 3-krotnie, w roku bieżącym ostatnio – 23 października W 2008 roku ustawa była zmieniana 3-krotnie, w roku bieżącym ostatnio – 23 października Wydanych zostało 5 nowych aktów wykonawczych do ustawy Pzp Wydanych zostało 5 nowych aktów wykonawczych do ustawy Pzp

Decyzje administracyjne W 2008r. Prezes UZP wydał 64 decyzje administracyjne w pierwszej instancji oraz 4 decyzje w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy W 2008r. Prezes UZP wydał 64 decyzje administracyjne w pierwszej instancji oraz 4 decyzje w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Dla porównania: w 2007r. Prezes UZP wydał 146 decyzji administracyjnych w pierwszej instancji oraz 11 decyzji w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy; w 2006r. odpowiednio 2202 i 135. W 2005r. odpowiednio 5720 i 258 Dla porównania: w 2007r. Prezes UZP wydał 146 decyzji administracyjnych w pierwszej instancji oraz 11 decyzji w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy; w 2006r. odpowiednio 2202 i 135. W 2005r. odpowiednio 5720 i 258 Jest to spowodowane ograniczeniem kompetencji Prezesa UZP w zakresie wydawania decyzji administracyjnych Jest to spowodowane ograniczeniem kompetencji Prezesa UZP w zakresie wydawania decyzji administracyjnych

Wpis, odmowa wpisu i skreślenie z listy organizacji zrzeszających wykonawców, którym przysługują środki odwoławcze Nie została wydana żadna decyzja dotycząca wpisu na listę organizacji zrzeszających wykonawców, którym przysługują środki odwoławcze. W 2007 roku wydano 2 takie decyzje (obie pozytywne). W 2006 roku zostało wydanych 7 decyzji Prezesa UZP dotyczących wpisu na listę organizacji zrzeszających wykonawców uprawnionych do składania środków odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W 6 przypadkach wnioski rozpatrzono pozytywnie w 1 przypadku została wydana decyzja odmowna

Zawarcie umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu Wydano 16 decyzji administracyjnych (10 pozytywnych, 1 negatywna, 5 umorzono) Wydano 16 decyzji administracyjnych (10 pozytywnych, 1 negatywna, 5 umorzono) W 2007r. odpowiednio 39 (17,1,21) a w 2006r. 57 (9, 12,36). Odpowiednio w 2005 – 222 (107,51,64) W 2007r. odpowiednio 39 (17,1,21) a w 2006r. 57 (9, 12,36). Odpowiednio w 2005 – 222 (107,51,64) Znacząco mniejsza liczba wniosków o zawarcie umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu wiąże się przede wszystkim ze zmianami uregulowań prawnych wprowadzonymi nowelizacją ustawy Znacząco mniejsza liczba wniosków o zawarcie umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu wiąże się przede wszystkim ze zmianami uregulowań prawnych wprowadzonymi nowelizacją ustawy

Orzecznictwo sądów W 2008r. Prezes wniósł do sądów 7 pozwów o stwierdzenie nieważności umowy o wykonanie zamówienia publicznego. W 2007r. – 3. W 2008r. Prezes wystąpił z 3 skargami na orzeczenia KIO.

Kontrola udzielania zamówień publicznych W 2008r. Prezes przeprowadził 426 kontroli. W 71% poddanych kontroli uprzedniej i 94% postępowaniach poddanych kontroli następczej stwierdzone zostały naruszenia przepisów ustawy. W 2008r. Prezes przeprowadził 426 kontroli. W 71% poddanych kontroli uprzedniej i 94% postępowaniach poddanych kontroli następczej stwierdzone zostały naruszenia przepisów ustawy. W 2007r. Prezes przeprowadził 349 kontroli. W 71% postępowań stwierdzone zostały naruszenia przepisów ustawy W 2007r. Prezes przeprowadził 349 kontroli. W 71% postępowań stwierdzone zostały naruszenia przepisów ustawy Prezes UZP przeprowadził w 2006r. 436 kontroli, z których 129 zakończyło się stwierdzeniem braku naruszeń, natomiast w 307 kontrolach (ok. 70%) stwierdzono naruszenia ustawy Prezes UZP przeprowadził w 2006r. 436 kontroli, z których 129 zakończyło się stwierdzeniem braku naruszeń, natomiast w 307 kontrolach (ok. 70%) stwierdzono naruszenia ustawy

Publikacja ogłoszeń W 2008r. W BZP opublikowano ogłoszenia. W stosunku do 2007r. opublikowano 1,6 razy więcej ogłoszeń. Najczęściej stosowanym przez zamawiających trybem był przetarg nieograniczony (98,58%, w 2007 – 97%). W 2008r. W BZP opublikowano ogłoszenia. W stosunku do 2007r. opublikowano 1,6 razy więcej ogłoszeń. Najczęściej stosowanym przez zamawiających trybem był przetarg nieograniczony (98,58%, w 2007 – 97%). Na koniec 2008r. zarejestrowanych było ponad użytkowników systemu publikacji ogłoszeń. Na koniec 2008r. zarejestrowanych było ponad użytkowników systemu publikacji ogłoszeń. W 2006r. na portalu zostało opublikowanych ogłoszeń o wszczęciu postępowania oraz ogłoszeń o zawarciu umowy W 2006r. na portalu zostało opublikowanych ogłoszeń o wszczęciu postępowania oraz ogłoszeń o zawarciu umowy

Organizacja UZP Budżet UZP na rok 2008 wynosił tys. W trakcie roku budżetowego został zwiększony o Budżet UZP na rok 2008 wynosił tys. W trakcie roku budżetowego został zwiększony o Budżet UZP na rok 2006 wynosił tys. zł. W wyniku decyzji Ministra Finansów został zwiększony o zł Budżet UZP na rok 2006 wynosił tys. zł. W wyniku decyzji Ministra Finansów został zwiększony o zł Zatrudnienie w UZP wynosiło 133 osoby (2006r.-118 osób). Z pracy w Urzędzie odeszło 16 osób Zatrudnienie w UZP wynosiło 133 osoby (2006r.-118 osób). Z pracy w Urzędzie odeszło 16 osób Łącznie w 2008r. odbyło się ponad 70 przedsięwzięć edukacyjno-informacyjnych, w których udział wzięło ok osób Łącznie w 2008r. odbyło się ponad 70 przedsięwzięć edukacyjno-informacyjnych, w których udział wzięło ok osób

Wielkość rynku zamówień publicznych Wartość rynku w 2008r. Wyniosła 109,5 mld zł (w 2007 – 103,1, w 2006 – 79,6) Wartość rynku w 2008r. Wyniosła 109,5 mld zł (w 2007 – 103,1, w 2006 – 79,6) Oszacowana wartość rynku stanowiła ponadto ok. 8,6% PKB z roku 2008 (7,6% w roku 2006) Oszacowana wartość rynku stanowiła ponadto ok. 8,6% PKB z roku 2008 (7,6% w roku 2006)

Wielkość rynku zamówień publicznych

Struktura rynku W roku 2008 dominowały zamówienia na roboty budowlane. Ich wartość stanowiła 47% ogólnej kwoty udzielonych zamówień (28% zamówień) W roku 2008 dominowały zamówienia na roboty budowlane. Ich wartość stanowiła 47% ogólnej kwoty udzielonych zamówień (28% zamówień) Zamówienia na dostawy stanowiły 26% wydatkowanych środków i 37% ogólnej liczby udzielonych zamówień. Najczęściej zamawiającymi były: służba zdrowia oraz podmioty prawa publicznego Zamówienia na dostawy stanowiły 26% wydatkowanych środków i 37% ogólnej liczby udzielonych zamówień. Najczęściej zamawiającymi były: służba zdrowia oraz podmioty prawa publicznego Kontrakty na usługi stanowiły 27% ogólnej wartości udzielonych zamówień oraz 35% liczby udzielonych zamówień Kontrakty na usługi stanowiły 27% ogólnej wartości udzielonych zamówień oraz 35% liczby udzielonych zamówień

Wartość zakontraktowanych robót budowlanych, dostaw i usług przez niektóre grupy zamawiających

Wszczęcie postępowania W BZP w roku ubiegłym ogłoszono postępowania W BZP w roku ubiegłym ogłoszono postępowania Dotyczyły one przede wszystkim zamówień w trybie przetargu nieograniczonego – 98,68% przypadków Dotyczyły one przede wszystkim zamówień w trybie przetargu nieograniczonego – 98,68% przypadków Przetarg ograniczony zastosowano w 1,12% przypadków, negocjacje z ogłoszeniem w 0,13% przypadków natomiast dialog konkurencyjny – 0,05%, licytację elektroniczną – 0,02% Przetarg ograniczony zastosowano w 1,12% przypadków, negocjacje z ogłoszeniem w 0,13% przypadków natomiast dialog konkurencyjny – 0,05%, licytację elektroniczną – 0,02%

Tryby udzielania zamówień W przypadku danych z rocznych sprawozdań struktura trybów jest następująca: - Przetarg nieograniczony – 70,39% - Zamówienie z wolnej ręki – 22,19% - Przetarg ograniczony – 0,97% - Negocjacje bez ogłoszenia – 0,53% - Zapytanie o cenę – 5,73% - Negocjacje z ogłoszeniem – 0,11% - Licytacja elektroniczna – 0,05% - Dialog konkurencyjny – 0,03% Przeciętny czas trwania postępowania wyniósł 36 dni (w 2007r. – 40, w dni a w roku 2005 – 79 dni)

Kryteria oceny ofert W 2008r zamawiający w jednym postępowaniu stosował średnio 2,69 kryteria oceny ofert (w 2007 – 2,31, w 2006r - 2,24, w 2005r – 2,40) W 2008r zamawiający w jednym postępowaniu stosował średnio 2,69 kryteria oceny ofert (w 2007 – 2,31, w 2006r - 2,24, w 2005r – 2,40) Średnio najwięcej kryteriów zamawiający stosowali w postępowaniach na usługi – 2,99, następnie na dostawy – 2,68, najmniej na roboty budowlane – 2,20 Średnio najwięcej kryteriów zamawiający stosowali w postępowaniach na usługi – 2,99, następnie na dostawy – 2,68, najmniej na roboty budowlane – 2,20 Wielu zamawiających zdecydowało się na zastosowanie tylko kryterium ceny – 89% Wielu zamawiających zdecydowało się na zastosowanie tylko kryterium ceny – 89%

Konkurencyjność postępowań Przeciętnie w jednym postępowaniu wpływało do zamawiającego 2,41 oferty (w ,29, w ,62 oferty, w ,40) Przeciętnie w jednym postępowaniu wpływało do zamawiającego 2,41 oferty (w ,29, w ,62 oferty, w ,40) Najwięcej ofert wpływało w postępowaniach na roboty budowlane – 3,05 Najwięcej ofert wpływało w postępowaniach na roboty budowlane – 3,05 W postępowaniach w których przedmiotem były dostawy składano średnio 2,40 oferty W postępowaniach w których przedmiotem były dostawy składano średnio 2,40 oferty Natomiast na usługi 1,96 oferty Natomiast na usługi 1,96 oferty

Uzyskiwane ceny Odsetek postępowań, w których zamawiający dokonali wyboru najtańszej oferty w roku 2008 wyniósł 95,8% Odsetek postępowań, w których zamawiający dokonali wyboru najtańszej oferty w roku 2008 wyniósł 95,8% W 1,9% przypadków różnica pomiędzy ceną oferty wybranej a ceną oferty najtańszej wynosiła mniej niż 10%. W 0,8% przypadków różnica ta wynosiła od 10% do 20% W 1,9% przypadków różnica pomiędzy ceną oferty wybranej a ceną oferty najtańszej wynosiła mniej niż 10%. W 0,8% przypadków różnica ta wynosiła od 10% do 20% Oferty na dostawy były bardziej zbliżone cenowo Oferty na dostawy były bardziej zbliżone cenowo

Różnice w minimalnej i maksymalnej cenie oferty

Wykorzystanie środków ochrony prawnej W 2008r. liczba odwołań wyniosła 1537 ( , ). Miesięcznie wpływało 128,08 odwołania. W 2008r. liczba odwołań wyniosła 1537 ( , ). Miesięcznie wpływało 128,08 odwołania. Odwołania najczęściej składane były w postępowaniach których przedmiot stanowią roboty budowlane (36,96%) Odwołania najczęściej składane były w postępowaniach których przedmiot stanowią roboty budowlane (36,96%) Odwołania w postępowaniach na dostawy oraz usługi stanowiły odpowiednio 32,4% i 30,25% ogólnej liczby odwołań Odwołania w postępowaniach na dostawy oraz usługi stanowiły odpowiednio 32,4% i 30,25% ogólnej liczby odwołań W 2008r średni koszt postępowania odwoławczego wyniósł 4.064zł. Najwyższe zasądzone koszty postępowania odwoławczego wynosiły zł, najniższe 677,33zł. W 2008r średni koszt postępowania odwoławczego wyniósł 4.064zł. Najwyższe zasądzone koszty postępowania odwoławczego wynosiły zł, najniższe 677,33zł.

Liczba odwołań wnoszonych do Prezesa UZP w latach

Skargi na orzeczenia KIO W 2008 roku zmalała liczba wnoszonych skarg – 277 ( , ). Najwięcej skarg wniesiono w grudniu – 38, najmniej w styczniu i sierpniu – 17. W 2008 roku zmalała liczba wnoszonych skarg – 277 ( , ). Najwięcej skarg wniesiono w grudniu – 38, najmniej w styczniu i sierpniu – 17. Zdecydowanie większość skarg składali wykonawcy (84%) Zdecydowanie większość skarg składali wykonawcy (84%)

Udział polskich przedsiębiorców na rynku europejskim W roku 2008 polskie firmy uzyskały na rynkach unijnych 52 zamówienia W roku 2008 polskie firmy uzyskały na rynkach unijnych 52 zamówienia Polscy wykonawcy wygrywali najczęściej postępowania organizowane przez zamawiających z Czech (10 kontraktów), Belgii (14) oraz Litwy (11) Polscy wykonawcy wygrywali najczęściej postępowania organizowane przez zamawiających z Czech (10 kontraktów), Belgii (14) oraz Litwy (11) Zamówienia dotyczyły sprzętu górniczego, oprogramowania oraz sprzętu medycznego. Zamawiano też badania statystyczne oraz usługi szkoleniowe i kartograficzne. Zamówienia dotyczyły sprzętu górniczego, oprogramowania oraz sprzętu medycznego. Zamawiano też badania statystyczne oraz usługi szkoleniowe i kartograficzne. Polskim wykonawcom udzielono zamówień na kwotę ponad 113mln euro. Polskim wykonawcom udzielono zamówień na kwotę ponad 113mln euro.

Podmioty zagraniczne na polskim rynku zamówień publicznych W zdecydowanej większości przypadków (około 97%) zamówienia na polskim rynku przypadły przedsiębiorstwom krajowym W zdecydowanej większości przypadków (około 97%) zamówienia na polskim rynku przypadły przedsiębiorstwom krajowym 448 kontraktów przyznano wykonawcom zagranicznym. Najwięcej zamówień przypadło w udziale przedsiębiorcom z Wielkiej Brytanii (29%) oraz Niemiec (21%), następnie z Włoch (7%) Austrii, Francji, Holandii i Szwajcarii (po ok. 5%) oraz Czech (ok. 4%) i USA (ok. 3%) 448 kontraktów przyznano wykonawcom zagranicznym. Najwięcej zamówień przypadło w udziale przedsiębiorcom z Wielkiej Brytanii (29%) oraz Niemiec (21%), następnie z Włoch (7%) Austrii, Francji, Holandii i Szwajcarii (po ok. 5%) oraz Czech (ok. 4%) i USA (ok. 3%) Zamówienia dotyczyły najczęściej specyficznych przedmiotów zamówienia: zakupu praw licencyjnych do filmów fabularnych lub seriali, zakupu medycznego, ubezpieczenie mienia. W przypadku robót budowlanych – prace związane z budową dróg i autostrad Zamówienia dotyczyły najczęściej specyficznych przedmiotów zamówienia: zakupu praw licencyjnych do filmów fabularnych lub seriali, zakupu medycznego, ubezpieczenie mienia. W przypadku robót budowlanych – prace związane z budową dróg i autostrad

Zamówienia publiczne w publikacjach prasowych W prasie ogólnopolskiej, regionalnej i branżowej ukazało się 4489 publikacji dotyczących zamówień publicznych W prasie ogólnopolskiej, regionalnej i branżowej ukazało się 4489 publikacji dotyczących zamówień publicznych Największa liczba publikacji zamieszczana była w dziennikach o zasięgu ogólnopolskim: Rzeczpospolitej – 448, Gazeta Wyborcza – 426, Gazecie Prawnej – 543, Polska – 338. Stanowiły one łącznie 39% wszystkich opublikowanych artykułów Największa liczba publikacji zamieszczana była w dziennikach o zasięgu ogólnopolskim: Rzeczpospolitej – 448, Gazeta Wyborcza – 426, Gazecie Prawnej – 543, Polska – 338. Stanowiły one łącznie 39% wszystkich opublikowanych artykułów