Transport kolejowy – samorządowe linie kolejowe Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu Leszek Loch Konrad Adamczuk Nowe planowanie przestrzenne, problematyka transportu kolejowego 23-25 stycznia 2008 r. Niepołomice
Sieć kolejowa Dolnego Śląska
Planowane i proponowane inwestycje na sieci kolejowej
Potencjalne kolejowe połączenia transgraniczne o charakterze turystycznym Zgorzelec – Węgliniec – Horka – Görlitz - Zgorzelec, Zgorzelec – Görlitz – Löbau – Zittau – Krzewina – Zgorzelec, połączenie Zgorzelec – Liberec przez Zittau lub Frýdlant, Lubań – Zawidów – Frýdlant – Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk – Gryfów Śląski – Lubań połączenie Liberec – Jablonec nad Nisou – Harrachov – Jakuszyce – Szklarska Poręba – Jelenia Góra, połączenie Lubawka – Trutnov – Náchod, Wałbrzych – Mieroszów – Trutnov – Teplice nad Metuji – Lubawka – Wałbrzych, Wałbrzych – Mieroszów – Mezimĕsti – Otovice – Nowa Ruda – Wałbrzych, połączenie Kłodzko – Kudowa Zdrój – Náchod.
Propozycje połączeń lokalnych oraz transgranicznych
Przykład projektu wykorzystania transgranicznego potencjału kolei dla potrzeb rozwoju turystyki
Rozwój sieci kolejowych przejść granicznych
Linie kolejowe planowane do przejęcia przez Samorząd Województwa linia nr 326 Wrocław – Trzebnica (linia przejęta w grudniu 2007), linia nr 289 Legnica – Lubin, wykorzystanie linii KGHM Polska Miedź S.A. Lubin – Polkowice - połączenie z 289, linia nr 311 Szklarska Poręba – Jakuszyce (Harrachov), rejon Dzierżoniów – Bielawa – Pieszyce (linia nr 137-318-341), linia nr 327 Radków – Ścinawka Średnia – Tłumaczów (Otovice), linia nr 322 Ludwikowice Kłodzkie (Kłodzko) – Stronie Śląskie, linia 318-327 - kolej zębata w Srebrnej Górze.
Planowane linie kolejowe do przejęcia przez Samorząd Województwa
Planowane linie do obsługi przez spółkę Samorządu Województwa
Założenia kolejowej spółki samorządowej 28 grudnia 2008 roku Sejmik Województwa Dolnośląskiego powołał spółkę samorządowa – Koleje Dolnośląskie S.A., której zadaniem ma być organizacja przewozów lokalnych na liniach przejętych przez samorząd województwa Główne cele spółki samorządowej Koleje Dolnośląskie: wprowadzenie zdrowej konkurencji na rynku osobowych przewozów kolejowych przywrócenie roli i znaczenia kolei w przewozach dom – praca reaktywacja połączeń o znaczeniu społeczno-gospodarczym reaktywacja połączeń o funkcjach turystycznych przekazywanie środków z budżetu województwa na rzeczywistą pracę przewozową nawiązanie współpracy z nowym operatorem – przejęcie zadań przewozowych od PKP