ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 56% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 2000 r. W jednej piątej gospodarstw domowych popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków. Niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce bierze na siebie obowiązek robienia zakupów samodzielnie. Na przestrzeni ostatniej dekady obserwuje się spadkową tendencję liczby godzin przeznaczanych na zakupy w ciągu tygodnia. W roku 1992 średnio przeznaczano na sprawunki 5,4 godziny tygodniowo, w roku 1995 odpowiednio 4,3 godziny, w roku 2000 - 3,6, a w 2005 już 3,3 godziny. Ponad połowa Polaków deklarowała w 2005 r podobnie jak w latach poprzednich, iż w piątek oraz sobotę robi największe sprawunki. 23% badanych nie planuje zakupów na konkretny dzień, ale robi je na bieżąco. Od 1998 r. widoczna jest wzrostowa tendencja odsetka osób, które kwotę przeznaczoną na sprawunki w całości lub w większej części wydają na zakupy w sklepach samoobsługowych. Od 2001 r. obserwowany jest również systematyczny spadek liczby osób wydających całość lub większość kwot przeznaczonych na zakupy w sklepach z obsługą sprzedawcy. Polacy podają różne powody wyboru danego sklepu, jako miejsca, w którym najchętniej i najczęściej robią zakupy. Do najważniejszych z nich należą: niskie ceny, wysoka jakość towarów, bliskość miejsca zamieszkania, miła obsługa, atrakcyjność oferowanych towarów, ale również przyzwyczajenie, godziny otwarcia placówek oraz promocje i wyprzedaże. Mniej ważną rolę odgrywa wielkość sklepu, łatwy dojazd, parking, czy też możliwość płacenia kartami płatniczymi i kredytowymi. Waga tego ostatniego czynnika powoli acz systematycznie rośnie.
Osoby odpowiedzialne za zakup produktów spożywczych i codziennego użytku w gospodarstwie domowym Źródło: Omnibus XII 1992, 1995, 1997-2005, Pentor.
Liczba godzin przeznaczanych tygodniowo na dokonywanie zakupów Średnia 1992 - 5,4; 1995 - 4,3; 2000 - 3,6; 2004 - 2,9; 2005 – 3,3. Źródło: Omnibus XII 1992, 1995, 1997-2005, Pentor.
Dni w których zwyczajowo dokonywane są największe zakupy Źródło: Omnibus XII 1997-2005, Pentor.
Alokacja wydatków przeznaczanych na normalne zakupy w ciągu tygodnia Źródło: Omnibus XII 1998-2005, Pentor.
Znaczenie czynników warunkujących wybór miejsca dokonywania zakupów Dla 87% decydujące lub ważne Dla 86% decydujące lub ważne Źródło: Omnibus XII 1995-2005, Pentor.
Preferencje i upodobania zakupowe
Upodobania i przyzwyczajenia zakupowe Polaków Źródło: Omnibus XII 1998-2005, Pentor.
Akcje promocyjne, sklepy wielkopowierzchniowe
Wybrane efekty stosowania akcji promocyjnych Źródło: Omnibus XII 2001-2005, Pentor.
Ulubione formy akcji promocyjnych Źródło: Omnibus XII 2001-2005, Pentor.
Poparcie dla rozwoju sieci supermarketów Źródło: Omnibus XII 2001-2005, Pentor.