ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW Marcin Idzik
POLSKI KONSUMENT Ekonomiczne determinanty zachowań nabywczych konsumentów „Codzienność zakupowa” Preferencje i upodobania zakupowe Akcje promocyjne, sklepy wielkopowierzchniowe
Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne Źródło: GUS.
Na temat oszczędzania pieniędzy ludzie mają różne opinie Na temat oszczędzania pieniędzy ludzie mają różne opinie. Proszę powiedzieć, z którym ze stwierdzeń zgadza się Pan(i) najbardziej? Źródło: Omnibus 1992-2004, Pentor.
Biorąc pod uwagę aktualną sytuację ekonomiczną kraju, czy sądzi Pan(i), że w obecnej sytuacji: ...? Źródło: Omnibus 2002-2004, Pentor.
Jak długo Pana(i) rodzina byłaby w stanie przeżyć w sytuacji całkowitej utraty dochodów? Na jak długo wystarczyłoby Państwu oszczędności? Źródło: Omnibus 2001-2004, Pentor.
Kredyty odnawialne w rachunku Źródło: Pentor - Audyt Bankowości Detalicznej 2000-2004
Kredyty konsumpcyjne osób prywatnych Źródło: Pentor - Audyt Bankowości Detalicznej 2000-2004
Przeznaczenie środków z kredytów konsumpcyjnych Źródło: Omnibus 2002-2004, Pentor.
Ilość zakupów wyposażenia gospodarstwa domowego w mijającym roku Źródło: Omnibus 2002-2004, Pentor.
Ilość nieplanowanych i nie realizowanych zakupów wyposażenia gospodarstwa domowego Źródło: Omnibus 1995-2004, Pentor.
POLSKI KONSUMENT „Codzienność zakupowa”
Osoby odpowiedzialne za zakup produktów spożywczych i codziennego użytku w gospodarstwie domowym Źródło: Omnibus XII 1992, 1995, 1997-2004, Pentor.
Liczba godzin przeznaczanych tygodniowo na dokonywanie zakupów Średnia 1992 - 5,4; 1995 - 4,3; 2000 - 3,6; 2004 - 2,9. Średni czas dojścia do sklepu 7 min. a w 66% do5 min, w 85% do 10 min. Źródło: Omnibus XII 1992, 1995, 1997-2004, Pentor.
Dni w których zwyczajowo dokonywane są największe zakupy Źródło: Omnibus XII 1997-2004, Pentor.
Alokacja wydatków przeznaczanych na normalne zakupy w ciągu tygodnia Źródło: Omnibus XII 1998-2004, Pentor.
Znaczenie czynników warunkujących wybór miejsca dokonywania zakupów Dla 88% decydujące lub ważne Dla 87% decydujące lub ważne Źródło: Omnibus XII 1995-2004, Pentor.
POLSKI KONSUMENT Preferencje i upodobania zakupowe
Upodobania i przyzwyczajenia zakupowe Polaków Źródło: Omnibus XII 1998-2004, Pentor.
POLSKI KONSUMENT Akcje promocyjne, sklepy wielkopowierzchniowe
Wybrane efekty stosowania akcji promocyjnych Źródło: Omnibus XII 2001-2004, Pentor.
Ulubione formy akcji promocyjnych Źródło: Omnibus XII 2001-2004, Pentor.
Poparcie dla rozwoju sieci supermarketów Źródło: Omnibus XII 2001-2004, Pentor.
POLSKI KONSUMENT Powolnym przeobrażeniom ulega „model dokonywania zakupów w gospodarstwie domowym”. Obserwuje się spadkową tendencję ilości czasu przeznaczanego na zakupy. Coraz więcej konsumentów artykuły codziennego użytku kupuje raz w tygodniu. Większość Polaków idąc na zakupy postępuje racjonalnie i oszczędnie, dokładnie wiedząc co ma kupić i kupując tylko to co zamierzone. Przy zakupie oprócz wysokiej jakość towarów oraz niskich cen konsument często zwraca uwagę na datę ważności produktu jak i markę producenta. Produkty codziennego użytku najchętniej kupowane są w sklepach samoobsługowych i supermarketach. Akceptacja społeczna dla rozwoju sieci super i hipermarketów jest jednak umiarkowana. Konsumenci stali się bardziej wymagający. Od dostawców i producentów wymaga się rozszerzania portfela produktów nie tylko o asortyment z grupy economy, ale również o towary wysokiej jakości.