„Pominięcie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

Konstytucyjny system organów państwa
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Prawo administracyjne
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Źródła prawa.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Generacje praw człowieka
Władza sądownicza w Polsce
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
Proces prawotwórczy w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W USTAWACH Z ZAKRESU PRAWA SPOŁECZNEGO W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I „ZASAD TECHNIKI PRAWODAWCZEJ” Serock, 18 września.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Prezentacje przygotowała mgr Iwona Dyś
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Konstytucyjny system organów państwowych
Trybunał Konstytucyjny
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym
Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.
Prawo administracyjne – źródła prawa
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Prezentacje przygotowała mgr Iwona Dyś
Tekst jednolity. Tekst jednolity – oficjalne źródło poznania prawa. Ogłoszony przez kompetentny podmiot w dzienniku urzędowym. Tekst ujednolicony – nieoficjalne.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2 System źródeł prawa Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2
Konstytucyjny system źródeł prawa
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
ZAJĘCIA R. GRUPA 11 i 12.
Trybunał Konstytucyjny
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Sądy Administracyjne w Polsce
System prawa.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Prawo unijne prawo międzynarodowe i prawo krajowe- relacja
SWOBODA UMÓW.
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki administracyjno- prawne
BARDZO WAŻNE ,, Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną” ma na gruncie udip autonomiczne i szersze znaczenie, niż w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

„Pominięcie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KONSPEKT WYKŁADU Pojęcie pominięcia prawodawczego Podstawy dogmatyczne Funkcje i użycia pojęcia Konsekwencje orzecznicze Wpływ na legislację 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

POJĘCIE — UWAGI OGÓLNE Pominięcie prawodawcze jest: przykładem braku normatywnego w treści aktu prawnego, instytucją prawną swoistą dla orzecznictwa TK, instytucją prawną wypracowaną na wewnętrzne potrzeby procedur kontroli konstytucyjności prawa. Pojęcia tożsame merytorycznie: „pominięcie legislacyjne”, „pominięcie ustawodawcze” (kiedy przedmiotem badania jest ustawa), „luka tetyczna”, „luka prawna”, „luka konstrukcyjna”, „zaniechanie względne”, „unormowanie niepełne”, „unormowanie fragmentaryczne”, „regulacja o niepełnym zakresie”. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ISTOTA POJĘCIA Kontrola pominięć prawodawczych jest dokonywana przez TK w zwykłym trybie badania hierarchicznej zgodności norm prawnych. Cechą charakterystyczna pominięć jest specyficznie ujęty przedmiot kontroli. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

DEFINICJA — KONTROLA UNORMOWANIA NIEPEŁNEGO „W aktualnym stanie prawnym Trybunał Konstytucyjny nie ma kompetencji do orzekania o zaniechaniach ustawodawcy polegających na nie wydaniu aktu ustawodawczego, choćby obowiązek jego wydania wynikał z norm konstytucyjnych. W przypadku natomiast aktu ustawodawczego wydanego i obowiązującego Trybunał Konstytucyjny ma kompetencję do oceny jego konstytucyjności również z tego punktu widzenia, czy w jego przepisach nie brakuje unormowań, bez których, ze względu na naturę objętej aktem regulacji, może on budzić wątpliwości natury konstytucyjnej. Zarzut niekonstytucyjności może więc dotyczyć zarówno tego, co ustawodawca w danym akcie unormował, jak i tego, co w akcie tym pominął, choć postępując zgodnie z konstytucją powinien był unormować” (sygn. K 25/95). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

DEFINICJA — ZWIĄZEK TREŚCIOWY „[…] linia demarkacyjna oddzielająca sytuacje «zaniechania ustawodawczego» oraz «regulacji fragmentarycznej i niepełnej» związana jest z odpowiedzią na pytanie, czy istotnie w danej sytuacji zachodzi jakościowa tożsamość (albo przynajmniej daleko idące podobieństwo) materii unormowanych w danym przepisie i tych pozostawionych poza jego zakresem. Podkreślić przy tym warto pożądaną ostrożność w dokonywaniu tego rodzaju oceny. Zbyt pochopne «upodobnienie» materii nieunormowanych z tymi, które znalazły swoją wyraźną podstawę w treści badanego przepisu, grozi bowiem każdorazowo postawieniem zarzutu o wykraczanie przez Trybunał Konstytucyjny poza sferę kontroli prawa i uzurpowanie sobie uprawnień o charakterze prawotwórczym” (sygn. K 24/07). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

USTALENIA DEFINICYJNE — PODSUMOWANIE (1/3) TK rozróżnia akt normatywny, który nie został wydany, mimo że obowiązuje wiążąca prawodawcę norma prawna obligująca go do jego wydania w celu uregulowania danej dziedziny życia społecznego (nieobjęte kognicją TK zaniechanie prawodawcze), i akt normatywny wydany, ale o treści ukształtowanej nieprawidłowo z punktu widzenia standardów konstytucyjnych (objęte kognicją TK pominięcie prawodawcze). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

USTALENIA DEFINICYJNE — PODSUMOWANIE (2/3) Pominięciami prawodawczymi niespornie są m.in. luki konstrukcyjne w przepisach, braki normatywne uniemożliwiające „funkcjonowanie mechanizmów prawnych” (pominięcie niezbędnych norm konstrukcyjnych lub gwarancyjnych) oraz dyskryminujące zróżnicowania sytuacji lub podmiotów podobnych. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

USTALENIA DEFINICYJNE — PODSUMOWANIE (3/3) Pominięcie prawodawcze jest zagadnieniem odnoszącym się, po pierwsze, do treści kontrolowanego prawa (meritum regulacji), po drugie zaś — ma status problemu konstytucyjnego, a więc jest istotne z punktu widzenia norm ustawy zasadniczej. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

USTALENIA DEFINICYJNE — WYPOWIEDZI WYPADKOWE Pominięć prawodawczych: nie można utożsamiać ogólnie z lukami prawnymi (bez dalszego przybliżenia), nie można usunąć za pomocą wykładni prawa (w tym wykładni w zgodzie z Konstytucją), nie można utożsamiać z „niespójnościami poziomymi”, nie można utożsamiać z pojęciami i zwrotami niedookreślonymi. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

WZORCE KONTROLI: normy konstytucyjne dotyczące równego traktowania i zakazu dyskryminacji, inne normy konstytucyjne dotyczące praw i wolności jednostki, normy konstytucyjne dotyczące ustroju państwa, normy konstytucyjne dotyczące formalnych aspektów państwa prawa, w tym prawidłowej legislacji. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

PODSTAWY DOGMATYCZNE Art. 188 Konstytucji Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach: zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją, zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami, zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych, skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

FUNKCJE POJĘCIA Pominięcie prawodawcze służy TK do: ustalenia kognicji (funkcja ustrojowa), oceny dopuszczalności rozstrzygania sprawy co do meritum (funkcja procesowa), wyznaczenia przedmiotu kontroli (funkcja procesowa i materialnoprawna), wyznaczenia przedmiotu derogacji normy prawnej (funkcja matrialnoprawna). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

UŻYCIA POJĘCIA Pominięcie prawodawcze jest stosowane: we wszystkich trybach kontroli, co do zasady na wniosek, jeśli chodzi o zagadnienia przedmiotu kontroli i zakres derogacji, z urzędu, jeśli chodzi o wyznaczenie kognicji TK w sprawie. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KONSEKWENCJE ORZECZNICZE — WYROKI ZAKRESOWE Orzeczenia TK stwierdzające pominięcia prawodawcze mają charakter wyroków zakresowych, zawierających którąś z formuł: „w zakresie, w jakim pomija”, „w zakresie, w jakim pozbawia”, „w zakresie, w jakim nie określa”, „w zakresie, w jakim wyłącza”, „w zakresie, w jakim nie przyznaje” itd. W warstwie merytorycznej ujmują „pominięcie” pozytywnie albo negatywnie — zależnie od kontekstu przedmiotu niezgodności. Zakres pominięcia może zostać wyodrębniony według różnego kryterium: podmiotowego, przedmiotowego, czasowego — zależnie od okoliczności sprawy. 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KONSEKWENCJE ORZECZNICZE — WYROKI ZOBOWIĄZUJĄCE Zdaniem TK, wyrok stwierdzający pominięcie prawodawcze nie wywołuje skutków uchylających (mimo stwierdzenia niezgodności normy prawnej), tylko jest swego rodzaju „apelem” do ustawodawcy, aby ten odpowiednio dostosował wadliwe prawo do wymogów konstytucyjnych. Jednocześnie nie ma waloru prawotwórczego, czyli nie uzupełnia (w miejsce prawodawcy) niekonstytucyjnego „pominięcia”. W piśmiennictwie prawniczym takie wyroki określa się niekiedy mianem „zobowiązujących” (w przeciwieństwie do wyroków „rozporządzających” TK, które wywołują bezpośredni skutek derogacyjny — zmieniają stan prawny). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KONSEKWENCJE ORZECZENIE — WYROKI ROZPORZĄDZAJĄCE W orzecznictwie jest obecne także drugie stanowisko, które traktuje wyroki „z pominięciem” tak samo jak inne rozstrzygnięcia TK o niezgodności, czyli ze skutkiem derogacyjnym (TK najczęściej w ogóle nie wypowiada się o skutkach stwierdzenia „pominięcia” w uzasadnieniu orzeczeń). 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję za uwagę 2013-06-25 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego