Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przetwarzanie sygnałów Filtry
Advertisements

I część 1.
i hałas ultradźwiękowy.
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Dźwięk i jego przetwarzanie
Fizyka dźwięku muzycznego
FALE Równanie falowe w jednym wymiarze Fale harmoniczne proste
1. Przetworniki parametryczne, urządzenia w których
Fale t t + Dt.
Czym jest i czym nie jest fala?
Filtracja obrazów cd. Filtracja obrazów w dziedzinie częstotliwości
Przetwarzanie sygnałów DFT
Przetwarzanie sygnałów (wstęp do sygnałów cyfrowych)
Kodowanie sygnałów audio w dziedzinie częstotliwości
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Fale.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 10.
Podstawowe pojęcia akustyki
Fale dźwiękowe.
Fizyka słyszenia i Psychoakustyka
Elementy akustyki morza
Dyskretny szereg Fouriera
Implantacja w Laryngologii
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Drgania i fale. Akustyka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Biofizyka Procesów Słyszenia i Widzenia
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Technika bezprzewodowa
MATEMATYKA … w muzyce  + +.
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Psychoakustyczna analiza i perceptualne kodowanie mowy.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Kalendarz 2020.
XVII KONFERENCJA INŻYNIERII AKUSTYCZNEJ I BIOMEDYCZNEJ
Dźwięk.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Budowa głośnika.
Właściwości dźwięku.
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Fizyczne własności dźwięku
Słuchawki.
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Czym jest dźwięk ?.
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
Głośniki UTK. Głośnik dynamiczny Membrana Im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Akustyka dr inż. Michał Bujacz bujaczm@p.lodz.pl Godziny przyjęć: środa 10:00-11:00 czwartek 14:00-15:00 „Lodex” 207

Akustyka „[gr. akoustikós ‘dotyczący słuchu’], dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku, szerzej — zajmujący się całością zagadnień dotyczących wszelkich możliwych fal sprężystych rozchodzących się w różnych ośrodkach” (Encyklopedia PWN) http://www.physics.byu.edu/

Dźwięk „fiz. zaburzenie falowe w ośrodku sprężystym zdolne do wywołania wrażenia słuchowego, a także wrażenie słuchowe wywołane tym zjawiskiem” (Encyklopedia PWN)

Fala wzdłużna Cząsteczki oscylują w kierunku równoległym do kierunku rozchodzenia się energii fali. Jaki jest zakres ruchu tych oscylacji dla dźwięku? http://www.physics.byu.edu/ od 0.008nm do 0.1 mm Jaka jest średnia prędkość cząsteczek w powietrzu? 500m/s

Sygnał harmoniczny http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu

Fizyka vs. percepcja Pojęcia fizyczne: Pojęcia psychoakustyczne: Natężenie (Intensity) lub Amplituda (Amplitude) Częstotliwość (Freq.) Widmo (Spectrum) Prędkość (speed) Głośność (Loudness) Wysokość (Pitch) Barwa (Tembre)

Prędkość dźwięku c = 344 m/s c = 331 + 0,6*T[oC] Substance Temperature (°C) Speed (m/s) Gases Carbon Dioxide 259 Oxygen 316 Helium 965 Liquids Ethanol 20 1162 Mercury 1450 Water 1482 Solids Copper - 5010 Glass 5640 Steel 5960

Natężenie dźwięku Natężenie = ilość energii przechodząca przez powierzchnię w czasie Jaka jest zależność amplitudy od odległości? http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu

Miary poziomu dźwięku Ciśnienie dźwięku (rms) od 0.00002 N/m2 (próg słyszalności ) do 20 N/m2 (próg bólu) ciśnienie atmosferyczne 100000 N/m2

Skala decybelowa Stosunek mocy: Stosunek amplitud: dB stosunek mocy 60 1 000 000 1 000 50 100 000 316 .2 40 10 000 100 30 31 .62 20 10 3 .162 6 .98 2 1 .414 -3 .5 .7071 -6 .251 -10 .1 .3162 -20 .01 -30 .001 .03162 -40 .000 1 Stosunek mocy: Stosunek amplitud:

Decybele w audio Ciśnienie akustyczne: dB(SPL) – sound pressure level Natężenie akustyczne: dB(SIL) – sound intensity level

http://www.physics.byu.edu/

Głośność 1Fon = 1dB (SPL) czystego tonu 1kHz

Częstotliwość

Zakres częstotliwości audio Tony Przykłady Dolne basy: 20 – 80 Hz Najniższe dwie oktawy; Wybuchy, burze, najniższe nuty w organach kościelnych Górne basy: 80 – 320 Hz 3cia i 4ta oktawa Bębny, kontrabasy, wiolonczelle, instrumenty dęte Dolne Średnie: 320 – 2560 Hz 5ta i 7ma oktawa Zakres większości instrumentów muzycznych i mowy Górne średnie: 2560 – 5120 Hz 8ma oktawa Wysokie tony insturmentów muzycznych, gwizdki, ucho ludzkie jest najczulsze w tym paśmie Wysokie/treble: 5120 Hz – 20000 Hz 9ta i 10ta oktawa Blachy perkusji, wyższe składowe harmoniczne odpowiedzialne za jasność dźwięku, składowe szumów

Zakres ludzkiej percepcji

Wysokość (pitch) Skale muzyczne – dzielone na oktawy (interwały), np. C (durowa) A4 = 440Hz Skale percepcyjne – Mel lub Bark http://www.sfu.ca/

Składowe częstotliwościowe

Transformata Fouriera

Widmo dźwięku

Widmo w praktyce Amplituda (dB) Częstotliwość (Hz)

Podział widma na oktawy

Barwa dźwięku Tembr, jakość - zbiór cech dźwięku pozwalających odróżnić brzmienie różnych instrumentów lub głosów - zależy od widma (zwłaszcza składowych harmonicznych i szumu) i transjentów (nagłych zmian widma i/lub głośności) - opisujemy semantycznie (np. blask, chropowatiść, ciepło, czystość)

Obwiednia dźwięku

Anatomia słyszenia

Ślimak

Przyszłe tematy (część do wyboru dla was) Psychoakustyka – analiza percepcji słuchowej (maskowanie, pasma krytyczne, iluzje audio) Dźwięk przestrzenny – mechanizm percepcji przestrzennej i jak sztucznie wywołać wrażenie dźwięku przestrzennego Rozchodzenie się i interakcja fali dźwiękowych (absorbcja, interferencja, refrakcja) – akustyka pomieszczeń Analiza widmowa – zgłębienie transformaty Fouriera w różnych postaciach (DFT, FFT) Hałas – standardy dźwiękowe, sposoby redukcji Muzyka z punktu widzenia inżynierów Elektroakustyka – zasady działania mikrofonów, wzmacniaczy, głośników... Sprzęt realizatora - mikrofony, miksery, korektory, efekty, wzmacniacze, głośniki + postprodukcja Synteza dźwięków i mowy Standardy wielogłośnikowe + matryce głośników

- Realizacja dźwięków – mikrofony, miksery, korektory, efekty, wzmacniacze, głośniki

Graphical materials HOMEWORK EXERCISE BOARD EXERCISE PROGRAMMING EXERCISE ORAL EXERCISE