NEGOCJACE ZBIOROWE NEGOCJACJE- stanowią proces dwustronnego(czasami trójstronnego) komunikowania się stron, których interesy są rozbieżne, w celu osiągnięcia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA PAŹDZIERNIKA.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Konferencja prasowa - 5 grudnia 2012 r. Jak powstrzymać wzrost bezrobocia? Dr Grażyna Spytek-Bandurska Departament Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Wykład nr 4 Rynek pracy W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
WARTOŚCIOWANIE STANOWISK PRACY JAKO PODSTAWA BUDOWANIA MOTYWACYJNEGO I SPRAWIEDLIWEGO SYSTEMU WYNAGRODZEŃ Józef Natonek Prezes Zarządu MPWiK Spółka z.
Partycypacja pracowników w procesie zarządzania personelem w Urzędzie Gminy Tarnowo Podgórne rozwiązania.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Małgorzata Bogdanowicz
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA kwietnia 2013.
Zarządzanie projektami
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
Biznesplan.
Kluczowe czynniki sukcesu
Rozwiązywanie konfliktów
Sposoby podejmowania decyzji
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
wynagradzania i nagradzania Urząd Miasta Dzierżoniowa
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Biuro Dialogu Społecznego1 Dialog społeczny.
TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA STUDIA PODYPLOMOWE HANDEL ZAGRANICZNY PROF. NDZW. DR HAB. ADAM SUDOŁ TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJE HANDLOWE PREZENTACJA TECHNIKI.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Proaktywna ERZ. ● ERZ, syzyfowa praca? 2 proaktywna ERZ ● problemy niemożliwe do przezwyciężenia? ● wielość niejednorodności czy jedność w różnorodności??
Praca w zespole.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Prawo pracy.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
DIALOG SPOŁECZNY w EFFAT i EMCEF Przegląd aktualnego programu dialogu społecznego w sektorze spożywczym w Polsce, główne problemy i wyzwania Turyn
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Biuro Dialogu Społecznego
Zwolnienia grupowe.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
NEGOCJACJE.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Projekt „Postawmy na komunikację”
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Zapis prezentacji:

NEGOCJACE ZBIOROWE NEGOCJACJE- stanowią proces dwustronnego(czasami trójstronnego) komunikowania się stron, których interesy są rozbieżne, w celu osiągnięcia porozumienia. Negocjacje zbiorowe-stosuje się do wszystkich negocjacji, między pracodawcą, grupą pracodawców- z jednej strony, a organizacją pracowników z drugiej w celu: a/ określenia warunków pracy i zatrudnienia, b /regulacji stosunków między pracodawcami i pracownikami, c/ regulacji stosunków między pracodawcami lub ich organizacjami lub organizacjami pracowników

Funkcje negocjacji zbiorowych 1. Sposób rozwiązywania problemów pracowniczych, 2. Przyczyniają się do partycypacji pracowniczej w podejmowaniu decyzji strategicznych, 3. Są elementem kreowania prawa, kształtowania Układów Zbiorowych Pracy /UZP/, 4. Kształtują elementy polityki rynku pracy, a podjęte wspólne decyzje umożliwiają osiąganie pokoju społecznego, 5. Z p.w. pracowników pełnią funkcję ochronną 6. Z p.w. Pracodawców są jedną z metod unikania sporów, 7.Są powszechną i dominującą formą regulacji zbiorowych stosunków pracy.

Współczesne kierunki rozwoju negocjacji zbiorowych Od przetargów i walki - do porozumienia i współpracy Od przetargów ekonomicznych- po formę współudziału pracowników w zarządzaniu firmą. Od rozwiązywania sporów- do negocjacji zapobiegających powstawaniu sporów. Od negocjacji skoncentrowanych na podziale- do starania stron do zwiększenia „ masy” do podziału Od rozwiązywania problemów - do negocjacji kształtujących klimat współpracy i wzajemnego zaufania. Od negocjacji zakładowych- do ponadzakładowych, do trójstronnych oraz uwzględniających interes publiczny

Główne czynniki mające wpływ na negocjacje zbiorowe równowaga stron, rachunek korzyści i strat, partnerstwo stron, zasadę dobrej wiary i woli porozumienia, rzetelna wiedza o przedmiocie negocjacji, dysponowanie sprawdzonymi modelami negocjacji, posiadanie sprawdzonych procedur, umiejętności i zdolności negocjatorów.

CELE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH w NZ: Utrzymanie lub poprawa warunków pracy, Troska o bezpieczeństwo pracy i świadczenia socjalne, Podnoszenie kwalifikacji pracowników, Zgoda na większą mobilność pracowników Utrzymanie (i) wzrost pozycji Związków Zawodowych, Utrzymanie pozycji liderów związkowych+ reelekcja

CELE PRACODAWCÓW W NZ: Przetrwanie i rozwój firmy, Uzyskanie akceptacji na realizację programu restrukturyzacji, Wzmocnienie pozycji firmy na konkurencyjnym rynku, Minimalizacja lub utrzymanie kosztów płac na określonym poziomie, Powiązanie systemu płac z efektami pracy( z produktywnością), Zbudowanie sprawiedliwych systemów motywacyjnych, Ograniczanie czasu pracy w godzinach nadliczbowych, Zapewnienie zgodności Zakładowego Sytemu Wynagradzania z Ponadzakładowymi Układami Zbiorowymi

Zakres negocjacji na szczeblu makro(kom.trójstr) Dochody, Inflacja, Stopa bezrobocia, Czas pracy( miesięczny, tygodniowy), Szkolenia zawodowe.

Negocjacje szczebla sektorowo-gałęziowego czas pracy, szkolenia zawodowe, nowa klasyfikacja zawodowa, wynagrodzenia-zwłaszcza minimalne, przedsięwzięcia promujące mobilność pracowników, możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę.

Negocjacje szczebla mikro wynagrodzenia, szkolenia zawodowe, skutki nowych technologii, Czas pracy, bezpieczeństwo zatrudnienia, proces restrukturyzacji firmy, nowa klasyfikacja zawodowa, sposoby ingerencji w rynek pracy.

Reprezentatywność pracobiorców w pluraliźmie związkowym Odrębne negocjacje z każdym związkiem, Wspólna reprezentacja związkowa wszystkich związków, Prowadzenie wspólnych rokowań przez odrębne reprezentacje związków zawodowych, Wybór związku reprezentatywnego na danym szczeblu negocjacji

ZASDY ORGANIZACYJNE PROWADZENIA WŁAŚCIWYCH NEGOCJACJI: 1. Jedna lub kilka rund,ale o określonym czasie 2. Szefowie zespołów powinni posiadać pełnomocnictwa, 3. Każda strona udostępnia drugiej informacje dot.przedmiotu negocjacji, 4. Propozycje i postulaty -na piśmie, 5. Można wprowadzać nowych negocjatorów- ale za zgodą stron, 6. Przewodniczący zespołów negocjatorów powinni podpisywać sprawy uzgodnione( z datą), 7. W czasie pracy są możliwe przerwy techniczne- dla wykonania konsultacji, 8. Strony negocjacji mogą pogrupować ogół spraw w pakiety i negocjować je osobno( np..oddzielenie spraw ekonomicznych od pozaekonomicznych)

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NEGOCJATORÓW: Koncentruj się na głównym argumencie, pozostałe na później, Nie odpowiadaj kontrpropozycją- argumenty i rozwaga, Skoncentruj się na decydentach zespołu przeciwnego, mówcie jednym głosem, Słuchaj uważnie i cierpliwie, miej szacunek dla drugiej strony, Bądź dobrym obserwatorem i elastycznym negocjatorem, Stawiaj pytania i nie bój się pytań, Dbaj o rzeczowe, jasne i zwięzłe wyrażanie swoich myśli, Nie wydawaj werdyktów przed zakończeniem dyskusji, kreuj i utrzymuj przyjazny klimat negocjacji, Nie dopuszczaj do spirali konfliktu, Ostrożnie ale rzeczowo krytykuj, Nie dopuść do przerostu formy nad treścią, Unikaj takich słów, stwierdzeń które mogą zepsuć klimat negocjacji, Przewiduj konsekwencje danego rozwiązania, skutki porozumień, układów, paktów

Sztuka ustępowania Ustępstwa powinny być niewielkie, Ustępstwa powinny być stopniowo malejące, Ustępować należy powoli i niełatwo, Nie każde ustępstwo partnera negocjacji musi być odwzajemnione, Równe ustępstwa nie są zawsze sprawiedliwe, Unikaj zasady „ dzielenia różnicy na pół”, Ostrożnie należy traktować absurdalne propozycje drugiej strony, Nie idź pierwszy na ustępstwa w ważnych sprawach, Należy wystrzegać się eskalacji ustępstw pod koniec negocjacji, Każde ustępstwo powinno sprawić drugiej stronie max satysfakcji, Pamiętaj o udzielonych ustępstwach i przypominaj o nich oponentom.