Wykład II Proces spedycyjny Etapy
Spedycja - informacje Zlecenie spedycyjne
Spedycja - informacje Zlecenie spedycyjne List przewozowy
Spedycja - informacje Zlecenie spedycyjne List przewozowy Wtórnik listu przewozowego
Rozliczenia finansowe Spedycja - informacje Zlecenie spedycyjne List przewozowy zlecenia Zaświadczenie spedytorskie Rozliczenia finansowe Awiza Dokumenty celne
Przyjęcie zlecenia Analiza zlecenia Doradztwo
Par. 7 Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS) „Zlecenie powinno określać zakres zlecanej usługi, rodzaj i właściwości przesyłki, znaki i numery poszczególnych sztuk, ich liczbę, masę, wymiary, kubaturę, wszelkie inne dane oraz dokumenty potrzebne do prawidłowego wykonywania zlecenia”.
Zlecenie spedycyjne nie musi mieć formy dokumentu, ale jeśli przekazywane jest tylko ustnie to spedytor nie jest odpowiedzialny za skutki niewłaściwie przekazanego zlecenia
Zlecenie spedycyjne Zleceniodawca ponosi skutki niekompletnych lub niedokładnych danych wymienionych w zleceniu (Art. 8 OPWS).
Przyjęcie zlecenia
Przyjęcie zlecenia - efektywność Jakość usługi, koszty
Wybór sposobu przewozu Gałęzi transportu, Środka transportu Przewoźnika
Wybór środka transportu - kryteria Właściwości ładunku , Pora roku Nośność i ładowność pojazdu Nadwozie Ekonomiczne, techniczno - ruchowe
Wybór przewoźnika Odpowiedni tabor i personel Znajomość problematyki celnej Kontakt z przewoźnikiem Pakiet ubezpieczeń, termin płatności
Zlecenie przewozowe zlecenie standardowe - korzyści Uściślenie uzgodnień Ograniczenie marnotrawstwa czasu i pieniędzy Unikanie procesów sądowych
Zlecenie przewozowe Data załadunku i rozładunku, miejsce załadunku i rozładunku, Ładunek, jego właściwości Odprawa celna Środek transportu, ubezpieczenie, neutralność przewoźnika, fracht i inne koszty, płatność, postój Nieterminowość Potwierdzenie przyjęcia zlecenia
Przygotowanie przesyłki do przewozu Przygotowanie ładunku, opakowanie, oznakowanie przesyłek, Złożenie w dogodnym miejscu, ułożenie w kolejności ładowania, Ważenie, kontrola jakościowa, Sporządzenie dokumentów Poinformowanie sprzedawcy o sposobie przygotowania do przewozu jeżeli importer ma gestię
Faza przyjęcia przesyłki sprawdzenie stanu przesyłki sprawdzenie dokumentów
Organizacja procesu ładunkowego koszty przeładunku szybkość przeładunku bezpieczeństwo zatrudnionych pracowników przygotowanie środków transportu do przewozu ładunków o różnej podatności naturalnej.
Odpowiednie rozmieszczenie ładunku na środku przewozowym właściwe wykorzystanie przestrzeni ładunkowej zapewnienie bezpieczeństwa ładunku zapewnienie bezpieczeństwa pojazdu
Odpowiedzialność spedytora za szkody - przykład spedytor nie odpowiada za zabezpieczenie ładunku w kontenerze oraz w oplombowanej cysternie.
Po załadunku - list przewozowy, wtórnik, zaświadczenie spedytorskie Nadawca Spedytor Przewoźnik
List przewozowy Osoba nadawcy/załadowcy Czas i miejsce załadunku towaru Stan ilościowy i jakościowy towaru oraz jego opakowań Trasa przewozu przesyłki Przewoźnicy i rodzaje transportu uczestniczące w przewozie Specjalne postanowienia ze strony nadawcy dotyczące przesyłki, trasy przewozu, przewoźnego, terminu przewozu Miejsce dostarczenia towaru, jego stan ilościowy Czas i miejsce rozładunku towaru, jego składowania w składzie celnym, magazynie celnym Osoba odbiorcy towaru Ocena stanu towaru dostarczonego przez odbiorcę.
Listy przewozowe transport kolejowy - CIM, SMGS; transport drogowy – CMR; transport lotniczy - AWB lub spedytorski lotniczy list przewozowy; żegluga śródlądowa - konosament żeglugi śródlądowej; transport morski - kwit sternika, konosament, morski list przewozowy; transport multimodalny - FIATA Multimodal Transport Bill of Lading lub zaświadczenie spedytorskie FCT lub FCR.
Rodzaj dokumentów transportowych musi być sprecyzowany w dokumentowych formach zapłaty. Jeśli brak takich uregulowań banki przyjmą zwyczajowe praktyki. Akceptowane przez nie będą dokumenty wystawione przez spedytorów działających w roli przewoźników/operatorów transportu multimodalnego lub agentów.
Dokumenty w procesie spedycyjnym
Znaczenie informacji w procesie spedycyjnym Przygotowanie się do zorganizowania procesu spedycyjnego Możliwość wyboru optymalnego wariantu Koordynacja elementów łańcucha transportowego Kontrola procesu Reagowanie na powstające nieprawidłowości
Znaczenie dokumentów w procesie spedycyjnym Informacja dla spedytora Potwierdzenie zawarcia umowy Realizacja kontraktu handlowego
Spedycja - dokumenty Lotniczy list przewozowy CMR/list krajowy Morski list przewozowy COTIF/SMGS
Spedycja – dokumenty Zlecenie spedycyjne Lotniczy list przewozowy CMR/list krajowy Morski list przewozowy COTIF/SMGS
Spedycja - dokumenty Dokumenty spedycyjne Lotniczy list przewozowy CMR/list krajowy Morski list przewozowy COTIF/SMGS
art. 794 § l Kodeksu cywilnego § 2 Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (wyd. 1995) spedytorem jest ten, kto zawodowo, za wynagrodzeniem, we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy podejmuje się wysłania lub odbioru przesyłki oraz innych czynności związanych z obsługą ładunku i jego przewozu.
Zakres działalności spedytora Dostarczenie towaru w sposób bezpieczny, w terminie wyznaczonym kontraktem handlowym Z zachowaniem wszystkich przepisów obowiązujących w kraju eksportera, kraju importera i w krajach tranzytowych, Spełnienie wymogów stawianych towarowi w związku z wyborem określonego środka transportu Przygotowanie dokumentacji transportowo-handlowej towarzyszącej towarowi oraz dokumentacji potrzebnej eksporterowi przy realizacji akredytywy lub przy płatności za towar.
Dokumenty spedytorskie 1) FIATA FBL - Negotiable FIATA Multimodal Transport Bili of Lading (zbywalny konosament multimodalny FIATA); 2) FIATA FCR - Forwarders Certificate of Receipt (spedytorski certyfikat przejęcia towaru); 3) FIATA FCT - Forwarders Certificate of Transport (spedytorski certyfikat transportowy); 4) AIR WAYBILL - konosament lotniczy rekomendowany przez FIATA; 5) NON - NEGOTIABLE FIATA Multimodal Transport Waybill (niezbywalny, multimodalny dokument transportowy); 6) FWR - FIATA Warehouse Receipt (kwit składowy FIATA); 7) FIATA SDT - FIATA Shipper’s Declaration for the Transport of Dangerous Goods (deklaracja przewozu towarów niebezpiecznych FIATA); 8) FIATA SIC - FIATA Shipper’s Internationale Weight Certification (Międzynarodowy Certyfikat Wagi FIATA wystawiany przez załadowcę);
Zbywalny konosament multimodalny - FIATA FBL umożliwia spedytorowi występowanie w roli przewoźnika morskiego w przewozach z portu do portu oraz w roli operatora multimodalnego jest przyjmowany przez banki przy realizacji zapłaty za towar gwarantuje klientowi pokrycie ryzyk występujących w transporcie i przemieszczaniu towaru
Spedytorski certyfikat przyjęcia towaru - FIATA FCR -korzyści 1) sprzedający —zainkasowanie należności za sprzedany towar niezwłocznie po przekazaniu towaru spedytorowi i uzyskaniu dokumentu FIATA FCR; 2) kupujący —przejęcie towaru bez wskazania dalszego jego przeznaczenia
Spedytorski certyfikat przyjęcia towaru - FIATA FCR wystawiany przez spedytora dokument niezbywalny wystawiany jest jedynie w oryginale
Spedytorski certyfikat transportowy - FIATA FCT spedytor potwierdza, że określoną w dokumencie przesyłkę przyjął ze zobowiązaniem dostarczenia jej określonemu odbiorcy w określonym miejscu przeznaczenia, zgodnie z otrzymanymi od eksportera instrukcjami dokument zbywalny przydamy przy transporcie tzw. drobnicy zbiorowej
Spedytorski certyfikat transportowy - FIATA FCT - korzyści 1) dla eksportera - możliwość szybkiej, bo dokonywanej niezwłocznie po przejęciu przesyłki przez spedytora realizacji płatności za towar, pod warunkiem, że dokument ten został w warunkach płatności wymieniony; 2) dla importera — możliwość zbywania FCT w drodze indosu, a więc swobodę w dysponowaniu zakupionym towarem, co poza konosamentami nie występuje w żadnym innym dokumencie przewozowym.
Konosament lotniczy FIATA - AIR WAYBILL
Niezbywalny multimodalny dokument transportowy FIATA - FWB jest dokumentem przewoźnika spedytor wystawiający FWB przejmuje obowiązki i odpowiedzialność przewoźnika, stąd istnieje konieczność ubezpieczenia jego odpowiedzialności jako przewoźnika.
FIATA Warehouse Receipt (FWR) - kwit składowy FIATA
Warunki płatności w handlu zagranicznym
Inkaso dokumentowe Bank importera Bank eksportera Dokumenty Importer
Inkaso dokumentowe Bank importera Dokumenty Bank eksportera Importer
Inkaso dokumentowe Bank importera Bank eksportera Zawiadomienie o otrzymaniu dokumentów Importer Eksporter
Inkaso dokumentowe Zapłata Bank importera Bank eksportera Dokumenty
Akredytywa dokumentowa Bank importera Bank eksportera Zlecenie otwarcia akredytywy Zabezpieczenie finansowe Importer Eksporter
Akredytywa dokumentowa Bank importera Bank eksportera Dokumenty Importer Eksporter
Akredytywa dokumentowa Bank importera Bank eksportera Dokumenty Zapłata Importer Eksporter
Akredytywa dokumentowa Bank importera Bank eksportera Dokumenty Importer Eksporter