Wybór gałęzi transportu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
UPDATE DGF WORLD NEWSLETTER Luty 2013 | Update informacji ze świata NEWS DGF Update rynku OFR. Najnowsze informacje ze świata >> USA – Strajk obsługi portowej.
TRANSPORT Roman Idczak.
Wirtualny Transport Wiśniewskiego Gdynia
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r.
Determinanty cen Odległość przewozu Cechy ogólne klienta
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
KATEDRA MARKETINGU USŁUG WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG
Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych
Stypendia Marii Curie dla Transferu Wiedzy. 1. Stypendium Rozwojowe (26,4 mln ) Naukowcy przekazują wiedzę umożliwiającą rozwój potencjału badawczego.
3. Systemy transportowe – transport globalny
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA
Projekt 2009 Technik spedytor.
Opracowanie wyników pomiarów
Promocje w Hossa Finance Szanowni klienci specjalnie dla was stworzyliśmy ofertę prezentującą nasze najlepsze produkty finansowe od kredytów po ubezpieczenia.
Lotnisko Warszawa/Modlin Świat U Progu Twojego Domu !
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Real PRO in logistics. Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się firmą transportowo- spedycyjną. Doświadczony zespół tworzy grupa profesjonalistów, związana.
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
WPROWADZENIE Wzrost stawek podatków lokalnych na 2014 r. został przygotowany w oparciu o dokładną analizę sytuacji finansowej gminy oraz o ocenę skutków.
Czy byłaby różnica jeżeli zamiast usługi kurierskiej byłaby usługa pocztowa? Usługa pocztowa byłaby realizowana przez: UPS, DPD, Pocztę Polską, InPost.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
Zarządzanie kredytami i należnościami
Ubezpieczenia CARGO autor: mgr Janusz Gniewkowski
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
1 KARTY PALIWOWE - OSZCZĘDNOŚCI NA ZWROCIE ZAGRANICZNEGO PODATKU VAT Jerzy Jezuit – Doradca DKV Euro Service Polska Kazimierz Dolny, 23 kwietnia 2009 r.
Zespół Szkół Szpitalnych
Kamil Rabski/Natalia Sajkowska
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
ton – tyle rocznie Wrocław produkuje śmieci 31 kg – tyle miesięcznie Wrocławianin produkuje śmieci ( ton/ Wrocławian/ 12 miesięcy)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Mnożnik w gospodarce zamkniętej bez państwa AD = C + I
Polityka transportowa
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
Polish Forwarding Company
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Henryka Pobożnego
The world of Militzer & Münch M&M air sea cargo S.A. Poland Największa tokarka Europy płynie do USA.
Elastyczne rozwiązania transportowe
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Wnioskowanie statystyczne
Elementy geometryczne i relacje
Converse sp. z o.o.1 Planowanie Paweł Gwizdek. Converse sp. z o.o.2 Cel Wzrost efektywności planowania Rejestracja informacji o zleceniach, pojazdach,
Transgraniczne Centrum Logistyczne, cele i bariery Słubice TTOC Świecko Frankfurt Oder Rzepin Eisenhuttenstadt.
Projektowanie systemów transportowych
 Nazwa: RB Trans Service Sp. z o. o.  Adres www:  Siedziba: ul. Jakubowska 1, Warszawa  Forma prawna: spółka z ograniczoną.
Fizyczna dystrybucja.
Anna Wiraszka Łukasz Kubiś grupa SRL. Nazwa: Solid Logistics Sp. z o.o. Siedziba firmy: ul. Pokorna 2 lok. 1044, Warszawa posiada oddziały w Gdyni,
Jumbo Transport Poland Sp. z o.o.. 1. Dane firmy: Nazwa : Jumbo Transport Poland Sp. z o.o. Adres www: Siedziba: ul. Traktorzystów.
PROBLEM WYBORU GAŁĘZI TRANSPORTU
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie.
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
Zapis prezentacji:

Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych

Obliczanie przewoźnego w transporcie kolejowym Taryfa towarową PKP Cargo S.A. na przesyłki wagonowe przewożone w komunikacji krajowej i międzynarodowej

Taryfa - części część I - zawiera ogólne i szczególne postanowienia taryfowe, tabele opłat podstawowych i współczynników korygujących oraz opłaty dodatkowe i opłatę skarbową, usystematyzowane w oddzielnych pięciu rozdziałach; część II - stanowi zharmonizowany spis towarów (NHM)1), obejmujący analityczny oraz alfabetyczny spis towarów.

Podstawa do obliczenia opłaty za przewóz przesyłki wagonowej nazwa towaru, masa taryfowa przesyłki, odległość taryfowa, rodzaj przesyłki inne warunki przewidziane w taryfie

Minimalna masa obliczeniowa dla wagonu 2-osiowego – 6 ton, dla wagonu więcej niż 2-osiowego – 20 ton

Obliczanie przewoźnego Masę taryfową przesyłki zaokrągla się do 1 tony, przy czym masę poniżej 500 kg opuszcza się Minimalna odległość taryfowa wynosi 10 km Zwykle do ustalenia przewoźnego przyjmuje się odległość najkrótszą między stacją nadania (granicą państwa)    i  stacją przeznaczenia (granicą państwa)

Przewoźne ustala się oddzielnie za każdy wagon mnożąc właściwą dla określonej odległości taryfowej kwotę opłaty podstawowej za przesyłkę o masie 25 ton w wagonie 2-osiowym (tab. A-1) przez wielkość współczynnika korygującego (tab. A-3)

Przykład Nadawca zamówił wagon kryty 2-osiowy do przewozu mebli biurowych z poz. 940330 o masie 14500 kg na odległość 253 km

Obliczenie przewoźnego Opłata podstawowa (z tab.A1) 1325 zł Waga obliczeniowa (zaokr.14500kg) 15 ton Odległość obliczeniowa (zaokr. 253km) 260 km Opłata (1325*0,77) 989,78 zł

Wpływ taryfy PKP Cargo na degresję stawek

Przykład – porównanie: samochodowy – kolejowy 33 palety na odległość 500 km Transport samochodowy: 3 zł x 500 km = 1 500 zł Transport kolejowy (przewóz kontenera): 2241 zł (opłata podstawowa za 500km) x 1,0 (współczynnik korygujący za kontener 40’ lub naczepę siodłową) = 2241 zł

66 palet na odległość 1000 km Transport samochodowy: (3 zł x 1000 km) x 2 = 6 000 zł Transport kolejowy: 4157 zł x 2 (2 kontenery) = 8 314 zł

Transport kombinowany sam - kol. Szczecin – Wrocław (rok 1999) jest niższa o 150$ od bezpośredniego

Przypadek - Import surowca na Płd Polski 2000 ton (rok 1999) obsługa portowa statku 20 tys., fracht kolejowy 43 tys., prowizja spedytora 2 tys.. Faktyczna cena transportu 38 tys., prowizja 0,3/tonę

Opłaty kolejowe „postój wagonu u klienta” - np. wagon 4 - osiowy 1,40/h (postój może trwać 48h), podstawienie wagonu 14/wagon Wszystkie koszty 30-40/tonę

Wybór gałęzi transportu Stawki Jakość usług (czas, bezpieczeństwo) Dostępność Opakowanie i zabezpieczenie Ubezpieczenie Sposób załatwienia reklamacji Opakowania mogą różne w zależności od gałęzi transportu – np. ciężka maszyna w transporcie morskim – skrzynia drewniana, a w lotniczym – ciężka paleta, plastykowe pasy. Ubezpieczenie – w niektórych wypadkach przewoźnik nie musi pokrywać całości wartości ładunku.

Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Liczba i rodzaj przesyłki 10 kartonów 4 skrzynie Waga przesyłki netto 2730 kg Waga brutto 2800 kg 2900 kg Objętość przesyłki w m³ 9,8 m³ 10,4 m³ Wartość przesyłki w złotych 409 200 000 zł Koszty opakowania 220 000 zł 330 000 zł Koszty dowozu i inne elementy kosztów naliczonych w momencie początkowym 80 000 zł 700 000 zł Fracht 6 630 000 zł 2 504 000 zł

Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Koszty odwozu ładunku z portu 180 000 zł 250 000 zł Opłaty celne 5 475 000 zł 5 512 000 zł Ubezpieczenie 230 000 zł 744 000 zł Oprocentowanie kredytów 152 000 zł 761 000 zł Czas przewozu 1 dzień 21 dni Koszty globalne 12 967 000 zł 10 804 000 zł Różnica kosztów 2 163 000 zł = 16,6 % Oszczędność czasowa 20 dni

Opracowywanie koncepcji przewozowej przez spedytora– przykłady

Przykład 1 Do przewiezienia jest 800 ton towaru w „Big – Bag” z Barlinka do Skovde (Szwecja)

Warianty transportu 1. Barlinek –Skovde samochód

Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin – Uddevala statek Uddevala- Skovde samochód

Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin- Goeteborg statek Goeteborg- Skovde samochód

Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy. Wariant nr 1 jest droższy ponieważ brak jest ładunków powrotnych z tego kierunku. Wariant 2 – transitime – 8-10 dni Wariant 1 – „ 2-3 dni Wariant 3 „ 8-10 dni

Przykład 2 Opis problemu Złożono zlecenie przetransportowania Silnika Głównego na trasie Świętochłowice – Haiphong. Wymiary silnika - 62.200 kos 67 cbm ( 7,00 x 2,50 x 3,83m)

Warianty transportu: 1. Świętochłowice – Hamburg samochód 4-6 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

Warianty transportu: 2. Świętochłowice – Szczecin samochód 2 dni Szczecin-Hamburg barka 4-5 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód 2 dni Szczecin - Hamburg Feeder/statek 2 dni Hamburg – Haiphong Statek 30 dni 4. Świętochłowice - Szczecin Kolej 3-4 dni Dalej jak wersja 2 lub 3 5. Świętochłowice - Hamburg Kolej 4-6 dni Dalej jak wersja 1 6. Świętochłowice – Szczecin Kolej 3-4 dni Szczecin - Shanghai statek (brak możliwości do Haiphongu) 28 dni Shanghai – Haiphong Statek 7 dni

Wybór wariantu Wg uzyskanych stawek transportowych najtańsza wersja 5 Cena była czynnikiem decydującym

Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej: Przykład 3 Opis problemu: 40.000 ton Towaru masowego należy przewieźć z Brazylii do Katowic. Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:

1. Świnoujście – Katowice kolej 1-2 dni

2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3 2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3. Świnoujście – Szczecin barki 2-3 dni Szczecin – Katowice kolej 1-2 dni 4. Świnoujście – Wrocław barki 3-5 dni Wrocław – Katowice kolej 1 dzien 5. Świnoujście - Kędzierzyn Koźle barki 4-6 dni Kędzierzyn Koźle - Katowice kolej 1 dzien

Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1i 2 jest korzystniejszy ze względu na czas 4 i 5 ze względu na cenę 3 ze względu na brak możliwości skorzystania z wariantu 4 lub 5 (niski poziom wody w Odrze )

Przykład 4 Opis problemu Do przewiezienia jest towar neutralny (nie wymaga specjalnych warunków przewozu) na trasie Szczecin- Leicester (Anglia)

Wersje transportu 1. Samochód Szczecin – Leicester 2 dni

2. Kontener Samochód. Szczecin – Szczecin port Statek 2. Kontener Samochód Szczecin – Szczecin port Statek Szczecin- Hamburg - Felixtowe Samochód Felixtowe- Leicester całość – 18-21 dni

3. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdynia Statek Gdynia – Felixtowe Samochód Felixtowe – Leicester całość 7-10 dni

4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek 4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek Gdańsk – Hull Samochód Hull – Leicester całość 7-10 dni

Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: jest korzystniejszy ze względu na czas ze względu na cenę

Sposoby kalkulacji wagi obciążeniowej w różnych gałęziach transportu

Rodzaj frachtu Przelicznik (m3) Sposoby kalkulacji Morski W zależności od spedytora i rodzaju frachtu morskiego: dla przesyłki LCL W/M 1m3 = 1000kg dla przesyłki FCL – przeliczniki niestandardowe, gdy waga taboru przekracza uzgodnioną Parametry przesyłki: Masa brutto: 650 kg Wymiary: 120 x 80 x 120 cm Kalkulacja: 1,2 x 0,8 x 1,2 = 1,152 m3 = 1152 kg Waga obciążeniowa: 1152 kg (zamiast 650 kg) Kolejowy i samochodowy W zależności od spedytora i rodzaju frachtu kolejowego lub samochodowego przeliczniki mogą różnić się liczbowo 1 cbm = 300kg 1 ldm (metr ładowny)= 1750 kg Masa brutto: 500 kg Wymiary: 100 x 90 x 80 cm Kalkulacja: 1,0 x 0,9 x 0,8 = 0,72 m3 = 720 kg Waga obciążeniowa: 720 kg (zamiast 500 kg) Lotniczy 1 kg = 6000 cm3 Masa brutto: 15 kg Wymiary: 70 x 70 x 90 cm Kalkulacja: 0,7 x 0,7 x 0,9 = 441000 cm3 Waga obciążeniowa: 441000/6000 = 73,5 kg

Transport Chiny - Niemcy Pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami – czas przejazdu 16 dni Krótszy niż morzem

Trasa 9 814 km przez Chiny Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy Większość – Magistrala Transsyberyjska Przez Polskę i Niemcy – Ost Wind relacji Smoleńsk - Seddin Dwie różne szerokości torów – przeładunek kontenerów na granicy: Chińsko – mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) Białorusko – polskiej (Brześć/Małaszewicze)

Jedwabny szlak – reaktywacja Transport drogowy – na trasie Pekin – Bruksela 12 tys. Km – Pekin, Astana, Moskwa, Ryga, Wilno, Warszawa, Berlin w 20 dni (1/3 czasu w transporcie morskim Atrakcyjna alternatywa również kosztowa

Porównanie gałęzi Kolej – dwukrotny przeładunek, brak połączeń bezpośrednich, wyższa cena, niska częstotliwość (np. 2/miesiąc) szybkość – 8 km/h Morski – szybkość 4 km/h Samochód – 16km/h

Wybór gałęzi transportu Przykład wpływu integracji z UE

Przykład firmy Masterlink Po wejściu do Unii Europejskiej pojawiły się nowe alternatywne możliwości dostaw przesyłek KEP Olga Kozierowska-Skwarło, Ekonomiczna alternatywa dla przewozów lotniczych, Spedycja Transport Logistyka nr 10/2004. Przykład firmy Masterlink

Sytuacja przed wejściem do UE Konieczność wysyłania przesyłek całopojazdowych (w celu obniżki kosztów), co w przypadku małych przesyłek oznaczało: Konsolidację Długi czas odprawy celnej (kolejki na granicach) Niepewność co do terminowości dostawy

Alternatywą dla kurierów był transport lotniczy Brak konieczności konsolidacji Krótszy czas odprawy Przesyłki były dostarczane maksymalnie w ciągu 72 godzin na terenie Europy

Sytuacja po wejściu do UE Zlikwidowanie odpraw celnych na granicach między krajami UE – szybszy czas dostawy i większa pewność Niższy koszt w porównaniu do transportu lotniczego Możliwość realizowania efektywnych dostaw ładunków ponadgabarytowych