Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych
Obliczanie przewoźnego w transporcie kolejowym Taryfa towarową PKP Cargo S.A. na przesyłki wagonowe przewożone w komunikacji krajowej i międzynarodowej
Taryfa - części część I - zawiera ogólne i szczególne postanowienia taryfowe, tabele opłat podstawowych i współczynników korygujących oraz opłaty dodatkowe i opłatę skarbową, usystematyzowane w oddzielnych pięciu rozdziałach; część II - stanowi zharmonizowany spis towarów (NHM)1), obejmujący analityczny oraz alfabetyczny spis towarów.
Podstawa do obliczenia opłaty za przewóz przesyłki wagonowej nazwa towaru, masa taryfowa przesyłki, odległość taryfowa, rodzaj przesyłki inne warunki przewidziane w taryfie
Minimalna masa obliczeniowa dla wagonu 2-osiowego – 6 ton, dla wagonu więcej niż 2-osiowego – 20 ton
Obliczanie przewoźnego Masę taryfową przesyłki zaokrągla się do 1 tony, przy czym masę poniżej 500 kg opuszcza się Minimalna odległość taryfowa wynosi 10 km Zwykle do ustalenia przewoźnego przyjmuje się odległość najkrótszą między stacją nadania (granicą państwa) i stacją przeznaczenia (granicą państwa)
Przewoźne ustala się oddzielnie za każdy wagon mnożąc właściwą dla określonej odległości taryfowej kwotę opłaty podstawowej za przesyłkę o masie 25 ton w wagonie 2-osiowym (tab. A-1) przez wielkość współczynnika korygującego (tab. A-3)
Przykład Nadawca zamówił wagon kryty 2-osiowy do przewozu mebli biurowych z poz. 940330 o masie 14500 kg na odległość 253 km
Obliczenie przewoźnego Opłata podstawowa (z tab.A1) 1325 zł Waga obliczeniowa (zaokr.14500kg) 15 ton Odległość obliczeniowa (zaokr. 253km) 260 km Opłata (1325*0,77) 989,78 zł
Wpływ taryfy PKP Cargo na degresję stawek
Przykład – porównanie: samochodowy – kolejowy 33 palety na odległość 500 km Transport samochodowy: 3 zł x 500 km = 1 500 zł Transport kolejowy (przewóz kontenera): 2241 zł (opłata podstawowa za 500km) x 1,0 (współczynnik korygujący za kontener 40’ lub naczepę siodłową) = 2241 zł
66 palet na odległość 1000 km Transport samochodowy: (3 zł x 1000 km) x 2 = 6 000 zł Transport kolejowy: 4157 zł x 2 (2 kontenery) = 8 314 zł
Transport kombinowany sam - kol. Szczecin – Wrocław (rok 1999) jest niższa o 150$ od bezpośredniego
Przypadek - Import surowca na Płd Polski 2000 ton (rok 1999) obsługa portowa statku 20 tys., fracht kolejowy 43 tys., prowizja spedytora 2 tys.. Faktyczna cena transportu 38 tys., prowizja 0,3/tonę
Opłaty kolejowe „postój wagonu u klienta” - np. wagon 4 - osiowy 1,40/h (postój może trwać 48h), podstawienie wagonu 14/wagon Wszystkie koszty 30-40/tonę
Wybór gałęzi transportu Stawki Jakość usług (czas, bezpieczeństwo) Dostępność Opakowanie i zabezpieczenie Ubezpieczenie Sposób załatwienia reklamacji Opakowania mogą różne w zależności od gałęzi transportu – np. ciężka maszyna w transporcie morskim – skrzynia drewniana, a w lotniczym – ciężka paleta, plastykowe pasy. Ubezpieczenie – w niektórych wypadkach przewoźnik nie musi pokrywać całości wartości ładunku.
Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Liczba i rodzaj przesyłki 10 kartonów 4 skrzynie Waga przesyłki netto 2730 kg Waga brutto 2800 kg 2900 kg Objętość przesyłki w m³ 9,8 m³ 10,4 m³ Wartość przesyłki w złotych 409 200 000 zł Koszty opakowania 220 000 zł 330 000 zł Koszty dowozu i inne elementy kosztów naliczonych w momencie początkowym 80 000 zł 700 000 zł Fracht 6 630 000 zł 2 504 000 zł
Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Koszty odwozu ładunku z portu 180 000 zł 250 000 zł Opłaty celne 5 475 000 zł 5 512 000 zł Ubezpieczenie 230 000 zł 744 000 zł Oprocentowanie kredytów 152 000 zł 761 000 zł Czas przewozu 1 dzień 21 dni Koszty globalne 12 967 000 zł 10 804 000 zł Różnica kosztów 2 163 000 zł = 16,6 % Oszczędność czasowa 20 dni
Opracowywanie koncepcji przewozowej przez spedytora– przykłady
Przykład 1 Do przewiezienia jest 800 ton towaru w „Big – Bag” z Barlinka do Skovde (Szwecja)
Warianty transportu 1. Barlinek –Skovde samochód
Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin – Uddevala statek Uddevala- Skovde samochód
Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin- Goeteborg statek Goeteborg- Skovde samochód
Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy. Wariant nr 1 jest droższy ponieważ brak jest ładunków powrotnych z tego kierunku. Wariant 2 – transitime – 8-10 dni Wariant 1 – „ 2-3 dni Wariant 3 „ 8-10 dni
Przykład 2 Opis problemu Złożono zlecenie przetransportowania Silnika Głównego na trasie Świętochłowice – Haiphong. Wymiary silnika - 62.200 kos 67 cbm ( 7,00 x 2,50 x 3,83m)
Warianty transportu: 1. Świętochłowice – Hamburg samochód 4-6 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni
Warianty transportu: 2. Świętochłowice – Szczecin samochód 2 dni Szczecin-Hamburg barka 4-5 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni
Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód 2 dni Szczecin - Hamburg Feeder/statek 2 dni Hamburg – Haiphong Statek 30 dni 4. Świętochłowice - Szczecin Kolej 3-4 dni Dalej jak wersja 2 lub 3 5. Świętochłowice - Hamburg Kolej 4-6 dni Dalej jak wersja 1 6. Świętochłowice – Szczecin Kolej 3-4 dni Szczecin - Shanghai statek (brak możliwości do Haiphongu) 28 dni Shanghai – Haiphong Statek 7 dni
Wybór wariantu Wg uzyskanych stawek transportowych najtańsza wersja 5 Cena była czynnikiem decydującym
Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej: Przykład 3 Opis problemu: 40.000 ton Towaru masowego należy przewieźć z Brazylii do Katowic. Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:
1. Świnoujście – Katowice kolej 1-2 dni
2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3 2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3. Świnoujście – Szczecin barki 2-3 dni Szczecin – Katowice kolej 1-2 dni 4. Świnoujście – Wrocław barki 3-5 dni Wrocław – Katowice kolej 1 dzien 5. Świnoujście - Kędzierzyn Koźle barki 4-6 dni Kędzierzyn Koźle - Katowice kolej 1 dzien
Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1i 2 jest korzystniejszy ze względu na czas 4 i 5 ze względu na cenę 3 ze względu na brak możliwości skorzystania z wariantu 4 lub 5 (niski poziom wody w Odrze )
Przykład 4 Opis problemu Do przewiezienia jest towar neutralny (nie wymaga specjalnych warunków przewozu) na trasie Szczecin- Leicester (Anglia)
Wersje transportu 1. Samochód Szczecin – Leicester 2 dni
2. Kontener Samochód. Szczecin – Szczecin port Statek 2. Kontener Samochód Szczecin – Szczecin port Statek Szczecin- Hamburg - Felixtowe Samochód Felixtowe- Leicester całość – 18-21 dni
3. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdynia Statek Gdynia – Felixtowe Samochód Felixtowe – Leicester całość 7-10 dni
4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek 4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek Gdańsk – Hull Samochód Hull – Leicester całość 7-10 dni
Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: jest korzystniejszy ze względu na czas ze względu na cenę
Sposoby kalkulacji wagi obciążeniowej w różnych gałęziach transportu
Rodzaj frachtu Przelicznik (m3) Sposoby kalkulacji Morski W zależności od spedytora i rodzaju frachtu morskiego: dla przesyłki LCL W/M 1m3 = 1000kg dla przesyłki FCL – przeliczniki niestandardowe, gdy waga taboru przekracza uzgodnioną Parametry przesyłki: Masa brutto: 650 kg Wymiary: 120 x 80 x 120 cm Kalkulacja: 1,2 x 0,8 x 1,2 = 1,152 m3 = 1152 kg Waga obciążeniowa: 1152 kg (zamiast 650 kg) Kolejowy i samochodowy W zależności od spedytora i rodzaju frachtu kolejowego lub samochodowego przeliczniki mogą różnić się liczbowo 1 cbm = 300kg 1 ldm (metr ładowny)= 1750 kg Masa brutto: 500 kg Wymiary: 100 x 90 x 80 cm Kalkulacja: 1,0 x 0,9 x 0,8 = 0,72 m3 = 720 kg Waga obciążeniowa: 720 kg (zamiast 500 kg) Lotniczy 1 kg = 6000 cm3 Masa brutto: 15 kg Wymiary: 70 x 70 x 90 cm Kalkulacja: 0,7 x 0,7 x 0,9 = 441000 cm3 Waga obciążeniowa: 441000/6000 = 73,5 kg
Transport Chiny - Niemcy Pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami – czas przejazdu 16 dni Krótszy niż morzem
Trasa 9 814 km przez Chiny Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy Większość – Magistrala Transsyberyjska Przez Polskę i Niemcy – Ost Wind relacji Smoleńsk - Seddin Dwie różne szerokości torów – przeładunek kontenerów na granicy: Chińsko – mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) Białorusko – polskiej (Brześć/Małaszewicze)
Jedwabny szlak – reaktywacja Transport drogowy – na trasie Pekin – Bruksela 12 tys. Km – Pekin, Astana, Moskwa, Ryga, Wilno, Warszawa, Berlin w 20 dni (1/3 czasu w transporcie morskim Atrakcyjna alternatywa również kosztowa
Porównanie gałęzi Kolej – dwukrotny przeładunek, brak połączeń bezpośrednich, wyższa cena, niska częstotliwość (np. 2/miesiąc) szybkość – 8 km/h Morski – szybkość 4 km/h Samochód – 16km/h
Wybór gałęzi transportu Przykład wpływu integracji z UE
Przykład firmy Masterlink Po wejściu do Unii Europejskiej pojawiły się nowe alternatywne możliwości dostaw przesyłek KEP Olga Kozierowska-Skwarło, Ekonomiczna alternatywa dla przewozów lotniczych, Spedycja Transport Logistyka nr 10/2004. Przykład firmy Masterlink
Sytuacja przed wejściem do UE Konieczność wysyłania przesyłek całopojazdowych (w celu obniżki kosztów), co w przypadku małych przesyłek oznaczało: Konsolidację Długi czas odprawy celnej (kolejki na granicach) Niepewność co do terminowości dostawy
Alternatywą dla kurierów był transport lotniczy Brak konieczności konsolidacji Krótszy czas odprawy Przesyłki były dostarczane maksymalnie w ciągu 72 godzin na terenie Europy
Sytuacja po wejściu do UE Zlikwidowanie odpraw celnych na granicach między krajami UE – szybszy czas dostawy i większa pewność Niższy koszt w porównaniu do transportu lotniczego Możliwość realizowania efektywnych dostaw ładunków ponadgabarytowych