SCENARIUSZ ZAJĘĆ DOTYCZĄCYCH REKLAMY Dla dzieci W WIEKU PRZEDSZKOLNYM lub WCZESNOSZKOLNYM
UWAGA! Treści zawarte w kwadratowych nawiasach są tylko propozycją realizacji problemu. Sposób jego postawienia jest zależny od woli, wiedzy i inwencji osoby prowadzącej zajęcia. Sama prezentacja zawiera jedynie główne myśli, stąd by uniknąć nieporozumień przydatnym może być zapoznanie się jeszcze z jej omówieniem.
CEL ZAJĘĆ
Pokazać dzieciom, że: Reklama opowiada o dobrych (tylko dobrych) cechach produktu. Pokazuje zaledwie wycinek rzeczywistości – koncentruje uwagę odbiorcy na fragmencie. To, co „dobre” dla kogoś, nie zawsze jest „dobre” dla mnie.
PROGRAM ZAJĘĆ
1. Rozmowa wstępna. [Co to jest reklama?] [Co pokazuje reklama?] [Jakie reklamy znacie?] [Pokaz odpowiednio dobranych reklam.] [Po co jest reklama?] Tak naprawdę dopiero w trakcie przeprowadzania takiej rozmowy dowiadujemy się jak można poprowadzić zajęcia z daną grupą, jakie pojęcie o reklamie mają dzieci, jak ją rozumieją i jak przyjmują. Próbujemy też pokazać im, że reklama ukazuje DOBRE cechy produktu. Nie podważajmy tego, że to faktycznie dobre - podejście dziecka do świata jest i ma być pozytywne!
Postawienie problemu: Czy wszystko co dobre dla kogoś reklamującego produkt jest dobre dla mnie?
…czy dobre dla mnie? Można, na przykład, poczęstować dzieci czymś niesmacznym i samemu też wziąć. Potem wspólnie dojść do wniosku, że to nie jest dobre. Później pokazujemy dzieciom reklamę (pewnie samodzielnie przygotowaną) tego produktu. Wyjaśniamy, że osobie reklamującej to smakuje, ale dla nas jest niedobre. Ważne, żeby prowadzący zajęcia był przekonany, że to jest „bleee”!
2. „Zróbmy reklamę!” CEL: Pokazanie dzieciom, że reklama wybiera wycinek rzeczywistości.
„Zróbmy reklamę!” - realizacja Aby pokazać, że reklama wybiera wycinek rzeczywistości, proponuję zareklamować KWIATEK Z PARAPETU.
KWIATEK z parapetu: jest czymś znanym – stoi na oknie zawsze; łatwo wymienić jego dobre cechy (ładny kolor, wygląd, pachnie itd.) oraz pokazać co dobrego można z nim zrobić (np. dać komuś, gdy jest smutny); jest jednym z wielu podobnych – nie takich samych – kwiatków;
KWIATEK – jeden z wielu można pokazać, że inne kwiatki nie są reklamowane, ale też są ładne i dobre; oczywiście, jeśli dzieci są jeszcze w stanie się na tym skoncentrować… można spróbować powiedzieć coś dobrego o innym kwiatku i dojść do wniosku, że tak możemy mówić o wielu innych;
Pomysł i realizacja projektu: Katarzyna Idczak przy współpracy: Doroty Ciećwiery Omówienie prezentacji i ona sama zostały opublikowane na stronie internetowej Kasi: http://www.republika.pl/katwer