METODY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
system zarządzania zasobami ludzkimi
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Normy praktyki zawodowej
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
FUNKCJA PERSONALNA.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Indywidualny plan działania
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Praca Tymczasowa korzyści dla pracowników i dla pracodawców
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Czym jest doradztwo zawodowe?
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Departament Pielęgniarek i Położnych
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Planowanie przepływów materiałów
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wprowadzenie teoretyczne
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Prezentacja raportu opracowanego przez
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Podsumowanie Konferencji
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Badania lekarskie pracowników
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

METODY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW Rzeszów, listopad 2009 Teresa Gwizdak

Efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi PLANOWANIE ZASOBÓW LUDZKICH NABÓR KANDYDATÓW DOBÓR DO ODPOWIEDNICH STANOWISK WPROWADZANIE DO PRACY WRAZ Z PROCESEM ADAPTACJI DOSKONALENIE PRACOWNIKÓW OCENA EFEKTYWNOŚCI PRACY AWANSOWANIE, POZOSTAWIENIE NA DOTYCHCZASOWYM STANOWISKU, PRZENOSZENIE, ZWALNIANIE

I. Planowanie zatrudnienia Planowanie zasobów ludzkich jest to zespół czynności zmierzających do racjonalnego rozmieszczenia zasobów pracowniczych, niezbędnych do optymalnego wykonania pracy w danym okresie planistycznym

Planowanie zasobów ludzkich powinno uwzględniać: Rozwój lub przekształcanie organizacji Cele i zadania do wykonania Możliwości pozyskania ludzi o odpowiedniej wiedzy i umiejętnościach Strategiczny plan organizacji Wpływ otoczenia zewnętrznego

Planowanie zasobów ludzkich Analiza stanowisk w organizacji – przegląd opisów stanowisk, obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności, określenie rodzaju aparatury, sprzętu i wyposażenia materiałowego potrzebnego do wykonania pracy Sporządzenie listy wymagań dotyczących wiedzy, umiejętności i wymogów, które powinny spełniać osoby podejmujące pracę na danym stanowisku (informacje przydatne do sporządzenia listy rezerwowej na stanowiska wykonawcze i kierownicze; podstawa do opracowania metod doboru kadr, sposobu oceniania, doskonalenia, wynagradzania, awansowania, redukcji zatrudnienia)

Etapy planowania zasobów ludzkich Przewidywanie popytu na określoną pracę Prognozowanie podaży wewnętrznej Prognozowanie podaży zewnętrznej Porównywanie przyszłego popytu i podaży Opracowanie planu zasobów ludzkich

Przewidywanie popytu na określoną pracę Trudne prognozowanie zapotrzebowania w systemach zdrowotnych, brak prostej zależności pomiędzy wielkością zasobów a stanem zdrowia populacji Małe zasoby – system zdrowotny nie może działać Ocena tendencji ekonomicznych Analiza trendów demograficznych, epidemiologicznych, polityki zdrowotnej państwa i planowanych zmian organizacyjnych

Prognozowanie podaży wewnętrznej Liczba i typ pracowników, którzy będą dostępni w organizacji w przyszłości Ogólna liczba lekarzy, pielęgniarek, położnych i innego personelu medycznego Określenie rodzaju specjalizacji i kursów kwalifikacyjnych

Prognozowanie podaży zewnętrznej Problem trudny w określeniu dokładnych danych Możliwy do przeprowadzenia na wyższych szczeblach zarządzania, w urzędach centralnych Informacje ze sprawozdań rządowych, biur zatrudnienia, szkół o ilości absolwentów kończących określone kierunki studiów

Porównanie przyszłego popytu i podaży wewnętrznej Dokładna analiza danych Formułowania planów działania na wypadek prawdopodobnego niedoboru lub nadwyżki kadrowej

Opracowanie planu zasobów ludzkich – trzy podejścia Ignorowania planowania – bieżące dostosowanie zmian kadrowych do otoczenia, często spotykana w zakładach opieki zdrowotnej Szczegółowe badania i analizy trendów w otoczeniu – opracowywanie alternatyw, podejście ambitne, konieczne są centralne i regionalne rejestry liczby i wykształcenia pielęgniarek i położnych, popyt na określony rodzaj pracowników Przegląd głównych trendów - analiza najistotniejszych dla organizacji trendów, strategia danej organizacji

Planowanie liczebności obsad pielęgniarskich i położniczych w zakładach opieki zdrowotnej powinno być pochodną potrzeb zdrowotnych i zapotrzebowania na usługi w tym zakresie

II. Nabór kandydatów Rekrutacja to działania organizacji na rynku pracy ukierunkowane na poinformowanie potencjalnych kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa w niej W zoz, których misją jest utrzymanie i poprawa stanu zdrowia ludzi, uzyskiwane wyniki zależą przede wszystkim od kwalifikacji, zaangażowania i dojrzałości zawodowej zatrudnionych Rekrutacja jest procesem składającym się z kilku etapów

Etapy rekrutacji pracowników Przygotowanie planu zatrudnienia. Określenie wymagań względem nowych pracowników. Ustalenie metod i źródeł poszukiwania pracowników. Przyjmowanie ofert kandydatów do pracy.

I etap rekrutacji pracowników Przygotowanie planu zatrudnienia Analiza zapotrzebowania zakładu na świadczenia wykonywanie przez poszczególne grupy pracowników Zgodność z przyjętą strategią, misją i celem organizacji Analiza stanu aktualnie zatrudnionych osób pod względem wieku, stanu zdrowia, oceny przydatności, satysfakcji pracowników Zgodność z założonym i pożądanym poziomem jakości opieki oraz potrzeb kadrowych związanych z planowaniem nowych zadań zakładu

II etap rekrutacji pracowników Określenie wymagań względem nowych pracowników Jakie zadania pracownik ma wykonać? Jak ma to robić? Czemu ma służyć jego praca? Kto będzie jego klientem? Określenie miejsca w strukturze organizacyjnej Zakres obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności Kompetencje pracownika: co powinien wiedzieć, zrobić i jak to zrobić?

II etap rekrutacji pracowników c.d. Lista kompetencji Informacje dotyczące czterech kategorii: Zdolności i cech osobowości. Kompetencji ogólnych. Kompetencji specyficznych. Kompetencji technicznych.

III etap rekrutacji pracowników metody poszukiwania pracowników Nabór ogólny – w przypadku pracowników wykonawczych, potrzeba pracowników określonego rodzaju Nabór wyspecjalizowany – dotyczy kierowników szczebli wyższych lub specjalistów, poświęca się indywidualnie uwagę przez dłuższy czas Nabór absolwentów szkół wyższych – propozycja praktyk przed ukończeniem studiów, rozważa się zatrudnienie wielu kandydatów na mniejszą liczbę miejsc

III etap rekrutacji pracowników c.d. źródła poszukiwania pracowników Samodzielne poszukiwanie pracowników Za pośrednictwem wyspecjalizowanych organizacji Alternatywy rekrutacji: nadgodziny, umowy zlecenia, pracownicy dodatkowi tylko do wykonania określonych zadań, leasing pracowników Wewnętrzny rynek pracy – przenoszenie na wolne stanowiska w drodze awansu, degradacji Zewnętrzny rynek pracy – zgłaszający się na ogłoszenia, biura pracy, agencje pośrednictwa pracy

III etap rekrutacji pracowników c. d III etap rekrutacji pracowników c.d. Cechy dobrze widziane u kandydatów do pracy Aktywność Ambicja Doskonałość Dyspozycyjność Entuzjazm Inicjatywa Komunikatywność Kreatywność Łatwość uczenia się Odpowiedzialność Samodzielność Wytrwałość Zaangażowanie Zdolności organizacyjne

IV etap rekrutacji pracowników przyjmowanie ofert pracowników do pracy Komplet wymaganych dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Wykaz kandydatów Wybór kandydatów na podstawie specyfikacji stanowiska i oceny kwalifikacji Wybór kandydatów do przeprowadzenia wywiadów (rozmów kwalifikacyjnych) Poinformowanie nieuwzględnionych kandydatów

III. Dobór pracowników Dobór zawodowy – dostosowanie człowieka do pracy, aby mógł osiągnąć najwyższy stopień przystosowania zawodowego System oddziaływania na kandydata do pracy lub pracownika, aby mógł uzyskać maksymalną wydajność, efektywność i skuteczność (zależnie od rodzaju pracy)

Dobór zawodowy powinien realizować dwa główne cele: Cel organizacji - wybór ludzi, którzy najlepiej będą daną pracę wykonywać i eliminacja źle przygotowanych do zatrudnienia Cel indywidualny – wybór takiej pracy dla człowieka, która pozwoli mu na samorealizację, satysfakcję i rozwój

Dobór zawodowy prowadzi się głównie do stanowisk o dużym stopniu trudności, odpowiedzialności społecznej i znacznym zagrożeniu. Odnosi się przede wszystkim do osób o wysokim poziomie kwalifikacji, zatrudnionych przy pracach złożonych i odpowiedzialnych, wymagających niezawodności.

Selekcja Specyficzna i podstawowa forma doboru zawodowego Proces zbierania informacji o kandydatach na uczestników organizacji i dokonywania wyboru najbardziej odpowiednich na wakujące stanowiska pracy Selekcja zawodowa – dotyczy kandydatów do zatrudnienia na danym stanowisku i osób już zatrudnionych przy zmianie stanowisk Selekcja kandydatów do pracy – podział, diagnoza i wybór ludzi, którzy najbardziej nadają się do wykonywania czynności zawodowych i realizacji zadań na stanowisku pracy

Modele selekcji kandydatów Kolejnych przeszkód – kandydat musi przynajmniej w minimalnym stopniu spełniać wymagania każdego ogniwa procedury selekcyjnej; ranking kandydatów, wynik zerowy w jakimkolwiek badaniu decyduje o odrzuceniu danej osoby Kompensacyjny – braki w jednym z badań mogą być kompensowane przez wyniki innego badania, kandydat przechodzi przez wszystkie próby, analiza wyników cząstkowych i ocena syntetyczna Krytyczno – kompensacyjny – spośród zestawu cech modelu kandydata wyodrębnia się absolutnie niezbędne, pozostałe mają charakter substytucyjny

Etapy procesu selekcji Zapoznanie się z pisemnymi ofertami kandydatów Wstępna rozmowa z kandydatem Test psychologiczny Weryfikacja informacji podanych przez kandydata Ostateczna rozmowa kwalifikacyjna Wstępna oferta pracy, okres próbny, ocena procesu adaptacji Podjęcie decyzji o przyjęciu, odrzuceniu kandydata Zatrudnienie kandydata

Dobór kierowników Wymagania zróżnicowanej gamy umiejętności i uzdolnień Zależy od dokładnej oceny sprawdzonych lub potencjalnych kwalifikacji Efektywność w przeszłości jest podstawą jej przewidywania na przyszłość Szczególny nacisk kładzie się na takie cechy jak: Zrównoważenie emocjonalne i zdolność skutecznego działania w warunkach napięcia Pewność siebie, poczucie własnej wartości, opanowanie Umiejętności interpersonalne, zdolność współżycia z innymi i motywowania ich do pracy

W publicznych zakładach opieki zdrowotnej większość stanowisk kierowniczych obsadzanych jest w wyniku konkursu: - kierownik zakładu - ordynator - pielęgniarka naczelna, przełożona - oddziałowa

Dobór kandydatów na pielęgniarskie stanowiska pracy Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. 1991,Nr 91, poz.408, art..4,18) – świadczenia zdrowotne mogą być udzielane przez zakłady opieki zdrowotnej lub osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny. Rozp. MZiOS z dnia 29 marca 1999 r. w formie taryfikatora kwalifikacyjnego (Dz.U. 1993, Nr 30, poz. 300) Rozp. MZ z dnia 17 maja 2000r. (Dz.U. Nr 44, poz.520) w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby na stanowiskach i w zakładach opieki zdrowotnej określonego rodzaju Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. 2001, Nr 57, poz. 602 i Nr 89, poz.969)

Wynik naboru i selekcji powinien zapewnić pracodawcy pozyskanie pracownika, a pracownikowi możliwość rozwoju zawodowego i osobistego.

Dziękuję za uwagę