ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
system zarządzania zasobami ludzkimi
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
WYKLUCZENIE POWIKŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NIEPRAWIDŁOWEGO PRZYGOTOWANIA PACJENTA DO ZNIECZULENIA I ZABIEGU OPERACYJNEGO DOŚWIADCZENIA WŁASNE.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Normy praktyki zawodowej
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Elementy budowy organizacji wg.J.A.F.Stonera
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Działanie i jego składniki
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Operacyjne sterowanie produkcją
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Zarządzanie zagrożeniami
Ministerstwo Finansów
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Podsumowanie Konferencji
Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
Teoria organizacji Wykład 1.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Elementy organizowania
Funkcja planowania.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
SPEDYCJA LOGISTYKA.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY Rzeszów, 22 listopada 2009 Teresa Gwizdak

Definicje stanowiska pracy Część przestrzeni roboczej wraz z wyposażeniem, na której odpowiedni pracownik lub zespół pracowników wykonuje w określony sposób część procesu pracy przyczyniając się do osiągnięcia celu instytucji. (Zieleniewski) Zakres funkcji, zadań, środków wyodrębnionych w następstwie wewnątrzzakładowego podziału pracy. (Kordaszewski)

Definicje stanowiska pracy Podstawowa, niepodzielna komórka struktury organizacyjnej zakładu pracy, której ramy wyznaczają potrzeby i możliwości optymalnego funkcjonowania układu człowiek-maszyna (Encyklopedia organizacji i zarządzania) Najmniejszy w strukturze przedsiębiorstwa (instytucji) system działania stanowiący cząstkę wyższego rzędu (oddziału, wydziału), który z kolei wchodzi w skład systemu jeszcze większego jakim jest instytucja (organizacja). (Mreła)

Struktura organizacyjna Zestaw elementów konstrukcyjnych, które mogą być użyte do ukształtowania organizacji Wynik ich wykorzystania w postaci konkretnego układu elementów organizacji i ich wzajemnych powiązań.

Elementy konstrukcyjne struktury organizacyjnej Projektowanie stanowisk pracy. Grupowanie stanowisk pracy Ustalenie hierarchii podporządkowania Układ władzy w organizacji (proces delegowania: centralizacja i decentralizacja) Działalność koordynacyjna jako proces integrowania działań różnych wydziałów organizacji zestaw elementów konstrukcyjnych, które mogą być użyte do ukształtowania organizacji Różnicowanie stanowisk Wynik ich wykorzystania w postaci konkretnego układu elementów organizacji i ich wzajemnych powiązań.

Projektowanie stanowisk pracy określenie zakresu obowiązków określenie pożądanej specjalizacji: - duża wprawa - skrócenie czasu przechodzenia od jednego do drugiego zadania - opanowanie specjalistycznego sprzętu - znużenie i niezadowolenie pracownika - monotonia - praca nie stanowi wyzwania - może obniżyć się jakość oczekiwanych korzyści

Alternatywy dla specjalizacji Rotacja między stanowiskami pracy Rozszerzenie stanowiska pracy (zwiększenie zakresu i różnorodności zadań) Wzbogacenie stanowiska pracy (rozszerzenie kontroli nad stanowiskiem pracy) Zespoły robocze (grupa decyduje o podziale pracy, powierza swym członkom określone zadania, obserwuje i kontroluje osiągnięte wyniki, dysponuje autonomią w układaniu harmonogramów pracy

Grupowanie stanowisk pracy Proces łączenia w grupy stanowisk pracy zgodnie z pewnym logicznym układem Grupowanie funkcjonalne – grupowanie stanowisk wymagających tych samych lub podobnych czynności Grupowanie według lokalizacji –na podstawie określonych miejsc lub obszarów działania

Ustalenie relacji podporządkowania Jedność rozkazodawstwa – każda osoba w organizacji powinna być powiązana stosunkiem podporządkowania z jednym i tylko jednym szefem Zasada skalarna – od najniższego do najwyższego stanowiska powinna przebiegać wyraźna i nieprzerwana linia władzy „dalej nie ma na kogo spychać”

Układ władzy w organizacji Delegowanie – proces, w toku którego menedżer powierza innym część swych obowiązków i uprawnień Decentralizacja – proces systematycznego delegowania władzy i autorytetu formalnego w ramach organizacji na menedżerów niższego i średniego szczebla Centralizacja - proces systematycznego utrzymywania władzy i autorytetu w rękach menedżerów wyższego szczebla

Działalność koordynacyjna Proces integrowania działań różnych wydziałów organizacji Współzależność sumująca – zakres interakcji, produkcja jednostek sumuje się na poziomie organizacji Współzależność sekwencyjna – produkt jednej jednostki staje się elementem nakładów dla innej (diagnostyka – leczenie) Współzależność wzajemna – przepływ informacji pomiędzy członkami zespołu terapeutycznego

Różnicowanie stanowisk Stanowiska liniowe Stanowiska sztabowe

Z-ca ds. Pielęgniarstwa Stanowiska liniowe stanowiska na bezpośredniej linii podporządkowania, odpowiedzialne za osiągnięcie celów organizacji. Dyrektor Z-ca ds. Pielęgniarstwa Z-ca ds. Lecznictwa Z-ca ds. Technicznych Z-ca ds. Admin.

Pielęgniarka oddziałowa Stanowiska sztabowe mają za zadanie służyć doświadczeniem, radą i wsparciem stanowiskom liniowym. Pielęgniarka oddziałowa Pielęgniarka Pielęgniarka Pielęgniarka Pielęgniarka

Klasyczne zasady organizowania pracy Podziału pracy – jakościowy (rodzaj zadań) , ilościowy (całościowe pielęgnowanie) Koncentracji pracy – skupienie w jednym miejscu działań wg specjalności medycznych (centralne pracownie) Optymalnego wyniku działania – zapewnienie pełnej opieki specjalistycznej w małych szpitalach jest kosztowniejsze niż w większych (wykorzystanie sprzętu, pracowników) Harmonizacji – dostosowania czasów działania jednostek, uzgodnione rozmiary świadczeń (laboratorium, bloku operacyjnego, sterylizacji)

Klasyczne zasady organizowania pracy Ciągłości pracy – utrzymywanie równomiernego ciągu pracy zapewniającego należytą wydajność Indywidualizacji – każdy człowiek i każda organizacja ma określony zespół cech odrębnych i swoistych, które należy uwzględnić i nie traktować jednakowo tzw. teoria sytuacyjna, indywidualne pielęgnowanie

Opis stanowiska pracy organizacyjnym Pisemny opisu stanowiska uwzględniający tytuł służbowy, obowiązki i zakres odpowiedzialności związany z tym stanowiskiem oraz jego usytuowanie w schemacie organizacyjnym

Opis stanowiska pracy jest: Dokumentem znormalizowanym, obowiązującym w określonym zakładzie pracy, umożliwiającym dokonywanie ocen i badań porównawczych między poszczególnymi stanowiskami Definicją stanowiska, określeniem rodzaju danego stanowiska, bez względu na mianowaną osobę, fotografię funkcji. Doskonałym narzędziem do trafnego wyboru osoby na określone stanowisko, szczególne znaczenie ma to w przypadku obsady stanowisk kierowniczych, a także stanowisk wymagających szczególnych umiejętności i wiadomości

Elementy budowy stanowiska pracy Nazwa stanowiska pracy i jego służbowe podporządkowanie (więzi hierarchiczne). Cel stanowiska pracy. Obowiązki, uprawnienia i inne warunki szczególne dotyczące pracy. Odpowiedzialność na stanowisku pracy. Kryteria oceny pracy. Wymagania kwalifikacyjne (wykształcenie, doświadczenie, umiejętności, cechy osobowości)

Cel stanowiska pracy Zapewnienie pacjentom opieki pielęgniarskiej wg obowiązujących standardów Zabezpieczanie instrumentowania zabiegów Koordynowanie pracy Organizowanie i realizowanie opieki Zwierzchnictwo funkcjonalne nad pionem piel. Prowadzenie procesu diagnostyczno-leczniczego Zabezpieczanie szpitala w środki farmaceutyczne, materiały szewne, opatrunki

Odpowiedzialność df. Bolestry -Kukułki zobowiązanie do wywiązywania się jednostki lub organizacji z nałożonych na nią lub przyjętych przez nią zadań i obowiązków; ponoszenie konsekwencji swoich świadomych działań, decyzji i zaniedbań

Obowiązek pracowniczy prawo, zakaz lub nakaz określonego zachowania się pracownika na stanowisku pracy, wynikający z umowy o pracę zawartej pomiędzy pracownikiem a pracodawcą

Określona prawnie możliwość wyboru postępowania w danej sytuacji Uprawnienia zawodowe Określona prawnie możliwość wyboru postępowania w danej sytuacji (metody, kolejności wykonania, narzędzi pracy, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami)

Uprawnienia stanowisku kierowniczym Delegacja władzy – przekazywanie uprawnień i odpowiedzialności związanych z określonym szczeblem organizacyjnym na szczebel niższy Jest to najczęściej przekazywanie swoich uprawnień podległemu pracownikowi Pracownik uzyskuje większą samodzielność

Zasada równoważności

Dokumentacja stanowiska pracy Formy dokumentacji Czytelność i autoryzacja Obieg dokumentacji

Obsada stanowiska pracy Liczba personelu Obsada dyżurowa Kompetencje

Obsługa stanowiska pracy Kwalifikacje pracownika Zakres czynności Zakres odpowiedzialności

Praca jednostkowa

Praca zespołowa

Wyposażenie materiałowe stanowiska pracy

Odpowiedzialność materialna Sprzęt Aparatura medyczna

Kryteria oceny pracy Jakość usług Racjonalność gospodarki w aptece Rzetelność prowadzonej dokumentacji Prawidłowe i rzetelne prowadzenie leczenia Umiejętność współpracy Postawa etyczna Skuteczność przepływu informacji Jakość prowadzonych badań Utrzymanie czystości

Umiejętności pracownika Kierowania Organizowania Pracy zespołowej Wydawania poleceń Szybkiego reagowania i podejmowania decyzji Rozwiązywania problemów Przewidywania Motywowania Przekazywania i przyswajania informacji

Cechy osobowościowe Szybkiego działania Zdecydowanie Komunikatywność Rzetelność Kreatywność Kultura osobista Konsekwencja w działaniu Operatywność Zdyscyplinowanie, rzetelność

Dziękuję za uwagę