Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Bogusław Dębski Zespół Krajowego Centrum Inwentaryzacji Emisji Warszawa, 30.06.2009 r.
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Stosowana metodyka szacowania emisji gazów cieplarnianych jest metodą wskaźnikową – zużycia poszczególnych paliw w danej podkategorii mnoży się przez odpowiednie wskaźniki emisji. Źródło danych na temat aktywności - zużycia paliw od roku 1990 w podkategorii Transport lotniczy, stanowi baza danych EUROSTAT, zawierająca dane o zużyciu paliw w krajach UE, w tym w Polsce.
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Dla Lotnictwa przyjęto domyślne wartości wskaźników emisji CO2 [IPCC 1997, 2006]. PL – paliwo lotnicze (Jet Fuel), BL – benzyny lotnicze (aviation gasoline)
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Wielkość emisji raportowanej do Konwencji Klimatycznej (UN FCCC)
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Trend zużycia paliw w latach 1988-2007 założono, że na lotnictwo krajowe zużywanych jest 5% paliwa lotniczego i całość benzyny lotniczej wykazanej w statystyce w transporcie lotniczym. Zużycie paliw w lotnictwie krajowym prezentuje rysunek 1.
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Rys. 1. Zużycie paliw w lotnictwie krajowym
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Trend emisji gazów cieplarnianych w latach 1988-2007 Wskaźniki emisji przyjęte na podstawie wytycznych IPCC mają stałe wartości. Wartości wskaźników, w materiałach źródłowych podawane w g/kg, mogą się jednak nieznacznie różnić w poszczególnych latach od wielkości podanych w tabeli ze względu na przeliczanie jednostek i fluktuacje wartości opałowych wykorzystywanych do tego przeliczenia – dotyczy to wskaźników: CO2 i N2O dla paliwa lotniczego.
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Rys. 2. Emisje CO2 w lotnictwie krajowym
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Rys. 3. Emisje CH4 i N2O w lotnictwie krajowym
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Międzynarodowy bunkier paliwowy Ilość paliwa lotniczego stanowiącego bunkier lotniczy oszacowano przy założeniu, że 95% paliwa zużytego w lotnictwie jest wykorzystywane na ruch międzynarodowy. Wskaźniki użyte do oszacowania wielkości emisji gazów cieplarnianych z bunkra lotniczego odpowiadają wskaźnikom w lotnictwie krajowym. Wartości wskaźników to: dla CO2 3150 g/kg, dla CH4 0,0005 kg/GJ a dla N2O 0,1 g/kg.
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Rozwój inwentaryzacji emisji Statystyka krajowa: Zużycie paliw – określenie udziału zużycia krajowego Dane przewoźników: Zużycie paliw – udział zużycia krajowego i cyklu LTO Nowy kwestionariusz ICAO
Inwentaryzacja emisji krajowej gazów cieplarnianych z lotnictwa Obowiązujące zalecenia metodyczne: IPCC (1997). Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. Reference Manual. IPCC 1997. IPCC (2006). 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories.