RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. Analiza zależności między podstawowymi danymi opisującymi gminy polskie, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w latach
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Zatrudnienie w Polsce w 2005
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. 2 Anna Pfützner-Kopcińska Analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego z poziomu gmin w celu identyfikacji.
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
System POMOST Dane statystyczne dla woj. podkarpackiego za rok 2001.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Ministerstwo Finansów
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podatki i opłaty lokalne na 2012 rok
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE KAPITAŁU LUDZKIEGO W POLSCE
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
DIAGNOZA SYTUACJI GOSPODARCZEJ W POWIECIE Biuro Promocji i Rozwoju Powiatu.
Miasto Gubin II LUBUSKIE FORUM GOSPODARCZE Gubin –miejsce Twojej inwestycji Bartłomiej Bartczak Burmistrz Miasta Gubina Gubin 18 września.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
DIAGNOZA ROZWOJOWA GMINY ZABIERZÓW
Podstawy statystyki, cz. II
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Anna Ruzik-Sierdzińska,
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Podsumowanie realizacji projektu „Własna firma” Chrzanów, 26 marca 2014 r.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
1 Prognoza demograficzna dla miasta Opola do 2020 r. (Analiza wpływu zmian demograficznych na sytuację rynku pracy z uwzględnieniem czynników społecznych.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Liczba ludności – liczba osób zamieszkujących dany obszar (np. jednostkę osadniczą, jednostkę administracyjną, państwo, kontynent itp.) w danym momencie.
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
prof. nzw. dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
prof. nzw dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR

Analiza zależności między podstawowymi danymi opisującymi gminy polskie, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia, bezrobocia i liczby podmiotów gospodarczych Ewa Jurkiewicz

W analizie zostały uwzględnione cztery powiaty, których wspólną cechą jest położenie w bezpośrednim sąsiedztwie ośrodka miejskiego. Są to powiaty: bydgoski, kielecki, krakowski i piaseczyński. W analizie zostały uwzględnione cztery powiaty, których wspólną cechą jest położenie w bezpośrednim sąsiedztwie ośrodka miejskiego. Są to powiaty: bydgoski, kielecki, krakowski i piaseczyński. Wybrany obszar zajmuje 680 tys.ha powierzchni i jest zamieszkiwany przez 730 tys. mieszkańców (2005r.). Wybrany obszar zajmuje 680 tys.ha powierzchni i jest zamieszkiwany przez 730 tys. mieszkańców (2005r.). Ze względu na typologię JST w skład analizowanego obszaru wchodzą tylko dwa typy gmin: gminy miejsko- wiejskie i wiejskie. W sumie jest to 50 gmin (w tym 36 wiejskich). Ze względu na typologię JST w skład analizowanego obszaru wchodzą tylko dwa typy gmin: gminy miejsko- wiejskie i wiejskie. W sumie jest to 50 gmin (w tym 36 wiejskich).

W analizie zależności między badanymi charakterystykami rynku pracy (liczba pracujących na 1000 osób, liczba bezrobotnych na1000osób i liczba podmiotów gospodarczych na 1000 osób) sprawdzone zostały ich korelacje z wybranymi wskaźnikami społeczno-ekonomicznymi dla gmin wybranych powiatów. W analizie zależności między badanymi charakterystykami rynku pracy (liczba pracujących na 1000 osób, liczba bezrobotnych na1000osób i liczba podmiotów gospodarczych na 1000 osób) sprawdzone zostały ich korelacje z wybranymi wskaźnikami społeczno-ekonomicznymi dla gmin wybranych powiatów. Uwzględnione zostały następujące wskaźniki: Uwzględnione zostały następujące wskaźniki: - procentowy udział podatku rolnego we wpływach - procentowy udział podatku rolnego we wpływach podatkowych gmin ogółem, - procentowy udział dochodów w wydatkach gmin ogółem, - procentowy udział dochodów w wydatkach gmin ogółem, - saldo migracji. - saldo migracji.

Procentowy udział podatku rolnego we wpływach podatkowych gmin ogółem obliczony został w oparciu o wartości względne przeliczone na 1 mieszkańca, według następującego wzoru: Procentowy udział podatku rolnego we wpływach podatkowych gmin ogółem obliczony został w oparciu o wartości względne przeliczone na 1 mieszkańca, według następującego wzoru: procentowy udział podatku rolnego = (R/(R+N+P+C))*100 gdzie R,N,P i C odpowiadają wysokości podatku rolnego, od nieruchomości, PIT i CIT per capita.

Procentowy udział dochodów własnych gmin Procentowy udział dochodów własnych gmin w wydatkach ogółem, nazwany wskaźnikiem niezależności finansowej gmin, został obliczony według wzoru : w wydatkach ogółem, nazwany wskaźnikiem niezależności finansowej gmin, został obliczony według wzoru : niezależność finansowa gmin = D/W*100 gdzie D i W odpowiadają wysokości dochodów i wydatków per capita.

Saldo migracji, podobnie jak dwa wcześniejsze wskaźniki, odnosi się również do wartości względnych i wyliczone zostało w oparciu o następujący wzór: Saldo migracji, podobnie jak dwa wcześniejsze wskaźniki, odnosi się również do wartości względnych i wyliczone zostało w oparciu o następujący wzór: saldo migracji = N - O gdzie N i O to odpowiednio wielkość napływu i odpływu ludności do lub z danej gminy w przeliczeniu na 1000 osób.

Porównanie średnich wartości analizowanych wskaźników dla Polski ogółem oraz dla wybranych 4 powiatów. kategorie Polska-ogółemanalizowane powiaty liczba pracujących na 1000 osób ,31 liczba bezrobotnych na 1000 osób 82,4165,86 Liczba podmiotów gospodarczych na 1000 osób 66,577,49 % udział podatku rolnego w strukturze podatków (per capita) 9,866,22 niezależność finansowa gmin 37,6539,64 saldo migracji 0,078,72

Wykres porównawczy - średnie wartości analizowanych wskaźników dla Polski ogółem oraz wybranych 4 powiatów.

Tabela korelacji między analizowanymi wskaźnikami rynku pracy a wybranymi wskaźnikami społeczno-ekonomicznymi powiatów. gminy ogółem miejsko- wiejskiewiejskiePOLSKA % udział podatku rolnego a liczba pracujących -0,56-0,69-0,51-0,37 a liczba bezrobotnych -0,080,38-0,210,10 a liczba podmiotów gospodarczych -0,53-0,57-0,35-0,53 niezależność finansowa gmin a liczba pracujących 0,760,840,700,48 a liczba bezrobotnych -0,64-0,66-0,65-0,17 a liczba podmiotów gospodarczych 0,890,880,890,64 saldo migracji a liczba pracujących 0,530,680,610,12 a liczba bezrobotnych -0,37-0,43-0,39-0,26 a liczba podmiotów gospodarczych 0,70 0,790,22

Interesującym wskaźnikiem opisującym sytuację Interesującym wskaźnikiem opisującym sytuację ekonomiczną JST jest procentowy udział podatku rolnego. Można przyjąć założenie, że im większy jest jego Można przyjąć założenie, że im większy jest jego udział w strukturze wpływów podatkowych, tym mniej korzystna jest sytuacja ekonomiczna danej gminy.

Procentowy udział podatku rolnego w gminach ogółem. gminy wiejskie gminy miejsko-wiejskie

Zależność między wysokością podatku rolnego per capita a liczbą pracujących na 1000 osób – zestawienie dla gmin ogółem.

Zależność między wysokością podatku rolnego per capita a liczbą podmiotów gospodarczych na 1000 osób – zestawienie dla gmin ogółem. r=0,46

Kolejnym wskaźnikiem obrazującym Kolejnym wskaźnikiem obrazującym sytuację ekonomiczną gmin jest relacja dochodów do wydatków (niezależność finansowa gmin). Informuje on o stopniu finansowej Informuje on o stopniu finansowej samodzielności gmin i ich niezależności od dotacji i subwencji - składających się na dochody JST.

Jednak o kondycji ekonomicznej gmin świadczy nie tylko wskaźnik niezależności finansowej, ale również wysokość wydatków inwestycyjnych. Nie wystarczy bowiem być bogatym, ważne jest czy pieniądze wydawane są głównie na bieżące potrzeby czy też nie. Jednak o kondycji ekonomicznej gmin świadczy nie tylko wskaźnik niezależności finansowej, ale również wysokość wydatków inwestycyjnych. Nie wystarczy bowiem być bogatym, ważne jest czy pieniądze wydawane są głównie na bieżące potrzeby czy też nie.

Zestawienie wysokości wydatków inwestycyjnych do wydatków oraz niezależności finansowej – dla gmin ogółem.

Zależność między poziomem niezależności finansowej gmin a liczbą pracujących na1000 osób – dla gmin ogółem. r=0,56

Zależność między stopniem niezależności finansowej gmin w wybranych powiatach a liczbą bezrobotnych na 1000 osób. r=0,54

Zależność między stopniem niezależności finansowej gmin w wybranych powiatach a liczbą podmiotów gospodarczych na 1000 osób. r=0,8

Dobrym miernikiem sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin jest również saldo migracji. Wysokie, dodatnie saldo świadczy o dużej atrakcyjności gminy, podczas gdy ujemne jest dowodem jej stagnacji. Dobrym miernikiem sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin jest również saldo migracji. Wysokie, dodatnie saldo świadczy o dużej atrakcyjności gminy, podczas gdy ujemne jest dowodem jej stagnacji.

Saldo migracji w gminach ogółem.

Zależność między saldem migracji a liczbą podmiotów gospodarczych na 1000 osób - dla gmin ogółem. Michałowice Skawina Świątniki Grn. Konstancin -Jeziorna Lesznowola Piaseczno

Zależność między saldem migracji a liczbą podmiotów gospodarczych na 1000 osób - dla gmin wiejskich.

PODSUMOWANIE WYNIKÓW ANALIZY Z uwzględnionych w niniejszej analizie wskaźników Z uwzględnionych w niniejszej analizie wskaźników społeczno-ekonomicznych najsilniejsze korelacje z badanymi charakterystykami rynku pracy (liczba pracujących, liczba bezrobotnych, liczba podmiotów gospodarczych) występują w odniesieniu do wskaźnika niezależności finansowej gmin. Potwierdza to intuicyjne przekonanie, iż sytuacja Potwierdza to intuicyjne przekonanie, iż sytuacja ekonomiczna gmin ma ogromny wpływ na aktywność zawodową (liczba pracujących) i aktywność gospodarczą (liczba podmiotów gospodarczych) jednostek. W tym przypadku zależność jest wprost proporcjonalna.

Z niezależnością finansową gmin stosunkowo silnie Z niezależnością finansową gmin stosunkowo silnie skorelowany jest również wskaźnik bezrobocia, tyle tylko, że jest to korelacja ujemna. Warto zwrócić uwagę, iż stawiając tezę o zależności Warto zwrócić uwagę, iż stawiając tezę o zależności między kondycją finansową gmin a ich prężnością rynku pracy, nie jesteśmy w stanie stwierdzić jednoznacznie na ile czynnik ekonomiczny był pierwotny i miał wpływ na decyzje podejmowane na rynku pracy, a na ile to rynek pracy stanowił czynnik stymulujący rozwój gospodarczy gminy.

Z najsilniejszą korelacją mamy do czynienia wówczas Z najsilniejszą korelacją mamy do czynienia wówczas gdy niezależność finansową zestawimy z liczbą podmiotów gospodarczych (r=0,89; R²=0,68). Oznacza to, że na decyzje o zakładaniu i prowadzeniu firm na terenie danej gminy znaczący wpływ ma ocena jej sytuacji ekonomicznej. W przypadku pracowników – decyzje o podjęciu pracy W przypadku pracowników – decyzje o podjęciu pracy są mniej uzależnione od warunków makroekonomicznych gmin, a bardziej uzależnione od osobistych korzyści i możliwości jakie stwarza im dana praca.

Względnie silne zależności występują między saldem Względnie silne zależności występują między saldem migracji a wskaźnikami rynku pracy. Najsilniej skorelowaną z saldem migracji kategorią jest Najsilniej skorelowaną z saldem migracji kategorią jest liczba podmiotów gospodarczych. Może to oznaczać, że prężne ekonomicznie gminy przyciągają nowych mieszkańców, a wraz z nimi pojawiają się obsługujące ich firmy. Możliwa jest też inna sytuacja, gdy do aktywnych Możliwa jest też inna sytuacja, gdy do aktywnych ekonomicznie gmin wiejskich czy miejsko-wiejskich przenoszą się mieszkańcy miast – mobilni, prężni, aktywni i podejmują działalność gospodarczą w nowym miejscu zamieszkania.

Najsłabsze w badanej grupie wskaźników okazują Najsłabsze w badanej grupie wskaźników okazują się zależności między wysokością udziału podatku rolnego w strukturze wpływów podatkowych a Analizowanymi charakterystykami rynku pracy. Chociaż i w przypadku tego wskaźnika korelacje (r) w przekraczały wartość 0,5.

Podatek rolny jest ustalany na poziomie lokalnym. Już Podatek rolny jest ustalany na poziomie lokalnym. Już z tego faktu wynikać mogą słabsze korelacje, gdyż jego wysokość, można powiedzieć, jest swego rodzaju zmienną losową – uzależnioną od czynnika ludzkiego (decyzje władz lokalnych), a nie racjonalnego czyli ekonomicznego. Jak na tak mało ujednolicony system podatków rolnych uzyskane wartości korelacji są i tak dość znaczące.

W niemal wszystkich przypadkach zależności między W niemal wszystkich przypadkach zależności między udziałem podatku rolnego we wpływach podatkowych gmin ogółem a wskaźnikami rynku pracy są odwrotnie proporcjonalne. Jedynym wyjątkiem jest wskaźnik liczby bezrobotnych w Jedynym wyjątkiem jest wskaźnik liczby bezrobotnych w gminach miejsko-wiejskich. Ten osobliwy przypadek można tłumaczyć dużą aktywnością ekonomiczną obszarów miejskich w tych gminach, która neutralizuje słabą sytuację obszarów wiejskich.

W odniesieniu do podatku rolnego między gminami W odniesieniu do podatku rolnego między gminami wiejskimi a miejsko-wiejskimi zaznaczają się poważne różnice w korelacjach z poszczególnymi wskaźnikami rynku pracy (silniejsze dla tych drugich). Nasuwa się zatem sugestia, że udział podatku rolnego, jako Nasuwa się zatem sugestia, że udział podatku rolnego, jako swoisty wskaźnik wiejskości – wpływa bardzo niekorzystnie na prężności rynku pracy.