Posługa modlitwy o uzdrowienie: Posługa uzdrowienia w Kościele

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzaje pomocy w hospicjum.
Advertisements

EWANGELIZACJA.
PSYCHOLOGIA REKRUTACJA 2011_12. TRYB STACJONARNY.
Stowarzyszenie prowadzi działalność na rzecz ogółu społeczności i określonej grupy wyodrębnionej ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub.
Układ krwionośny (Układ krążenia).
Skutki niewłaściwego odżywiania
Koszty społeczne chorób psychicznych Przekształcenia opieki psychiatrycznej Andrzej Kowal Specjalistyczny Szpital im. J. Babińskiego Katarzyna Kissimova-Skarbek.
BIBLIJNE PODSTAWY SAKRAMENTU POKUTY
Cudowne działanie Sakramentów Świętych
Historyczność cudów Jezusa
Internet jako źródło informacji dla pacjenta na temat schorzeń i leków
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Chrystus przychodzi do człowieka.
Temat : ZBAWCZE SKUTKI OFIARY CHRYSTUSA
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Bóg niezmienny w wierności
Struktura Eucharystii.
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
ŚMIECHOTERAPIA – śmiej się na zdrowie
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
V Spotkanie dla rodziców Temat: Sakrament Pokuty i Pojednania
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
A może… …zacząć się modlić? Medytacja a doniesienia naukowe Począwszy od lat siedemdziesiątych, nauka interesuje się wpływem medytacji na organizm, a.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
HOMEOPATIA I BIOENERGOTERAPIA
Sakramentów świętych. Siedem.
O Kościele I Ustanowienie.
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
SIEDEM SAKRAMENTÓW.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
28. Modlitwa darem Boga.
38. Życie sakramentalne chrześcijanina
35. Liturgia Kościoła domowego – rytuał rodzinny
39. Balsam dla duszy i ciała – sakramenty uzdrowienia człowieka
Zaangażowanie kapelana szpitalnego w dzieło nowej ewangelizacji
Zdrowie prezentacja.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
Gdzie znaleźć Ducha Świętego?. Wiatr wieje tam, gdzie chce, i szum jego słyszysz, lecz nie wiesz, skąd przychodzi i dokąd podąża...
Temat: 40 kl.5 zjawisko o nadzwyczajnym charakterze, traktowane w religiach jako działania nadprzyrodzonej mocy lub jako znak od Boga; (PWN)
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
NIEDZIELA MISYJNA W KŁODNICY 26 PAŹDZIERNIK 2014.
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
ZAPOWIEDŹ WIĄZANKI NA ROK ŻYCIE JEST MIEJSCEM, GDZIE ROZGRYWA SIĘ WSZYSTKO. WSZYSCY DOBRZE ZNAMY TO DOŚWIADCZENIE, Z RÓŻNORODNOŚCIĄ DRÓG I MOŻLIWOŚCI,
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Sakrament Bierzmowania PRZYGOTOWANIE KANDYDATÓW W ROKU 2016/2017.
DOJRZAŁOŚĆ Dojrzałość to w pierwszym skojarzeniu posiadanie odpowiednich cech typowych dla organizmu, który zakończył już proces rozwoju. Na przykład.

Samobójstwa-medialna sensacja czy rzeczywisty problem?
Po co ewangelizować?.
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Katecheza Temat: Pielęgnowanie miłości przyjmowanie sakramentów.
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Kościół jest wspólnotą
Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia 2017 przygotowana przez Papieską Radę ds. Służby Zdrowia jest wydaniem krytycznym, uzupełnionym i poprawionym pierwszej.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Posługa modlitwy o uzdrowienie: Posługa uzdrowienia w Kościele Sesja Weekndowa, o. Jim McManus - Konferencja I 2012-10-19 Posługa modlitwy o uzdrowienie: Posługa uzdrowienia w Kościele “Tym zaś, którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą… Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie”. Mk 16, 17

Zalecenia Stolicy Apostolskiej “Szczególna uwaga musi być poświęcona posłudze uzdrowienia przez modlitwę, pojednanie, towarzyszenie i troskę. Nasza pastoralna troska nie powinna być jednowymiarowa. Powinna obejmować nie tylko wymiar duchowy, ale również fizyczny, psychiczny, społeczny, kulturowy, ekonomiczny oraz polityczny”. (l’Osservatore Romano, 19 Maj 1986, English Edition)

Posługa jednowymiarowa „Dobra posługa nie powinna obejmować jedynie wymiaru duchowego, ale również wymiar fizyczny, psychologiczny, społeczny, kulturowy, ekonomiczny, oraz polityczny”.

Co mówią teolodzy Congar: Kościół odkrywa zapomnianą formę posługi, posługę uzdrowienia. Haring: “Uzdrowienie i przepowiadanie Ewangelii są nierozłączne w głoszeniu Dobrej Nowiny… Jednym z najpilniejszych zadań duszpasterskich Kościoła jest przywrócenie w posłudze i świadectwie syntezy głoszenia Dobrej Nowiny i uzdrawiania chorych”.

Katechizm Kościoła Katolickiego Nasz Pan Jezus Chrystus, lekarz naszych dusz i ciał, który odpuścił grzechy paralitykowi i przywrócił mu zdrowie ciała, chciał, by Kościół mocą Ducha Świętego kontynuował Jego dzieło uzdrawiania i zbawiania, które obejmuje także jego członki. Jest to celem dwóch sakramentów uzdrowienia: sakramentu pokuty i namaszczenia chorych. (KKK 1421)

Co mówi świat medycyny “Moi pacjenci nauczyli mnie, że gdy łamane są sztuczne bariery, pojawia się wiele nowych możliwości. Dolegliwości fizyczne mobilizują do duchowych poszukiwań i pozwalają ponownie odkryć sens życia. Ludzki duch ożywia i przekształca ciało”. (Herbert Benson, Timeless Healing: The Power and Biology of Belief, New York 1997, p. 287)

Herbert Benson, profesor medycyny na Uniwersytecie Harvard Sześćdziesiąt na dziewięćdziesiąt wizyt u lekarza związanych jest z konsekwencjami stresu. Do jego szkodliwych skutków należą: lęk, lekka i umiarkowana depresja, złość i wrogość, nadciśnienie, ból, bezsenność oraz wiele innych dolegliwości”. (The Relaxation Response, Quill, New York, 2000, p.1)

Dr. Larry Dossey pisze: “Obecnie na około pięćdziesięciu medycznych uczelniach w USA prowadzone są wykłady na temat roli religijności i modlitwy w leczeniu. Jest to wydarzenie historyczne - odejście od wykluczania tych czynników z edukacji medycznej przez większość dwudziestego stulecia” ( Re-Inventing Medicine, Harper and Collins, San Francisco 1999, p 199)

Badania profesora McSherry dotyczące wpływu opieki duszpasterskiej na pacjentów w szpitalach “Istnieje wiele dowodów na to, że wizyta kapelana wpłynęła na zdrowie fizyczne pacjenta, zmniejszając koszty jego leczenia. Badania z Virginia Medical Centre wykazały, że pacjenci z urazami ortopedycznymi, którzy przyjmowali wizyty kapelanów potrzebowali o 66% mniej środków przeciwbólowych, dwie trzecie rzadziej wzywali personel medyczny i byli wypisani ze szpitala dwa dni wcześniej niż pacjenci z podobnymi diagnozami, którzy nie przyjmowali kapelanów…. (Dr. Harold Koenig, The Healing Power of Faith: Science Explores Medicine’s Last Great Frontier, Simon & Schuster, New York 1999, p.246)

Badania profesora McSherry dotyczące wpływu opieki duszpasterskiej na pacjentów w szpitalach Większość pacjentów po chirurgii na otwartym sercu, którzy codziennie przyjmowali kapelanów przebywało w szpitalu średnio dwa dni krócej w porównaniu z pacjentami, którzy nie korzystali z opieki duszpasterskiej. Pacjenci, którzy korzystali z dodatkowej opieki duszpasterskiej znacznie mniej cierpieli z powodu depresji pooperacyjnej. To odkrycie ma potencjalnie ogromne znaczenie zważywszy na powiązania między depresją i chorobą wieńcową.

Czy ludzie wierzący żyją dłużej niż niewierzący? Badania wykazały, że mężczyźni i kobiety, którzy praktykują swoją wiarę żyją dłużej, rzadziej cierpią na udary i choroby serca, lepiej działa ich system immunologiczny i mają niższe ciśnienie krwi niż większość pozostałej części populacji. (Andrew Newberg and Eugence D’Aquili. Why God Won’t Go Away: Brain Science and the Biology of Belief, New York, 2001, Ballantine Books, p.129)

Neurolodzy Do roku 1994 Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne oficjalnie klasyfikowało “silne wierzenia religijne” jako chorobę psychiczną. Jednakże nowe badania wskazują, że wiara i jej praktykowanie może znacznie polepszyć zdrowie fizyczne i emocjonalne. Badania wykazują, że statystycznie wśród ludzi wierzących jest mniej problemów z narkotykami, alkoholizmem i samobójstwami niż wśród większości pozostałej populacji.... (Andrew Newberg and Eugence D’Aquili. Why God Won’t Go Away: Brain Science and the Biology of Belief, New York, 2001, Ballantine Books, p.130

Neurolodzy Wydaje się jasne, że ludzie praktykujący swą religię rzadziej cierpią z powodu depresji i lęku niż większość pozostałej części populacji oraz szybciej wychodzą z tych dolegliwości jeśli ich doświadczą. Wykazano, że praktyki duchowe takie jak medytacja, modlitwa czy udział w nabożeństwach zmniejszają uczucia lęku i depresji oraz powodują bardziej pozytywne spojrzenie na życie. (Andrew Newberg and Eugence D’Aquili,)

Religijność wewnętrzna Po zbadaniu dwudziestu ośmiu różnych zmiennych takich jak jakość życia, historia chorób psychicznych w rodzinie, nasilenie chorób fizycznych i jego zmiany w czasie, wsparcie społeczne oraz stosowanie leków antydepresyjnych, odkryliśmy, że wewnętrzna religijność to jeden z najważniejszych czynników wpływających na tempo wychodzenia z depresji. Im większa była religijność tym szybsze było ono u pacjentów obu płci. (Keonig p.151)

Karl Jung o spowiedzi Faktem jest, że mamy stosunkowo niewielu katolików cierpiących na nerwicę, mimo, że żyją w takich samych warunkach jak my. Przypuszczalnie cierpią z powodu tych samych problemów społecznych, a więc występowanie nerwic powinno być podobne jak u innych. Wyjaśnienie osobliwego faktu, że wśród katolików w mniejszym stopniu występują kompleksy i lżej się manifestują, musi znajdować się w kulcie i praktykach religijnych. Wyjaśnieniem, oprócz spowiedzi, jest kult sam w sobie, a najbardziej Msza. (C. G. Jung, The Collected Works, Routledge &Kegan Paul Ltd, London 1977, vol 18, para 613)

Jung “Wśród praktykujących katolików znajdziemy niewielką liczbę cierpiących na kompleksy. Jest ich znacznie więcej niż wśród protestantów, a najwięcej wśród Żydów. Musi więc być coś szczególnego w Kościele Katolickim. Spowiedź przychodzi na myśl jako pierwsza”. (Vol 18. 612/3)

Badania Junga Większość katolików stwierdziła, że w przypadku problemów natury psychologicznej udałaby się do księdza, a nie do lekarza. Ogromna większość protestantów stwierdziła, że udałaby się do lekarza. (vol. 18. 610)

Grupa Szczególnego Zainteresowania Duchowością i Psychologią na Royal College of Psychiatrists “Psychiatrzy w Wielkiej Brytanii otworzyli drogę do uznania roli czynników duchowych i religijnych w dziedzinie zdrowia fizycznego i psychicznego. 120 psychiatrów utworzyło Grupę Specjalnego Zainteresowania w roku 1999. Dziś do grupy należy ponad 2500 psychiatrów”. (Larry Culliford, The Psychology of Spirituality, Hessica Kingsley, London 2010, p.58)

Dobra i zła religia Pomimo licznych zgromadzonych dowodów pozytywnego wpływu niektórych czynników religijnych na zdrowie fizyczne i psychiczne, stwierdzić należy, że w dziedzinie tej istnieje również wymiar negatywny. Lekarze z praktyką kliniczną indywidualnych przypadków często obserwują religię w jej najgorszych aspektach. (Richard Bergin, A Spiritual Strategy for Counselling and Psychotherapy, Washington DC, 1997)

Wnioski Koeniga Być może dla większości ludzi lecznicza moc wiary rozciąga się na umysł, emocje, ducha i relacje z innymi. Ostatecznie, osiągnięcie tego wewnętrznego pokoju może, ale nie musi objawić się w uzdrowieniu fizycznym. Nawet przy braku uzdrowienia fizycznego prawdopodobne jest, że ciężar choroby stanie się lżejszy. Takie uzdrowienia mogą być nagłe lub trwać dłużej, nawet kilka miesięcy lub lat. Wiara często wymaga wytrwałości i cierpliwości. (p.168)

Wnioski Koeniga Podczas konsultacji obserwacji i badań z innymi specjalistami w dziedzinie medycyny, dostrzegłem kilka znaczących faktów. Po pierwsze, większość lekarzy i psychologów w dalszym ciągu nie uznaje leczniczego potencjału wiary w życiu ludzi. Jeśli ludzie zajmujący się opieką zdrowotną nie uznają mocy wiary w walce z depresją, zmarnowane zostaną potężne możliwości lecznicze”. (152)

Jezus doświadczający działania Ducha Poczęcie (Jezus) Chrzest (Chrystus) Wypełniony Duchem Prowadzony przez Ducha W mocy Ducha Śmierć/Zmartwychwstanie (Pan)

Jezus dzieli z nami swoje doświadczenie Ducha Podczas chrztu Jezus został napełniony Duchem Świętym. That was God the Father’s gift to him. Był to dla Niego dar od Boga Ojca. Jezus daje nam ten sam dar. Jezusa prowadził Duch. Jezus poddał się Jego prowadzeniu. Jeśli chcemy być prowadzeni musimy się poddać. Jezus został uzdolniony przez Ducha by wypełnić wolę Ojca. Nas również Duch uzdalnia w ten sam sposób.