Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
Poradnictwo i informacja zawodowa MCIZ OHP
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Radom, r. Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego Radom tel Milenia Jaśkiewicz.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradzamy - wybieramy zawód
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM

Poradnictwo zawodowe to długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.

Poradnictwo zawodowe to ogół działań, które obejmują: 1. Zadania Rady Pedagogicznej. 2. Pracę z uczniami. 3. Pracę z rodzicami. 4. Gromadzenie i aktualizacja informacji edukacyjnej i zawodowej w ramach Szkolnego Punktu Informacji Zawodowej.

1. Zadania Rady Pedagogicznej: 1.1. Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie ze statutem szkoły. 1.2. Określenie priorytetów orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły. 1.3. Realizacja działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej zawartych w programie wychowawczym szkoły.

2. Praca z uczniami: Klasa I: Poznawanie siebie. Klasa II: Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu. Klasa III: Informacja edukacyjna i zawodowa. Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje.

3. Praca z rodzicami: Klasa I: Prezentacja założeń pomocy informacyjno- -doradczej szkoły na rzecz uczniów, Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców – wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci.

3. Praca z rodzicami: Klasa II: Włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły.

3. Praca z rodzicami: Klasa III: Przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego (szkoły zawodowe, technika, licea ogólnokształcące, licea profilowane). Indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. Współpraca z poradnią psychologiczno -pedagogiczną.

"Kim będzie moje dziecko?" Elementy doradztwa zawodowego w ramach współpracy z rodzicami

Alan i Robert Davidsonowie w książce „Tajemnica sukcesu Alan i Robert Davidsonowie w książce „Tajemnica sukcesu. Jak wychować wspaniałe dziecko”, wskazują rodzicom, jakie działania powinni podjąć, by kształtować twórczą postawę u dziecka. Są to: Właściwe porozumienie z dzieckiem. Wspomaganie jego rozwoju intelektualnego. Stosowanie odpowiedniej dyscypliny. Wpajanie dziecku poczucia własnej godności. Pomoc dziecku w budowaniu hierarchii wartości. Utrzymywanie przez dziecko więzi społecznych.

Ważne jest, aby przed wyborem szkoły wiedzieć dużo o sobie: KROK PRZED DECYZJĄ... Ważne jest, aby przed wyborem szkoły wiedzieć dużo o sobie: Zainteresowania Uzdolnienia Umiejętności Wartości Temperament Cechy charakteru Stan zdrowia

PREDYSPOZYCJE W Internecie można znaleźć testy służące do tego, aby samodzielnie spróbować określić swoje predyspozycje. Wykonując je można otrzymać informacje o tym, co się lubi, co nas interesuje, w czym będziemy dobrzy.

TESTY NA PREDYSPOZYCJE W INTERNECIE: talentgame.pl labirynt-zawodow.progra.pl zawodowe. Info interklasa.pl einsteinpce. strefa. Pl kariera.pl

DECYZJA „JAKĄ SZKOŁĘ WYBRAĆ?”

Aby dobrze wybrać szkołę, warto kierować się: INFORMACJAMI O SOBIE (czy to dla mnie?); INFORMACJAMI O SWOICH MOŻLIWOŚCIACH (czy dam radę?); OFERTĄ EDUKACYJNĄ, ZAWODOWĄ SZKOŁY; WYNIKAMI NAUCZANIA SZKOŁY I JEJ OSIĄGNIĘCIAMI; WYMOGAMI REKRUTACYJNYMI OBOWIĄZUJĄCYMI W DANEJ SZKOLE; INFORMACJAMI O TYM, CZY SZKOŁA WSPÓŁPRACUJE Z PRACODAWCAMI; CO KRYJE SIĘ POD NAZWĄ PROFILU (do czego nam się przyda?); JAKIE ZAJĘCIA DODATKOWE OFERUJE SZKOŁA

ŹRÓDŁA INFORMACJI O SZKOŁACH: Informatory szkolne, Dni otwarte i akcje promocyjne szkół, Targi edukacyjne szkół, Prasa lokalna, media, Rozmowa z rodziną, znajomymi, Tzw. poczta pantoflowa, Rankingi szkół, Strony internetowe Kuratorium Oświaty, Internet: www.szkolnictwo.pl, www.edubaza.pl, www.koweziu.edu.pl

JAK SZUKAĆ INFORMACJI O ZAWODACH? Są dostępne źródła informacji o zawodach. Warto do nich sięgnąć, by mieć pewność, że wiemy, co wybieramy. Dobrymi przykładami takich materiałów są: „Przewodnik po zawodach” dostępny w wersji elektronicznej na stronie internetowej: www.euroguidance.pl

Bibliografia Poradnik dla rodziców „Kim zostanie moje dziecko?”, Krystyna Grzesiak, Beata Zienkiewicz, wyd. MEN, Kraków 2011. http://www.koweziu.edu.pl/ http://www.doradztwozawodowe-koweziu.pl/ Wewnątzrszkolny system doradztwa zawodowego dla Gimnazjum im. gen. Franciszka Gągora w Koniuszowej na rok szkolny 2012/2013.