Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak w grupie Pomarańczowe Iskierki Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Wiadomości ogólne Odimienna metoda nauki czytania ma na celu wczesne kształcenie umiejętności czytania poprzez tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, aby było to możliwe już w wieku przedszkolnym. Naukę czytania rozpoczynamy od imienia dziecka, które zamierzamy wprowadzić w świat pisma. Jest to punkt wyjścia do cyklu zajęć i gier, podczas których dziecko w drodze samodzielnego rozumowania i odkrywania opanowuje znaczenie alfabetu. W wyniku obserwacji dziecko zaczyna dostrzegać różnice i podobieństwa między różnymi elementami pisma, co pozwala mu stawiać własne hipotezy i wyciągać wnioski na temat treści czytanego tekstu.
Inicjacja tworzenie przez nauczyciela wizytówki dla każdego dziecka. Wspólne omówienie wyglądu liter. Następnie zapisanie na oddzielnych karteczkach wszystkich liter składających się na dane imię i poproszenie dziecka o ułożenie je we właściwej kolejności.
Rozpoznawanie imion tworzenie sytuacji edukacyjnych, w których dziecko ma za zadanie nauczyć się rozpoznawać swoje imię, a następnie imiona kolegów i koleżanek z grupy.
Ściana pełna liter umieszczenie na ścianie alfabetu zawierającego zarówno litery duże jak i małe. Celem tego etapu jest takie pokierowanie uwagą dzieci, by spostrzegły zbieżność pomiędzy mową a pismem- np. zawsze, gdy w czyimś imieniu słyszymy głoskę „r”, to w zapisie widać literę „r”.
Szukanie „swoich liter” dzieci odnajdują na taśmie alfabetu, wszystkie litery występujące w ich imieniu.
Prezentacja alfabetu i gra w loteryjkę nauczyciel demonstruje i omawia kolejno litery alfabetu. Dziecko, w którego imieniu znajduje się omawiana litera, na swojej wizytówce zaznacza ją odrobiną plasteliny.
Targ liter w tym etapie zadaniem dziecka jest skompletowanie wszystkich liter alfabetu. Każde dziecko dostaje szarfę, na której w górnym rzędzie wypisane są wszystkie litery alfabetu, a pod spodem tylko te, które dziecko otrzymało podczas inicjacji. Dziecko może powiększyć swój bank liter, jeśli poda inne formy swojego imienia. Później trzeba zacząć wymieniać się z kolegami. Każdy uczestnik gry ma prawo napisać tyle razy „swoje” litery, ilu mu ich potrzeba na wymianę.
Nazywanie świata światem jest sala przedszkolna i wszystko, co się w niej znajduje. Zadaniem dzieci jest odczytanie danego wyrazu i przyporządkowanie go do konkretnego przedmiotu.
Dziękuję Prezentację wykonała: mgr Honorata Dreczkowska Życzę udanej zabawy Dziękuję Prezentację wykonała: mgr Honorata Dreczkowska