Metody badawcze w psychologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

PODSTAWOWE METODY BADAWCZE W PSYCHOLOGII
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Analiza współzależności zjawisk
11. Różniczkowanie funkcji złożonej
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Badania operacyjne. Wykład 1
Analiza współzależności
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Właściwości energetyczne sygnałów
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Ekonomia eksperymentalna
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
Testy nieparametryczne
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Zadawanie pytań.
Hipotezy statystyczne
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
istotne cechy kryterium:
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projektowanie procesu badawczego
ANALIZA ANOVA - KIEDY? Wiele przedsięwzięć badawczych zakłada porównanie pomiędzy średnimi z więcej niż dwóch populacji lub dwóch warunków eksperymentalnych.
Philip Zimbardo. piwnica Wydziału Psychologii Uniwersytetu Stanfordzkiego rok 1971 przewidywany czas trwania: 2 tygodnie faktyczny czas trwania: 6 dni.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Postawa asertywna.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Metody badawcze.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Elementy metodologii badań społecznych
WYKŁAD III POZNANIE SPOŁECZNE.
Źródła wiedzy biologicznej.
Raport z badania efektywności marketingu sensorycznego (aroma- oraz audiomarketingu łącznie) w ogólnopolskiej sieci usługowej z kategorii ”rozrywka”
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Statystyka matematyczna
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
Wyniki projektu naukowego
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

Metody badawcze w psychologii

Problem badawczy Jest osadzony w teorii psychologicznej jako: Replikacja istniejących badań, Rozszerzenie istniejących badań, Nowy obszar badawczy opierający się na znanych teoriach, Nowy obszar badawczy, na podstawie którego powstanie nowa teoria.

Problem badawczy Problem badawczy służy opisaniu zakresu badań, tj. określeniu ich celu, przedmiotu i metod.

Hipotezy i pytania badawcze Hipoteza jest zdaniem twierdzącym, w którym zawiera się stwierdzenie o pewnej zależności. Jest określony kierunek zmiany czynników wchodzących w skład hipotezy. H – osoby o wysokim poczuciu własnej wartości są mniej podatne na sugestie osób trzecich

Hipotezy i pytania badawcze Pytania badawcze odnoszą się wprost do hipotez, stanowiąc ich uzupełnienie (zwracają uwagę na większą liczbę szczegółów). PB – Czy osoby o wysokim poczuciu własnej wartości będą mniej podatne na sugestie w sytuacjach stresowych?

Zmienne Istnieją dwa podstawowe rodzaje zmiennych: Niezależne, Oprócz tych zmiennych wyróżniamy jeszcze: Zmienne pośredniczące, Zmienne przeszkadzające (dystraktory).

Zmienne Zmienna zależna jest tym, co badamy. Jest to zmienna nieznana, którą poznamy dzięki analizie wyników badania. W naszej przykładowej hipotezie to podatność na sugestię.

Zmienne Zmienna niezależna jest tym, na podstawie czego określać będziemy zmienną zależną. Jest ona stała, kontrolowana przez badacza. W przykładowym badaniu jest to wysokie poczucie własnej wartości.

Wskaźniki zmiennych Wskaźnikami zmiennych nazywamy opis konkretnych zachowań świadczących o natężeniu badanej lub określającej przedmiot badania cechy, czy innej właściwości psychicznej. W przykładowym badaniu może to być np. częstotliwość ulegania reklamom – jako widoczny i mierzalny efekt ulegania sugestiom.

Osoby badane Typy doboru osób do badania: Celowy – badamy określoną grupę osób, np. uczniów 3 klasy liceum, Losowy – badamy przypadkowe osoby, bez żadnego klucza, Zrandomizowany – badamy grupę osób, które są odbiciem w mikroskali naszego społeczeństwa (jak robi to np. OBOP).

Grupy badawcze Dwa rodzaje grup: Eksperymentalna – poddawana oddziaływaniu eksperymentalnemu, Kontrolna – grupa nie poddawana oddziaływaniu, do której porównuje się grupę eksperymentalną.

Miejsce badania Badacz określić także musi warunki, w których przeprowadzane będzie badanie. Są to: Warunki laboratoryjne, Warunki naturalne z elementami kontroli, Warunki naturalne.

Metody badawcze Eksperyment – metoda polegająca na manipulacji zmiennymi niezależnymi i warunkami badania w celu sprawdzenia określonych zależności między zmiennymi niezależnymi a zmienną/zmiennymi zależnymi (najczęściej sprawdza się tą metodą określone zachowania – patrz: eksperyment więzienny).

Metody badawcze Eksperyment więzienny miał następujące zmienne: Niezależne – rola strażnika i więźnia, wytyczne dla strażników (nie bić więźniów), całokształt stworzonego środowiska więziennego. Zależna – wchodzenie w role więźniów i strażników.

Metody badawcze Eksperymenty mogą być naturalne (np. robione na ulicy) lub laboratoryjne. Eksperyment naturalny daje lepszy obraz rzeczywistości, bo uczestnicy nie wiedzą, że uczestniczą w badaniu a ich naturalne środowisko sprawia, że czują się bezpiecznie. Eksperyment laboratoryjny daje badaczowi pełniejszą kontrolę nad zmiennymi niezależnymi, ale osoba badana czuje się oceniana i często nie zachowuje się w sposób naturalny.

Metody badawcze Badanie kwestionariuszowe – badacz konstruuje kwestionariusze, które w rzetelny i trafny sposób badają określone części psychiki ludzkiej. Jest to badanie polegające na samoopisie robionym przez osobę badaną, tak więc jest obarczone ryzykiem, że wyniki nie będą zgodne z rzeczywistością (samoopis stwarza możliwość koloryzowania).

Metody badawcze Wywiad – jest to ustrukturalizowana rozmowa, podczas której badacz zadaje przygotowane wcześniej pytania. Pytania te są tak skonstruowane, że badacz, na ich podstawie, może wnioskować o tym, co bada (czyli stworzone są wskaźniki).

Metody badawcze Badanie korelacyjne – jego celem jest sprawdzenie wpływu jednej zmiennej na drugą – w jakim stopniu jedna zmienna zależy od drugiej (np. blond włosy i inteligencja).