CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY OTK 2012 Zespół Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych w Cieszynie Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Skoczowie (33)
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Inicjator OTK: Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej OGÓLNOPOLSKI.
OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Cieszynie Inicjator OTK: Stowarzyszenie Doradców Szkolnych.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia decyzji szkolno – zawodowej: planujemy ścieżki i kroki. Na podstawie opracowania Anny Filipowskiej przygotowała.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
DECYZJE EDUKACYJNO-ZAWODOWE UCZNIÓW
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ Inicjator OTK: Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ Cieszyn, 18.10.2012r.

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Od 01.09.2012 Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Na mocy uchwały nr XXII/177/12 Rady Powiatu Cieszyńskiego Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

ZDANIA PORADNI Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO Rozporządzenie MEN i S z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych §1. 1. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, zwane dalej „poradniami”, udzielają dzieciom (w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

ZDANIA PORADNI Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § 2 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na: 2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia; 8) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie; 9) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie SPOSÓB REALIZACJI Pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie Wspieranie rodziców Wspieranie nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie FORMY PRACY Z UCZNIAMI Porady indywidualne Warsztaty, zajęcia Prelekcje Miejsce realizacji - poradnia, szkoły Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie UCZNIOWIE Uczniowie gimnazjum Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

CZYNNIKI WYBORU – CO NALEŻY BRAĆ POD UWAGĘ INFORMACJA!!! Czynniki wewnętrzne (informacje o sobie) Czynniki zewnętrzne (niezależne od nas) Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Czynniki wewnętrzne (Preferencje i predyspozycje zawodowe) posiadane i potencjalne umiejętności, zainteresowania, zajęcia wykonywane w czasie wolnym, uzdolnienia, cechy charakteru, cele, motywację, wykształcenie, dodatkowe zajęcia pozaszkolne, ewentualne doświadczenie zawodowe, wartości związane z pracą, możliwości intelektualne, fizyczne i psychiczne, zdrowie preferowane warunki pracy itd. ▼ MOCNE I SŁABE STRONY Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych Dzięki analizie swoich preferencji i predyspozycji zawodowych uczniowie mają szansę odkryć- jakie czynności mogą dobrze wykonywać, jakie zdolności mogą wykorzystać, w co im się będzie łatwiej wdrożyć itp., jak również, czego unikać. To w konsekwencji ułatwi określenie ścieżki kariery i jej etapów (edukacja, praca, dokształcanie się) Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Samoświadomość preferencji i predyspozycji zawodowych: Pomaga uczniom w podjęciu najefektywniejszych decyzji dotyczących wyboru dalszej drogi kształcenia, a później drogi zawodowej Zwiększa świadomość podejmowanych przez nich decyzji Zwiększa ich szanse na rynku pracy – szukanie adekwatnej pracy, lepsze „sprzedanie się” pracodawcy w czasie rozmowy kwalifikacyjnej itd. Pomaga w przypadku zmian, jakie mogą ich spotkać w trakcie kariery szkolnej i zawodowej Zwiększa poczucie własnej wartości i pewności siebie Pozwala przezwyciężyć obawy i bezradność, które mogą się pojawić w trakcie nauki szkolnej czy w związku z trudną sytuacją na rynku pracy. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Samoświadomość preferencji i predyspozycji zawodowych: Młodzi ludzie będą w swojej karierze zawodowej zmieniali kilka razy zawód, nie mówiąc już o miejscach pracy. Dlatego samopoznanie poprzez diagnozę predyspozycji zawodowych nabiera tu już bardziej szerokiego i wychodzącego w przyszłość aspektu. W dzisiejszych czasach ważna jest bowiem umiejętność mobilności zawodowej, która jest tym bardziej skuteczna, im bardziej dana osoba zna swoje predyspozycje zawodowe. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Czynniki zewnętrzne Informacje o zawodach Informacje o ścieżkach kształcenia Informacje o rynku pracy Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Informacje o zawodach świat zawodów i ich podział opisy zawodów warunki; środowisko pracy zadania i czynności zawodowe narzędzia pracy predyspozycje i przeciwwskazania do zawodów perspektywy płacy i zatrudnienia Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Informacje o ścieżkach kształcenia typy szkół sieć szkół kryteria przyjęć i warunki naboru przebieg kształcenia w szkole /zawodzie kwalifikacje absolwenta możliwości kontynuowania nauki i podnoszenia kwalifikacji kursy, szkolenia uzupełniające Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Informacje o rynku pracy trendy na rynku pracy wskaźniki bezrobocia i zatrudnienia sposoby poszukiwania pracy wymagania pracodawców potrzebne umiejętności i kwalifikacje zawodowe oferty pracy Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Konfrontacji tych dwóch czynników I CO POTEM? Konfrontacji tych dwóch czynników Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Planowanie kariery Przemyślane planowanie własnej kariery zawodowej składa się więc z kilku etapów: Poznania siebie (czynniki wewnętrzne), Poznania informacji o zawodów, ścieżkach kształcenia, rynku pracy (czynniki zewnętrzne), Konfrontacji tych dwóch czynników, Właściwego zaplanowania kariery- określenia drogi rozwoju zawodowego, w tym znalezienia ścieżek kształcenia prowadzących do wybranego zawodu (grupy zawodów). Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie OKRES GIMNAZJUM Inspirować do samopoznania poprzez analizowanie osiągnięć szkolnych, analizę umiejętności, zdolności, sposobu spędzania wolnego czasu Inicjować myślenia o przyszłości w kontekście przyszłej kariery. Dostarczać informacji (stopniowo, ale systematycznie) Można łączyć umiejętności czy ich brak z zawodami, np. „Mógłbym być…, ponieważ potrafię…, jestem…. Nie mógłbym być…. bo nie potrafię…”. Rozpocząć wstępne planowanie ścieżki kariery- omawianie ścieżek kształcenia, przekazywanie informacji edukacyjnych, np. dot. szkół ponadgimnazjalnych i informacji dot. świata zawodów. Należy motywować do podejmowania decyzji, uczyć konsekwencji własnych wyborów, (pierwszą ważną decyzję pod koniec trzeciej klasy). Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Szkoła ponadgimnazjalne Okres, który kończy się podjęciem ważnych decyzji – praca, dalsza nauka. W tym okresie: Uczniowie poszerzają swoje umiejętności, poznają siebie w różnych rolach społecznych, zdobywają nowe doświadczenia w tym leżące na pograniczu przyszłych obowiązków zawodowych – akcje charytatywne, wolontariat, podejmowanie pierwszych prac zarobkowych itp. Wzrasta znaczenia grupy rówieśników, która staje się „lustrem”, (kształtowanie się samoświadomość i samoocena.) Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Szkoła ponadgimnazjalne Należy: Poszerzyć diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych o wartości związane z pracą, preferowane warunki pracy itp. Wspierać samodzielne decyzje, kształcić umiejętności z zakresu wyznaczania celu, planowania oraz kłaść nacisk na budowanie przez młodzież odpowiedzialności za swoje życie. Analizować możliwe drogi budowania kariery zawodowej i uświadamiać konieczności kształcenia ustawicznego. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Szkoła ponadgimnazjalne Wyposażać w wiedzę z zakresu szeroko pojętego rynku pracy- metod szukania pracy, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, przygotowania dokumentów aplikacyjnych itp. Wyposażać w informacje z zakresu możliwości kontynuowania nauki, Rozwijać umiejętności dostrzegania zmiany i jej akceptowania, Zwracać uwagę na konieczność mobilności zawodowej, co na obecnym rynku pracy jest koniecznością. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Dodatkowo w każdym okresie, a szczególnie począwszy od gimnazjum istotne jest rozwijanie tzw. umiejętności miękkich, które są istotne i konieczne w przyszłym życiu zawodowych. Istotne jest również wyrobienie pozytywnego stosunku do pracy zawodowej Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Cieszynie ul. Plac Wolności 6 43-400 Cieszyn tel. 033/ 8522433 e-mail: cnppp@wp.pl www: ppp.cieszyn.pl Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skoczowie ul. Górecka 65a 43-430 Skoczów tel. (033) 853-25-54 e-mail: pppwskoczowie@wp.pl www: pppskoczow.ox.pl

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie DZIĘKUJĘ Izabela Baszczyńska Doradca zawodowy Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie