System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce Maciej Jacyno-Onuszkiewicz, Urszula Kukołowicz, Martyna Mileszyk, Rafał Miśta, Elżbieta Spalitabaka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBORY PARLAMENTARNE.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
System wyborczy w wyborach lokalnych w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Paradoks partycypacji wyborczej
Kampania wyborcza i wybory 2006
CHORWACJA.
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SYSTEMY WYBORCZE W rozwijających się demokracjach, szczególnie europejskich, możemy wyróżnić zarówno różnego typu wybory: parlamentarne - krajowe, parlamentarne.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Partie polityczne i systemy wyborcze
System wyborczy a wyniki wyborów w Polsce
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Dokładniej o demokracji
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
VI EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
Termin wyborów 16 listopada 2014 r. niedziela Lokale wyborcze czynne od 7 do 21.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
4 czerwiec 1989rok- Pierwsze wolne wybory w Polsce
Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do
Partie polityczne we współczesnym świecie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Kampania wyborcza do samorządu terytorialnego 2014 w regionalnych programach radia publicznego Departament Mediów Publicznych Biura KRRiT, Luty 2015 Na.
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
CO TO SĄ WYBORY ?.
Demokracja.
W ankiecie wzięło udział 72 uczniów z klas III Gimnazjum w Jedliczu.
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Paulina Figurska Małgorzata Garczewska. 2 System wyborczy System wyborczy - procedura ustalania wyników wyborów poprzez przeliczanie liczby oddanych głosów.
Temat: Partie polityczne.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
System wyborczy a wyniki wyborów ogólnokrajowych w Polsce po roku 1989
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
 Wybory prezydenta odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że z jakiegoś powodu (głównie z powodu śmierci lub rezygnacji z urzędu prezydenta) kadencja.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Rozwiązanie zagadki nr 2
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
O co w tym wszystkim chodzi? Czyli proporcjonalny system wyborczy… Patryk Chalecki i Konrad Taraśkiewicz.
Jest to zasada, według której „jeden człowiek to jeden głos”.  równość formalna – każdy wyborca dysponuje taką samą ilością głosów  równość.
Adriana Hyla, Michalina Filimoniak, Aleksandra Mróz.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Gmina (komuna, społeczność) – wspólnota samorządowa osób zamieszkujących określone terytorium. W latach 1954–1972 w miejsce gmin powołano gromady. Od.
Modele zachowań wyborczych
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Demokracja przedstawicielska Wybory i prawo wyborcze
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
Przygotowały: Dagmara Kojtych, Patrycja Ringwelska, Monika Wiśniewska
Bartczak Zuzanna Błaszczyk Karolina Czyż Aleksandra
Zasady prawa wyborczego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Prawo wyborcze dr Ryszard Balicki
System partyjny i wyborczy
Podsumowanie wyborów samorządowych
Zapis prezentacji:

System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce Maciej Jacyno-Onuszkiewicz, Urszula Kukołowicz, Martyna Mileszyk, Rafał Miśta, Elżbieta Spalitabaka

Plan prezentacji System wyborczy - ujęcie teoretyczne Pułapki proporcjonalności wyborów Metoda proporcjonalna a wybory samorządowe 2006 ◦ blokowanie ◦ progi wyborcze ◦ wielkość okręgów Podsumowanie

System wyborczy - ujęcie teoretyczne

System wyborczy System wyborczy – zespół reguł odnoszących się do sposobu wyrażania przez wyborców swych preferencji oraz do sposobu transformacji głosów na mandaty przydzielane rywalizującym ugrupowaniom. Wyróżnia się dwa podstawowe systemy wyborcze: ◦ większościowy ◦ proporcjonalny

System proporcjonalny Stosowany w okręgach wielomandatowych Podział mandatów między partie jest dokonywany odpowiednio (proporcjonalnie) do liczby głosów zebranych przez każdą z nich Podział mandatów ustalany jest według różnorodnych metod matematycznych (np. d’Hondta, Sainte-Lague)

System większościowy System większościowy – mandaty otrzymuje tylko ta partia, ten kandydat, który uzyskał określoną prawem większość głosów w danym okręgu Okręgi wyborcze są najczęściej jednomandatowe System większościowy występuje w dwóch postaciach: ◦ system wyborczy większości bezwzględnej ◦ system wyborczy większości względnej (zwykłej)

Metody liczenia głosów Metoda d'Hondta - polega na znalezieniu największych, kolejno po sobie następujących ilorazów liczby uzyskanych głosów. Podziału dokonuje się dzieląc liczbę głosów przypadających każdemu komitetowi przez kolejne liczby naturalne, a następnie z tak obliczonych ilorazów dla wszystkich komitetów, wybieranych jest tyle, ile jest mandatów do obsadzenia.

Metoda Sainte-Lague - polega na znalezieniu największych, kolejno po sobie następujących ilorazów z liczby uzyskanych głosów. Podziału dokonuje się, dzieląc liczbę głosów przypadających każdemu komitetowi wyborczemu przez kolejne liczby nieparzyste: 1, 3, 5, 7, itd., a następnie z tak obliczonych ilorazów dla wszystkich komitetów wybieranych jest tyle największych, ile jest mandatów do obsadzenia.

Pułapki proporcjonalności wyborów

Metoda d’Hondta Postępujące po sobie ilorazy, 3S=L, 2R=L RL=1m, listaKr // R m // RdojebacM,kara?Nie.Efekt ordynacji

Metoda Sainte-Lague 6m1904g Na F głosowało ponad połowa a mają 50% // 1,4 lepiej odz.wyb -Podział partii sportowców, -7m2058g -P 503vs1

Próg wyborczy:

Podział wg wartości mandatu 1991, FvsP, PvsL (5xmniej) R=S i 3xwięcej L, małe partie 3-4% m z reszt z „:”,ListaKr.

Metoda proporcjonalna, a wybory samorządowe 2006

Blokowanie list

System wyborczy w wyborach do sejmików wojewódzkich w 2006 roku proporcjonalność blokowanie list Podobna instytucja w ordynacji do Sejmu zastosowanej w 1991 roku.

Blokowanie – na czym polega? Przydział dla partii/komitetów: progi: 5% dla partii, 15% dla bloków rozdział mandatów metodą d’Hondta w obrębie bloków rozdział metodą Sainte-Lague dla partii z ponad 5% głosów porządek preferencji: głos najpierw na blok/koalicje, potem na partie, na końcu na kandydata

Kto na tym zyskał?

Rozdział głosów Wariant Mandaty dla bloków i partii (obow. ordynacja) Mandaty koalicji powyborczej wg starej reguły PiS+SO+LPR PO+PSL LiD6687 Inne810

Rozdział głosów PartiaGłosy% Nowa reguła Stara reguła M%M% PO ,318633, ,22 PiS , , ,09 KKW LiD ,356611,768715,51 PSL ,088314,627914,08 SO ,54376,60111,96 LPR ,70111,9620,36

Problemy Wyrażanie preferencji Stabilne większości i destabilizujące mniejszości w sejmikach Nieformalne znaczenie bloków Reguły wyborcze Monotoniczność preferencji

Progi wyborcze

minimalny procent poparcia wyborców uprawniający komitet wyborczy do uczestniczenia w rozdziale mandatów stosowane w celu uniknięcia dużego rozdrobnienia sceny politycznej w kraju, gdzie ordynacja wyborcza wprowadza proporcjonalny system wyborczy jeden z głównych parametrów systemu wyborczego wpływają nie tylko na wyniki wyborów, ale także dotyczą strategii poszczególnych partii i komitetów wyborczych oraz wyborców i ich preferencji

Znaczenie progów wyborczych w wyborach – wybory do sejmików województw 2006 dwa progi wyborcze: 5% w skali województwa dla samodzielnych liczb wyborczych oraz 15% dla bloków wyborczych porównawcze warianty ordynacji związane z progiem 5%: o wariant I: wyniki partii podprogowych nie są w ogóle uwzględniane o wariant II: nie ma progów wyborczych

PARTIA ODDANYCH GŁOSÓW OBOW. ORDYNACJA WARIANT I WARIANT II suma%mandaty PO , PiS , KKW LiD , PSL , Samoobrona , LPR , KPEiR ,96000 UPR ,35000 PPP ,12000 RAŚ , MN ,41777 PS Lubawski ,35111 NOP ,34000 ChRS , WSWM , PSP ,

Wnioski duże znaczenie progów wyborczych przy zastosowaniu klauzul zaporowych wybory stają się bardziej partyjne; mniejsze szanse lokalnych list progi wyborcze obniżają proporcjonalność rozdziału mandatów

Okręgi wyborcze

Funkcje wyborów, które mają wpływ na wielkość okręgów wyborczych odzwierciedlenie poglądów wyborczych wyłonienie stabilnej większości funkcja legitymizująca Bardziej stabilna większość Pogorszenie odzwierciedlenia preferencji wyborczych

Przykład: wybory do sejmików wojewódzkich w 2006r. Partia Głosy Poszerzone okręgi Wyniki z 2006r. Różnica % M*% % % PO 27, , ,16-71,25 PSL 13,088615,338314,8030,53 PiS 25, , ,3010,18 Samoobrona 5,54325,70376,60-50,89 LPR 4,70122,14111,9610,18 KWW LiD 14,357413,196611,7681,43 MN 0,4161,0771,250,18 PS Lubawski 0,3510,181 00,00 KPEiR, UPR, PPP, NOP 5,7500, okręgów49 okręgów

Wnioski Wielkość okręgów wyborczych ma istotny wpływ na wyniki wyborów Wzrost dopasowania do preferencji wyborczych ◦ Progi naturalne bardziej zbliżone do ustawowego 5% Na powiększeniu okręgów wyborczych zyskują partie Metoda d’Hondta Metoda Sainte – Lague Metoda Hare’a - Niemayera ŚREDNIEMAŁE DUŻE Silny wpływ możliwości tworzenia bloków!

Partia** Oddanych głosów Brak progów i powiększone okręgi Wyniki z 2006r.Różnica suma%M*% % % PO , , ,16-132,32 PiS , , ,30-244,28 KKW LiD ,357413,196611,7681,43 PSL ,088314,808314,8000,00 Samoobrona ,54407,13376,6030,53 LPR ,70295,17111,96183,21 KPEiR ,9630,5300,0030,53 UPR ,3300,000 0 PPP ,1200,000 0 RAŚ ,5230,5300,0030,53 MN ,4161,0771,250,18 PS Lubawski ,3510,181 00,00 NOP ,3400,000 0 ChRS ,3320,3600,0020,36 PSP ,1410,1800,0010,18

Wady i zalety systemu proporcjonalnego

ZALETY: o lepsze odzwierciedlenie preferencji wyborców o większą przystępność dla mniejszych ugrupowań i mniejszości etnicznych o równość głosu wyborczego o wg niektórych badań, skutkuje wyższą efektywnością i stabilnością polityki rządów, oraz wyższą frekwencją wyborczą o system głosu przechodniego niezależność kandydatów od kierownictwa partii

WADY: o rozczłonkowanie parlamentu o słaba więź między regionem a przedstawicielem regionu o ułatwianie zaistnienia partiom skrajnym o niemożność odsunięcia partii od władzy o zasady podziału mandatów są często niezrozumiałe dla wyborców o w systemach z listami wyborczymi daje dużą władzę centralnemu kierownictwu partii