Znaki towarowe w Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ochrona własności intelektualnej na poziomie europejskim
Advertisements

Bartosz Krakowiak Polska Izba Rzeczników Patentowych
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Traktat Lizboński.
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Ochrona danych osobowych
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
PRAWA OCHRONY WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
Przedmiot prawa WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Marianna Zaremba Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Postępowanie w sprawie uzyskania prawa ochronnego na
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
radca prawny Aneta Pankowska
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Ochrona własności intelektualnej
Adwokat/Rzecznik Patentowy Krystian Kielar, Radca Prawny
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Patent europejski teraźniejszość i przyszłość
Dokonywanie europejskich zgłoszeń patentowych za pośrednictwem UP RP oraz skutki patentu europejskiego w Polsce Jolanta Wąż Warszawa,
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Zgłaszanie prac geodezyjnych
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
PRODUKT.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Ip4inno ip4inno Moduł 5B Własność przemysłowa w realnym świecie Praktyczne ćwiczenia, które pomogą zdecydować „Jaka ochrona jest odpowiednia?” Nazwisko.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Warszawa 25/09/2014 r.. ŻUBRÓWKA FANTAZJA BP APPLE C-421/13.
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Ocena ryzyka wprowadzenia w błąd ze szczególnym uwzględnieniem podobieństwa towarów i usług. Warszawa, r.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
Publiczne prawo konkurencji
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Urząd Patentowy, Bazy patentowe
Zapis prezentacji:

Znaki towarowe w Unii Europejskiej Marta Bala marta.bala@kondrat.pl

Plan prezentacji Zagadnienia wstępne Pojęcie znaku towarowego Funkcje znaków towarowych Źródła ochrony znaków towarowych Kryteria zdolności rejestracyjnej Rejestracja znaków towarowych

Aspekty społeczne i ekonomiczne Wzrost znaczenia znaków towarowych: reklama rozwój mediów (pojawienie się nowych platform komunikacyjnych: Internet) wzrost środków przeznaczanych na reklamę: aspekt negatywny: sztucznie podnoszenie cen produktów aspekt pozytywny: wzrost wartości dodanej przy braku konieczności „spalania dodatkowej tony węgla” zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku

Aspekty społeczne i ekonomiczne kształtowanie równowagi ekonomicznej: obniżenie kosztów poszukiwania towarów przez konsumentów zmniejszenie potencjalnego rozczarowania odnośnie jakości towarów konsument chętnie płaci więcej za gwarancję jakości funkcja językowa: upraszczanie komunikacji międzyludzkiej (przedsiębiorca – konsument; konsument – konsument) wzbogacanie języka: znaki towarowe, które stały się nazwami rodzajowymi (aspiryna, celofan, termos, [pol.] adidasy)

Koszty systemu znaków towarowych tworzenie marki koszt stworzenia marki – niewielki koszty promocji i reklamy – znaczne systematyczny spadek przywiązania do marki przeciętny człowiek widzi ok. 1500 dziennie – zjawisko uodpornienia nowe metody budowania marek = sprzedawanie stylu życia, osobowości, odwoływanie się do emocji monopolizacja przestrzeni publicznej niewielki koszt ze społecznego punktu widzenia

Definicja znaku towarowego Postrzegalne zmysłowo oznaczenie przeznaczone do odróżniania towarów pochodzących z jednego przedsiębiorstwa od towarów pochodzących z innego przedsiębiorstwa. R. Skubisz: Prawo znaków towarowych – komentarz, Warszawa 1997 Jakiekolwiek oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej, pod warunkiem że oznaczenie takie umożliwia odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw. Art. 4 Rozporządzenia nr 40/94 Każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Art. 120 p.w.p.

Przykłady znaków towarowych wyraz rysunek ornament kompozycja kolorystyczna forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania melodia lub inny sygnał dźwiękowy Art. 120 p.w.p. wyraz, w tym nazwisko rysunek litery cyfry kształt towarów lub ich opakowań Art. 4 Rozporządzenia nr 40/94

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: fantazyjne wyrazy

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: istniejące słowa: Apple, Shell, Merci

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: imiona, nazwiska

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: słowa z niewłaściwą pisownią onomatopeje

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: skróty

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowne: cyfry slogany

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowno-graficzne: rysunki logo obrazy emblematy

Co może być znakiem towarowym? Znaki słowno-graficzne: kombinacje kolorów

Co może być znakiem towarowym? Znaki przestrzenne: kształt produktu kształt opakowania

Co może być znakiem towarowym? Zapach: zapach świeżo skoszonej trawy dla piłeczek tenisowych zarejestrowany choć krytykowany w literaturze zapach malin dla napojów energetycznych odrzucony z powodu braku wyróżniającego charakteru zapach truskawek dla długopisów Smak Dźwięk brak możliwości prezentacji graficznej

Co może być znakiem towarowym? Hologramy Filmy

Co może być znakiem towarowym? Gesty Inne: rasa koni ( Mangalarga Marchador) w USA

Rodzaje znaków towarowych Znaki towarowe (trade mark) Znaki usługowe (service mark)

Funkcje znaków towarowych Funkcja oznaczanie pochodzenia Funkcja jakościowa Funkcja reklamowa

Funkcja oznaczania pochodzenia Konsument: identyfikacja (pomiędzy przedsiębiorstwami) i indywidualizacja towarów (w ramach przedsiębiorstwa) zapewnienie klientów, aby mogli czuć się pewni, ufni, że dany towar pochodzi z określonego przedsiębiorstwa orzeczenie SPI w sprawie Mag Instrument informacja o komercyjnym, a nie fizycznym pochodzeniu towarów R. Skubisz: Funkcje znaku towarowego, PIRP 2001

Funkcja oznaczania pochodzenia Właściciel znaku towarowego „szczególny cel”: gwarantowanie właścicielowi znaku towarowego praw do jego używania, w celu wprowadzania po raz pierwszy towarów oznaczonych znakiem do obrotu orzeczenie ETS w sprawie Centrafarm p. Winthrop „zasadnicza funkcja”: oznaczenie pochodzenia towarów i przeciwdziałanie wprowadzaniu w błąd w tym zakresie orzeczenie ETS w sprawie Pfizer Inc. Eurim-Pharm GmbH

Funkcja jakościowa znak towarowy przenosi komunikat o jakości towaru szczególne znaczenie w przyp. znaków towarowych renomowanych gwarancje jakości w systemie common law: ochrona przed tzw. rozwodnieniem (dilution) rozszerzona ochrona znaków renomowanych na gruncie polskiej p.w.p Art. 132(2)(3) p.w.p.

Funkcja reklamowa znak towarowy = symbol, nośnik informacji kojarzonych z szeregiem elementów: stylem, oznaką typu osobowości itp. wzrost znaczenia funkcji reklamowej: Malboro i Camel dla ubrań Batman dla płatków kukurydzianych

Źródła ochrony znaków towarowych prawo międzynarodowe: Konwencja Paryska klauzula narodowa, prawo pierwszeństwa Porozumienie TRIPS postanowienia ogólne, egzekwowanie praw Porozumienie i Protokół Madrycki ułatwienia proceduralne w rejestracji znaków w różnych państwach Porozumienie Nicejskie międzynarodowa klasyfikacja towarów i usług Porozumienie Wiedeńskie międzynarodowa klasyfikacja elementów graficznych

Źródła ochrony znaków towarowych Polska: Ustawa Prawo własności przemysłowej ochrona w systemie krajowym Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyny nieuczciwej konkurencji, zakaz naśladownictwa

Źródła ochrony znaków towarowych Unia Europejska: Art. 28 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską: swobodny przepływ towarów Dyrektywa Rady (EWG) nr 89/104 o harmonizacji przepisów prawnych Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych nakaz harmonizacji Rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego niezależna podstawa ochrony w systemie wspólnotowym

Kryteria zdolności rejestracyjnej = podstawy odmowy rejestracji względne: naruszenie wcześniejszych prawa ochronnych na znaki towarowe Art. 8 Rozporządzenia nr 40/94, art.. 132 p.w.p. bezwzględne: brak zdolności odróżniającej Art. 7(1)(b) Rozporządzenia nr 40/94; art. 129 p.w.p. znaki wyłączone spod ochrony Art. 7(1) (c-i) Rozporządzenia nr 40/94; art. 131 p.w.p.

Brak zdolności odróżniającej brak pozytywnej definicji legalnej odróżnianie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa Art. 120(1) p.w.p.; art. 4 Rozporządzenia nr 40/94 dwa etapy badania zdolności odróżniającej: in abstracto: czy oznaczenie w ogóle nadaje się do pełnienia funkcji znaku towarowego? in conctreto: czy oznaczenie nadaje się do pełnienia funkcji znaku dla konkretnych towarów? wyrok SN w sprawie III RN 218/01

Znaki rodzajowe oznaczenia określające rodzaj lub cechy rodzajowe towarów Vilcacora dla produktów zawierających vilcacorę Art. 129(2)(2) p.w.p.; art. 7(1)(c) Rozporządzenia nr 40/94

Znaki opisowe oznaczenia określające cechy towarów: jakość, ilość, przeznaczenie, wartość, pochodzenie geograficzne, sposób i czas produkcji, skład, funkcja, przydatność lub inne właściwości Art. 129(2)(2) p.w.p.; art. 7(1)(c) Rozporządzenia nr 40/94 Happyderm dla kosmetyków do pielęgnacji skóry twarzy

Naruszenie wcześniejszych praw oznaczenie podobne lub identyczne do zarejestrowanego znaku towarowego dla towarów identycznych lub podobnych, jeżeli jego używanie może spowodować wśród części odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami Art. 132 p.w.p. z powodu identyczności lub podobieństwa do wcześniejszego znaku, identyczności lub podobieństwa towarów istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd opinii publicznej Art. 8 Rozporządzenia nr 40/94

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: ocena całościowa Ocena ryzyka wprowadzenia w błąd powinna być dokonywana w sposób całościowy, (…) biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności konkretnej sprawy. wyrok ETS z 9 lipca 2003 r. w sprawie T-162/01 Giorgio Beverly Hills Determinując, czy dany znak posiada zdolność odróżniającą, należy dokonać całościowej oceny stopnia, w jakim jest on zdolny do odróżniania towarów i usług, dla których jest on zarejestrowany, jako pochodzących z określonego przedsiębiorstwa. wyroki ETS z 9 lipca 2003 r. w sprawie T-162/01 Giorgio Beverly Hills z 4 maja 1999 r. w połączonych sprawach C-108/97 i C-109/97 Windsurfing Chiemsee i z 22 czerwca 1999 r. w sprawie C-342/97 Lloyd Schuhfabrik Meyer

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: ocena w trzech płaszczyznach Ocena prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd w zakresie podobieństwa wizualnego, fonetycznego lub koncepcyjnego spornych oznaczeń powinna opierać się na wywieranym przez nie całościowym wrażeniu ze szczególnym uwzględnieniem ich elementów odróżniających i dominujących. wyroki SPI z 23 października 2002 r. w sprawie T-6/01 Matratzen z 14 października 2003 r. w sprawie T-292/01 BASS z 25 listopada 2003 r. w sprawie T-286/02 Kiap Mou z 6 lipca 2004 r. w sprawie T-117/02 Chufafit i z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie T-344/03 ORO SAIWA

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: ocena przez przeciętnego konsumenta Właściwy krąg odbiorców składa się z przeciętnych konsumentów, należycie poinformowanych, dostatecznie uważnych i rozsądnych. wyroki ETS z 22 czerwca 1999 r. w sprawie C-342/97 Lloyd Schuhfabrik Meyer z 6 maja 2003 r. w sprawie C-104/01 Libertel i z 12 stycznia 2006 r. w sprawie C-361/04 P Picasso

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: ocena in concreto – w odniesieniu do towarów i usług Dokonując oceny podobieństwa towarów (usług), należy brać pod uwagę wszystkie czynniki charakteryzujące, zachodzące między nimi relacje (zależności), szczególnie rodzaj towarów lub usług, ich przeznaczenie, sposób używania lub korzystania z nich, warunki, w jakich są sprzedawane, a także ich wzajemny, konkurencyjny lub komplementarny charakter. wyroki SPI z 23 października 2002 r. w sprawie T-388/00 ELS z 4 listopada 2003 r. w sprawie T-85/02 Castillo z 8 lipca 2004 r. w sprawie T-203/02 Vitafruit z 4 maja 2005 r. w sprawie T-359/02 Star TV i wyrok ETS z 29 września 1998 r. w sprawie C-39/97 Canon

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: podobieństwo znaków a podobieństwo towarów Całościowa ocena zakłada pewną współzależność między branymi pod uwagę czynnikami, w szczególności podobieństwem znaków towarowych oraz podobieństwem towarów lub usług, których one dotyczą, przy czym niski stopień podobieństwa między oznaczonymi towarami lub usługami może być zrównoważony znaczącym stopniem podobieństwa między znakami towarowymi i odwrotnie (zasada wzajemnej zależności). wyroki SPI z 23 października 2002 r. w sprawie T-388/00 ELS i z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie T-202/04 Echinacin

Naruszenie wcześniejszych praw Ocena podobieństwa – wytyczne ETS: ryzyko skojarzenia a prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd Niewątpliwie samo skojarzenie ma miejsce wówczas, gdy oznaczenie użyte przez podmiot przywołuje na myśl inny znany odbiorcom znak towarowy używany przez podmiot uprawniony, lecz potencjalny odbiorca świadomy jest braku jakichkolwiek powiązań między oboma podmiotami. Zakres tego pojęcia jest w istocie szerszy niż pojęcia błędu wyrok ETS z 11 listopada 1997 r. w sprawie C-251/95 SABEL Okoń Z.: Komentarz do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej

Rejestracja znaków towarowych Jak zgłosić krajowy znak towarowy? badanie zdolności rejestracyjnej znaku w odpowiedniej bazie danych baza UPRP rejestracje krajowe + rejestracje międzynarodowe skuteczne w Polsce baza CTM ONLINE: rejestracje wspólnotowe baza Madrid Express lub ROMARIN rejestracje w oparciu o Porozumienie Madryckie wypełnienie odpowiedniego formularza zgłoszenia dokonanie opłaty za zgłoszenie znaku towarowego

Rejestracja w systemie krajowym

Rejestracja w systemie wspólnotowym

Internetowe źródła informacji o znakach towarowych Urząd Patentowy RP www.uprp.pl Urząd do spraw Harmonizacji Rynku Wewnętrznego, OHIM www.oami.europa.eu Światowa Organizacja Własności Intelektualnej, WIPO www.wipo.org Światowa Organizacja Handlu, WTO www.wto.org Urząd Patentowy i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych, USPTO www.uspto.gov

D z i ę k u j ę marta.bala@kondrat.pl