Podstawy socjologii- wykład VI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Metoda Development Center w praktyce
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
socjalizacja i kontrola społeczna
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Interakcje społeczne Dorota Jurczyk.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Normy praktyki zawodowej
Wykład 3 Współczesny kontekst deindywiduacji
Podstawy socjologii- wykład XIII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Wykład I Co to jest socjologia?.
Podstawy socjologii: wykład IV
Edukacja a różnica kulturowa.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Indywidualny plan resocjalizacji
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Zadawanie pytań.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Pedagogika szkoły wyższej
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Człowiek jako istota społeczna
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kultura współczesnego świata
Psychologia Marta Riess.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Podstawy socjologii- wykład VI Jak stajemy się istotami społecznymi? Podstawy socjologii- wykład VI

Stawanie się istotą społeczną Jednostka uczy się być człowiekiem od innych ludzi, ale musi być do tego procesu predysponowana biologicznie Proces stawania się istotą społeczną opisują trzy kategorie: Uspołecznianie Socjalizacja (Berger i Luckmann, Giddens) Wychowywanie

Efekty procesu socjalizacji 1 W trakcie procesu socjalizacji jednostka: nabywa uniwersalne ludzkie kompetencje i umiejętności (proces socjalizacji to proces stawania się człowiekiem) uczy się wartości, wzorów postępowania, norm obowiązujących w jej kulturze (proces socjalizacji to proces stawania się przedstawicielem określonej kultury) przyswaja postawy wobec wartości, wzorów postępowania, norm obowiązujących w jej kulturze, które są charakterystyczne dla grupy w której funkcjonuje (proces socjalizacji to proces stawania się członkiem określonej grupy) staje się samosterownym aktorem życia społecznego, ale obciążonym balastem socjalizacji (paradoks socjalizacji, habitus- P.Bourdieu)

Efekty procesu socjalizacji 2 Socjalizacja to mechanizm transmisji kulturowej, a tym samym społecznej reprodukcji i odtwarzania się struktury społecznej Socjalizacja tworzy również warunki społecznej zmiany Socjalizacja to podstawowy mechanizm kontrolny: „Społeczeństwo nieustannie nas nabiera, że to, co jest zbiorem zdarzeń przypadkowych jest konieczne”(Berger i Luckmann)

Przebieg procesu socjalizacji (H.Mead) Socjalizacja to interakcja pomiędzy dzieckiem a znaczącymi innymi Najważniejszy mechanizm socjalizacji to role-taking Fazy procesu socjalizacji: Faza wstępna Konwersacja gestów (faza imitacyjna) Faza zabawy (nauka języka) Faza gry Wytworzenie uogólnionego innego Efekty socjalizacji: umiejętność dopasowywania zachowań do zachowań innych umiejętność rozpoznawania znaczeń otaczających nas przedmiotów i posługiwania się nimi umiejętność patrzenia na siebie oczami innych Dwa aspekty procesu role- taking: poznawczy i identyfikacyjny

Permanentność socjalizacji i jej rodzaje Socjalizacja to proces, który trwa przez całe życie jednostki, bo: zmieniają się nasze statusy (wiek, role zawodowe, stosunek innych wobec nas, stosunek wobec samego siebie, konwersje itd. ) zmienia się rzeczywistość wokół nas Rodzaje socjalizacji (P.Sztompka): Socjalizacja pierwotna i wtórna Demoralizacja i resocjalizacja Socjalizacja antycypacyjna Socjalizacja odwrotna Indoktrynacja

Specyfika procesu socjalizacji dzisiaj: Długotrwałość procesu socjalizacji-akceleracja zmian społecznych- konieczność nabywania nowych kompetencji- zależność od ekspertów Wielość wzorców, które jednostka może przyjąć jako własne- technologie społecznego nasycania (Gergen)- nieadekwatność Kultura terapeutyczna- definiowanie nowych problemów i norm przez ekspertów, refleksyjność jednostek Wielość agend socjalizacji – przygodność efektów socjalizacji/ dynamiczny wpływ społeczny (Bibb Latane) Wielokulturowość socjalizacji- postawy kosmopolityczne/ ksenofobia

Pytania do egzaminu I. Pytania do treści wykładu Na czym polega różnica pomiędzy socjalizacją, wychowaniem i uspołecznieniem? Czego jednostka uczy się podczas procesu socjalizacji? Jakie społeczne funkcje spełnia proces socjalizacji? Scharakteryzuj wybraną fazę procesu socjalizacji w ujęciu Herberta Meada? Dlaczego proces socjalizacji trwa przez całe życie? Scharakteryzuj jeden ze znanych Ci rodzajów socjalizacji Na czym polega specyfika współczesnych procesów socjalizacji II. Pytania do lektury: Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, r. VI Socjalizacja (str. 135-157) Co to jest osobowość i jakie jej rodzaje wyodrębniają socjologowie? Scharakteryzuj jedno z podejść do problematyki roli społecznej obecne w socjologii? Co to jest tożsamość?