Administracja zintegrowanych systemów zarządzania na przykładzie systemu SAP R/3
Wprowadzenie Administrator to osoba zajmująca się fachową opieką nad systemem dla utrzymania jego maksymalnej efektywności, ochrony jego zasobów i zapewnienia każdemu użytkownikowi indywidualnie wymaganych przez niego usług i dostępu do oprogramowania Administrator zarządza pracą systemu komputerowego w zakładach przemysłowych, w zakresie działania sprzętu i pracowników przy nim zatrudnionych oraz nadzoruje ich działania, posługując się dokumentacją techniczno-programową pracy systemu oraz regulaminami i instrukcjami stanowiskowymi, wykorzystując programy dostarczone przez producenta, w celu bezawaryjnej pracy sprzętu w zakresie programowo-informacyjnym oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa
Rola administratora w firmie Administrowanie, czyli praca administratora ma znaczący wpływ na sprawne działanie przedsiębiorstwa posiadającego zintegrowany system informatyczny. Sprawne zarządzanie pracą systemu komputerowego jest podstawą prawidłowego funkcjonowania każdego nowoczesnego przedsiębiorstwa Opieka nad systemem dla utrzymania jego maksymalnej efektywności, ochrona jego zasobów, zapewnienie każdemu użytkownikowi wymaganych przez niego usług i dostępu do oprogramowania, w dużym stopniu decyduje o dobrym działaniu firmy. Aspekt technologiczny Aspekt socjologiczno-społeczny
Wpływ administratora na funkcjonowanie firmy W swojej pracy administrator powinien: Współpracować z pracownikami z firmy Formułować politykę realizacji zadań informatycznych Decydować o zakupie sprzętu informatycznego Instalować i konfigurować sprzęt Decydować o doborze i zakupie oprogramowania Instalować i konfigurować oprogramowanie Planować i wykonywać uaktualnienia Monitorować i uzupełniać brakujących komponentów w systemie Prowadzić szkolenia w zakresie zainstalowanego oprogramowania Tworzyć i uaktualniać dokumentację elementów systemu Zminimalizować zagrożenia wynikające z przeoczeń, błędów, nadużyć i nieupoważnionych działań podejmowanych przez ludzi Prowadzić przegląd rejestrów zawierających informacje o zdarzeniach w systemie operacyjnym
Od czego zależą zadania administratora: Wielkość firmy Ilości informatyków w firmie Dostępności wsparcia dla infrastruktury informatycznej (outsourcing)
Podział zadań administratora ze względu na specyfikę systemów komputerowych Administracja siecią i systemami sieciowymi Administracja bazami danych Administracja aplikacjami Administracja sprzętem komputerowym Administracja drukarkami Administracja bezpieczeństwem
Podział zadań administratora w otoczeniu systemu SAP R/3
Podział zadań administratora w otoczeniu systemu SAP R/3 - czynności dodatkowe
Środowisko systemów operacyjnych, sprzętu, baz danych i graficznych systemów współpracy z użytkownikiem dla systemu SAP R/3
Podział zadań administratora wewnątrz systemu R/3
Podział zadań administratora ze względu na częstotliwość wykonywania Zadania cykliczne krótkookresowe (wykonywane codziennie) średniookresowe (wykonywane tydzień) długookresowe (wykonywane co miesiąc) Zadania niecykliczne (wykonywane okazjonalnie)
Zadania krótkookresowe sprawdzenie dziennika (logu) systemowego monitorowanie bieżących alarmów: bazy danych systemu R/3 systemu operacyjnego sprawdzenie działania poszczególnych serwerów usuwanie nie zakończonych procesów i sesji użytkowników sprawdzanie statusu drukarek sprawdzenie wykonania zadań i prac w systemie wykonanie kopii zapasowej zmian dziennych
Zadania średniookresowe sprawdzanie integralności systemu sprawdzanie poziomu wykorzystania systemu i efektywności funkcjonowania sprawdzenie wolnego miejsca na dyskach wielkość systemu plików wielkość bazy danych przyrost bazy danych
Zadania długookresowe składowanie całego systemu (kopia zapasowa całego systemu przechowywana w bezpiecznym miejscu) defragmentacja komponentów ponowne ustawianie parametrów systemu
Zadania okazjonalne aktualizacje systemu operacyjnego ustalanie zezwoleń na korzystanie z oprogramowania zakładanie i usuwanie kont użytkowników przyłączanie terminali do systemu przyłączanie dysków twardych
Cechy dobrego administratora Administrator powinien być osobą kompetentną (szczególnie w zakresie technicznym) i współpracować całym zespołem. Musi chronić system i dobrze wiedzieć kiedy potrzebna jest dodatkowa pomoc. Od administratora systemu często wymaga się pracy poza zwyczajowymi godzinami pracy - niektóre zadania wymagają pracy po nocach i w weekendy. Administrator musi dobrze znać czas potrzebny na wykonanie swoich zadań aby użytkownicy mogli pracować bez przerw i utrudnień. Ciągle musi się szkolić i dobrze orientować w nowych rozwiązaniach i możliwościach rozwoju systemu.
Wskazówki dla administratora SAP R/3 chronić system nie bać się prosić o pomoc być w stałym, kontakcie z innymi administratorami kepp it short & simple (zasada KISS ) prowadzić odpowiednią dokumentację tworzyć listy zadań używać odpowiednich narzędzi do konkretnego zadania przeprowadzać profilaktyczne testy nie naprawiać tego co działa nie przeprowadzać żadnych zmian w krytycznych dla firmy okresach nie pozwalać na bezpośredni dostęp do bazy danych SAP nie wykorzystywać dedykowanych dla systemu SAP serwerów do innych zadań minimalizować wszystkie możliwe przyczyny awarii systemu
Dziękuję za uwagę