Dyplomant: Rafał Bajno Promotor: dr inż. Mariusz Sobol Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Instytut Automatyki i Informatyki Informatyka, stacjonarne I-go stopnia Praca Dyplomowa Inżynierska Temat: Zastosowanie programu 3DS MAX do trójwymiarowej wizualizacji linii montażowej Dyplomant: Rafał Bajno Promotor: dr inż. Mariusz Sobol
PLAN PREZENTACJI Cel i zakres pracy Wykorzystane oprogramowanie Wykorzystane techniki modelowania Wykorzystane techniki animacji Kompozycja całej sceny Podsumowanie LITERATURA Wizualizacja linii montażowej
Cel i zakres pracy Odzwierciedlenie zautomatyzowanej linii montażowej samochodów Montaż części karoserii na szkielet konstrukcyjny Wizualizacja technik: Montowania Spawania Malowania
Wykorzystane oprogramowanie - 3ds Max Design 2010 Jeden z najpotężniejszych programów do tworzenia wizualizacji trójwymiarowych Wykorzystywany przeważnie w: Produkcjach filmowych Grach komputerowych Projektach architektonicznych Licencja studencka na 13 m-cy
Wykorzystane techniki modelowania Na płaszczyznach - (Model Samochodu) Na bryłach - (Model Robota Montażowego) Różne techniki - (Model Linii Montażowej)
Na płaszczyznach (Model Samochodu) Modelowanie płaszczyzn na 4 rzutach ortogonalnych samochodu (tzw. blueprintach): 1) 2)
Na płaszczyznach (Model Samochodu) Gotowy zrenderowany model samochodu z przypisanymi materiałami Opel Vectra B
Na bryłach (Model Robota Montażowego) Kolejne etapy tworzenia ramienia robota 1) 2) 3) 4)
Na bryłach (Model Robota Montażowego) Efekt modelowania na bryłach
Na bryłach (Model Robota Montażowego) Zrenderowany gotowy model robota z nałożonymi materiałami: 1) Moduł chwytający 2) Moduł spawający 1) 2) KUKA R210
Zrenderowany gotowy model linii montażowej Różne techniki Zrenderowany gotowy model linii montażowej
Wykorzystane techniki animacji System kości – bones: Wykorzystana Kinematyka prosta 1) 2)
Wykorzystane techniki animacji Łączenie elementów: Link Constraint 1) 2) 3) 4)
Wykorzystane techniki animacji Przypisanie kości – bones – do modelu robota montażowego
Kompozycja całej sceny Rzut z góry całej hali montażowej stanowiącej wizualizowaną scenę 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7)
Podsumowanie Przy tworzeniu wizualizacji grafiki trójwymiarowej, należy pamiętać o rozsądnym doborze poszczególnych narzędzi, takich jak: światła, wygładzenia. Modelowanie wymaga: odpowiedniego poziomu wiedzy, doświadczenie oraz umiejętności, przeznaczenia sporej ilości czasu, dysponowania odpowiednią klasą sprzętu komputerowego.
Literatura Jeremy Birn, Cyfrowe oświetlenie i rendering, Helion, Gliwice, 2007 Kelly L. Murdock, 3ds Max 2010 Biblia, Helion, Gliwice, 2009 Joanna Pasek, 3ds max 9. Animacja 3D od podstaw, Helion, Gliwice, 2007 Michael T. Peterson, 3D studio MAX 3 dla każdego, Helion, Gliwice, 2000 http://www.3dtotal.com/ Strona poświęcona tutorialom m.in. dla programu 3ds Max (stan na dzień 1 styczeń 2010) http://www.evermotion.org/ Strona poświęcona grafice komputerowej: tutoriale, materiały, przykładowe prace http://www.max3d.pl/ Polska strona poświęcona grafice 3D: tutoriale, forum, przykładowe prace http://www.youtube.com/watch?v=3CzuQ3DtsPc Krótkometrażowy film, przedstawiający linię montażową samochodów (stan na dzień 25 sierpień 2006)
Wizualizacja linii montażowej