Hypercubes Remigiusz Durka
Cube vs. Hypercube
Siatka a kostka Pomysł kostki 4D wynika z prostej analogii. Ułóżmy kostkę na komputerze na jej siatce 2D (Istnieje mnóstwo takich apletówi solverów!! (LOOK DOWN) OKI: Teraz wystarczy stworzyć 3D siatkę 4D analogu kostki rubika i w komputerze zdefiniować odpowiednio ruchy/obroty…
2C
MC3D David Vanderschel wrote MC3D puzzle largely as an educational tool for explaining these concepts by dimensional analogy.
Klocki 2C 3C 1C - centra 2C - powierzchniowe 3C - krawędziowe 4C - rogi 2C 3C
Rogi (4C)
Jak realizowany jest obrót w 4D Na kolejnym rysunku czerwona bryła rozciągnęłaby się na cały zewnetrzny cjub… tak jak w 2D mielibyśmy całą czerwoną taflę…
Obrót w 4D Poględź jakto staje się widoczna jedna ściana a inna przestaje
Twisty – czyli obroty „ścian” siatka 2x2x2 vs siatka 2x2x2x2
Twisty – czyli obroty „ścian” siatka 2x2x2 vs siatka 2x2x2x2 (drugie starcie)
Rozwiązanie Roice’a Bazuje na metodzie z kostki 3D, w której układa się najpierw wszystkie klocki krawędziowe, przechodząc potem do rogów.
3D versus 4D Kostka 3D ma klocki: Kostka 4D ma klocki: 6 jednokolorowych “centralnych” 12 dwukolorowych “krawędziowych” 8 trójkolorowych “narożnych” Kostka 4D ma klocki: 8 jednokolorowych “centralnych” 24 dwukolorowych "ściennych” 32 trójkolorowych “krawędziowych” 16 czterokolorowych “narożnych”
Krawędzie (3C) Etap I – krzyż w centrum TO JEST ODPOWIEDNIK krzyża z PREINSPEKCJI na zwykłej kostce Rubika !!!
Etap II – krzyże w centrach Krawędzie (3C)
Etap III – krzyże na powierzchniach Teraz już tylko rogi…
Jak ogarnąć tańczące 3x4=12 sześcianików?