Studium przypadku mgr inż. Krzysztof Mossakowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

2011 Joanna Bechcińska Bożena Boleska
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Sieć jednokierunkowa wielowarstwowa
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników egzaminu maturalnego 2012
Metody goniometryczne w badaniach materiałów monokrystalicznych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
Podatki i opłaty lokalne w 2008 roku
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Burze pyłowe na Marsie.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Metody oceny siły rąk w rozdaniach brydżowych
Wzory ułatwiające obliczenia
ChemCAD Termodynamika w praktyce. Praktyczne obliczanie równowag Modelowanie równowag fazowych BIP – z bazy ChemCADa BIP – z literatury Metody bez BIP:
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
JO16-75 Dane techniczne: Wysokość-130 Płaszczyzna dolna-90
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
WYNIKI SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY 2010 DLA SZKOŁY.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wyników „Matura próbna”
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
SERDECZNIE WITAMY 1. WSPOMNIEŃ CZAR… 2 3 PANORAMA OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Poznań, 16 maja Charakterystyka populacji Liczba szkół Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu Łącznie A1+A4+A5A6A7A8 lubuskie
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Analiza wykonania budżetu za 2007 rok w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola. Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy.
Kuratorium Oświaty w Szczecinie WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2008 W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO Wyniki opracowano na podstawie danych zamieszczonych.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Nowe technologie w edukacji
Sugerowana cena detaliczna 83,00 zł netto Półbuty zawodowe skórzane FT bez wkładki antyprzebiciowej i podnoska minimalny zakup*cena zbytu netto.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Urządzenia Techniki Komputerowej
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Zastosowanie sieci neuronowych do oceny liczby lew w rozdaniach brydżowych Studium przypadku mgr inż. Krzysztof Mossakowski Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej Warszawa, 3 grudnia 2003

Zagadnienie Dane są rozdania brydżowe z obliczoną liczbą lew wziętych przez parę NS (przy założeniu optymalnej gry obu stron) Stworzyć sieć neuronową, która na podstawie podanych wszystkich rąk poda spodziewaną liczbę lew dla pary NS

Pochodzenie danych GIB (Ginsberg Intelligent Bridgeplayer) - najsilniejszy program brydżowy [http://www.gibware.com] GIB Library - zbiór rozdań brydżowych z obliczoną liczbą lew wziętych przez parę NS przy optymalnej grze obu stron [http://www.cirl.uoregon.edu/ginsberg/gibresearch.html]

Dane 717102 rozdania Pojedyncze rozdanie: 0 12 0 12 0 3 0 3 9 12 9 12 8 12 8 12 0 3 0 3 wist W wist N wist E wist S BEZ ATU 717102 rozdania Pojedyncze rozdanie: karty wszystkich rąk W: AT85432.4.J32.K9 N: Q6.AJ2.Q98764.JT E: KJ.953.T5.AQ8643 S: 97.KQT876.AK.752 liczba lew pary NS dla wszystkich możliwości koloru atutowego i osoby wistującego PIKI KIERY KARA TREFLE

? Oczekiwane rezultaty W ilu procentach przypadków pomyłka nie będzie większa niż 2 lewy? W ilu procentach przypadków pomyłka nie będzie większa niż 1 lewa? W ilu procentach przypadków nie będzie pomyłki?

Wykorzystane narzędzie JNNS 1.1 - Java Neural Network Simulator następca SNNS - Stuttgart Neural Network Simulator

Testowane sieci neuronowe Jednokierunkowe wielowarstwowe Losowa inicjalizacja wag z przedziału [-1.0, 1.0] Neurony funkcja aktywacji: sigmoidalna unipolarna (logistyczna) funkcja wyjściowa: identyczność

Algorytm uczący RProp (Resilient Propagation) przy zmianie wag uwzględniany jest tylko znak składowej gradientu współczynnik gradientu jest dobierany w każdym cyklu dla każdej wagi na podstawie zmian wartości gradientu zgodny znak zmiany gradientu w dwóch kolejnych krokach zwiększa wsp. uczenia, przeciwny - zmniejsza parametry 0 = 0.1 max = 50.0  = 4.0

Reprezentacja danych Liniowe przekształcenie danych do przedziału [min, max] dla danych: wartość karty [dwójka, as] kolor: [bez atu, trefle] wistujący: [nie, tak] liczba lew: [0, 13] Testowane przedziały: min: 0 0.1 0.2 max: 1 0.9 0.8

Najczęściej stosowane zbiory danych Uczący - 10 tys. rozdań numery od 1 do 10000 Walidacyjny - 1 tys. rozdań numery od 500001 do 501000 charakter wyłącznie informacyjny Testowy - 1 tys. rozdań numery od 600001 do 601000

Pierwsza sieć neuronowa (26x4)-(7x4)-13-1 Wyniki (37 tys. iteracji): uczący: [92%, 71%, 28%] walidacyjny: [86%, 59%, 22%] testowy: [87%, 63%, 23%] 1 ... 13 ... ... ... ... 7 x 4 ... ... ... ... 26 x 4 W (13 par neuronów) N E S

Pomysł: Zgrupować karty (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 Wyniki (20 tys. iteracji): uczący: [95%, 78%, 32%] [+3,+7,+4] walidacyjny: [93%, 73%, 29%] [+7,+14,+7] testowy: [93%, 76%, 33%] [+6,+13,+10] 1 ... 13 ... ... ... ... 7 x 4 ... ... ... ... 13 x 4 ... ... ... ... 26 x 4

Pomysł: Połączyć ręce parami (26x4)-(13x4)-(7x4)-(7x2)-7-1 Wyniki (20 tys. iteracji): uczący: [92%, 71%, 28%] [-3,-7,-4] walidacyjny: [88%, 64%, 24%] [-5,-9,-5] testowy: [89%, 68%, 27%] [-4,-8,-6] 1 ... 7 ... ... 7 x 2 ... ... ... ... 7 x 4 ... ... ... ... 13 x 4 ... ... ... ... 26 x 4

Pomysł: Powiększyć sieć (26x4)-(13x4)-(13x4)-26-13-1 Wyniki (20 tys. iteracji): uczący: [95%, 77%, 31%] [0,-1,-1] walidacyjny: [89%, 67%, 26%] [-4,-6,-3] testowy: [90%, 70%, 29%] [-3,-6,-4] 1 ... 13 ... 26 ... ... ... ... 13 x 4 ... ... ... ... 13 x 4 ... ... ... ... 26 x 4

Pomysł: Zmniejszyć sieć (26x4)-(13x4)-(3x4)-5-1 Wyniki (20 tys. iteracji): uczący: [94%, 75%, 29%] [-1,-3,-3] walidacyjny: [92%, 71%, 28%] [-1,-2,-1] testowy: [91%, 73%, 28%] [-2,-3,-5] 1 ... 5 ... ... ... ... 7 x 4 ... ... ... ... 13 x 4 ... ... ... ... 26 x 4

Zestawienie wyników Sieć Uczący Walidacyjny Testowy (26x4)-(7x4)-13-1 [37 tys. iteracji] 92% 71% 28% 86% 59% 22% 87% 63% 23% (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 [20 tys. iteracji] 95% 78% 32% 93% 73% 29% 93% 76% 33% (26x4)-(13x4)-(7x4)-(7x2)-7-1 88% 64% 24% 89% 68% 27% (26x4)-(13x4)-(13x4)-26-13-1 95% 77% 31% 89% 67% 26% 90% 70% 29% (26x4)-(13x4)-(3x4)-5-1 94% 75% 29% 91% 73% 28%

Eksperyment: Mała sieć, dużo iteracji (26x4)-(13x4)-(3x4)-5-1 Dla 150 tys. i 175 tys. iteracji nie ma różnic w wartościach wyjściowych Liczba iteracji Uczący Walidacyjny Testowy 1 tys. 87%, 63%, 24% 86%, 61%, 22% 86%, 61%, 23% 10 tys. 92%, 72%, 28% 90%, 69%, 26% 90%, 69%, 27% 20 tys. 94%, 75%, 29% 92%, 71%, 28% 91%, 73%, 28% 50 tys. 93%, 75%, 30% 92%, 73%, 29% 94%, 73%, 29% 100 tys. 94%, 76%, 30% 93%, 74%, 29% 93%, 73%, 30% 150 tys. 175 tys.

Eksperyment: Duża sieć, dużo iteracji (26x4)-(13x4)-(13x4)-26-13-1 Od ok. 55 tys. iteracji maleje błąd dla zbioru uczącego, a wzrasta dla zbioru walidacyjnego Liczba iteracji Uczący Walidacyjny Testowy 1 tys. 87%, 64%, 23% 85%, 60%, 23% 85%, 61%, 21% 5 tys. 92%, 71%, 28% 89%, 66%, 26% 90%, 67%, 25% 20 tys. 95%, 77%, 31% 89%, 67%, 26% 90%, 70%, 29% 50 tys. 97%, 81%, 34% 90%, 68%, 29% 91%, 72%, 28% 80 tys. 97%, 82%, 35% 90%, 68%, 27% 91%, 70%, 29%

Eksperyment: Najlepsza sieć, dużo iteracji (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 Wykresy błędów dla zbiorów uczącego i walidacyjnego wciąż miały tendencję malejącą Liczba iteracji Uczący Walidacyjny Testowy 20 tys. 95%, 78%, 32% 93%, 73%, 29% 93%, 76%, 33% 50 tys. 95%, 79%, 32% 93%, 75%, 30% 93%, 74%, 30% 100 tys. 96%, 80%, 33% 94%, 75%, 30% 93%, 75%, 31% 115 tys. 96%, 80%, 34% 94%, 76%, 30% 93%, 76%, 30%

Eksperyment na danych: Przedział wartości danych Sieć (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 20 tys. iteracji Przedział Uczący Walidacyjny Testowy <0, 1> 95%, 79%, 32% 91%, 71%, 28% 93%, 75%, 29% <0.1, 0.9> 95%, 78%, 32% 93%, 73%, 29% 93%, 76%, 33% <0.2, 0.8> 93%, 74%, 31% 92%, 72%, 29%

Eksperyment na danych: Zamiana rąk w parach Sieć (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 20 tys. iteracji Podwojenie liczby rozdań - zduplikowanie rozdań przez zamianę rąk w parach Rozdania Uczący Walidacyjny Testowy Pojedyncze (10 tys.) 95%, 79%, 32% 91%, 71%, 28% 93%, 75%, 29% Podwójne (20 tys.) 95%, 77%, 31% 93%, 73%, 28% 94%, 76%, 31%

Eksperyment na danych: Nie tylko bez atu Sieć (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 Sieć (26x4;1)-(13x4)-(7x4)-13-1 dodatkowe wejście z wartością atu pięciokrotne zwiększenie liczby danych 20 tys. iteracji Rozdania Uczący Walidacyjny Testowy bez atu 95%, 79%, 32% 91%, 71%, 28% 93%, 75%, 29% wszystkie (5) 97%, 82%, 35% 96%, 79%, 33% 96%, 81%, 35%

Analiza: Liczba punktów na rękach Sieć (26x4)-(13x4)-(7x4)-13-1 115 tys iteracji zbiór uczący: 96%, 80%, 34% Szacunek: LiczbaLew = 13/40 * punktyNS zbiór uczący: 96%, 70%, 24%

Analiza: Punkty, układy, wisty

Analiza: Najgorsze rozdanie Rozdanie (S-H-D-C): W: AT85432 - 4 - J32 - K9 N: Q6 - AJ2 - Q98764 - JT E: KJ - 953 - T5 - AQ8643 S: 97 - KQT876 - AK - 752 Liczba lew NS przy grze w bez atu: wist N lub S: 12 wist E lub W: 0 odpowiedź sieci: 6

Czas Problemy zbiór uczący 40 tys. danych sieć (26,1x4)-(13x4)-(7x4)-13-1  1 tys. iteracji  1 godzina

Pomysły Dyskusja ?